۱۰ راه برای افزایش بهره‌وری کارمندان

مقدمه

هیچ چیز مهم‌تر از کارمندان یک سازمان نیست. اگر کارمندان شما خوشحال باشند، بهره‌وری آن‌ها افزایش می‌یابد، و این دقیقاً همان چیزی است که شما برای رشد شغل خود نیاز دارید. ایجاد تغییرات کوچک در عادات باعث افزایش چشمگیر سطح بهره‌وری در سازمان شما می‌شود. این امر به شما امکان می‌دهد تا در یک دوره زمانی کوتاه‌تر کارهایی با کیفیت‌تر انجام دهید و همچنین میزان زمان صرف شده برای کارهای غیر ضروری را کاهش دهید.

از طرف دیگر، افزایش رقابت در مشاغل، تقاضا برای عملکرد کارآمد را افزایش داده است. این امر به شرکت‌ها این امکان را داده است که به طور جدی در جستجوی روش‌هایی برای بهبود عملکرد خود باشند. در حقیقت، رشد در تجارت یک تلاش جمعی است که تنها در صورت پیوند بین کارفرما و کارمندان، می‌توان به آن دست یافت. همانطور که می‌دانیم، هر سازمان هدف مشخص خود را دارد که نیاز به رویه‌های برنامه ریزی شده‌ای دارد و این کار را می‌توان با پیگیری آخرین پیشرفت‌های فنی انجام داد. این امر مستلزم مشارکت فعال و کارآمد کارفرمایان و کارمندان در اهداف تعیین شده است. در کل این روش نیاز به شناسایی مشکلات و یافتن راه‌هایی برای اصلاح آن‌ها برای افزایش بهره‌وری کلی در سازمان است.
در اینجا ده نکته برتر در مورد چگونگی استفاده بیشتر از کارمندان خود و اطمینان از حفظ حداکثر بهره‌وری در سازمان بیان کرده ایم:

 

  1. ایجاد انگیزه از طریق بازی سازی

انگیزه عامل بسیار مهمی در تضمین بهره‌وری است. کارمندان به خصوص وقتی که با کارهای روزمره و یکنواخت سر و کار دارند، بی انگیزه می‌شوند. به همین ترتیب، کارکنان فاقد انگیزه ممکن است اشتیاق به انجام کارهای چالش برانگیز نداشته باشند. یکی از راههای مؤثر در ایجاد انگیزه برای کارمندان استفاده از تکنیک‌های بازی سازی است. بازی سازی شامل استفاده از نشان ها، جوایز، تابلوهای رهبری یا رتبه بندی، امتیازها، چالش‌ها و سایر عناصر بازی برای انجام کارهای تکراری و کمی می‌باشد که جذاب‌تر شوند و انگیزه لازم برای انجام کارها را به کارکنان بدهد.

  1. ایجاد اعتماد در بین کارمندان

هر کارمند دارای ارزش ویژه‌ای در یک سازمان است که باید توسط کارفرما به وضوح درک شود. وظیفه اصلی کارفرما تعیین اهداف برای کارکنان خود است. در این راستا، کارکنان باید در انجام کار، آزادی عمل داشته باشند. در واقع، کارمندان هرگز نباید نقش عروسک خیمه شب بازی را برای کارفرمای خود داشته باشند، که براساس آنچه رئیس می‌گوید کار کنند. در عوض، کارفرما باید به کارکنان خود اعتماد کند تا طبق روش‌های خاص خودشان، یک کار خاص را انجام دهد. این کار باعث می‌شود تا یک کارمند احساس کند که مهره اصلی شرکت است و نه یک کارمند معمولی..

  1. حفظ ارتباط با کارمندان

برای یافتن راه‌هایی برای افزایش بهره‌وری در سازمان، ابتدا باید به نحوه فعالیت حال حاضر تجارت خود توجه کنید. کارفرما باید مشکلات کارمندان در کار یا هر چیزی که برای ارتقاء کیفیت لازم دارند را بررسی کنند. با این روش، کارفرمایان با آنچه که یک کارمند از سازمان می‌خواهد آشنا می‌شوند و مطابق الزامات خود به آن‌ها رسیدگی و آن‌ها را برآورده می‌کنند. این کار به کارکنان اطمینان می‌دهد که رئیس آن‌ها نسبت به آن‌ها نگران است و برای درک و حل مسائل آن‌ها ابتکار عمل به خرج میدهد.

  1. حواس پرتی‌ها را حذف کنید

تلفن‌های همراه و دسترسی آسان به رسانه‌های اجتماعی می‌توانند سبب هدر رفتن زمان زیادی باشند. اعمال قانون ممنوعیت تلفن همراه همیشه عملی نیست. با این وجود، کارمندان را تشویق کنید در طول کار تلفن همراه خود را خاموش کنند. سپس زمانی برای استراحت آن‌ها در نظر گرفته شده است که در طی آن، آن‌ها می‌توانند تلفن‌های خود را آزادانه بررسی کنند. این کار باعث می‌شود که زمان مفید صرف شده در میز کارشان بیشتر باشد.

 

  1. محیط کار

دمای مناسب برای محیط کار بین ۲۰-۲۱ درجه سانتیگراد است. اگر شرایط دمای محیط مناسب نباشد آن‌ها بسیاری از وقت خود را صرف جستجوی لباس گرم برای پوشیدن یا یک فن برقی برای خنک کردن هوا می‌کنند. با اطمینان از عملکرد صحیح سیستم‌های گرمایشی و خنک کننده، اعتدال هوا را حفظ کنید.

 

  1. احترام به کارمندان و قدردانی از عملکرد آن‌ها

گفته می‌شود که کارمندان ستون‌های یک سازمان هستند. این امر باعث می‌شود که کارفرمایان به آن‌ها احترام بگذارند. به این صورت که هیچ کارمندی نباید در مقابل کل افراد سازمان مورد سرزنش یا تخریب قرار گیرد. اگر در مورد کارمندی مشکلی وجود دارد؛ کارفرما باید برای گفتگو درباره مسائل، کارمند را جداگانه به دفتر خود فراخواند. به یاد داشته باشید که کارفرما نباید از لحن تند استفاده کند. همچنین لازم است که کارفرمایان بازخورد مداوم از عملکرد کاری کارمندان داشته باشند. جدا از این، کارکنان باید به خاطر عملکرد عالی خود نیز شناخته شوند. در اینجا، کارفرمایان باید جلوی همه این کارمند را ستایش کنند و حتی به آن‌ها پاداش دهند. این عمل باعث می‌شود تا یک کارمند احساس خوشحالی و احترام کند.

 

  1. استرس را کاهش دهید

یک محل کار استرس‌زا نتیجه‌ای نخواهد گرفت. بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که استرس تا حد ممکن کاهش می‌یابد. کارگرانی که به طور مداوم تحت شرایط بسیار استرس‌زا فعالیت می‌کنند، بازده کمتر و غیبت بیشتری دارند … آن‌ها باید خوشحال باشند! نیروی کار خود را تشویق کنید تا از هر مشکلی صحبت کند و به آن‌ها در یافتن راه حل کمک کنید.

  1. کارمندان شما انسان هستند نه ماشین

برای افزایش بهره‌وری در سازمان، همیشه کارمندان را تشویق کنید که هرطور که راحت هستند کار کنند. هر کارمند روش‌های کاری مورد نظر خود را دارد و از روشی که خودشان ترجیح می‌دهند کار را پیش می‌برند. در نتیجه در انجام کارها شما فقط باید به کارمندان اعتماد کنید و هرگز به توانایی‌های آن‌ها شک نکنید. زیرا آن‌ها پتانسیل‌های مورد نیاز شما را داشتند که استخدامشان کردید. آزادی کارمندان برای استفاده از هر روشی که می‌خواهند آن‌ها را به یادگیری و کار تشویق می‌کند. در نتیجه سبب افزایش بهره‌وری در سازمان می‌شود. همچنین اگر در انجام وظایف کارکنان عیب و ایراداتی وجود دارد، همیشه قبل از قضاوت، ابتدا با او صحبت کنید و از انجام اشتباهات خودداری کنید. به خاطر بسپارید که برای بهبود بهره‌وری در سازمان، باید محیط کار عالی را برای کارمندان خود فراهم کنید.

کارمندان انسان هستند نه ماشین

  1. تغییر نقش ها

تمرکز کارکنان بر روی یک کار خاص می‌تواند خوب باشد زیرا می‌تواند توانایی‌های کارمند را  در آن زمینه کامل کند. اما انجام کار روزمره و یکنواخت، می‌تواند برای او خسته کننده باشد. در نتیجه این امر می‌تواند بر عملکرد و بهره‌وری وی تأثیر بگذارد. برای شکستن این روال کار کسل کننده، سعی کنید مسئولیت‌ها را بچرخانید و نقش‌های جدیدی را به کارمندان مختلف معرفی کنید. در نظر داشته باشید که برای این کار باید توانایی‌ها و تخصص‌های افراد را نیز در نظر بگیرید.

  1. ساعت شناور

کار برای همه عبادت است و هرگز نباید زمان عبادت محدود شود. این کار، به این معنی است که کارفرمایان باید ساعت کاری شناور برای کارکنان در نظر بگیرند. این امر تضمین می‌کند که کارکنان احساس فشار بیش از حد نمی‌کنند و تا زمانی که کار به موقع تمام شود، می‌توانند از هر کجا که مایل باشند، به طور مؤثر عمل کنند. در حقیقت، در زمآن‌های گذشته کارفرمایان زمان محدودی برای انجام کار در نظر می‌گرفتند. در نتیجه فشار بیشتری را بر کارمندان وارد می‌کردند تا وظایف خود را در بازه زمانی مشخص انجام دهند. به همین دلیل کار آن‌ها دچار نقصان می‌شد. با اتصال به اینترنت و رایانه‌ها و تلفن همراه، این امکان برای کارکنان به وجود می‌آید که از هر مکانی کار کنند و بهترین رویکرد‌های خود را ارائه دهند.

 

نتیجه

روش‌های مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید بهره‌وری و عملکرد شغلی در سازمان خود را بهبود بخشید. در این مقاله به ده مورد از این روش‌ها اشاره کردیم. برخی از مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد را امتحان کنید. حتما شاهد تغییرات و بهبود بهره‌وری در سازمان خود خواهید شد.

مقاله نحوه افزایش بهره‌وری در سازمان

برای دریافت مقاله به صورت فایل PDF و WORD کلیک کنید:

مقالات مرتبط: راهکارهای ایجاد انگیزه در کارکنان / معنا و مفهوم انگیزش در سازمان / موانع بهره‌ وری نیروی انسانی / عوامل موثر در ارزیابی عملکرد سازمان / توانمندسازی کارکنان در سازمان

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
5 based on 1 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
online
Software Category
نرم افزار منابع انسانی
Price
IRR 0
,

پست های مرتبط

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست