چگونه تیم سازی کنیم؟

ایجاد یک تیم با کارایی بالا، چیزی فراتر از دور هم جمع کردن تصادفی گروهی از افراد با استعداد است. برای اینکه یک تیم واقعاً مؤثر باشد، اعضای آن باید با دیدگاه مشترک داشته باشند و برای زنده نگه داشتن آن انگیزه داشته باشند. آن‌ها باید اهداف واضح و قابل اندازه‌گیری را به اشتراک بگذارند و متعهد باشند که هر کدام نقش خود را در موفقیت کلی گروه ایفا کنند.

در اینجا شش مرحله کلیدی برای ایجاد و حفظ یک تیم قوی، منسجم و موثر آورده شده است:

۱٫ هدف را مشخص کنید

هدف تیم را به وضوح تعریف کنید، برای دستیابی به چه نتیجه کلی گرد هم جمع شده‌اید. چه چیزی را می‌خواهید ایجاد کنید، بهبود دهید یا تغییر دهید؟ هدف از نقش هر فرد در تیم چیست؟ ارائه یک چشم انداز روشن و الهام بخش، پایه و اساس کار گروهی موفق را تنظیم می‌کند و به هدایت گروه در هنگام مواجهه با چالش‌ها و تصمیم‌گیری‌ها کمک می‌کند.

۲٫ تیم را جمع آوری کنید

تیم‌های با عملکرد بالا از افرادی تشکیل شده که مشتاقانه چشم انداز را می پذیرند، آن‌ها معتقدند مشارکت آنها معنادار است و انگیزه دارند تا بهترین تلاش خود را انجام دهند. همه اعضای گروه باید به یکدیگر اعتماد، احترام و حمایت کنند. اعضایی با مهارت‌ها و توانایی‌های مکمل انتخاب کنید که می‌توانند طیف متنوعی از دیدگاه‌ها و ایده‌ها را دور هم جمع کند. دستیابی به یک تعادل خوب از تیپ‌های شخصیتی، گروه را قادر می‌سازد تا به طور هماهنگ با هم کار کنند، اما در صورت لزوم یکدیگر را به چالش بکشند.

۳٫ اهداف را تعیین کنید

هنگامی که تیم یک هدف مشترک و قانع کننده داشته باشد و برای رسیدن به آن متحد شود، گام بعدی تقسیم چشم‌انداز به اهداف و وظایف کوچکتر و قابل مدیریت است. وظایف مورد نیاز را در یک برنامه، با اولویت‌بندی‌های توافق شده، نقاط عطف و مسئولیت‌ها مشخص کنید. تصمیم بگیرید که هر یک از اعضای گروه چه نقشی ایفا خواهند کرد. مطمئن شوید که سایر منابع مورد نیاز از نظر زمان، مواد، مکان، پشتیبانی و پول را نیز در نظر گرفته‌اید.

۴٫ انتظارات را تعیین کنید

برای اطمینان از اینکه هر یک از اعضا درک می‌کنند که از آن‌ها چه انتظاری می‌رود، یک استاندارد رفتاری برای تیم تعریف کنید. آیا ارتباطات مستمر، باز، صادقانه و شفاف خواهد بود؟ مشارکت‌ها تشویق، ارزش‌گذاری و به رسمیت شناخته می‌شوند؟ تعارض به روشی سازنده مدیریت خواهد شد؟ به تصمیمات و بازخوردهای گروه احترام گذاشته می‌شود؟ تعیین استانداردهای واضح از ابتدا تضمین می‌کند که رفتار و مشارکت هر یک از اعضا مناسب باشد.

۵٫ نظارت و بررسی

عملکرد گروه را به طور منظم از طریق جلسات تیمی و پیگیری‌های یک به یک بررسی کنید تا مطمئن شوید که پیشرفت حاصل شده است. سوالات خوبی برای پرسیدن وجود دارد مثل: وضعیت ما در حال حاضر چگونه است؟ تا الان چه دستاوردهایی داشته‌ایم؟ ما چه آموخته‌ایم؟ چه چیزی خیلی خوب کار نمی‌کند؟ چگونه می‌توانیم پیشرفت کنیم؟ نظارت و بررسی پیشرفت باعث می‌شود تا تنظیمات و بهبودها در طول مسیر گنجانده شوند.

۶٫ جشن بگیرید و پاداش دهید

زمانی را برای شناسایی، پاداش و تجلیل از عملکرد تیمی و فردی اختصاص دهید. این به ایجاد روحیه و تقویت انگیزه گروه برای ادامه کار سخت کمک می‌کند. شما باید مناسب‌ترین راه را برای جشن گرفتن نقاط عطف را پیدا کنید، مانند یک «متشکرم» شخصی در یک جلسه گروهی، یک تقدیرنامه، یا یک ناهار گروهی. اطمینان حاصل کنید که ارزیابی منسجم است و روشی که انتخاب می‌کنید الهام‌بخش و تقویت‌کننده اعضای تیم برای ادامه مشارکت مثبت خود در پیشرفت گروه باشد. R

تست بلبین

آزمون بلبین به عملکرد فرد و تیم کمک می‌کند. تست بلبین رفتار محور است و با ارائه یک زبان مشترک و رویکرد دوستانه، برای بهبود عملکرد افراد و تیم‌ها بسیار موثر است.
همچنین می‌توانید برای دیدن سایر تست‌های شخصیت‌شناسی کلیک کنید.

در آزمون بلبین برای تیم‌سازی، ۹ عامل مد نظر است. هر کدام از این عوامل بیانگر نقش افراد در یک گروه می‌باشد. در نهایت شما می‌توانید با توجه به نقش‌تان در تیم، نقاط ضعف خود را کاهش و نقاط قوت خود را توسعه داده و به عملکرد بالایی در گروه برسید.

برای انجام تست بلبین به صورت آنلاین کلیک کنید

پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر:

تست انیاگرام ( آزمون آنلاین Enneagram)

اهمیت کار تیمی در مدیریت منابع انسانی

مهارت های کلیدی رهبر تیم منابع انسانی

تیم فروش موفق

خلاقیت و نوآوری در کار تیمی

راهکارهای بهبود کار تیمی

برای دریافت فایل word و pdf کلیک کنید:

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
نرم افزار منابع انسانی آنلاین سنجمان
Software Category
وب اپلیکیشن
Landing Page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست