مقدمه

در اقتصاد جهانی که به سرعت در حال تغییر است، تنها ارزش حیاتی یک شرکت تجربه، مهارت، نوآوری و بینش منابع انسانی آن است که این‌ها مؤلفه‌های کلیدی در هر سازمان هستند. سازمان‌های رقابتی حاضر باید بهترین و برجسته نیروی انسانی را برای حفظ رقابت در بازار کشف کنند. در این مقاله، سعی داریم شما را با استخدام الکترونیکی یا استخدام آنلاین، همچنین مزایا و معایب آن اشنا کنیم.

تعریف استخدام آنلاین

استخدام، به عنوان یک کارکرد مدیریت منابع انسانی، یکی از فعالیت‌هایی است که بیشترین تأثیر را بر عملکرد و توسعه یک سازمان دارد. امروزه اینترنت در جذب نیروی انسانی با استعداد به سازمان با استفاده از فرآیند استخدام کمک کرده است که به آن استخدام آنلاین گفته می‌شود. استخدام آنلاین، که در ادبیات به عنوان استخدام الکترونیکی، استخدام اینترنتی یا استخدام سایبری نیز شناخته می‌شود، به عملکرد تبلیغات شغل در اینترنت و تهیه اطلاعات مربوط به مشاغل آنلاین نیز اشاره دارد.

همچنین استخدام الکترونیکی به استفاده از فناوری مبتنی بر وب برای فرآیندهای مختلف جذب، ارزیابی، انتخاب و استخدام اشاره دارد. استخدام الکترونیکی با قابلیت وب به عنوان روشی قدرتمند برای افراد جویای کار و استخدام کننده پدید آمده است.

از طریق استخدام الکترونیکی کارفرمایان به تعداد بیشتری از کارمندان با استعداد دسترسی پیدا می‌کنند. شرکتها ممکن است آکهی‌های استخدام الکترونیکی خود را در خانه بسازند، از نرم افزار منابع انسانی استخدام الکترونیکی استفاده کنند و یا آژانس‌های استخدامی استفاده کنند.

هم کارفرما، هم کارجو

سازمان‌های مختلفی از اینترنت به عنوان منبع جذب استفاده می‌کنند. آنها شغل بلاتصدی را از طریق وب در سراسر جهان تبلیغ می‌کنند. داوطلبانی که به دنبال کار متناسب با مهارت‌های خویش هستند، تبلیغات تمام شرکت‌ها را می‌بینند و درخواست‌نامه و رزومه خود را از طریق ایمیل برای کارفرمایان ارسال میکنند.

همچنین کارجویان، رزومه کاری خود را در وب سایت‌های شغلی قرار می‌دهند، و با توجه به نیاز کارفرمایان، رزومه‌های ارسال شده توسط کارجویان برای آن‌ها نمایش داده می‌شود و کارفرمایان افراد مناسب سازمان خود را از این طرق پیدا میکنند.

انواع ابزار‌های استخدام الکترونیکی

وب سایت‌های آگهی شغلی:

در این وب سایت‌ها، پستی شامل توضیحات شغل و مشخصات شغلی و الزامات کاربر در پرتال شغل ارسال می‌شود و همچنین برای کارفرما گزینه‌ای برای فیلتر کردن رزومه‌های نا‌مناسب وجود دارد. همچنین با افزایش تعداد افرادی که به جستجوی شغل آنلاین می‌پردازند، شرکت‌ها از نرم افزارهایی مانند ATS برای مدیریت کل فرآیند استخدام و کاهش هزینه‌های مربوط به استخدام استفاده می‌کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه ATS کلیک کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه معرفی سایت‌های کاریابی و آگهی استخدام کلیک کنید.

رسانه‌های اجتماعی:

همانطور که صنعت استخدام مدرن همچنان رو به رشد است، استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای درگیر کردن کارجوها و افزایش روند جذب و استخدام همچنان ادامه دارد. تقریباً ۳۹٪ از شرکتها در سال ۲۰۱۰ کارجوها را با ابزار رسانه‌های اجتماعی مدیریت و استخدام کردند. این به عنوان یک مکانیزم کمک به استخدام و یا یک ابزار دسترسی به اجتماع و کارجوها کمک می‌کند.

استفاده از موتور جستجو:

در این بخش کارفرما برای استخدام الکترونیکی، از قدرت بهینه سازی موتور جستجوSEO) ) و فناوری‌های جستجو، برای جستجوی رزومه‌ها، انجمن‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند. استفاده از سئو توسط استخدام کنندگان و شرکت‌ها دقیقاً همانند استفاده کارجوها از موتورهای جستجوگر آنلاین برای جستجوی شغل، اطلاعات شرکت و فرصت‌های شغلی مناسب خود می‌باشد. یک میلیون و هشتصد و سی هزار (۱۸۳۰،۰۰۰) جستجو در مارس ۲۰۱۱ انجام شده است که شامل “مشاغل” در قسمت جستجو است.

وب سایت‌های شغلی

مزایا و معایب استخدام آنلاین

با جذب افراد به عرصه دیجیتال، استخدام آنلاین به سرعت به وسیله‌ای برای پیشبرد استعداد تبدیل شده است. در نتیجه، بسیاری از شرکت‌ها اکنون به استراتژی‌های استخدام آنلاین خود توجه بیشتری نشان می‌دهند. به این ترتیب رسانه‌های اجتماعی روشی بسیار مؤثر برای جذب کارمندان جدید را اثبات می‌کنند. در واقع، سیستم عامل‌های شبکه حرفه‌ای مانند LinkedIn، یک مجموعه هدفمند که به راحتی در دسترس نامزدها قرار بگیرد، ایجاد کرده است. این شبکه به استخدام کنندگان امکان می‌دهد تا استخدام‌های احتمالی را بر اساس اطلاعات موجود در پروفایل‌ها پیش‌بینی کنند. با این حال، مانند هر ابزار یا روشی، مضراتی برای استفاده از آن وجود دارد.

در ادامه خلاصه‌ای از مزایا و معایب اصلی استفاده از استخدام آنلاین و از جمله مهمترین مواردی که هنگام استخدام الکترونیکی باید در نظر بگیرید، گردآوری کرده‌ایم. بنابراین، اگر فکر می‌کنید جستجوی کارمند بعدی خود را به صورت آنلاین انجام خواهید داد، این مطلب، همان چیزی است که شما به آن نیاز دارید.

مزایای استخدام آنلاین

همانطور که در زیر خواهید دید، مزایای استخدام آنلاین بسیار است. برخی از بزرگترین امتیازات استخدام آنلاین به شرح زیر است.

  1. مقرون به صرفه است

برای مثال، هنگامی که شما یک آگهی شغلی را در فیس بوک ارسال می‌کنید، می‌توانید آن را به مخاطبان بسیار خاص اختصاص دهید.
در واقع، اگر این فرایند را به طور مؤثر مدیریت کنید، می‌توانید به اندازه قابل توجهی در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید. همچنین متقاضیانی که مناسب ترین فرد مورد نیاز برای شغل شما هستند را شناسایی و جذب کنید. پس با استخدام الکترونیکی، هزینه‌های مالی و زمانی استخدام خود را کاهش داده و همچنین می‌توانید به بهبود کمیت و کیفیت متقاضیان شغل کمک کنید.

  1. افزایش سرعت

بیشتر عملیات پست‌های شغلی – و پاسخها – در لحظه انجام می‌شوند. این می‌تواند به شما کمک کند یا تلاش‌های خود را برای جذب نامزدها بیشتر کنید یا حتی اگر قبلاً شخص مناسبی برای کار پیدا کرده‌اید از پیدا کردن نیروی جدید جلوگیری کنید.

  1. می‌توانید به مخاطب‌های بیشتری دسترسی پیدا کنید

اینترنت پدیده‌ای جهانی است و هر روز تعداد بیشتری از کاربران به آن دسترسی پیدا می‌کنند. امروزه در بیشتر کشورهای توسعه یافته، استفاده از اینترنت بسیار زیاد است. بنابراین، شما قادر هستید تا با حجم زیادی از متقاضیان و کارجوها در ارتباط باشید. همچنین اگر به طور خاص به دنبال استخدام افراد جوان‌تری هستید، استخدام الکترونیکی موثرترین و کارآمدترین استراتژی ممکن است.

  1. فوری بودن

تقریباً هر کسی می‌تواند آگهی شغلی خود را بصورت آنلاین ارسال کند، زیرا اکثر وب سایت‌های شغلی این فرآیند را آسان و قابل درک و کاربر پسند می‌سازند. همچنین، این روند برای متقاضی نیز بسیار ساده است، و این باعث می‌شود که افراد متقاضی در محل، برخلاف ارسال رزومه و درخواست‌نامه‌های کتبی از طریق پست، سریع و بدون دردسر کار خود را انجام دهند.

  1. شما می‌توانید تبلیغات شغلی خود را پویاتر کنید

ارسال شغل به صورت آنلاین یا از طریق سیستم عامل‌های رسانه‌های اجتماعی این فرصت را به شما می‌دهد تا تبلیغ خود را خلاقانه تر ایجاد کنید. به عنوان مثال، شما می‌توانید یک فیلم کوتاه ایجاد و ضمیمه کنید که مزایای کار در شرکت شما را نشان می‌دهد. در واقع، شما با استفاده از این فناوری می‌توانید چیزهای زیادی در مورد فرهنگ شرکت خود بگوید، در نهایت این فرآیند به جذب انواع خاصی از کارجویان کمک می‌کند. مشاغلی که از این طریق از فناوری استفاده می‌کنند، ثابت می‌کنند که از استفاده از نوآوری نمی‌ترسند و برای شیوه‌های جدید و جالب انجام کارها آمادگی دارند.

  1. انعطاف پذیر است

اینترنت در مورد کنترل و ویرایش پست‌های شما و برنامه‌هایی که دریافت می‌کنید، انعطاف پذیری زیادی به شما می‌دهد. اگر آگهی شعلی خود را در یک روزنامه چاپ کنید و پس از مدتی بخواهید آن را اصلاح کنید، باید برای یک تبلیغ کاملاً جدید هزینه کنید. با ارسال پست‌های آنلاین، اکثر سیستم عامل‌ها به شما امکان می‌دهند هر زمان که بخواهید، پست شغلی خود را ویرایش، به روزرسانی یا حذف کنید.

  1. دوام دارد

روزنامه‌ها و دیگر اشکال رسانه‌های چاپی بسته به چرخه نشر آنها طول عمر بسیار کمی‌ دارند. بیشتر انتشارات طبقه بندی شده دارای یک چرخه انتشار هفته‌ای هستند، به این معنی که تبلیغ شما فقط برای مدت زمان نسبتاً کمی مشاهده می‌شود. اما پست‌های شغلی آنلاین زنده خواهند ماند تا نویسنده یا وب سایت میزبان آن را حذف کند.

  1. قابل دسترسی است

مهم نیست که کجای دنیا هستید. اگر یک دستگاه و اینترنت دارید، می‌توانید تمام کارهای مدیریتی را که در بالا توضیح داده شده است، انجام دهید. شما می‌توانید اطلاعات شغل خود را تغییر دهید، ببینید که تعداد پاسخ شما چه مقدار است و حتی به طور مستقیم با نامزدها ارتباط برقرار کنید.

۹- فرایند استخدام را تسریع می‌کند

همه این مزایا مستقیماً به بزرگترین مزیت منجر می‌شوند: “یک روند استخدام کوتاه”. شما می‌توانید با استفاده از نرم افزار ATS بیشتر کارهای مدیریت رزومه‌ها و کاربران را انجام دهید. بهترین متقاضیان را در هنگام ورود به آگهی لیست کنید یا حتی مستقیماً با آنها تماس بگیرید.

مزایای استخدام آنلاین

مضرات استخدام آنلاین

اما استخدام آنلاین نقاط ضعفی هم با خود به همراه دارد که باید در مورد آنها نیز فکر کنید. برخی از موارد زیر را در نظر بگیرید.

  1. هزینه می‌تواند متغیر باشد

بسته به ابزارهای استخدامی‌ای که شما استفاده می‌کنید، برای ارسال آگهی خود باید هزینه اشتراک و یا هزینه‌های دیگری را بپردازید. برخی از سایت‌ها حتی برای مدیریت تبلیغات شما نیاز به هزینه عضویت و یا هزینه اضافی برای خدمات اضافی مانند ردیابی برنامه یا تجزیه و تحلیل دارند.

  1. تحلیل اثربخشی دشوار است

همه خدمات استخدام آنلاین تحلیلی عمیق از بازخورد آگهی شما ارائه نمی‌دهند. بنابراین، نمی‌توان فهمید که چه آگهی مفید و چه آگهی بیهوده است، یا چگونه تبلیغ خود را بهینه سازی کنید. البته، این یک مشکل متداول در استخدام آفلاین نیز هست، اما لازم به یادآوری است که فقط به این دلیل که آگهی را به صورت آنلاین ارسال کرده‌اید، به این معنی نیست که انتظار دریافت تحلیل بازخورد آگهی خود را داشته باشید.

  1. این غیررسمی ‌است

ممکن است برای برخی از نقش‌ها، شرکت‌ها تصور ‌کنند که ارسال مشاغل آنلاین – به ویژه در رسانه‌های اجتماعی – می‌تواند تصویر اشتباهی از شرکت خود ارائه دهد. این در مورد نقش‌های سطح اجرایی، به ویژه در بنگاه‌ها (یا در صنایع) که دارای فرهنگ شرکتی حرفه‌ای و قوی هستند، صادق است.

       ۴٫ کارجویان نامناسب را جذب می‌کند

همانطور که قبلا نیز گفته شد، درخواست افراد برای کار به صورت آنلاین بسیار آسان است. البته این می‌تواند یک نکته منفی باشد. ارسال موقعیت به صورت آنلاین معمولاً منجر به جذب صدها متقاضی می‌شود، که بسیاری از آنها افرادی مناسب برای شغل شما نخواهند بود. البته ناگفته نماند که سیستم ATS راه حلی ساده برای حل این مشکل است. اما به طور کلی با حجم زیادی از رزومه‌های دریافتی رو به رو می‌شوید که بسیاری از آن‌ها مناسب شغل شما نیستند.

  1. رقابت زیادی وجود دارد

اصلی ترین روند نزولی این است که همه افراد همین کار را انجام می‌دهند. در نتیجه، پست شما می‌تواند به سرعت در زیر کوهی از سایر پیشنهادهای شغلی دفن شود. در نهایت شما وادار می‌شوید هزینه بیشتری را برای قرار گرفتن آگهی خود در معرض دید بپردازید.

نتیجه

استخدام با کمک وسایل الکترونیکی هیچ تغییر، حذف یا جایگزینی در هر مرحله از چرخه استخدام سنتی را ندارد. بلکه کل فرآیند را مدرن و پیشرفته می‌کند و آن را به سطح دیگری از پیچیدگی‌های سازمانی می‌رساند. به عبارت دیگر: یک فرآیند استخدام، با استخدام الکترونیکی ابعاد اضافه‌ای به دست می‌آورد.

علیرغم تعداد زیادی کارفرما و کارجو که از استخدام الکترونیکی استفاده می‌کنند، هنوز امکانات بسیاری برای پیشبرد درک در مورد استخدام آنلاین وجود دارد. فناوری در این حالت نقش گسترده تری در جامعه دارد و ممکن است بر معیشت افراد و سازمان‌ها تأثیر بگذارد. بنابراین استخدام آنلاین باعث افزایش کارایی، بهره‌وری و همچنین تسریع در در فرآیند استخدام می‌شود.

مقاله استخدام آنلاین

برای دریافت مقاله فوق به صورت فایل WORD و PDF کلیک کنید:

مقالات مرتبط: سیستم ردیابی کارجویان (ATS)کارمندیابی / اثربخشی کارمندیابی

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
5 based on 3 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
online
Software Category
نرم افزار منابع انسانی
Price
IRR 0

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست