اهداف مدیریت منابع انسانی در سازمان

تعیین اهداف سازمان
اهداف فردی
مدیریت اهداف و عملکرد
گزارش زیبا و کاربردی

اهداف بسازید

اهداف مدیریت منابع انسانی

اهداف مدیریت منابع انسانی بسیار زیاد است. اماهدف اصلی مدیریت منابع انسانی اطمینان از در اختیار داشتن نیروی کار شایسته و متعهد به سازمان و همچنین برآورده کردن نیازها ، آرزوها ، ارزش ها و عزت کارمندان و نگرانی از مشکلات اقتصادی – اجتماعی جامعه و کشوراست. مدیریت منابع انسانی نه تنها برای سازمان مفید است ، بلکه برای کارکنانی که در آن مشغول به کار هستند ، و همچنین جامعه نیز مفید است.

۴ هدف اصلی مدیریت منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی اهداف بسیاری دارد. اما ۴ مورد از مهم ترین اهداف انها عبارتست از:

  • اهداف سازمانی
  • اهداف عملکردی
  • اهداف شخصی
  • اهداف اجتماعی

۱٫ اهداف سازمانی:

مدیریت منابع انسانی ابزاری برای دستیابی به کارآیی و اثربخشی در سازمان است. این سرویس در زمینه های عملکردی دیگری نیز فعالیت می کند. مدیریت منابع انسانی در این زمینه به منظور کمک به کارمندان برای دستیابی به کارآیی در فعالیت های خود و دستیابی به اهداف سازمان وظایفی دارد. البته ناگفته نماند که اهداف سازمان با منابع انسانی سازمان قابل دستیابی است. بنابراین منابع انسانی به گونه ای اداره می شوند که از اهداف سازمانی محقق می شوند.

همچنین دستیابی به انسان مناسب برای شغل مناسب در زمان مناسب در کمیت مناسب ، توسعه از طریق آموزش صحیح ، استفاده از نیروی کار انتخاب شده و حفظ نیروی کار از اهداف سازمانی مدیریت منابع انسانی است. برنامه ریزی موفقیت یک موضوع مهم است که باید به عنوان یک هدف سازمانی معاصر مورد توجه قرار گیرد.

 از جمله اهداف دیگرزی که به وسیله منابع انسانی قابل دستیابی است، کسب سود ، رشد و گسترش ، تلاش برای زنده ماندن در رقابت ، ثبات و تنوع و … می باشد.

۲٫ اهداف عملکردی:

مدیریت منابع انسانی  عملکردهای بسیاری را برای سایر بخش ها انجام می دهد. با این حال ، باید دقت کرد که تسهیل کارها در شرکت و کمک به افراد نباید بیشتر از سود شرکت هزینه داشته باشد.

۳٫ اهداف شخصی:

در دنیای امروز کمبود استعداد معضلی بزرگ است. کارمندان شما توسط شرکت های رقیبتان برای تغییر شغل تشویق می شوند. مدیریت منابع انسانی مسئولیت دستیابی ، توسعه ، استفاده و حفظ کارمندان را بر عهده دارد.

این امر تنها در شرایطی ممکن خواهد بود که مدیریت منابع انسانی  به کارمندان کمک کند تا به اهداف شخصی خود برسند. ایجاد تعادل بین کار و زندگی برای کارکنان یک هدف شخصی است و مدیر منابع انسانی باید این مساله را هدف قرار دهد.

۴- اهداف اجتماعی:

مدیریت منابع انسانی باید مطمئن شود که مسائل حقوقی ، اخلاقی و اجتماعی محیط سازمان به درستی رعایت شده است. فرصت برابر و حقوق برابر برای کار برابر ، موارد قانونی است که نباید مورد نقض واقع شود. مدیریت منابع انسانی مسئولیت اجتماعی برای نیازها ، خواسته ها و چالش های جامعه دارد. باید از همه منابع به نفع جامعه استفاده شود. مدیریت منابع انسانی باید از قوانین یا محدودیت های قانونی وضع شده توسط جامعه پیروی کند. باید روابط سالم بین اتحادیه و مدیریت را توسعه داده و حفظ کند.

اهداف کلی مدیریت منابع انسانی

به طور کلی اهداف مدیریت منابع انسانی به شرح زیر است:

  1. دستیابی به اهداف سازمانی با استفاده مناسب از منابع انسانی.
  2. توسعه و حفظ روابط كاری سالم در بین همه كارمندان و اتخاذ ساختار سازمانی مطلوب.
  3. یکپارچه سازی اهداف فردی و گروهی در سازمان.
  4. ایجاد فرصت ها و امکانات برای تحولات فردی یا گروهی با توجه به رشد و پیشرفت سازمان.
  5. شناسایی و برآوردن نیازهای فردی و گروهی ، از جمله حقوق و دستمزد عادلانه ، حقوق و مشوق ، تسهیلات بهزیستی ، تأمین اجتماعی ، اعتبار ، شناخت ، امنیت و…
  6. ایجاد انگیزه در کارمندان و بالا بردن روحیه آنها.
  7. توسعه و حفظ روابط سالم بین مدیریت و کارمندان.
  8. توسعه دارایی های انسانی بطور مداوم از طریق برنامه های آموزش و توسعه.
  9. مشارکت در به حداقل رساندن ضررهای اقتصادی – اجتماعی مانند مشکلات بیکاری ، در توزیع برابر درآمد و ثروت و همچنین فرصت های شغلی بیشتر برای زنان و غیره
  10. فراهم کردن فرصتی برای کارکنان برای مشارکت در مدیریت.
  11. تأمین رهبری مطلوب و رهبری کارگروه ها.
  12. تأمین شرایط بهداشتی برای کارمندان.
  13. حفظ نیروی کار با حفظ ثبات اشتغال.

نتیجه

هنگامی که به این موارد توجه نشود ، نتایج مشخص است. تنش در سازمان بیشتر می شود و انگیزه ها از بین می رود. امیدوارم مطالعه این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد و با کمک این مطالب، رشد و توسعه روز افزون را در سازمان خود مشاهده کنید.

مقاله “اهداف مدیریت منابع انسانی در سازمان”

برای دریافت مقاله به صورت فایل WORD و PDF کلیک کنید:

مقالات مرتبط: مدیریت منابع انسانی / مشکلات مدیریت منابع انسانی / ساختار سازمانی مدیریت منابع انسانی / تفاوت مدیریت منابع انسانی با مدیریت استراتژیک منابع انسانی / رفع چالش های مدیریت منابع انسانی / چالشهای مدیریت منابع انسانی – (قسمت اول) / چالش های مدیریت منابع انسانی – (قسمت دوم) / نظریه های مدیریت منابع انسانی / اهمیت مدیریت منابع انسانی برای موفقیت سازمان

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
Online
Software Category
نرم افزار منابع انسانی
Price
IRR 0
, , ,

پست های مرتبط

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • […] مقاله مرتبط: چالش های مدیریت منابع انسانی ۲ / رفع چالش های مدیریت منابع انسانی / چالش های مدیریت منابع انسانی / مدیریت منابع انسانی / وظایف مدیریت منابع انسانی / اهداف مدیریت منابع انسانی در سازمان […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست