تست انتخاب همسر
۲۴۰ سوال
شروع تست
تست‌های شخصیت چیست؟ تست‌های شخصیتی تکنیک‌ها یا روش‌هایی هستند که با استفاده از سؤالات از پیش تعیین‌شده و مشخص به توانایی‌های خاص شخص که در ارتباط با شخصیت او پی می‌برد. می‌توانند جنبه‌های مختلفی مانند خلق و خو، واکنش‌های عاطفی، اجتماعی بودن، ثبات و غیره را تعیین کنند. این تست‌های شخصیتی می‌توانند برای ترسیم ویژگی‌های شخصیتی خاص یک فرد مورد استفاده قرار گیرند که می تواند در بسیاری از جنبه ها کمک رسان باشد.

اهمیت تست‌های شخصیت

امروزه تست‌های شخصیت اهمیت فراوانی یافته‌اند و افراد در زمینه‌های مختلف از این تست‌ها بهره می‌برند. بسیاری از کارفرمایان از تست‌های شخصیتی در هنگام استخدام یا در هنگام ارزیابی و آموزش و توسعه کارکنان استفاده می کنند. از سوی دیگر مشاوران خانواده پی به اهمیت این آزمون‌ها در مشاوره پیش از ازدواج برده اند. آزمون‌های شخصیت فراوانی وجود دارند، غیر از آزمون‌های فرافکن( مانند تست رورشاخ، و اندریافت موضوع) بیشتر آن‌ها مدل سؤال محور هستند. مانند: آزمون MMPI، گیلفورد-زیمرمن، نشانگر نوع مایر بریگز (MBTI)، آزمون کتل، تست نئو (NEO)، تست شخصیت PF، تست مثلث عشق استرنبرگ.

ضرورت انجام آزمون‌های شخصیت پیش از ازدواج

آزمون‌های شخصیت کمک می‌کنند تا پی به وضعیت شخصیتی فرد ببریم. سنجش و ارزیابی روابط و تعاملات پیش از ازدواج، همچنین شناخت صحیح و اصولی از شخصیت فرد مقابل و نیز شخصیت خود فرد، به انتخاب آگاهانه افراد کمک می‌کند. برای اینکه سطح کیفی روابط افراد با یکدیگر پیش از ازدواج و همینطور بعد از آن ارتقا یابد، آزمون‌های شخصیت ابزار مفیدی هستند. از سوی دیگر فرد با شناخت بهتر از خویشتن خویش، می‌تواند پی به ویژگی‌های شخصیتی خود و در نتیجه نیازهای خود ببرد. افراد تا به یک خودآگاهی دست پیدا نکنند نمی توانند مرزهای شخصی، نیازها و توقعات خود را بشناسند و ممکن است که در انتخاب اشتباه کنند. چه بسا بسیاری از طلاق‌هایی که امروزه در جامعه شاهد هستیم ناشی از این عدم آگاهی( در درجه اول نشناختن خود و در درجه دوم نشناختن طرف مقابل) است. رسیدن به شناخت مناسب در دوران پیش از ازدواج، سبب می‌شود تا طرفین درک بهتری از یکدیگر داشته باشند. همچنین درک بهتری از انتظارات یکدیگر داشته باشند و به آن‌ها کمک می‌کند تا توقعات واقع بینانه‌ و منطقی‌تری از یکدیگر و زندگی داشته باشند.

تست شخصیت پیش از ازدواج چه کمکی به افراد می‌کند؟

 تست شخصیت پیش از ازدواج به افراد کمک می‌کند تا افراد تفاوت‌های شخصیتی یکدیگر را بشناسند. شناخت تفاوت‌های شخصیتی به افراد کمک می‌کن تا همدلی و عشق بیشتری نسبت به یکدیگر داشته باشند. چرا که ازدواج یک مسیر پرفراز و نشیب است و برای اینکه زوجین از این مسیر پر پیچ و خم به سلامت عبور کنند، باید با یکدیگر همدلی و همکاری داشته باشند. به همین خاطر ضروری است که دو طرف پیش از ازدواج به زوایا و ویژگی‌های شخصیتی هم پی ببرند. یکی از راه‌های رسیدن به این امر استفاده از تست‌های شخصیت پیش از ازدواج است. تست‌های شخصیت اطلاعات مهمی درباره‌ی خصوصیات شخصیتی افراد ارائه می‌دهد.

پیشنهاد سنجمان برای انجام تست‌های پیش از ازدواج

در ادامه به بررسی چند تست شخصیت که سنجمان آن‌ها را برای انتخاب همسر و قبل از ازدواج توصیه می‌کند، می‌پردازیم: ۱٫ تست مایرز بریگز (MBTI) این تست یکی از تست‌های رایج در سراسر جهان است. با کمک این تست می‌توان به ویژگی‌های شخصیتی و درونی افراد پی برد. از این تست می‌توان در مشاوره‌های شغلی و همچنین مشاوره‌های پیش از ازدواج بهره برد. این تست به افراد کمک می‌کند تا با صفات ذاتی، اهداف، خواسته‌ها و علایق خود را بشناسند تا بتوانند انتخاب آگاهانه تری داشته باشند. ۲٫ تست ۵ عاملی نئو (NEO) تست نئو یکی از آزمون‌های پرکاربرد در مشاوره پیش از ازدواج است. این تست در شناخت زیرساخت‌های شخصیت به افراد کمک می‌کند. ۳٫ آزمون شخصیت چند وجهی مینه سوتا (MMPI) یکی از معروفترین آزمون‌ها در مشاوره پیش از ازدواج، تست MMPI است. این تست کمک می کند تا بتوانیم شناخت بیشتری از افراد بدست آوریم. ۴٫ آزمون کتل از این آزمون علاوه بر مسائل شغلی و تحصیلی در پیش بینی رضایت و سازگاری زناشویی استفاده می‌شود. درباره‌ی آزمون‌های شخصیت بیشتر بخوانید. پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر:
Summary
Author Rating
Aggregate Rating
5 based on 1 votes
Software Name
نرم افزار منابع انسانی آنلاین سنجمان
Operating System
وب اپلیکیشن
Software Category
نرم افزار سازمانی منابع انسانی
Landing Page

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست