ENFP

تیپ شخصیتی ENFP یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی در تست MBTI می‌باشد. این تیپ به قهرمان بودن معروف است. ENFPها رهبران مشتاق ، خوش صحبت و کاریزماتیک هستند. در این مقاله تمام نکات مربوط به این تیپ شخصیتی ذکر شده است.

اگر در تست MBTI شرکت نکرده اید، کلیک کنید:

تست دقیق
۹۰ سوال

شروع تست MBTI

MBTI چیست؟

به طور کلی و خلاصه، نام MBTI مخفف Myers-Briggs Type Indictor است که به مبدع آن یک مادر و دختر بودند که در جنگ جهانی دوم در نقش پرستار در ارتش انگلستان خدمت می‌کردند. آن‌ها برای اینکه بهترین بکارگیری از سربازان را داشته باشند، پیشنهاد طبقه‌بندی سربازان بر اساس چهار دسته‌ی زیر را دادند، البته در طی سال‌ها تغییراتی در این ارزیابی داده شد و نهایتا روانشناسی به نام یونگ آن را بهینه‌سازی کرد.

MBTI چه ویژگی هایی را مشخص میکند؟

در MBTI چهار دسته ویژگی تیپ شخصیتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم (بر اساس نظریه‌ی یونگ):

  1. درونگرایی/ برونگرایی که به ترتیب با I و E نشان داده می‌شود.
  2. جزئی‌نگری/ شهودی کلی‌نگری یا حسّی/ شمّی که به ترتیب با S و N نشان داده می‌شود.
  3. منطقی/ عقلانی یا احساسی/ ارزشی که به ترتیب با T و F نشان داده می‌شود.
  4. نظام‌مند/ قضاوتی یا منعطف/ ادراکی که به ترتیب با J و P نشان داده می‌شود.
چرا این چهار ویژگی؟ چرا ویژگی‌های دیگر نه؟

جواب این است که برای طبقه بندی افراد چهار فرآیند را در نظر می‌گیرند:

  1. شیوه‌ی دریافت انرژی: که به صورت برونگرایی یا درونگرایی تعریف می‌شود.
  2. شیوه‌ی دریافت اطلاعات: که به صورت کلی نگری یا جزئی نگری تعریف می‌شود.
  3. شیوه‌ی تصمیم و نتیجه‌گیری: که به صورت حسابگر یا همدل تعریف می‌شود.
  4. شیوه‌ی سبک زندگی: که به صورت منظم یا منعطف تعریف می‌شود.

همه‌ی ما درصدی از این ویژگی‌ها را داریم، اما اینکه کدام یک، درصد بروز بیشتری دارد و اصطلاحا ترجیح ما در حالت عادی و طبیعی باشد‌، شخصیت ما را می‌سازد.

این شخصیت از ابتدای زندگی ما با ما همراه بوده و تا آخر همراه ما هست. در میزان بروز این ترجیحات، «خانواده»، محیط کار و شغل ما بسیار مؤثر هستند، اما اگر به خودی خود بخواهیم کاری را انجام بدهیم، فارغ از فشار بیرونی، ترجیحات ما تنها به یک سمت خواهد رفت.

ویژگی های ما از چه ناشی می‌شود؟

تیپ شخصیتی امروز ما حاصل الاکلنگ تیپ مادرزادی و تأثیرات محیط کودکی ما و تربیت ماست.

پ.ن: نقش تربیت و اتفاقات دوران کودکی بسیار در نوع شخصیت ما و سلامت روان ما پر رنگ است.

 

نتیجه

ما در زندگی مان مهارت‌هایی را در راستای ترجیحات مان «به راحتی» توسعه می‌دهیم (Development of traits)، در مقابل مهارت‌هایی را باید در راستای غیرترجیحی‌مان هم «به سختی» توسعه بدهیم.

برای قسمت اول، عملا با انجام مهارت‌های ترجیحی انرژی کسب می‌کنیم و احساس رضایتمندی داریم، اما برای انجام مهارت‌های غیر ترجیحی، انرژی مصرف می‌کنیم.

باید در زندگی تعادلی بین انجام و صرف وقت برای مهارت‌های انرژی‌زا و انرژی‌بر وجود داشته باشد، و گرنه دچار اختلال عملکردی می‌شویم‌.

تیپ شخصیتی ENFP در یک نگاه

کارکردها: برون گرا، شمي، احساسی، ملاحظه کننده

عنوان:  «من زندگی ای دارم که همه خواهان آن هستند!»

رمز پیروزی و موفقیت یک ENFP این است که:  اولویت بندی، توجه کردن و پیگیری است.

کلیاتی درباره تیپ شخصیتی ENFP

ENFPها قهرمانان 

ENFPها یا قهرمانان (Champions) همانند دیگر ایده‌آلیست‌ها کمیاب هستند، شاید حدود ۳ الی ۴ درصد جمعیت جامعه‌ را تشکیل می‌دهند. اما باید گفت که آنها بیش از دیگر افراد به تجربیات عاطفی اهمیت داده و از آن به عنوان عنصری حیاتی برای یک زندگی کامل یاد می‌کنند. ENFPها به شدت متکی به خود بوده و اشتیاق شدیدی به حوزه عملکردی و اعتباری شخصی خود دارند و همین نیت و خواست درونی که همیشه به دنبالش هستند عامل جذابیت آنان در میان دیگران می‌باشد.

قهرمانان از گستره وسیعی از احساسات و عواطف بهره‌مند هستند و اشتیاق فراوانی برای تجربیات و چیزهای جدید دارند. دیدگاه آنها به زندگی یک درام هیجان‌انگیز و پر از موقعیت‌های خیر و شر است. آنان همیشه می‌خواهند تمام اتفاقات معنادار را تجربه کرده و با افراد الهام‌بخش در دنیا ارتباط برقرار کنند. در میان دیگر ایده‌آلیست‌ها برون‌گراترین آنها هستند و اشتیاق وصف ناپذیری برای گفتن تجربیات فوق العاده خویش به دیگران دارند.

خوش صحبت

ENFPها از صحبت کردن با دیگران خسته نمی‌شوند و همچون یک آبفشان که همواره در حال فوران آب است، آنها نیز جملات و کلمات مختلف را از ذهنشان بر روی زبانشان جاری می‌کنند. البته باید گفت که این کار یک داستان گویی ساده نیست؛ ENFPها حرف می‌زنند (یا می‌نویسند) به این امید که بتوانند حقایقی را در مورد تجربیات انسانی فاش کنند و یا با عقاید محکم و راسخ خود در دیگران ایجاد انگیزه کنند. تمایل شدید آنها به صحبت کردن در مورد موضوعات و اتفاقات مختلف در کنار شوق و اشتیاق بی حد و حصر و نیز استعداد ذاتی کلامی، آنها را تبدیل به مسرورترین و الهام بخش ترین افراد در میان تمام تیپ‌ها کرده است. ENFPها در بذله گویی و شوخ طبعی یک سخنران ملی محسوب می شوند.

قدرت بینش بالا

در عین حال، ENFPها قدرت بینشی و شهودی فوق‌العاده‌ای دارند و می‌توانند بگویند که در درون افراد چه می‌گذرد و قادرند احساسات مخفی دیگران را خوانده و اهمیت خاصی برای گفتار و کردار افراد قائلند. در حقیقت، ENFPها پیوسته در حال بررسی و پویش محیط اجتماعی اطراف خود هستند و هیچ شخصیت مرموز یا انگیزه خاموشی قادر به فرار از توجه آنها نیست. آنها در میان دیگر ایده‌آلیست‌ها شامه تیزتری داشته و افراد اطراف خود را با نظارت دقیق‌تری بررسی می‌کنند و حتی می‌توانند تمرکز شدیدی بر روی یک شخص خاص داشته باشند. توجه ENFPها به ندرت منفعلانه و سرسری است. از سوی دیگر، تمایل خاصی به حساسیت و هوشیاربودن بیش از حد دارند، همیشه آماده مواقع اضطراری بوده و حواسشان پیوسته به اتفاقات احتمالی اطرافشان جمع است.

ارتباط اجتماعی

ENFPها رابطه خوبی با مردم دارند و معمولا گستره وسیعی از ارتباطات فردی را شکل می‌دهند. با دوستانشان خون‌گرم و پر از انرژی هستند. دوست دارند با همکارانشان رابطه‌ای صمیمی و راحت داشته باشند و می‌توانند کارمندان و دانشجویانشان را با مهارت بالایی مدیریت کنند. در جامعه چهره‌ای محبوب داشته و در پشت تلفن بسیار خوش‌صحبت اند و حتی گاهی اوقات آنقدر دراماتیک و خوش قلب می‌شوند که دیگران آرزو می‌کنند پیش آنها کار کنند. ENFPها افرادی مثبت اندیش و پرخیر و برکت هستند و اغلب اطمینان و اعتقاد آنها به خیر و برکت در زندگی و طبیعت انسان باعث رخ دادن اتفاقات خوب می‌شود. بدون تردید بیشترین علاقه‌اشان به کاری که می کنند وقت صرف کردن با اشخاص است و این، برایشان بسیار خوشایند است.

برونگرا

برای ENFPها هرکاری امکان پذیر است.کارکرد اصلی آنها شمی، برونگرا است. از آنجایی که ENFPها به شدت به دیگران علاقمند هستند می توانند با انواع تیپ های مختلف  کنار بیایند. ENFPها دوست دارند که او را به عنوان یک دوست خوب به یاد آورند. آنها تلاش می کنند تا به دیگران آموزش دهند که مسایل را زیاد جدی نگیرند. آنها معتقدند: “ما در دنیای مضحکی زندگی می کنیم و در این میان خنده می تواند بسیار درمانگر باشد”. ENFPها، از اینکه هموار کننده رشد و توسعه دیگران باشند خوششان می آید. خانواده ENFPها بخش مرکزی و اساسی زندگی آنهاست. ENFPها بر این باور هستند که خنده درمان کننده است و می تواند روی سلامت جسمانی و ذهنی اشخاص تاثیر فراوان برجا بگذارد. همچنین آنها به اشخاص کمک می کنند تا از فشار های بر دوش خود بکاهند و از زندگی بیشتر لذت ببرند.

ENFPها در زمینه کاری

ENFPها از توانمندی های فراوانی برخوردار هستند. آنها آموزگار بسیار خوبی هستند، از انرژی فراوان بهره دارند و در طی هفته و ماه ساعات بسیار زیادی کار می‌کنند. ENFPها افراد خلاقی هستند. ENFPها استرس کاری چندانی تجربه نمی کنند زیرا بخشی که آنها در آن کار میکنند اشخاص یکدیگر را دوست دارند. اما آنچه ENFPها در زمینه کاری‌اشان کمتر از همه از آن لذت می برند انجام پژوهش، نوشتن توصیه نامه برای دیگران و توصیه و راهنمایی افراد است. کار دیگری که آنها دوست ندارند پرکردن فرم هاست. ENFPها رضایت شغلی را در داشتن تفریح و لذت با دیگران و ایجاد تغییری در زندگی اشخاص جست و جو می کنند.

ENFPیعنی چه؟

برونگرا (E)

برونگرایی با اولویت تمرکز بر جهان خارج از خود مشخص می شود. ENFPها توسط اجتماعات، مهمانی‌ها و فعالیت‌های گروهی انرژی می گیرند. برونگراها معمولاً مشتاق ، جمعیت دوست و متحرک هستند. سبک ارتباطی آنها کلامی و ادعایی است. به عنوان برونگرا، ENFPها ها اغلب صحبت کننده هستند. آنها از اینکه در کانون توجه قرار بگیرند راضی هسنتد.

کلی‌نگر (N)

افراد دارای شهود در آینده زندگی می کنند. ENFPها اطلاعات را از طریق الگوهای و برداشت ها پردازش می کنند. به عنوان فردی شهودی ، ENFPها الهام بخش هستند و قوه تخیل را ارزشمند می‌دانند. آنها با خواندن و مطالعه دانش مورد نیاز خود را جمع‌آوری می کنند. ماهیت ENFPها آنها را به سمت ایده های عمیق ، مفاهیم و استعاره ها سوق می دهد.

همدل (F)

به عنوان فردی همدل، ENFPها وابسته به طرز تفکر درونی خودشان هستند. آنها بر اساس اصول و ارزش های خود تصمیم گیری می کنند. عقل آنها بر قلبشان حاکم است. ENFPها موقعیت ها و دیگران را بر اساس احساس و شرایط تسکین می‌دهند و داوری می کنند. آنها به دنبال خوشحال کردن دیگران هستند و می خواهند از کارشان قدردانی شود. آنها برای هماهنگی و همدلی ارزش قائل هستند.

منعطف (P)

درک کردن به سازگاری و انعطاف پذیری شخص اشاره دارد. و کلا ENFPها متفکران تصادفی هستند که ترجیح می دهند گزینه های خود را باز نگه دارند. آنها غیر منتظره شکوفا می شوند و برای تغییر آماده هستند. آنها فردی خودجوش هستند و اغلب چندین پروژه را به طور هم زمان حل می کنند. آنها از شروع یک کار بیشتر از اتمام آن لذت می برند. ENFPها در حین کار کردن بازی می کنند.

از نقاط قوت خود استفاده کنید

تا حدی که می‌توانید روی نقاط قوت خود سرمایه گذاری کنید واز شدت نقاط ضعف خود بکاهید این کار می‌تواند تفاوت میان موفقیت یا شکست شما را رقم بزند.

نقات قوت

نقاط قوت کاری شما می‌تواند موارد زیر را در بر بگیرد:

  • تمایل به اندیشیدن درباره آنچه بیرون از چارچوب وجود دارد.
  • شجاعت دست به ریسک زدن، امتحان کردن چیزهای جدید و غلبه بر موانع داشتن علایق وسیع و فراوان و توانایی یادگیری مطالبی که به آنها علاقه دارید.
  • توانایی دیدن تصویر بزرگ و جامع
  • مهارت های ارتباطی عالی و توانایی تشویق و ترغیب دیگران
  • سازگاری و توانایی تغییر دادن دستورالعمل ها
  • اطلاع یابی سریع از خواسته ها و انگیزه های دیگران
نقات ضعف

نقاط ضعف کاری شما می‌تواند از موارد زیر تشکیل شود:

  • دشواری در تعیین اولویت ها و تصمیم گیری
  • ناشکیبایی با اشخاص غیرخلاق
  • اکراه در انجام دادن کارهای روزمره به روش سنتی
  • نداشتن نظم و ترتیب به هنگام رسیدگی به جزییات امور
  • مکدر و کسل شدن، بخصوص پس از آنکه فرایند خلاق کنار می رود
  • بی علاقگی به انجام دادن کارهای تکراری
  • ناشکیبایی در کار کردن با اشخاص و روش هایی که انعطاف ندارند
  • توجه شدید به کارهای ممکن، به جای توجه به کارهای محتمل
  • تمایل به از دست دادن سازمان و تشکیلات

رضایت شغلی از دید یک ENFP

به عنوان یک ENFP رضایت شغلی یعنی انجام دادن کارهایی که:

۱- به من امکان بدهد با گروه های متنوعی روی موضوعات مختلف کار کنم.

۲- به من امکان بدهد تا ایده ها، محصولات، خدمات یا راه حل های جدیدی برای مسایلی که به دیگران کمک می کند پیدا کنم.

۳- خوشایند، چالش آمیز و همیشه از تنوعی برخوردار باشد.

۴- به ندرت لازم باشد که من در جزییات کار شرکت کنم.

۵ – به من امکان بدهد به سرعت خودم روی موضوعات کار کنم، از حداقل قواعد و رویه ها پیروی کنم و آزادی عمل داشته باشم تا اراده ام را نشان دهم.

۶- به من امکان بدهد با اشخاص جدیدی آشنا شوم، مهارت های جدیدی بیاموزیم و کنجکاوی خود را پیوسته ارضا نمایم.

۷- با ارزش های من سازگار باشد به من امکان بدهد فرصت های مناسب به سود دیگران فراهم آورم.

۸- بتوانم آن را در محیطی دوستانه و آرام و با مشربی خوش انجام دهم. و با دیگران درشرایط حداقل تعارض باشم.

۹- به من امكان دهد تا از الهامات خود تبعیت کنم و در کارهای جالب و هیجان بخش مشارکت نمایم.

۱۰-در شرایط  و فضایی انجام شود که با خود تشکر به همراه داشته باشد و به شور و شوق و خلاقیت و قدرت تخیل من بیفزاید.

رضایت شغلی از دید ENFPها

جست و جوی شغل دلخواه

اطلاع از نقاط قوت و ضعف تیپ شخصیتی شما می تواند شما را در یافتن شغل مناسبتان یاری می دهد. در تمامی جنبه های کاری، از انجام پژوهش تا رسیدن به موقعیت های موجود شناسایی و تماس گرفتن با کارفرمایان بالقوه، فراهم آوردن ابزاری که به استخدام شما کمک می کند. مانند تهیه رزومه، شرکت در مصاحبه های استخدامی، مذاکره درباره حقوق و مزایا تا احراز پست مورد نظر، اشخاص با توجه به تیپ شخصیتی رفتار می کنند. سرمایه گذاری روی توانمندی ها و جبران کمبودها می تواند تفاوت میان جست و جوی شغل موفق و ناموفق را رقم بزند.

تفاوت های میان تیپ های شخصیتی اغلب ظریف است، اما در مواقعی نیز این تفاوت ها بسیار چشمگیر هستند. توجه به این نکات تفاوت میان موفق شدن و نشدن را مشخص می سازد.

برونگراها طبیعتا از شبکه سازی لذت می برند. به آنها توصیه می شود که این کار را در سطح وسیع انجام دهند. اما درونگراها بیشتر از شبکه سازی های محدود استقبال می کنند. هر چه این شبکه سازی با کسانی که آنها را می شناسند صورت خارجی پیدا کند مؤثرتر است.

حسی ها دوست دارند که با اشخاص در محدوده تعیین شده ای شبکه سازی کنند و در این میان شمی ها راه درازی را می پیمایند تا با اشخاصی که به ظاهر به موضوع علاقه مند نیستند اقدام به شبکه سازی نمایند.

احساسی ها شبکه سازی را مانند هر چیز دیگری بسیار شخصی ارزیابی می کنند. آنها از اینکه ارتباط های موثری ایجاد کنند لذت می برند. اما فکری ها عینی تر برخورد می کنند.

سرانجام می توان به داوری کننده ها اشاره کرد که سؤالات کمتر اما سازمان یافته بیشتری می پرسند. ملاحظه کننده ها می توانند انواع و اقسام سؤالات رابپرسند.

مشاغل مناسب برای ENFPها:

ENFPها اغلب جلب کارهای متنوعی می شوند.

در فهرست کردن مشاغل مناسب ENFPها توجه به این نکته مهم است که بسیاری از تیپ های شخصیتی دیگر هم ممکن است در این مشاغل بسیار موفق ظاهر شوند. با این حال آنچه می خوانید مشاغلی هستند که اغلب ENFPها در آن به خوبی ظاهر می شوند. این فهرست هرگز یک فهرست تمام و کمال نیست اما احتمالا به امکانات و احتمالاتی اشاره دارد که ممکن است سابقا آن را در نظر نگرفته باشید. اگرچه تمام این مشاغل می توانند اسباب خشنودی و رضایت خاطر باشند، پیش بینی می شود که تقاضای آتی برای بعضی از این مشاغل در مقایسه با دیگران بیشتر است.

کارهای خلاق 
  • روزنامه نگار
  • روزنامه نویس
  • بازیگر
  • موسیقی دان، آهنگساز
  • طراح گرافیک
  • ناشر
  • مدیر هنری
  • مدیر خلاق در گروه چند رسانه ای
  • تهیه کننده نرم افزار آموزشی
  • تولید کننده چند رسانه ای
  • کارگردان تئاتر
  • فیلمساز مستند
  • مخبر
  • طراح داخلی
  • نقاش
  • گزارشگر سردبیر (مجله)
  • تهیه کننده فیلم های کارتونی
  • طراح نمایش
  • طراح لباس
  • تهیه کننده تلویزیون
  • تحلیل گر اخبار

نکته:

نکته مسلم این مشاغل خلاق فرصتی دایمی است که برای ایجاد روش های جدید فراهم می آورد. ENFP ها از فرایندهای خلاق لذت می برند بخصوص اگر شرایط همکاری با دیگران را میسر سازد و شخص بتواند از کار کردن با دیگران الهام بگیرد. هر چه شرایط و محیط کار از انعطاف بیشتر برخوردار باشد. ENFPها از آن بیشتر خوششان می آید. این تیپ شخصیتی تنها و مستقل هم خوب کار می کند اما به تبادل نظرهای دایم با دیگران نیازمند است.

بازاریابی – برنامه ریزی 
  • متخصص روابط عمومی
  • مشاور بازاریابی
  • مدیر بازاریابی
  • مدیر خلاق آگهی های تجارتی
  • برنامه ریز استراتژیک
  • مدیر تبلیغات
  • دستیار پژوهش
  • سردبیر یا طراح هنری (مجله)

نکته:

ENFPها اندیشمندان بلند مدت عالی هستند و به سادگی می توانند آثار احتمالی، یک نقطه نظر، برنامه و یا خدمت را روی دیگران ارزیابی کنند. آنها نیازها و خواسته های دیگران را درک می کنند و آن را در برنامه ریزی خود لحاظ می نمایند. اغلب راه حل های خلاق برای مسایل موجود پیدا می کنند و از این کار لذت می برند. بسیاری از ENFPها از نوشتن و تهیه برگه های تبلیغاتی لذت می برند. تغییرات سریع و پشت سر هم در دنیای آگهی های تجارتی و تبلیغات، آنها را به وجد می آورد. این تیپ شخصیتی می تواند عنوان مدیر روابط عمومی و سخنران و سخنگو بسیار عالی ظاهر شود.

آموزش، مشاوره
  • آموزگار تحصیلات ویژه
  • موسیقی، زبان
  • آموزگار دو زبانه
  • مشاور رفاه کودک
  • مشاور سوء مصرف مواد
  • آموزگار: هنر، نمایشنامه نویسی
  • مددکار اجتماعی (برای
  • (برای سالمندان ومراقبت از کودکان خردسال)
  • آموزگار دوره ابتدایی
  • مدیر رشد
  • مشاور شغلی
  • مدیر خانه های مسکونی
  • کارمند احیا و بازسازی
  • دانشمند امور اجتماعی
  • روان شناس تحصیلی
  • مشاور امور انسان دوستانه
  • روان شناس اجتماعی
  • روان شناس مشاور
  • انسان شناس
  • آموزش به والدین، متخصص رشد کودک
  • مشاور راهنمای تحصیلی

نکته:

بسیاری از ENFPها کارهایی می کنند که روی دیگران تاثیر مطلوب برجای بگذارد. این اشخاص می توانند بسیارمهربان و پرمحبت باشند، می توانند روان شناسانی حمایتگرمشا وران شغلی خلاق باشند. توجه آنها به امکانات بخصوص برای دیگران است. آنها از انرژی فراوانی برخوردارند و به مشتریان و مراجعان خود این انگیزه را می دهند که در زندگی خود تغییرات مثبت ایجاد کنند. آنها از کمک کردن به دیگران لذت می برند. به امور معنوی علاقه مندند و اغلب در فعالیت هایی در ارتباط با کلیسا کار پیدا می کنند. می توانند در محدوده سازمان ها تغییرات چشمگیر به وجود آورند.

مراقبت های بهداشتی – خدمات اجتماعی
  • متخصص برنامه های غذایی و رژیمی
  • آسیب شناس زبان گفتار، متخصص گوش
  • متخصص سلامتی کل نگر
  • ماساژ درمانگر
  • و میانجی حقوقی
  • کایرو پراکتور
  • برنامه ریز شهری
  • آموزش دهنده بهداشت عمومی
  • شغل درمانگر
  • فیزیوتراپ

نکته:

زمینه مراقبت های بهداشتی و خدمات اجتماعی مورد توجه  ENFPهاست. زیرا آنها می توانند از انعطاف مطلوبی برخوردار باشند و در ضمن مستقل باقی بمانند. ENFPها زمانی در این مشاغل بیشتر لذت می برند که بتوانند بیرون از ساختار سنتی بی انعطاف، به عنوان مشاورانی که به مراجعین و مشتریان گوناگونی سرویس دهند کار کنند.

کارفرمایی ، تجارت 
  • مشاور
  • مخترع
  • فروش:ایده،ناملموس
  • مدیر منابع انسانی
  • مدرس بهسازی منابع انسانی
  • برنامه ریز کنفرانس ها و همایش ها
  • استخدام متخصص توسعه
  • رستوران دار
  • مشاور مدیریت: مدیریت تغییر، گروه ساز، تنوع
  • مربی شرکت ها، گروه ها
  • مدیر تبلیغات و بازاریابی
  • متخصص روابط اجتماعی
  • مدیر بازاریابی: رادیو، تلیوزیون ماهواره
  • مشاور جا به جایی کارکنان
  • وکیل دعاوی محیط زیست
  • رییس استخدام
  • متخصص تنظیم روابط

نکته:

ENFPها کارفرماهایی مادر زاد هستند. آنها از اینکه برای خودشان کار کنند لذت می برند زیرا این کار به آنها آزادی و انعطاف می دهد. این گونه آنها فرصتی پیدا می کنند که روی پروژه های مورد علاقه کار کنند. آنها ایده های بسیار متفاوت و مختلف دارند و مایل اند به آنها جامه عمل بپوشانند. بسیاری از ENFPها از کار مشاوره لذت می برند و به رفع اختلافات و یا بالا بردن اثربخشی کار در سازمان ها علاقه مند هستند.

دنیای کاری متعارف و مرسوم، مورد علاقه ENFPها نیست. زیرا آنها از مقررات و قوانین زیاد و دست و پا گیر گریزان هستند. این تیپ شخصیتی در محدوده سازمان های سنتی، در قالب مدرس و آموزش دهنده عمل می کند.

توجه داشته باشید که اینها صرفا برخی از زمینه هایی هستند که برای استعداد تیپ ENFPها مناسب هستند.

تکنولوژی 
  • مدیر روابط مشتریان
  • مشاور تکنولوژی
  • مربی و راهنما
  • مدیر پروژه
  • مدیر استخدام منابع انسانی

نکته:

با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی، نیاز به کسانی که تکنولوژی رامی شناسند و درضمن از مهارت های ارتباطی مناسب برخوردارند، افزایش می یابد. بسیاری از ENFPها از اینکه رابط و واسط میان کارکنان در بخش تکنولوژی و مصرف کننده نهایی باشن لذت می برند.

مشاغل مناسب ENFPها

از کارتان لذت ببرید

اگر نمی‌توانید هنوز آن شغلی را که دوست دارید داشته باشید، شغلی را که در آن به سر می برید بیشتر دوست بدارید. حقیقت ساده این است که به استثنای شغل حال حاضرتان، اکثر مشاغل می توانند با انعطاف قابل ملاحظه ای همراه باشند. می توانید با توسل به بعضی روش ها، کاری کنید که شغل فعلی شما خوشایندی لازم را به دست آورد.

  • در صورت امکان برخی از کارهای روزمره را به دیگران واگذار نمایید.
  • با همکارانتان تشکیل گروه بدهید.
  • اشخاص خلاقی را بیابید و با آنها همفکری کنید.
  • در نوبت کاری های مختلف کار کنید، ساعات انعطاف پذیر کار داشته باشید. اگر کارتان چالشی در شما ایجاد نمی کند، توجه خودتان را به موضوعات دیگری جلب کنید.
  • دقت کنید که پروژه های مختلفی برای کار کردن در اختیار داشته باشید.
  • به سازمان ها و تشکیلاتی ملحق شوید که از تخصص مشابه شما برخوردار باشند.
  • در همایش ها شرکت کنید، در سازمان های حرفه ای درگیر شوید.
  • از آنچه دارید برای به دست آوردن آنچه به آن نیاز دارید استفاده کنید.

به زبان ساده، بهترین روش برای موفق شدن استفاده از توانمندی ها و برخورد نمودن با نقاط ضعف است. اینکه بدانید چگونه این کار را انجام دهید تفاوت میان موفقیت و شکست را در شما رقم می زند.

تعاملات ENFP با دیگر شخصیت ها

تیپ‌های شخصیتی مشابه

افراد از انواع زیر بیشتر از همه مشتمل بر ارزش ها ، علایق و رویکرد کلی ENFP به زندگی هستند. آنها لزوماً در مورد همه چیزها به توافق نخواهند رسید، و هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها همیشه با هم همراه شوند. اما در بعضی مواقع، به توافق رسیدن برای آن‌ها اسان است و به راحتی با هم کنار میایند و موارد مشترک زیادی دارند.

تیپ‌های شخصیتی متفاوت با تاثیرات مثبت

افرادی که تیپ‌های شخصیتی زیر را دارند شخصیتی بسیار متفاوت با فرد ENFP دارند. اما ممکن است بعضی از این تفاوت‌ها برای فرد ENFP جالب و تاثیرگذار باشد. با توجه به اینکه آشنایی با افراد جدید فرصت خوبی را برای پیشرفت فرد ENFP فراهم میکند، در نتیجه میتواند رابطه مفید و تاثیرگذاری برای او باشد. روابط بین ENFPها و این تیپ‌های شخصیتی باید تعادل خوبی از مشترکات و فرصت‌ها برای به چالش کشیدن یکدیگر داشته باشد.

تیپ‌های شخصیتی مکمل بالقوه

ENFPها ممکن است در ابتدا فورا با این افراد ارتباط برقرار نکنند، اما پس از آشنایی با یکدیگر، احتمالاً آن‌ها می‌توانند موارد مشترک زیادی با یکدیگر پیدا کنند. همچنین از لحاظ آموزشی مکمل‌های خوبی هستند. اگرچه ممکن است در ابتدا افرادی با شخصیت‌های زیر فرد ۴ را جذب نکنند، اما روابط آن‌ها پتانسیل زیادی برای تکمیل و آموختن از یکدیگر دارد.

تیپ‌های شخصیتی مخالف و چالش برانگیز

افرادی با شخصیت‌های زیر بیشترین توانایی برای برخورد شخصیتی و درگیری با ENFP  را دارند، اما همچنین بهترین فرصت برای رشد هستند. از آنجا که افراد با این نوع شخصیت اساساً دارای ارزش‌ها و انگیزه‌های متفاوتی از افراد  ENFPهستند، در ابتدا، ممکن است ارتباط آن غیرممکن باشد. اما از آنجا که آن‌ها بسیار متفاوت هستند، نقاط قوت آن‌ها نقاط ضعف  ENFP است و اگر قادر به ایجاد رابطه باشند، می‌توانند برای یکدیگر بسیار آموزنده باشند.

ENFP  در عشق

در روابط زناشویی، ENFPها گرم، دلگرم کننده و عاطفی هستند. ENFPها با به اشتراک گذاشتن احساسات و تجربیات خود ، با دیگران ارتباط برقرار می کنند. آنها دوست دارند همسرانشان همه چیز را با صراحت با آنها در میان بگذارند.

ENFPها اهمیت زیادی به پیشرفت شخصی می دهند. آنها همسران خود را تشویق می کنند تا رویاهایشان را دنبال کنند. آنها به ندرت به رفتار همسرشان اعتراض می کنند، و موقعی هم که اعتراض میکنند احتمالاً میتواند دلیل این باشد که ارزش‌هایشان نقض شده است.

ENFPها کاملاً حساس هستند. آنها از درگیری متنفر هستند و احتمالاً به جای اینکه در یک بحث دشوار شرکت کنند، عقب نشینی می کنند. ENFPها قابل انعطاف هستند و پشتیبان خوبی نیز هستند. آنها حل کننده مشکلات هستند.

ENFPها گاهی اوقات می توانند غیرقابل پیش بینی باشند. آنها ممکن است غیرقابل اطمینان به نظر برسند. همسر ایده آل برای ENFPها باید ویژگی‌هایی مثل خلاقیت و مراقبت از دیگران را داشته باشد و از ویژگیهای منحصر به فرد ENFPها آشکارا و غالبا ابراز قدردانی کند.

ENFPها به عنوان والدین

به عنوان والدین ، ​​ ENFPها خلاق و فداکار هستند. آنها از ایجاد تجربیات جدید برای خانواده های خود لذت می برند و می خواهند فرزندان خود را به عنوان فردی با تجربه رشد دهند. اگرچه آنها می توانند در عقاید خود در مورد رفتار صحیح بسیار سخت‌گیر باشند، اما اغلب بسیار هم خشک نیستند.

ENFPها به شدت نقش خود را به عنوان والدین ارزیابی می کنند. با این حال ، آنها از کارهای روزمره و خواسته های فرزندان خود، سریع خسته می شوند. آنها هنگامی که از نظر عاطفی با فرزندان خود در ارتباط هستند و به آنها می پیوندند، بیشترین لذت را از والدین بودن میبرند.

سبک ارتباطات ENFP  

ENFPها در ارتباطات مشتاق و دوست داشتنی هستن. آنها عاشق کاوش در فرصت ها برای مردم هستند. آنها غالباً از آشنایی با افراد دیگر و درک آنچه در آنها الهام بخش است لذت می برند و در مورد راه حل های مشکلات شخصی بصیرت دارند. ENFPها می توانند تقریباً در هر شخصی که با آنها ملاقات می کنند چیزی را پیدا کنند و از تشویق افراد دیگر برای توسعه و رشد لذت می برند. ENFPها معمولاً خوش بین هستند و دوست دارند در مورد فرصت هایی که ممکن است در آینده پیش آید صحبت کنند.

مقاله تیپ شخصیتی ENFP
برای دریات مقاله به صورت فایل WORD و PDF کلیک کنید:

مقالات مرتبط:

کاربرد تست MBTI در منابع انسانی / چرا شخصیت شناسی مهم است؟

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
5 based on 2 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
online
Software Category
نرم افزار منابع انسانی
Price
IRR 0
, ,

پست های مرتبط

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست