انواع نرم افزار منابع انسانی

اگر به دنبال نرم افزاری برای مکانیزه کردن فرآیندهای منابع انسانی هستید، با عیارات اختصاری مختلفی روبرو خواهید شد مثل – HRMS ، HRIS ، HCM – و همچنین عباراتی مانند سیستم مدیریت استعداد، حقوق و دستمزد، سیستم ردیابی متقاضی AT و غیره.

در این صورت ممکن است این مسئله که کدام نرم افزار برای کسب و کارتان مناسب است، باعث گیجی و سردرگمی شما شود. شاید از خود بپرسید تفاوت عملکردهای هر یک از ایننرم افزارها چیست؟

بنابراین، در این مقاله می خواهیم نگاهی دقیق تر به ۵ نوع اصلی از نرم افزار منابع انسانی موجود در بازار امروز و چگونگی ارائه هر یک از آنها و مجموعه ای از توانایی های مختلف این گونه نرم افزارها برای تأمین نیازهای مختلف کسب و کار بیندازیم.

مدیریت سرمایه انسانی

۱- مدیریت سرمایه انسانی

مدیریت منابع انسانی که معادل عبارت (Human Capital Management) است و به اختصار HCM نمایش داده می شود.

همانطور که از نامش پیداست ، HCM یک نوع نرم افزار منابع انسانی است که بر مدیریت سرمایه انسانی در یک سازمان تمرکز دارد. به عبارت دیگر ، HCM برای کمک به HR جهت پیگیری پیشرفت و عملکرد کارمندان طراحی شده است. HCM به کارمندان اجازه می دهد تا اهداف عملکردی را تعیین کرده و پیشرفت را پیگیری کنند. بنابراین ، HCM بیشتر کارمند گرا است و ویژگی های آن در جهت کمک به کارمندان در زمینه بهتر مهارت هایشان است.

سیستم اطلاعات منابع انسانی

۲- سیستم اطلاعات منابع انسانی

سیستم اطلاعات منابع انسانی معادل عبارت (Human Resource Information System) است و به اختصار HRIS نمایش داده می شود.

سیستم اطلاعات منابع انسانی (HRIS) اصطلاحی است که برای نرم افزار مدیریت اطلاعات کارمندان استفاده می شود و برای مدیریت کامل و ردیابی سیستماتیک داده های کارمندان طراحی شده است. مشخصات شخصی و همچنین شغلی کارمندان می تواند در HRIS ذخیره شود. این نرم افزار این امکان را برای دپارتمان منابع انسانی فراهم می کند تا بدون دردسرهای نگهداری دستی پوشه ها ، به راحتی به اطلاعات کامل کارمندان دسترسی داشته باشد.

ماژول ها / ویژگی های اضافی به شرح زیر است:

• مدیریت مزایا
• حقوق و دستمزد
• حضور و غیاب
• آموزش مهارت

نرم افزار جذب و استخدام

۳- نرم افزار ردیابی متقاضی

نرم افزار جذب و استخدام یا ردیابی متقاضی معادل عبارت (Applicant Tracking Software) است و به اختصار ATS نمایش داده می شود.

در حالی که HRIS در درجه اول مدیریت اطلاعات است و HCM برای مدیریت سرمایه انسانی طراحی شده است ، ATS یک نرم افزار منابع انسانی است که برای تیم استخدام در یک سازمان طراحی شده است. ATS الگوریتم های داخلی برای فیلتر کردن رزومه های مربوط به یک موقعیت شغلی خاص ساخته است و می تواند برای استخدام کنندگان در اسکن رزومه صدها متقاضی بسیار مفید باشد.

نرم افزار مدیریت حقوق و دستمزد

۴- نرم افزار مدیریت حقوق و دستمزد

نرم افزار مدیریت حقوق و دستمزد معادل عبارت (Payroll Management System) است و به اختصار PMS نمایش داده می شود.

همانطور که از نامش پیداست ، نرم افزار حقوق و دستمزد برای مدیریت حقوق کارمندان ، پرداخت ها و مشوق ها طراحی شده است. سیستم مدیریت حقوق و دستمزد می تواند با سیستم های حضور و غیاب و مدیریت مرخصی برای محاسبه حقوق کارمندان ادغام شود. نرم افزار حقوق و دستمزد کل فرآیند محاسبه حقوق ، از جمله کسرهای استاندارد نسبت به مالیات و بیمه را به صورت خودکار انجام می دهد ، بنابراین اطمینان می یابد که حقوق به موقع اعتبار می یابد و هیچ اختلافی وجود ندارد.

سیستم مدیریت منابع انسانی

۵- سیستم مدیریت منابع انسانی

سیستم مدیریت منابع انسانی معادل عبارت (Human Resource Management System) است و به اختصار HRMS نمایش داده می شود.

سیستم مدیریت منابع انسانی (HRMS) نرم افزاری است که برای اتوماسیون هر وظیفه منابع انسانی طراحی شده است. بنابراین ، نرم افزار HRMS یک بسته ترکیبی از تمام نرم افزارهای HR است که در بالا در مورد آنها بحث کردیم ، همراه با بسیاری از ویژگی های اضافی. یک نرم افزار HRMS ماژول جداگانه ای را برای هر قابلیت ارائه می دهد و در زیر برخی از ماژول های اصلی را می بینید که در یک نرم افزار جامع منابع انسانی توسعه یافته پیدا می کنید.

• حقوق اداری
• مدیریت زمان و حضور و غیاب
• مدیریت ترک کار
• جذب و استخدام
• معارفه و معاشرت سازمانی
• آموزش و توسعه
• کنترل مزایا
• گزارش عملکرد
• سلف سرویس کارمند

علاوه بر انواع نرم افزار HR که در بالا مشاهده کردیم ، ممکن است نرم افزار HR را نیز پیدا کنید که سایر واحدهای HRMS را پشتیبانی می کند. قبل از اقدام و سرمایه گذاری در یک نرم افزار HR ، توصیه می شود که نیازهای سازمان خود را تجزیه و تحلیل کنید.

سنجمان یک سامانه جامع منابع انسانی است که ماژول های جذب و استخدام و ارزیابی عملکرد و مدیریت کارمندان در سنجمان با استقبال بیشتر کسب و کارها مواجه شده است.

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست