اهداف مدیریت منابع انسانی

هنگامی که در یک سازمان بزرگ کار می‌کنید، ممکن است لازم باشد راه‌هایی برای افزایش بازده، مشارکت و حفظ نیروی کار بیابید. بخش‌های منابع انسانی اغلب اهداف مدیریتی را برای کمک به بهبود این جنبه‌های یک شرکت ایجاد می‌کنند. درک اینکه هدف مدیریت منابع انسانی چیست و چگونه آن را بسازید ممکن است به شما این امکان را بدهد که اهداف سازمانی مؤثر خود را ایجاد کنید. در این مقاله، بیان می‌کنیم که هدف مدیریت منابع انسانی چیست، و درباره‌ی پنج نوع هدف اصلی و چند پیشنهاد برای اینکه چگونه می‌توانید هدف خود را ایجاد کنید، بحث می‌کنیم.

مدیریت منابع انسانی چیست؟

مدیریت منابع انسانی (HRM) فرآیند مدیریت افرادی است که در یک سازمان کار می‌کنند و اطمینان حاصل می‌شود که آنها آنچه را که برای انجام کافی وظایف خود نیاز دارند دریافت می‌کنند. همچنین ممکن است به شیوه‌هایی اشاره داشته باشد که به ردیابی، اندازه‌گیری و ثبت داده‌های کارکنان، مانند حضور و غیاب، استخدام و حقوق و دستمزد کمک می‌کند. در حالی که مدیران منابع انسانی به احتمال زیاد اهداف HRM را ایجاد می‌کنند، سایر متخصصان منابع انسانی نیز می‌توانند آنها را ایجاد کنند.

انواع اهداف مدیریت منابع انسانی

در اینجا چند نوع اصلی از اهداف مدیریت منابع انسانی آورده شده است:

شخصی

اهداف شخصی HRM مربوط به کمک به یک عضو خاص از شرکت یا سازمان شما برای رسیدن به اهداف شخصی خود است. این اهداف معمولاً شامل حفظ روحیه شرکت و ایجاد انگیزه در اعضای تیم برای ماندن در یک سازمان خاص است. برخی از اهداف شخصی می‌تواند شامل شرایط کاری، دستمزد و به رسمیت شناختن شخصی برای یک دستاورد خاص باشد.

عملکردی

در یک سازمان، بسیاری از بخش‌ها می‌توانند برای دستیابی به یک هدف مشترک با یکدیگر همکاری کنند. یک متخصص منابع انسانی ممکن است به تسهیل این اهداف کمک کند. اهداف عملکردی مدیریت منابع انسانی بر دستیابی به یک عملکرد خاص و کمک به اطمینان از برقراری ارتباط بخش‌های مختلف با یکدیگر و رعایت ضرب الاجل‌های خود متمرکز است.

سازمانی

اهداف سازمانی اهدافی هستند که بر عملکرد کلی شرکت تمرکز دارند. اینها ممکن است شامل اهداف کارکنان، اهدافی باشد که به سازمان کمک می‌کند تا تعداد فروش پیش بینی شده خود یا اجرای خط مشی را برآورده کند. این اهداف اغلب اهدافی با اولویت بالا برای متخصصان منابع انسانی هستند.

اجتماعی

اهداف اجتماعی منابع انسانی اغلب به ایجاد یک محیط کاری مثبت برای افرادی که در یک سازمان کار می‌کنند مربوط می‌شود. این اهداف می‌تواند به فرهنگ کاری، رعایت قوانین و مقررات در صنعت و سیاست‌های رفتاری سازمان مربوط باشد. برخی از اهداف اجتماعی منابع انسانی نیز ممکن است به حل و فصل اختلافات اعضای تیم و بررسی هرگونه شکایت خصمانه در محل کار مربوط باشد.

عمومی

اهداف کلی هر هدفی را پوشش می‌دهد که در هیچ یک از دسته‌بندی‌های دیگر قرار نمی‌گیرد. این می‌تواند شامل سفارش لوازم، هماهنگی برنامه‌های آموزشی و حفظ یک محل کار ایمن و بهداشتی باشد. بیشتر اهداف کلی، اهداف کوتاه مدت مرتبط با فعالیت‌های روزمره هستند.

هدف اصلی مدیریت منابع انسانی چیست؟

هدف اصلی یک مدیر منابع انسانی این است که اطمینان حاصل کند که شرکتی که در آن کار می‌کند دارای افراد واجد شرایط مناسب برای نیروی کار خود باشد. اهداف دیگر معمولاً مربوط به رفع نیاز خاصی است که می‌تواند به دستیابی به این هدف اولیه کمک کند. به عنوان مثال، می‌توانید هدفی در مورد سیاست‌های حقوق و دستمزد کارآمد ایجاد کنید که می‌تواند به شما کمک کند افرادی را که در سازمان کار می‌کنند حفظ کنید.

۱۵ نمونه از اهداف مدیریت منابع انسانی

در اینجا چند نمونه از اهداف دیگری که مدیران منابع انسانی ممکن است انجام دهند آورده شده است:

  • برای توسعه فرهنگ کار ایمن و مثبت
  • ایجاد انگیزه برای حفظ استعدادهای کلیدی و حفظ یک محیط کاری پایدار
  • توسعه روش‌های ارتباطی کارآمد بین بخش‌ها برای اطمینان از همکاری موثر
  • ارائه فرصت‌های آموزشی با کیفیت بالا و مداوم برای اعضای جدید تیم
  • مدیریت کارآمد حقوق و دستمزد و به حداقل رساندن هرگونه چالش با نرم افزار
  • افزایش نمایشگاه‌های استخدام در کالج ها و دانشگاه های مجاور
  • حفظ روحیه کارکنان با حفظ امکانات کاری تمیز و جذاب
  • ایجاد منابع و ابزارهایی که توانمندسازی نیروی کار را ممکن می‌سازد
  • اطمینان از اینکه تمام سیاست‌های منابع انسانی شرکت مطابق با قوانین و مقررات است
  • ادغام اهداف شخصی یک فرد با اهداف بخش و سازمان
  • بهبود ردیابی عملکرد برای اطمینان از خروجی بالا از همه افراد شرکت
  • ایجاد رویدادهای جذاب برای افزایش روحیه شرکت و تسهیل ارتباط بین بخش‌ها
  • توسعه روش‌های ارتباطی که در آن افراد بتوانند بازخورد صادقانه درباره سازمان ارائه دهند
  • ارزیابی مداوم استانداردهای آموزشی و تجزیه و تحلیل اثربخشی برنامه‌های آموزشی و توسعه فعلی
  • استخدام افراد واجد شرایط در موقعیت‌های رهبری برای اطمینان از رهبری عادلانه و موثر در تمام بخش‌های شرکت

نکاتی برای ایجاد اهداف مدیریت منابع انسانی

اینها چند پیشنهاد برای چگونگی ایجاد اهداف سفارشی به عنوان یک مدیر منابع انسانی هستند:

از نرم افزار HRMS استفاده کنید

نرم افزار سیستم‌های مدیریت منابع انسانی (HRMS) نوعی برنامه کامپیوتری یا مجموعه‌ای از برنامه‌ها است که به شما در انجام وظایف منابع انسانی کمک می‌کند. آنها همچنین می‌توانند به شما در ایجاد و نظارت بر اهدافتان کمک کنند. سعی کنید به گزینه‌های موجود نرم افزار HRMS نگاهی بیندازید و هنگام تعیین اهداف HRM خود از یکی استفاده کنید.

بررسی‌های شرکت را انجام دهید

درک اینکه چگونه عملکرد سازمان شما می‌تواند به شما در ایجاد اهداف سفارشی کمک کند که به چالش‌های خاص شرکت می‌پردازد. به عنوان مثال، اگر از طریق یک نظرسنجی در سطح شرکت یاد بگیرید که اعضای سازمان خواهان مزایای گسترده‌تری هستند، ممکن است هدفی را در رابطه با بسته‌های مزایا ایجاد کنید. برای کمک به درک بهتر نیازهای خاص یک سازمان، بررسی‌های دوره‌ای یا ارائه نظرسنجی‌های را در نظر بگیرید.

از روش SMART استفاده کنید

ایجاد اهداف SMART فرآیندی است که می‌تواند به شما کمک کند اهدافی را برای خود یا تیم خود تعیین کنید که ممکن است توانایی شما را برای تکمیل آنها افزایش دهد. مخفف عبارت خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و مبتنی بر زمان است. استفاده از این فرآیند می تواند به شما کمک کند به اهداف فکر کنید و آنها را اصلاح کنید تا شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

تجزیه و تحلیل شکاف را انجام دهید تجزیه و تحلیل شکاف نوعی تجزیه و تحلیل سازمانی است که منابع مورد نیاز شما را با منابعی که در حال حاضر دارید مقایسه می‌کند. این به شما این امکان را می‌دهد که بفهمید کجا می‌توانید پیشرفت کنید و اهداف HRM را ایجاد کنید. می‌توانید تجزیه و تحلیل شکاف را در تیم، بخش یا سازمان خود انجام دهید تا به شما در ایجاد و تغییر اهداف برای خود و تیمتان کمک کند.  R

بیشتر بخوانید:

سیستم ردیابی کارجویان (ATS) چیست؟

۱۰ نرم افزار برتر سیستم های ردیابی متقاضی ( ATS ) برای سال ۲۰۲۱

مدیریت داده چیست؟

استخدام منابع انسانی ( انواع، فرآیند و نکات)

شخصیت شغلی

مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)

اصول توسعه کسب و کار چیست؟

مهارت های رهبری در تیم منابع انسانی

سؤالات مصاحبه برای مهندس توسعه عملیات (DevOps engineers)

جذب و استخدام

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
نرم افزار منابع انسانی
Operating System
وب اپلیکیشن
Software Category
منابع انسانی
Landing Page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست