انیاگرام در استخدام و تأمین نیروی انسانی

انیاگرام (Enneagram) چیست؟

یک سیستم “نقشه برداری” شخصیت است که ۹ تیپ شخصیتی مختلف و مرتبط را شناسایی می‌کند. برخلاف سایر آزمون‌های شخصیتی محبوب، انیاگرام به جای ارزیابی رفتارها، بر روی بر انگیزه‌های افراد تمرکز می‌کند.

نه تیپ شخصیتی اینیاگرام

اول: اصلاح طلب

دوم: یاور و کمک‌گرا

سه: موفق و موفقیت‌طلب

چهار: فردگرا

پنجم: محقق و متفکر

شش: وفادار (وفاخو – وفاجو)

هفت: مشتاق

هشت: چالشگر

نهم: صلح‌جو

انیاگرام در محل کار

انیاگرام که به طور گسترده به عنوان وسیله‌ای برای بهبود خودآگاهی و روابط شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین یک ابزار قدرتمند برای صاحبان مشاغل، مدیران منابع انسانی، استخدام‌کنندگان و موارد مشابه است.

انیاگرام به کارفرما اجازه می‌دهد تا به جای رفتارهای بیرونی کارکنان، درباره‌ی انگیزه‌های درونی کارمند صحبت کند. تمرکز بر انگیزه‌های درونی نتایج بهتری به همراه دارد. این همان چیزی است که استفاده از Enneagram را در محل کار بسیار ایده‌آل می‌کند، به خصوص برای استخدام.

مزایای انیاگرام برای استخدام

هنگام استفاده از انیاگرام برای استخدام، درک خوبی از انگیزه‌ها و ترس‌های یک کارجو به دست می‌آورید. استخدام یک کارمند جدید به زمان و منابع نیاز دارد، بنابراین تعیین اینکه آیا یک استخدام جدید مناسب است یا خیر بسیار مهم است.

وقتی انگیزه‌ها و ترس‌های یک نامزد شغلی را به خوبی درک کنید، بهتر می‌توانید تعیین کنید که آیا انگیزه آن‌ها از کار و متناسب با فرهنگ شرکتی است که می‌خواهید برای آن استخدام کنید. علاوه بر این، داشتن بینش در مورد انگیزه‌ها و ترس‌های یک نامزد، نقاط قوت و ضعف آن‌ها را روشن می‌کند.

هرکسی نقاط قوت و ضعفی دارد. در فرآیند جذب، پذیرش و استخدام استفاده از انیاگرام به شما این مزیت را می‌دهد که نامزدی را انتخاب کنید که نقاط قوت و ضعف آن با تیم فعلی شما سازگار باشد. شما به استعدادی نیاز دارید که به بهترین وجه برای کمک به کسب و کار شما در رسیدن به اهدافش آماده باشد، و Enneagram می‌تواند به شما در رسیدن به آن کمک کند.

گزینه‌های تست شخصیت در فرآیند استخدام

البته انیاگرام تنها تست شخصیتی برای استراتژی‌های جذب، پذیرش و استخدام نیست. تست شخصیت DiSC نیز ارزش زیادی دارد. این تست شخصیت یک نامزد را بر اساس چهار فاکتور اندازه‌گیری می‌کند. اما انیاگرام در ۹ فاکتور اندازه‌گیری می‌کند. این چهار عامل عبارتند از: تسلط، نفوذ، ثبات، وظیفه شناسی.

DiSC یک تست شخصیتی بسیار مؤثر برای اهداف شغلی است که می‌تواند به شما در درک ترجیحات و رفتارهای شخصی داوطلب کمک کند. با این حال، انیاگرام بیشتر پتانسیل یک نامزد را آشکار می‌کند زیرا عمیق‌تر به انگیزه‌های داخلی می‌پردازد.

برای انجام تست DISC به صورت آنلاین کلیک کنید

یکی دیگر از گزینه‌های محبوب تست شخصیت، بیگ فایو(Big 5) است. تست نئو (NEO)، صفات فردی و قابل مشاهده هستند که می‌توانند برای هر فردی رتبه‌های بالا یا پایین داشته باشند و هر صفت با یک صدک نشان داده شود. آن پنج صفت عبارتند از:

باز بودن (کنجکاو در مقابل محتاط)

وظیفه شناسی (سازمان یافته در مقابل بی‌دقتی)

برونگرایی (پر انرژی در مقابل محفوظ)

توافق پذیری (مهربان در مقابل جدایی)

روان رنجوری (عصبی در مقابل اعتماد به نفس)

برای انجام تست آنلاین نئو کلیک کنید

به عنوان مثال، یک نامزد می‌تواند ویژگی موافق بودن را بیش از ۷۵ درصد از جمعیت داشته باشد، اما ویژگی باز بودن فقط ۲۵ درصد بیشتر از جمعیت است. باز هم، به دست آوردن درک این ویژگی‌ها قبل از استخدام یک نامزد می‌تواند مفید باشد، اما Enneagram اطلاعات بسیار عمیق‌تری را ارائه می‌دهد زیرا به انگیزه‌های درونی نگاه می‌کند، نه فقط رفتارهای بیرونی.

نحوه استفاده از انیاگرام برای استخدام نامزدها

سازگاری شغلی

هنگام استفاده از Enneagram برای استخدام، یک مزیت بزرگ تعیین سازگاری شغلی است. به عنوان مثال، کسانی که در انیاگرام با کمال گرایی هستند، آیا آنها با شغلی که به انعطاف پذیری دائمی نیاز دارد سازگار خواهند بود؟ یا به دلیل نیاز به زمان بیشتری برای پردازش و تکمیل، استرس و ناراحتی خواهند داشت؟

سازگاری با همکاران

سازگاری با همکاران نیز بسیار مهم است. هم تیمی‌ها باید با هم کار کنند و شخصیت‌ها نقش مهمی در آن دارند، اما فقط در مورد اینکه همه با هم کنار می‌آیند صحبت نمی‌کنیم. شما می‌خواهید که اعضای یک تیم نقاط قوت و ضعف یکدیگر را تکمیل کنند. به این ترتیب افراد می‌توانند بارهای سنگین‌تری را در نقاط قوت خود تحمل کنند و در نقاط ضعف خود از هم تیمی‌های خود بیاموزند. R

پیدا کردن فرهنگ مناسب

هر کسب و کاری دارای فرهنگی است. آیا کارمند جدید بالقوه شما در شرکت شما رشد خواهد کرد؟ آیا فرهنگ شرکت شما فرهنگ همکاری و دوستی است؟ یا اینکه افراد مستقل‌تر روی پروژه‌ها کار می‌کنند؟ پاسخ به این سوال تفاوت زیادی در شادی و موفقیت حرفه‌ای یک کارمند ایجاد می‌کند.

درک نقاط قوت و ضعف یک کارجو

کسب بینش در مورد انگیزه‌ها و ترس‌های درونی یک متقاضی به شما این امکان را می‌دهد تا نقاط قوت و ضعف آنها را بهتر ارزیابی کنید. علاوه بر این، مردم اغلب در مصاحبه‌ها استرس دارند، بنابراین جفت کردن یک تست شخصیتی مانند انیاگرام با برداشت‌های شما از مصاحبه می‌تواند به شما درک بسیار دقیق‌تری از عملکرد یک نامزد بالقوه در این شغل بدهد.

جلوگیری از استخدام نامناسب

اتخاذ تصمیمات آگاهانه‌تر برای استخدام، از ورود نامزدهای نامناسب جلوگیری می‌کند. این یک امتیاز برای کسب و کار، کارمندان و حتی خود نامزد شما است. استخدام کسی که از شغل جدید خود لذت نمی برد یا در آن خوب عمل نمی‌کند، به کسی لطفی نمی‌کند.

چقدر باید به نتایج انیاگرام تکیه کنم؟

توجه به این نکته مهم است که هیچ تست شخصیتی، شامل Enneagram، ۱۰۰٪ دقیق و قابل اعتماد نیست. انسان‌ها موجودات پیچیده‌ای هستند. عاقلانه است که این موضوع را همیشه در ذهن داشته باشید. شما باید تمام جنبه‌های یک فرد را در طول فرآیند استخدام به دقت در نظر بگیرید. از Enneagram برای کمک به تعیین بهترین نامزد خود استفاده کنید.

چه کسانی می توانند از تست انیاگرام سود ببرند؟

Enneagram برای استخدام کنندگان: درباره انگیزه‌های درونی نامزدها بیشتر بیاموزید تا بهتر بتوانید آنها را با مشاغل احتمالی مطابقت دهید.

Enneagram برای مدیران استخدام: درباره انگیزه‌های درونی نامزدها بیشتر بیاموزید تا بتوانید با در نظر گرفتن الزامات شغلی و سازگاری فرهنگ شرکت، تصمیمات استخدام بهتری بگیرید.

انیاگرام برای جویندگان کار: برای جویندگان کار نیز مفید است. جویندگان کار می‌توانند بر اساس نوع Enneagram خود درک بهتری از آنچه از یک شغل نیاز دارند و می‌خواهند به دست آورند و سپس بر اساس آن جستجو کنند.

سوالات متداول (سؤالات متداول)

آیا می توانم یک تیم سازگار با Enneagram ایجاد کنم؟

بله. درک انگیزه‌ها و ترس‌های درونی یک نامزد، همراه با نقاط قوت و ضعف آنها، به شما کمک می‌کند تا نامزدهایی را استخدام کنید که شخصیت آنها با تیم فعلی شما سازگار باشد و شکاف‌های استعداد را نیز پر کند.

کدامیک از انواع انیاگرام بهترین مدیران را تشکیل می‌دهند؟

همه انواع انیاگرام ظرفیت هدایت را دارند. با این حال، سبک‌های رهبری آنها ممکن است متفاوت باشد، و نقاط ضعف آنها ممکن است به دام‌های بالقوه تبدیل شود. نوع انیاگرام که بهترین مدیر را در کسب و کار شما می‌سازد تا حد زیادی به فرهنگ موجود شرکت و شخصیت کارکنان شما بستگی دارد.

آیا می‌توانید بیش از یک نوع انیاگرام باشید؟

انسان پیچیده است. نوع انیاگرام یک نفر آنها را از تجربه تمام انگیزه‌ها و ترس های ارائه شده توسط انیاگرام محروم نمی‌کند. این به سادگی نشان می‌دهد که چه چیزی برای آنها انگیزه بیشتری دارد.

مطالب مرتبط:

چگونه در طول مصاحبه بر نقاط قوت شخصی خود تأکید کنید

چرا کارفرمایان در مصاحبه سوالات عجیب می‌پرسند؟

راهکارهای غلبه بر اضطراب مصاحبه شغلی

سوال مصاحبه: «چرا این شغل؟»

سوالات متداول شخصیتی که در مصاحبه پرسیده می‌شود

سؤالات مصاحبه درباره سابقه کاری (همراه با نمونه پاسخ)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست