آداب مصاحبه شغلی

در فرآیند مصاحبه چه یک حرفه‌ای با تجربه باشید، چه تازه وارد بازار کار شده‌اید یا به سر کار بازگشته‌اید، رعایت اصول آداب مصاحبه شغلی یک ایده خوب است. در اینجاچند مورد ضروری وجود دارد که به شما کمک می‌کند در روز بزرگ بدرخشید:

۱٫ آماده کردن، آماده کردن، آماده کردن

وقت گذاشتن برای آماده شدن قبل از مصاحبه یک نوع وظیفه‌شناسی و از آداب مصاحبه شغلی است. افرادی که با شما مصاحبه می‌کنند برای شنیدن برنامه‌های شما زمان می‌گذارند. بهترین راه برای احترام گذاشتن به مصاحبه‎کنندگان این است که با آمادگی کامل به سؤالات آنها پاسخ دهید و سؤالات روشنگرانه خود را بپرسید.

۲٫ با هر کسی که ملاقات می‌کنید با احترام رفتار کنید

این به همه زمینه‌های زندگی مربوط می‌شود و در زمینه مصاحبه شغلی نیز صادق است. از لحظه‌ای که در روز مصاحبه خانه خود را ترک می‌کنید، آگاهانه تلاش کنید تا احترام بگذارید. هیچ کس به خاطر محروم کردن مدیر عامل در پارکینگ یا عدم نگه داشتن درب برای مدیر استخدام امتیاز کسب نمی‌کند.

از قبل به این فکر کنید که چگونه با همه افراد حاضر در دفتر با احترام رفتار می‌کنید و خودتان را به خوبی نشان می‌دهید. ممکن است از پرسنل امنیتی، مسئولین پذیرش و هر کس دیگری که در راه رفتن به اتاق مصاحبه با آنها برخورد می‌کنید، خواسته شود که در مورد شما بازخورد بدهند.

۳٫ زبان بدن مؤدبانه و مطمئن را تمرین کنید

همانطور که وارد ساختمان می‌شوید، سر خود را بالا بگیرید و شانه‌های خود را به سمت عقب بکشید. حالت و گام شما به شما کمک می‌کند تا حرفه‌ای بودن و اعتماد به نفس‌تان را منتقل کنید. می‌توانید این پیاده‌روی را قبل از مصاحبه تمرین کنید تا طبیعی باشد.

در حالی که منتظر مصاحبه‌کنندگان خود هستید، با پشت صاف و شانه‌های باز بنشینید. دست‌ها می‌توانند روی پاها یا دسته‌های صندلی قرار گیرند. پاها صاف روی زمین یا ضربدر در مچ پاها. از مشغول کردن خود به تلفن خودداری کنید تا بتوانید زبان بدن خود را حفظ کنید و روی حضور تمرکز کنید.

وسایل خود را در یک پوشه‌ی کار بیاورید که نگهداری آن آسان است و می‌تواند به طور مرتب همه چیزهایی را که نیاز دارید همراه داشته باشد. نباید درهم و برهم به نظر برسید.

در طول مصاحبه، تعادل مناسب برای انرژی خود را پیدا کنید. شما می‌خواهید بدون پرخاشگری و شاداب باشید. یکی از راه‌های ایجاد این تعادل، اجتناب از خم شدن بیش از حد به عقب یا جلو آمدن بیش از حد است. صاف بنشینید، به جای حرکت دادن بدن، از دستان خود برای اشاره استفاده کنید.

۴٫ امتیاز شروع

اگر وقتی کسی به شما نزدیک می‌شود نشسته‌اید، قبل از اینکه با او دست بدهید، بلند شوید. در چشمان آنها نگاه کنید و لبخند بزنید. یک جمله مثبت بگویید، مانند «از آشنایی با شما خوشحالم …» و نام آنها را بگویید. اگر اولین بار با صدای بلند بگویید نام آنها در ذهن‌تان خواهد ماند.

برای دست دادن، می‌خواهید محکم باشید اما دست آنها را خیلی محکم نگیرید. مطمئن شوید که دستتان سست نیست. نکته حرفه‌ای: اگر به طور اتفاقی در سمت گیرنده یک دست دادن ضعیف قرار گرفتید، دست آنها را به آرامی فشار دهید. این می‌تواند آنها را ترغیب کند که دست خود را محکم‌تر کنند.

وقتی از شما سؤال می‌شود و به سؤالات پاسخ می‌دهید، تماس چشمی برقرار کنید. لازم نیست این تماس چشمی مداوم یا خیلی شدید باشد. به صورت استراتژیک برای نشان دادن اینکه در حال گوش دادن هستید یا برای تأکید بر یک نکته مهم استفاده کنید. شما می‌خواهید به مصاحبه کننده بفهمانید که روی آنها و در لحظه بسیار متمرکز هستید.

۵٫ آداب سفره خود را رعایت کنید

برخی از مصاحبه‌ها ممکن است در طول یک وعده غذایی انجام شود. تمام اصول مودب بودن در سر میز را رعایت کنید:

  • اگر وعده غذایی شما ابتدا رسید، منتظر بمانید تا دیگران نیز غذای خود را دریافت کنند.
  • دستمال خود را روی پای خود قرار دهید.
  • با غذا در دهان صحبت نکنید.
  • لقمه‌های کوچک و قابل کنترل بگیرید. R
نمونه های پرکاربرد تست شخصیت:

آزمون MBTI آنلاین کلیک کنید

برای انجام تست نئو آنلاین کلیک کنید

تست DISC

برای انجام آزمون کتل آنلاین کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

چگونه در طول مصاحبه بر نقاط قوت شخصی خود تأکید کنید

چرا کارفرمایان در مصاحبه سوالات عجیب می‌پرسند؟

راهکارهای غلبه بر اضطراب مصاحبه شغلی

سوال مصاحبه: «چرا این شغل؟»

سؤالات مصاحبه درباره سابقه کاری (همراه با نمونه پاسخ)

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
وب اپلیکیشن
Software Category
نرم افزار سازمانی منابع انسانی
Landing Page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست