مفهوم تفکر استراتژیک

تفکر استراتژیک به سادگی یک فرایند تفکر عمدی و منطقی است که بر تجزیه و تحلیل عوامل حیاتی و متغیرهایی تأثیر می‌گذارد که در موفقیت طولانی مدت یک کسب و کار، یک تیم یا یک فرد تأثیر می‌گذارد.

تفکر استراتژیک شامل پیش بینی دقیق و عمدی تهدیدات و آسیب پذیری‌ها است برای محافظت در برابر فرصت‌های قابل پیگیری.

تفکر و تحلیل نهایی استراتژیک منجر به مجموعه روشنی از اهداف، برنامه‌ها و ایده‌های جدید مورد نیاز برای بقا و رشد در یک فضای رقابتی و متغیر می‌شود. این نوع تفکر باید واقعیت‌های اقتصادی، نیروهای بازار و منابع موجود را در نظر بگیرد.

  • تفکر استراتژیک نیاز به تحقیق، تفکر تحلیلی، نوآوری، مهارت حل مسئله، مهارت‌های ارتباطی و رهبری و قاطعیت دارد.

دلیل اهمیت

فضای رقابتی می‌تواند به سرعت برای هر سازمانی تغییر کند. روندهای جدید ممکن است به سرعت ظهور کنند و شما را مجبور به استفاده از آنها یا عقب افتادن کنند. با ترکیب تفکر استراتژیک روزمره در کارهای روزمره و زندگی خود، در پیش بینی و استفاده از فرصت‌ها مهارت بیشتری خواهید یافت.

در سطح فردی، تفکر استراتژیکی به شما امکان می‌دهد سهم بیشتری در نقش خود داشته باشید، برای سازمان وجودتان ضروری تر می‌شود و ثابت می‌شود که شما آماده کنترل منابع بیشتر هستید.

تفکر استراتژیک در رهبری چیست؟

رهبران و ذینفعان تجارت از تفکر و تحلیل استراتژیکی برای تصمیم گیری در مورد ترکیب محصولات استفاده می‌کنند، که در چه فضای رقابتی، رقابت کنند (یا رقابت نکنند) و نحوه تخصیص منابع محدود مانند زمان، کارمندان و سرمایه.

آنها باید تصمیم بگیرند كه چگونه برای دستیابی به اهداف مهم و جلوگیری از قرار دادن منابع در معرض خطر تلفات غیر ضروری، افراد را به بهترین وجه ثبت نام كنند.

تفکر استراتژیک به سادگی یک فرایند تفکر عمدی و منطقی است.

تفکر استراتژیک در تجارت چیست؟

در طی فرایند برنامه ریزی استراتژیک سالانه یک سازمان، رهبران اغلب داده‌ها و ایده‌های خارجی و داخلی را برای توسعه هدف استراتژیکی خود و ایجاد یک روایت استراتژیک جمع آوری، تجزیه و تحلیل و تلفیق می‌کنند.

این سند شرکت را برای آینده یک دوره زمانی مشخص هدایت می‌کند. رهبران سپس اقدامات خاصی را انتخاب می‌کنند که این اقدامات استراتژیکی را به انجام می‌رسانند.

مشاغل همچنین باید برای تفکر استراتژیک و بازبینی در طول سال برنامه ریزی کنند. تیم‌های رهبری باید به طور دوره‌ای ابتکارات خود را بررسی کنند تا اطمینان حاصل شود که بررسی و تداوم تلاش در سراسر سازمان اجرا می‌شود.

پنج مهارت برای ارتقا مهارت تفکر استراتژیک

  1. زمانی را برای تأمل و برنامه ریزی برای آینده، شناسایی روندها، اولویت بندی کارها و تعیین محل تخصیص منابع اختصاص دهید
  2. تعصبات خود را کشف کنید تا بتوانید روشن‌تر در مورد استراتژی فکر کنید
  3. به متخصصان این موضوع و ایده‌های رهبران سازمان خود گوش دهید تا اطلاعات با کیفیت بالاتری را که می توانید در تفکر استراتژیک خود استفاده کنید، به دست آورید.
  4. یاد بگیرید که برای کشف گزینه‌ها و برنامه‌های بهتر سوالات خوبی بپرسید، مانند:”آیا این ایده از منبع معتبری است؟” و “آیا این ایده منطقی است؟”
  5. همه پیامدهای استراتژی‌ها و جهت‌های مختلف را کاوش کنید.

مقاله “تفکر استراتژیک چیست؟”

برای دریافت مقاله فوق به صورت فایل WORD و PDF کلیک کنید:

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
sanjeman
Operating System
web application
Software Category
نرم افزار منابع انسانی
Price
Rial 0
, , ,

پست های مرتبط

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست