دورکاری از اقداماتی است که در سال‌های گذشته مورد توجه بسیاری از سازمان‌ها قرار داشت. بسیاری از آنها به دورکاری به عنوان راهکاری برای افزایش بهره‌وری توجه داشتند. همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد تا به این موضوع به این عنوان راهکاری اجباری برای حفظ سلامتی نیروی کار و همچنین ادامه کار سازمان توجه شود. هر چند بسیاری معتقدند که در دورکاری توانسته‌اند بهره‌وری خود را افزایش دهند اما با این وجود برخی دیگر نیز از چنین تغییری ناراحت هستند.

ما در سنجمان، به سه راهکار کلی و مهم خواهیم پرداخت که به شما در حل این مشکل کمک خواهد کرد.

محیط کار سنتی در مقابل دورکاری؟

محیط‌های کاری با توجه به گذشت زمان و چشم‌انداز سازمان‌ها همیشه در حال تغییر، سازگاری و تکامل بوده است. بنا به تعریف، محیط کار شامل فضاهای اداری است که توسط شرکت و بر اساس نیازها و عملکرد مورد هدف انتخاب می‌شود. معمولا هدف در طراحی محیط کار مناسب ، بالاتر بردن راندمان، حفظ عملکرد حرفه‌ای و افزایش همکاری کارمندان برای دستیابی به اهداف سازمان بوده است. در این محیط‌های کاری، با توجه به اینکه معمولا کارمندان در یک موقعیت مکانی و یا یک ساختمان قرار دارند، به آسانی می‌توانند با یکدیگر رابطه دوستانه برقرار کنند و البته که برای انجام کارها با یکدیگر تیم تشکیل بدهند. در حقیقت در طول زمان، این محیط‌های کاری به کارمندان کمک کرده که تا همچنان سازنده و در حال پیشرفت باشند.

 با این وجود امروزه با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا، معنا و مفهوم فضای کار دستخوش تغییر شده و اهمیت دورکاری بیشتر از گذشته بر سر زبان‌ها افتاده.

طبق بررسی ‌های موسسه گالوپ، در دوران پاندمی، ۴۳% از کارمندان ایالات متحده آمریکا که به صورت پاره وقت و یا تمام وقت فعالیت‌های خود را به صورت دورکاری انجام می‌دهند، نسبت به کارمندان دیگر مولد‌تر و سودآورترند. در حقیقت دوکاری در دوران همه‌گیری، معنای محیط کار را به یکباره دچار تغییر و تحول کرده و کارمندان باید با توجه به شرایط متفاوت، تاثیر و کارایی خود را همچنان حفظ کنند که این موضوع می‌تواند باعث ایجاد چالش‌های جدیدی شود. برای اینکه در دورکاری عملکرد بهتر داشته باشید توصیه می‌شود:

  • یک ساختار اداری متعادل ایجاد کنید.
  • بر عمکرد خود نظارت داشته باشید و آنرا ارزیابی کنید.
  • تعامل و ارتباط با تیم خود را حفظ کنید.

چگونه یک ساختار اداری متعادل ایجاد کنیم؟

ایجاد یک ساختار درست و استاندارد می‌تواند به حفظ کارایی وعملکرد کمک کند. دورکاری به صورت پیشفرض، معمولا فاقد سازماندهی و نظم است اما در عوض، مزیت آن این است که هر شخص می‌تواند برای خود، ساختار کاری مورد نظرش را اعمال کند.

بسیار مهم است که بتوان محیطی را ایجاد کرد که در آن انگیزه را برای عملکرد خوب حفظ شود. در دورکاری، برای آرامش بیشتر توصیه می‌شود که فضای کاری خود را سامان دهی کنید. از مبلمانی استفاده کنید که در آن راحت هستید. لوازم و تجهیزات مهم اداری را فراهم کنید و در نهایت یک محیط مناسبی را برای هشت ساعت کار اداری فراهم کنید. برای جلوگیری از وقفه‌های کاری، محیط کاری خود را از  محیط خانه جدا کنید و بین تعهدات کاری و زندگی شخصی خود حد و مرز ایجاد کنید.

هر روز کاری را با یک نگرش مثبت و احساس خوب شروع کنید. این کار باعث کاهش حواس‌پرتی‌ها خواهد شد و نوآوری و خلاقیت را افزایش خواهد داد. حتما برای انجام کارها برنامه روزانه تعیین کنید. برنامه روزانه به ایجاد یک ساختار متعادل کمک می‌کند و عملکردی را که قبل از کار در خانه داشته‌اید را حفظ می‌کند.

چگونه بر عملکرد خود نظارت داشته باشیم و آنرا ارزیابی کنیم؟

راهکار مناسب دیگری برای حفظ بهره‌وری، نظارت بر عملکرد و ارزیابی مستمر است. با اختصاص زمان کافی برای وظایف مهم و ضرب‌العجل‌ها، بر روی اهداف فردی و تیمی متمرکز باشید.

جلساتی را برای تعیین انتظارات عملکرد، تعیین اهداف و بررسی کارهای تکمیل شده با مدیرتان هماهنگ کنید.  نتایج شما بهترین ملاک سنجش عملکرد شما هستند.

چگونه تعامل و ارتباط را با تیم خود حفظ کنیم؟

کار از خانه معمولا باعث ایجاد احساس انزوا برای کارمندان می‌شود. در دورکاری، کارمندان توانایی ارتباط متقابل با یکدیگر را نسبت به کار در محیط کاری معمولی از دست می‌دهند.

طبق تحقیقات، ۲۰% از کارمندان، در دوران دورکاری احساس تنهایی می‌کنند. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که در دوران دورکاری، ارتباط و همکاری خود را با همکاران و هم‌تیمی‌هایتان حفظ کنید. از آنها کمک بگیرید و تلاش کنید که از یکدیگر حمایت کنید. استفاده از یک رویکرد تیم محور بهترین راهکار برای حفظ تعامل با اعضای تیم و ایجاد یک فرهنگ فراگیر است.

در دورکاری به تلاش برای حفظ بهره‌وری نیاز است. نتیجه‌ی این تلاش به تولید بیشتر و ارتباطات موثرتر منجر خواهد شد.

جمع بندی

همه‌گیری کرونا باعث شد تا دورکاری و کار در منزل، مورد توجه بسیاری از سازمان‌ها قرار بگیرد. با توجه به طولانی شدن این همه‌گیری و از طرفی تغییراتی که این موضوع به وجود آورده، پیش‌بینی می‌شود که حتی بعد از برطرف شدن این مشکل هنوز هم بسیاری از رفتارها وعادت‌های ما تغییر پیدا نکنند. یکی از این این عادت‌ها دورکاری است. در این مقاله به توصیه‌هایی برای افزایش بهره‌وری در دورکاری اشاره شد.  

مقاله “افزایش بهره وری در دورکاری”

برای دریافت مقاله فوق به صورت فایل WORD و PDF کلیک کنید:

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
sanjeman
Operating System
web application
Software Category
نرم افزار منابع انسانی
Price
Rial 0
, ,

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست