تست های شخصیتی استخدام: چیستی و تیپ‌های رایج

سازمان‌ها اغلب به دنبال راه‌هایی برای کاهش جابجایی کارکنان هستند. هرچه یک شرکت اطلاعات بیشتری در مورد نامزدهای شغلی داشته باشد، شانس آنها برای استخدام بهترین افراد برای یک نقش بیشتر است. به عنوان بخشی از فرآیند استخدام، بسیاری از شرکت‌ها از آزمون‌های شخصیتی برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد ترجیحات، الگوهای رفتاری و سبک کاری نامزدها استفاده می‌کنند. در این مقاله، تست‌های شخصیت استخدامی چیست و چرا مدیران استخدام از آنها استفاده می‌کنند، به علاوه نمونه‌هایی از تست‌های شخصیتی را که ممکن است در جستجوی شغل خود با آنها روبرو شوید را به اشتراک می‌گذاریم.

تست های شخصیتی استخدام چیست؟

تست شخصیت یک ارزیابی یا پرسشنامه است که می‌تواند اطلاعاتی در مورد ویژگی‌های شخصیتی شما ارائه دهد. بسیاری از تست‌های شخصیت استاندارد هستند و پاسخ‌های شما را می‌توان با هنجارهای عمومی مقایسه کرد. نتایج شما می‌تواند به ایجاد یک نمایه شخصیتی اولیه یا آشکار کردن برخی از تمایلات و ویژگی‌های شخصیتی شما کمک کند.

تست‌های شخصیت اغلب چند گزینه‌ای هستند، اما برخی ممکن است درست/نادرست یا پاسخ اجباری باشند. ممکن است سوالاتی را مشاهده کنید که می‌پرسند تا چه حد با یک جمله موافق هستید یا سوالاتی که از شما می‌خواهند گزینه‌های پاسخ را به روش‌های خاصی رتبه‌بندی کنید. تست‌های شخصیت جواب درست یا غلط ندارند و شما نمی‌توانید ” قبول ” یا ” مردود ” شوید. آنها برای ارائه بینشی در مورد رفتار و انگیزه‌های شما طراحی شده‌اند.

چرا مدیران استخدام از تست های شخصیتی استفاده می‌کنند؟

استخدام، استفاده از تست شخصیت برای استخدام را مدیریت می‌کند تا به تعیین اینکه آیا نامزد با نقشی که درخواست می‌کند مناسب است یا خیر. هر شرکت فرهنگ منحصر به فردی دارد و هر شغل در یک شرکت ممکن است ویژگی‌ها یا ویژگی‌های خاصی را به همراه داشته باشد. مدیران استخدام می‌خواهند نامزدهایی را انتخاب کنند که با شرکت و همکاران سازگار باشند، از شغل خود لذت ببرند و در کار خود مشغول باشند. استفاده از آزمون‌های شخصیت و ارزیابی‌های حاصل از آن‌ها می‌تواند به مدیران کمک کند تا انتخاب‌های پیش‌بینی‌کننده‌تری در مورد اینکه چه کسی ممکن است در یک موقعیت موجود موفق شود، داشته باشد.

تست‌های شخصیتی می‌توانند نشان دهند که استخدام می‌تواند ویژگی‌هایی را که غالب هستند یا احتمالاً در نامزدهای شغلی ظاهر می‌شوند، مدیریت می‌کند. سپس آنها می توانند جستجوی خود را به متقاضیانی محدود کنند که به بهترین وجه با شخصیت مناسب برای این شغل مطابقت دارند. برای مثال، یک شرکت نوپا کوچک که برای همکاری ارزش قائل است ممکن است کارمندی بخواهد که از به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و یادگیری از دیگران لذت می‌برد. شرکت ممکن است نامزدهایی را که ترجیح می‌دهند مستقل کار کنند ترجیح ندهد. علاوه بر این، برخی از مشاغل ممکن است برای افراد برون‌گرا خوب عمل کنند، در حالی که افراد درونگرا ممکن است از نقش متفاوتی برخوردار باشند.

هفت تست شخصیت

در اینجا هفت تست شخصیتی وجود دارد که ممکن است در طول جستجوی شغلی با آنها روبرو شوید:

نمایه کالیپر (Caliper Profile)

نمایه کالیپر یک تست شخصیتی است که به دنبال پیش بینی موفقیت یک فرد در نوع خاصی از نقش است. این آزمون به انگیزه‌ها و رفتار حرفه‌ای می‌پردازد و ۲۲ ویژگی متمایز شخصیتی را اندازه‌گیری می‌کند، از جمله:

  • مذاکره کننده
  • مربیگری و توسعه دیگران
  • مسئوليت
  • تمرکز خدمات
  • خونسردی و انعطاف‌پذیری
  • حرفه‌ای گری
  • مدیریت زمان
  • برقراری ارتباط

نمایه Caliper به کارفرمایان اجازه می‌دهد تا نوع شغلی، مانند نماینده خدمات مشتری را انتخاب کنند و مناطقی را که کارمند ممکن است با نوع شغل متناسب باشد یا نباشد را مشاهده کنند.

مدیران می‌توانند از این آزمون برای موارد زیر استفاده کنند:

  • تصمیمات استخدام
  • ملاحظات ارتقاء
  • توسعه مهارت و آموزش
  • تیم سازی

نمایه کالیپر شامل ۱۸۰ سوال است و به صورت آنلاین در دسترس است. سوالات شامل چند گزینه ای، درست/نادرست و رتبه بندی اینکه چگونه عبارات شما را توصیف می کنند. محدودیت زمانی وجود ندارد، اما میانگین زمان برای تکمیل ۶۰ دقیقه است. این آزمون از معیارهای مختلفی برای مناطق جغرافیایی خاص استفاده می‌کند و لایه دیگری از اعتبار و پایایی را اضافه می‌کند.

ارزیابی رفتاری شاخص پیش بینی‌کننده (Predictive index behavioral assessment)

ارزیابی رفتاری شاخص پیش‌بینی گرایش‌های پاسخ‌دهندگان را در حوزه‌های زیر شناسایی می‌کند:

  • تسلط
  • برون گرایی
  • صبر
  • رسمی بودن

زمان بندی نشده است و به جای انتخاب چندگانه، انتخاب آزاد را ارائه می‌دهد. داوطلبان آزمون دو لیست از همان ۸۶ صفت مانند کمک کننده، تکانشی و انعطاف پذیر را دریافت می‌کنند. در لیست اول، باید کلماتی را انتخاب کنید که فکر می‌کنید مردم از شما انتظار دارند. در لیست دوم، کلماتی را که فکر می‌کنید توصیف کننده شما هستند را انتخاب می‌کنید. بر اساس نتایج، شاخص پیش بینی شما را با یکی از ۱۷ نمایه مرجع مختلف بر اساس صفات و رفتار مطابقت می دهد.

به عنوان مثال، در اینجا چندین پروفایل مرجع با صفات مربوطه شناسایی شده توسط ارزیابی آورده شده است:

تحلیلگر: منضبط، تحلیلی، خودانگیخته، داده محور

استراتژیست: مستقل، سازمان یافته، نتیجه محور، قاطع

محقق: داده محور، درون نگر، عمدی، سازمان یافته

همکار: همدل، همدل، صبور، دوستانه

این آزمون آزمون‌دهندگان را با مشاغل خاصی مطابقت نمی‌دهد، بلکه یک نمای کلی از شخصیت ارائه می‌کند تا به کارفرمایان کمک کند تعیین کنند کدام پروفایل‌ها ممکن است در سازمانشان مناسب‌تر باشند. کارفرما همچنین ممکن است نمایه‌ای ایجاد کند که معتقد است بهترین کار را با یک شغل مطابقت می دهد و نتایج شما را با آن نمایه مقایسه می کند.

در اینجا چند نکته برای ارزیابی شاخص پیش بینی وجود دارد:

سعی کنید آرامش داشته باشید. هیچ پاسخ درست یا غلطی در این آزمون وجود ندارد. شما می‌توانید وقت خود را صرف کرده و در مورد انتخاب‌های خود فکر کنید. اکثر داوطلبان ارزیابی را در عرض ۱۰ دقیقه تکمیل می‌کنند.

تعداد مناسبی از کلمات را انتخاب کنید. ارزیابی نه تنها به کلماتی که انتخاب می‌کنید نگاه می‌کند، بلکه تعداد کلماتی را که انتخاب می‌کنید نیز گزارش می‌دهد. انتخاب کلمات بسیار کم (شش یا کمتر) ممکن است نشان دهنده عدم مشارکت باشد. انتخاب بیش از حد کلمات (۸۰ یا بیشتر) ممکن است بر اعتبار آزمون تأثیر بگذارد. سعی کنید بین ۲۰ تا ۵۰ کلمه را انتخاب کنید.

پرسشنامه شخصیت شغلی SHL

پرسشنامه شخصیت شغلی SHL (OPQ32) برای ارزیابی سبک‌های رفتاری داوطلبان در دسته‌های زیر طراحی شده است:

روابط با مردم: معاشرت، نفوذ، همدلی

تفکر: ساختار، ایجاد و تغییر، تجزیه و تحلیل

احساسات و عواطف: پویایی، احساسات (مانند خوش بینانه، نگران کننده و آرام)

SHL OPQ32 مبتنی بر تحقیق در مورد “پنج بزرگ” ویژگی‌های شخصیتی است: باز بودن، وظیفه شناسی، برون گرایی، موافق بودن و روان‌رنجوری. ارزیابی در سه قالب مختلف ارائه می‌شود. OPQ32r شامل ۱۰۴ سوال است و نمرات شما را در ۳۲ حوزه می‌سنجد. حدود ۲۵-۴۰ دقیقه طول می‌کشد تا کامل شود. هر سوال شامل چهار عبارت است و شما انتخاب می‌کنید که کدام عبارت بیشتر شما را توصیف می‌کند و کدام عبارت کمتر شما را توصیف می‌کند.

OPQ32n برای توسعه هنجارهای شخصیتی استفاده می‌شود. فهرستی از ۴۱۶ عبارت وجود دارد و شما باید میزان موافق یا مخالفت خود را با هر یک در مقیاس یک تا پنج انتخاب کنید. برای مثال، ممکن است از شما خواسته شود که میزان موافق یا مخالفت خود را با عبارات زیر ارزیابی کنید:

من سطح بالایی از انرژی را حفظ می کنم.

من دوست دارم به مردم کمک کنم.

از کار در تیم ها لذت می برم.

اگر از SHL OPQ32 استفاده می کنید، در اینجا چند نکته وجود دارد:

انجام این نوع آزمون را تمرین کنید. اگر می توانید به یک تست شخصیت اجباری به صورت آنلاین دسترسی پیدا کنید، قبل از ارزیابی واقعی OPQ32 یک یا دو تست را انجام دهید. این به شما کمک می کند تا با قالب و انواع سوالات آشنا شوید.

بهترین پاسخ را انتخاب کنید. ممکن است انتخاب جملات «بیشتر شبیه شما» در برخی از سؤالات برای شما دشوار باشد. با این حال، آزمون انتخاب اجباری است، به این معنی که شما باید یک انتخاب را انتخاب کنید. پاسخی را که فکر می‌کنید برای شما مناسب‌تر است، انتخاب کنید نه آنچه فکر می‌کنید یک کارفرمای آینده ممکن است از شما بخواهد انتخاب کنید. R

بیشتر بخوانید: پنج ویژگی بزرگ شخصیت: پیدا کردن شغل مناسب برای شما

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
وب اپلیکیشن
Software Category
نرم افزار سازمانی منابع انسانی
Landing Page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست