سوالات متداول شخصیتی که در مصاحبه پرسیده می‌شود

کارفرمایان تلاش می‌کنند تا با استخدام نامزدهایی که با تیپ شخصیتی کارمندانشان مطابقت دارند، اطمینان حاصل کنند که تیم آنها بخشی از یک محیط مثبت و مشارکتی است. آن‌ها این متقاضیان را در طول فرآیند مصاحبه هنگام پرسیدن سؤالات شخصیتی پیدا می‌کنند تا بدانند آیا نامزد مناسب برای فرهنگ شرکت است یا خیر.

شما می توانید با نشان دادن مثبت بودن، شور و اشتیاق در طول مصاحبه به این سوالات پاسخ‌های قوی بدهید. در این مقاله، سؤالات شخصیتی چیست، سؤالات رایج شخصیتی که کارفرمایان ممکن است در طول مصاحبه بپرسند، چرا آنها این سؤالات را می‌پرسند و نکاتی برای پاسخ به آنها می‌پرسند.

سوالات شخصیتی چیست؟

سوالات شخصیتی سوالات مصاحبه‌ای هستند که کارفرمایان برای به دست آوردن بینشی در مورد ویژگی‌های شخصی مانند اخلاق کاری، اهداف، علایق، اشتیاق و خودآگاهی می‌پرسند. این به آنها کمک می‌کند تا درک بهتری از نحوه کار شما با سایر کارمندان داشته باشند و تعیین کنند که آیا شخصیت شما با تیم آنها مطابقت دارد یا خیر.

پرسش‌های شخصیتی راهی عالی برای کارفرمایان است تا مهارت‌های نرم شما را تعیین کنند تا یاد بگیرند که چگونه می‌توانید با دیگران همکاری کنید، نگرش مثبت خود را حفظ کنید و به خودتان انگیزه دهید تا کار با کیفیت را انجام دهید.

سوالات متداول شخصیت

کارفرمایان ممکن است این سؤالات را مطرح کنند تا بحث‌های طبیعی‌تری را به‌جای تکیه بر پاسخ‌های اجباری از سؤالات مصاحبه رسمی مطرح کنند تا به مصاحبه‌گر فرصتی بدهند تا درک کند که شما چه کسی هستید. سوالات رایج شخصیتی که ممکن است در مصاحبه بشنوید عبارتند از:

اگر سرپرست‌تان از شما بخواهد که یک کار دشوار را تکمیل کنید، استراتژی شما برای حل آن چیست؟

خارج از محل کار در چه سرگرمی‌ها یا فعالیت‌هایی شرکت می‌کنید؟

به نظر شما چه چیزی شما را از سایر کاندیداها متمایز می‌کند؟

در مورد پروژه گذشته‌ای که از تکمیل کردن آن لذت بردید به من بگویید.

اگر بتوانید یک چیز را در خودتان تغییر دهید، آن چه چیزی بود؟

چرا کارفرمایان در مصاحبه سوالات شخصیتی می‌پرسند؟

از آنجایی که کارکنان می‌توانند مهارت‌های سختی را از طریق آموزش و آموزش عملی به دست آورند، توسعه مهارت‌های نرم ممکن است چالش برانگیزتر باشد. به همین دلیل است که بسیاری از کارفرمایان سعی می‌کنند با پرسیدن سوالات شخصیتی در طول فرآیند مصاحبه، نامزدهایی را بیابند که به طور طبیعی دارای مهارت‌های نرم قوی هستند.

شناخت شخصیت یک نامزد به مدیران استخدام اجازه می‌دهد تا آنها را با اعضای تیمی که دارای ویژگی‌های مشابه هستند جفت کنند. این می‌تواند این کارمندان را مشتاق‌تر برای همکاری با یکدیگر کند، که می‌تواند منجر به مشارکت پروژه‌ها و ایده‌های ارزشمند برای شرکت شود. استخدام متقاضی با شخصیت‌های مشابه با سایر اعضای تیم نیز می‌تواند زندگی کاری آنها را لذت بخش‌تر کند و در نتیجه کارمندان طولانی مدت و گردش مالی کمتری را به همراه داشته باشد.

نکاتی برای پاسخ به سوالات شخصیت

واقعاً ترفندی برای پاسخ دادن به سؤالات شخصیتی وجود ندارد، اگرچه آماده شدن شما را راحت می‌کند. وقتی کارفرمایان از شما سوالات شخصیتی می‌پرسند، باید صادقانه، طبیعی و با اطمینان به آنها پاسخ دهید. هنگام پاسخ دادن به سؤالات شخصیتی در مصاحبه از این نکات استفاده کنید:

  1. درک بهتری از شرکت به دست آورید
  2. با شرکت در آزمون، ویژگی های شخصیتی کلیدی خود را مشخص کنید
  3. درباره سؤالات رایج تحقیق کنید و پاسخ دادن به آنها را تمرین کنید
  4. مثبت بمانید و اعتماد به نفس‌تان را به تصویر بکشید

درک بهتری از شرکت به دست آورید

هنگامی که مصاحبه‌کنندگان در مورد شخصیت شما می‌پرسند، آنها سعی می‌کنند بفهمند که آیا شما مناسب هستید یا خیر. قبل از مصاحبه در مورد شرکت به صورت آنلاین تحقیق کنید تا درباره شرکت، کارمندان و فرهنگ آن بیشتر بدانید.

می‌توانید بخش «درباره ما» وب‌سایت آن‌ها را مشاهده کنید یا بیانیه مأموریت یا چشم‌انداز آن‌ها را بخوانید تا مشخص کنید آیا ارزش‌ها و باورهای شما به خوبی با ارزش‌های آنها همخوانی دارد یا خیر. همچنین می‌توانید نظرات کارمندان فعلی و گذشته شرکت را بخوانید تا بدانید کار کردن در آنجا چگونه است.

شما می‌توانید بر اساس تحقیقات آنلاین خود، وجه اشتراک خود را با شرکت و کارمندان آن ذکر کنید. این به کارفرمایان کمک می‌کند تا تشخیص دهند که آیا شما برای کارمندان و فرهنگ سازمانشان مناسب هستید یا خیر. دانستن اینکه برای جستجو  و کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرکت آنها وقت گذاشته‌اید، ممکن است شما را از سایر نامزدها نیز متمایز کند.

با شرکت در آزمون، ویژگی‌های شخصیتی کلیدی خود را مشخص کنید

اگر می‌خواهید درک بهتری از شخصیت و ویژگی‌هایی که دارید، انجام دهید، ارزیابی‌های شغلی و تست‌های شخصیتی را انجام دهید که به شما بینشی می‌دهد که چه خصوصیات یا ویژگی‌های مثبتی دارید که ممکن است کارفرمایان ترجیح دهند. برای تعیین سطوح درونگرایی و برونگرایی، حس و شهود، تفکر و احساس و همچنین قضاوت و ادراک، از نشانگر نوع مایرز-بریگز استفاده کنید.

همانطور که می دانید چه ویژگی های شخصیتی دارید، آنها را به طور طبیعی در مصاحبه مطرح کنید. توضیح دهید که چگونه این ویژگی‌ها را هنگام انجام وظایف کاری نشان می‌دهید. این به کارفرما کمک می‌کند تا تصور کند که شما از این ویژگی‌ها هنگام کار برای شرکت خود استفاده می‌کنید.

برای انجام تست MBTI به صورت آنلاین کلیک کنید

درباره سؤالات رایج تحقیق کنید و پاسخ به آنها را تمرین کنید

برای کمک به حفظ اعتماد به نفس شما در پاسخ به سؤالات شخصیتی، سؤالات متداولی که کارفرمایان ممکن است به صورت آنلاین از نامزدها بپرسند را بیابید. آنها را یادداشت یا چاپ کنید سپس پاسخ‌ها را برای استفاده در مصاحبه خود آماده کنید.

همانطور که تمرین می‌کنید، یک مصاحبه ساختگی با یک دوست یا همکار انجام دهید تا مشخص شود چه کاری را به خوبی انجام می‌دهید و چه مهارت‌ها یا پاسخ‌هایی برای بهبود نیاز دارید. از آنجایی که پاسخ‌هایتان را زودتر از موعد تمرین می‌کنید، سعی کنید مطمئن شوید که در مصاحبه‌تان به‌جای تکرار، طبیعی به نظر می‌رسند.

مثبت بمانید و اعتماد به نفس را به تصویر بکشید

در طول مصاحبه، وقتی به هر سوال پاسخ می‌دهید، لبخند بزنید تا به کارفرمایان نشان دهید که فردی دوستانه و مثبت هستید که به راحتی می‌توانید با او کنار بیایید. کارفرمایان همچنین ممکن است سعی کنند تشخیص دهند که چگونه می‌توانید موقعیت‌های چالش برانگیز را به تجربیات مثبت تبدیل کنید، بنابراین به هر سوال پاسخ مثبت دهید و نشان دهید که مایل هستید برای غلبه بر هر مانعی کار کنید.

هنگام پاسخ دادن به سؤالات، با صاف نشستن و قوس دادن شانه ها به عقب، وضعیت بدن خود را محکم نگه دارید. این به شما کمک می‌کند اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، که به مصاحبه کنندگان می‌گوید که شما یک کارمند توانا و قابل اعتماد هستید.

سوالات مصاحبه شخصیتی با پاسخ

دانستن اینکه ممکن است کارفرمایان چه سوالات شخصیتی بپرسند می‌تواند به شما کمک کند خود را برای هر سوال یا موقعیت چالش برانگیزی که ممکن است در طول مصاحبه به شما ارائه دهند آماده کنید. برای انجام مصاحبه با یک کارفرمای احتمالی به این سوالات شخصیتی و پاسخ های آنها مراجعه کنید:

ترجیح می‌دهید خودتان کار کنید یا در یک تیم؟

برخی از کارفرمایان ممکن است از شما انتظار داشته باشند که در پروژه‌های گروهی و انفرادی شرکت کنید. این سوال به کارفرمایان کمک می‌کند تا درک کنند که مهارت‌های همکاری و تیم‌سازی شما چقدر قوی است. همچنین توضیح می‌دهد که وقتی به تنهایی روی پروژه‌ها کار می‌کنید چقدر کارآمد هستید. سعی کنید خود را مشتاق برای عضویت در یک تیم نشان دهید، اما همچنین به عنوان یک کارگر مستقل نیز پیشرفت کنید. توضیح دهید که در مورد هر سبک کاری چه چیزی را دوست دارید.

به عنوان مثال: “من معتقدم که هم در یک تیم و هم در یک محیط مستقل عالی هستم. همکاری و ایده‌پردازی با تیمم تجربه بسیار خوبی برای من است زیرا راهی موثر برای به چالش کشیدن خودم و استفاده از خلاقیت خود برای حل مشکلات با دیگران است. همچنین کار به تنهایی به من این امکان را می‌دهد که زمان خود را به طور موثر مدیریت کنم و برنامه‌ای بسازم که به من کمک می‌کند تا در انجام وظایف خود به طور مداوم به اولویت‌ها برسم.”

به چه چیزی علاقه دارید؟

یک راه عالی برای کارفرمایان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شخصیت شما، درک علایق شماست. وقتی اشتیاق شما به شغل شما مربوط می‌شود، این به آنها می‌گوید که انگیزه دارید کار با کیفیت را برای آنها انجام دهید و از کاری که انجام می‌دهید لذت ببرید. هنگام پاسخ دادن به این سوال، اشتیاق و هیجان خود را نشان دهید و در صورت امکان سعی کنید اشتیاق خود را با نقشی که برای آن مصاحبه می‌کنید گره بزنید.

مثال: “من بسیار مشتاق کمک به دیگران و ایجاد شادی آنها هستم. به همین دلیل تصمیم گرفتم در مدیریت مشتری کار کنم. از همکاری با مشتریان لذت می‌برم تا بفهمم آنها چه چیزی را در مورد خدمات ما دوست دارند و چگونه به آنها کمک می‌کند. خدمات شرکت در تلاش است تا نیازهای آنها را برآورده کند. من چالش یافتن راه حل‌هایی را که به طور مؤثر مشکلات آنها را حل کند و فراتر از انتظارات آنها باشد را دوست دارم.”

آیا تاکنون مدیری از کار شما ناراضی بوده است؟ چگونه این را مدیریت کردید؟

این یک سوال چالش برانگیز است که ممکن است مصاحبه‌کنندگان بپرسند تا تشخیص دهند که چگونه به اشتباهات برخورد می‌کنید و برای اصلاح آنها تلاش می‌کنید. کارفرمایان می‌دانند که ممکن است مشکلاتی در محل کار رخ دهد و می‌خواهند بدانند که آیا شما مثبت نگر هستید و به طور حرفه‌ای با آن برخورد خواهید کرد. هنگام پاسخ دادن به این سوال صادق باشید و روند اصلاح اشتباهات خود و آنچه ممکن است از تجربه آموخته‌اید را توضیح دهید.

مثال: “یک بار گزارشی ارائه کردم که حاوی داده‌های نادرستی بود که اشتباه محاسبه کرده بودم. سرپرستم متوجه این موضوع شد و مشکل را به من اطلاع داد. من دوباره محاسباتم را مرور کردم و متوجه شدم که موضوع چیست. صمیمانه از مدیرم عذرخواهی کردم و توضیح دادم که این کار را انجام خواهم داد.

این به من این فرصت را داد تا با سایر اعضای تیمم یک فرآیند بازبینی همتا ایجاد کنم که در آن محاسبات و داده‌ها را مبادله می‌کنیم تا مطمئن شویم که طرف مقابل هر مرحله را به درستی انجام داده است و دقیق‌ترین و جامع‌ترین اطلاعاتی را که می‌توانست ارائه می‌دهد.” R

پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر:

سوالات مصاحبه شغلی بر اساس نقش – متخصصان توسعه کسب و کار

آزمون هوش در مصاحبه استخدامی

مدل RIASEC (کدهای هالند)

تست انیاگرام ( آزمون آنلاین Enneagram)

تحلیل فیلم « مانی بال » Money ball

برای دریافت فایل word و pdf مقاله کلیک کنید.

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
وب اپلیکیشن
Software Category
نرم افزار سازمانی منابع انسانی
Landing Page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست