مهارت­های حل مسئله در محیط کار

حل مسئله بخشی از کار همه است، چه مدیر باشید و چه کارمند سطح اول. یک مدیر پروژه ممکن است مشکلات را برای مشتریان و اعضای تیم خود حل کند، در حالی که سایر همکاران مشکلات را برای خود یا همکارانشان حل کنند. هر کارمندی باید فرآیند حل مسئله را درک کند و مهارت‌های حل مسئله را توسعه دهد. در این مقاله راه‌هایی برای افزایش مهارت‌های حل مسئله و فرصت‌های پیشرفت شغلی ارائه می‌دهیم.

حل مسئله چیست؟

حل مسئله فرآیند درک یک چالش و تلاش در جهت یافتن راه حل موثر برای آن است. بسته به نوع و پیچیدگی مسئله، ممکن است شامل استفاده از عملیات ریاضی باشد و ممکن است مهارت‌های تفکر انتقادی شما را مورد آزمون قرار دهد. هنگامی که کارفرمایان آینده‌نگر در مورد حل مشکل صحبت می‌کنند، معمولأ سعی می‌کنند توانایی و مهارت‌های شما را برای رویارویی با موقعیت‌های دشوار و مشکلات پیچیده تجاری بسنجند. تقریباً همه کارفرمایان برای مهارت‌های حل مسئله ارزش قائل هستند و به دنبال داشتن کارکنانی با این ویژگی‌ها هستند تا به فرآیند تصمیم‌گیری در عملکرد روزانه شرکت کمک کنند.

مراحل حل مسئله

در اینجا مراحل اساسی مربوط به حل مسئله آمده است:

تعریف مسئله

سپس، بر اساس مشاهدات اولیه خود، از نکات زیر برای مشخص کردن دقیق تر مشکل استفاده کنید:

اولین قدم این است که موقعیت را به دقت تجزیه و تحلیل کنید تا در مورد مشکل بیشتر بدانید. یک موقعیت واحد ممکن است چندین مشکل را حل کند. هر مشکل را شناسایی کنید و علت آن را مشخص کنید. سعی کنید رفتار و واکنش کسانی که تحت تاثیر این مشکل قرار گرفته‌اند را پیش‌بینی کنید.

  • حقایق را از عقاید جدا کنید
  • فرآیندی که برای مسئله وجود دارد را تعیین کنید
  • سیاست‌ها و رویه‌های شرکت را تجزیه و تحلیل کنید
  • برای جمع آوری اطلاعات بیشتر با اعضای تیم درگیر بحث کنید
  • مسئله را با عبارات خاص تعریف کنید
  • تمام اطلاعات لازم برای حل مشکل را جمع آوری کنید

هنگام تعریف یک مسئله در این مرحله، مطمئن شوید که به جای اینکه سعی کنید آن را در قالب یک راه حل تعریف کنید، بر روی مشکل متمرکز می‌شوید. به عنوان مثال، «ما باید اسناد آموزشی را بازنویسی کنیم» به جای مشکل بر راه حل تمرکز می‌کند. در عوض، گفتن «اسناد آموزشی ناسازگار است» راه بهتری برای تعریف یک مشکل است.

بسته به پیچیدگی مشکل، ممکن است بخواهید از ابزارهایی مانند فلوچارت‌ها و نمودارهای علت و معلولی برای کمک به تعریف مسئله و علل ریشه‌ای آن استفاده کنید.

۲٫ راه‌حل‌های جایگزین را شناسایی کنید

طوفان فکری ارائه تمام راه‌های ممکن برای حل مشکل موجود است. پیشنهادات همه کسانی که به نوعی درگیر مسئله هستند، جمع‌آوری کنید. با کسانی که ممکن است تجربه بیشتری در مورد نوع چالشی که شما تجربه می کنید، مشورت کنید. همچنین می‌توانید از نظرسنجی‌ها و گروه‌های بحث برای تولید ایده استفاده کنید.

هنگام بررسی گزینه‌های جایگزین، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • هر جنبه‌ای را که باعث کند شدن روند حل مشکل موجود می‌شود را در نظر بگیرید.
  • اطمینان حاصل کنید که ایده‌های تولید شده با اهداف و مقاصد مرتبط مطابقت دارند.
  • بررسی کنید که همه افراد در فرآیند تولید ایده شرکت کنند.
  • بین گزینه‌های کوتاه مدت و بلند مدت تمایز قائل شوید.
  • تمام راه‌حل‌های پیشنهادی را یادداشت کنید. شما باید حداقل پنج تا هشت راه حل ممکن برای هر مسئله داشته باشید.
۳٫ راه حل‌ها را ارزیابی کنید

اکنون زمان آن است که لیست جایگزین‌های خود را ارزیابی کنید. پیامدهای مثبت و منفی هر جایگزین تعریف شده در مرحله قبل را ارزیابی کنید. همه گزینه‌ها از نظر منابع مورد نیاز برای اجرای آنها از جمله زمان، داده ها، پرسنل و بودجه را تجزیه و تحلیل و مقایسه کنید.

۴٫ یک راه حل را انتخاب کنید

پس از فرآیند ارزیابی، راه‌حلی را انتخاب کنید که به احتمال زیاد مشکل را حل کند. در نظر بگیرید که یک راه حل تا چه حد اهداف زیر را برآورده می‌کند:

  • بدون ایجاد مشکل دیگری مشکل را به آرامی حل می‌کند.
  • برای همه دست اندرکاران قابل قبول است.
  • برای پیاده سازی عملی و آسان است.
  • با خط مشی‌ها و رویه‌های شرکت مطابقت دارد.

هنگام انتخاب راه حل مهم است که پیاده سازی را در نظر بگیرید. سپس در خصوص موارد زیر را تصمیم بگیرید:

  • کارکنان مسئول اجرای راه حل
  • نحوه اجرای راه حل توسط کارکنان
  • مقدار زمان و منابع مورد نیاز
۵٫ راه حل انتخاب شده را اجرا کنید

مرحله بعدی شامل اجرای راه حل انتخاب شده است که معمولاً از شما می‌خواهد اقدامات زیر را انجام دهید:

  • برای اجرای راه‌حل انتخابی، یک برنامه اقدام تهیه کنید
  • اهداف را تعریف کنید و آنها را به اهداف قابل اندازه‌گیری برای نظارت بر اجرا تفکیک کنید.
  • تعیین جدول زمانی برای اجرا
  • برنامه را به همه افراد درگیر انتقال دهید.
  • کانال‌های بازخورد را برای استفاده در طول فرآیند ایجاد کنید.
۶٫ نظارت بر پیشرفت و انجام تنظیمات

اطمینان حاصل کنید که به طور مداوم پیشرفت را اندازه گیری کنید تا مطمئن شوید که راه حل شما کار می‌کند. جمع‌آوری داده‌ها و بازخورد برای تعیین اینکه آیا راه‌حل نیازهای همه کسانی که درگیر هستند را برآورده می‌کند یا خیر. اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ داد، ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشید. اگر احساس می‌کنید راه‌حل آن‌طور که برنامه‌ریزی شده عمل نمی‌کند، ممکن است لازم باشد به راه‌حل‌های جایگزین خود بازگردید و یک طرح جدید را اجرا کنید.

مهارت‌های مهم حل مسئله که کارفرمایان به دنبال چه هستند؟

بسیاری از کارفرمایان به دنبال کاندیداهایی با مهارت‌های حل مسئله قوی هستند. در اینجا تعدادی از مهارت‌های مورد نیاز را ذکر می‌کنیم:

گوش دادن:

گوش دادن فعال به شما کمک می‌کند اطلاعات ارزشمندی را برای حل مسئله جمع آوری کنید. یک حلال مشکل خوب می‌تواند همه افراد درگیر را شناسایی کند، آنها را تشویق به مشارکت و گوش دادن فعالانه به نظرات مختلف برای درک مسئله، علت اصلی آن و راه‌حل‌های قابل اجرا کند.

تفکر تحلیلی:

تفکر تحلیلی به شما کمک می کند تا یک مشکل و علل آن را تحقیق و درک کنید. توانایی برقراری رابطه علت و معلولی نیز در پیش بینی اثرات بلند مدت یک اقدام ضروری است. کسانی که مهارت‌های تحلیلی قوی دارند می‌توانند اثربخشی راه حل‌های مختلف را ارزیابی کرده و بهترین راه حل را انتخاب کنند.

خلاقیت:

حل مسئله مستلزم ایجاد تعادل بین منطق و خلاقیت است. شما باید از خلاقیت خود برای پیدا کردن علت مشکل استفاده کنید. همچنین برای توسعه راه حل‌های نوآورانه نیاز به خلاقیت دارد. افراد خلاق دیدگاه‌های منحصر به فردی را به ارمغان می‌آورند و جهت جدیدی به شرکت می‌دهند.

ارتباط:

چه به دنبال راه‌حلی برای مشکل موجود باشید و چه می‌خواهید دیگران مسیر خاصی را دنبال کنند، باید به طور موثر ارتباط برقرار کنید. ممکن است لازم باشد شخصاً، از طریق تلفن، از طریق پیامک یا از طریق ایمیل با دیگران صحبت کنید. همچنین ممکن است لازم باشد با افراد مختلف از جمله اعضای تیم، مشتریان و مدیران مکاتبه کنید. ارتباط موثر در کانال‌های مختلف به شما این امکان را می‌دهد که حلال مشکل خوبی باشید.

تصمیم‌گیری:

شما باید بتوانید تصمیم بگیرید که از چه روش‌هایی برای تحقیق در مورد مسئله استفاده کنید، از کدام راه‌حل‌ها و چگونه راه‌حل را پیاده‌سازی کنید. تقریباً در هر مرحله از حل مسئله، شما باید تصمیم بگیرید.

کار تیمی:

حل مسئله مستلزم کار گروهی است. شما از مردم در مورد دیدگاه آنها در مورد مشکل می‌پرسید، آنها را در ایجاد راه‌حل‌های موثر مشارکت می‌دهید، بازخورد آنها را در مورد راه‌حل انتخاب شده جویا می‌شوید و برای اجرای فرآیند به آنها تکیه می‌کنید. درگیر کردن و ایجاد انگیزه در تمام اعضای تیم برای حل موثر مشکل ضروری است.

مهارت‌های حل مسئله را در رزومه خود برجسته کنید

نشان دادن مهارت های حل مسئله در رزومه می‌تواند به شما کمک کند تا از سایر نامزدها متمایز شوید. می‌توانید آنها را در بخش مهارت ها یا دستاوردهای رزومه خود ذکر کنید.

به جای اینکه به سادگی بنویسید که دارای مهارت‌های حل مسئله هستید، سعی کنید نشان دهید که چگونه از آنها برای حل مسائل خاص در موقعیت‌های قبلی خود استفاده کرده اید. به مثال های زیر توجه کنید:

  • کاهش ۴۰ درصدی موارد تخلفات ایمنی با نصب راهبردی نرده در کف تولیدی
  • کاهش ۱۵ درصدی هزینه‌های نگهداری موجودی با استفاده از نرم افزارهای تخصصی
  • ·        «با مستندسازی فرآیند استاندارد و اسکریپت‌هایی برای پاسخگویی به سؤالات عمومی، رتبه‌بندی رضایت مشتری را ۲۵ درصد افزایش داد».

سعی کنید رزومه خود را طوری تنظیم کنید که مهارت‌های حل مسئله شما با شغلی که به دنبال آن هستید مطابقت داشته باشد. ایجاد یک رزومه مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا توجه استخدام کننده یا مدیر استخدام را در حین بررسی رزومه شما جلب و حفظ کنید. R

چرا توسعه فردی حیاتی است

ده مهارت برای قرار دادن در رزومه

مثبت اندیشی در محل کار

۱۰ مهارت ارتباطی برای موفقیت شغلی

موفقیت در یک روز کاری

مهارت های مهم کار گروهی

سؤالات مصاحبه درباره سابقه کاری (همراه با نمونه پاسخ)

مهارت های کلیدی رهبر تیم منابع انسانی

ساخت پروفایل لینکدین حرفه ایی

مدیریت عملیات چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست