زمانی که شما کارجویان را غربالگری کرده‌اید، زمان مناسبی است تا فرد مناسب برای این شغل را شناسایی کنید. ما برای کمک به شما در این مقاله و مقاله‌های آینده برترین سوالات مصاحبه را بر اساس نقش تقسیم بندی کرده‌ایم. با استفاده از این سوالات شما می‌توانید مهارت‌های سخت، مهارت‌های نرم و هوش رفتاری را ارزیابی کنید. همچنین می‌آموزید در پاسخ‌های داوطلبان به چه نکاتی توجه کنیم.

سامانه استخدام
برای دریافت دمو

کلیک کنید

مدیر توسعه کسب و کار

مدیران توسعه کسب و کار با ایجاد و توسعه روابط با مشتریان، تامین کنندگان و سایر شرکا بر بهبود و رشد یک کسب و کار متمرکز هستند. یک مدیر توسعه کسب و کار باید بتواند فرصت‌های کسب و کار جدیدی را به منظور ایجاد درآمد، بهبود سودآوری و کمک به رشد کسب و کار شناسایی کند. برنامه‌ریزی دقیق استراتژیک و موقعیت‌یابی در بازارهای مناسب، یا ارتقای عملکرد کسب‌وکار، موقعیت یا شهرت از جمله وظایف این نقش در سازمان است. چه فرد یک نقش واحد در سازمان داشته باشی یا تیمی از کارکنان را رهبری کند، کار او اغلب در تمام زمینه‌های کسب و کار خواهد بود.

انواع مدیریت کسب و کار

توسعه کسب‌وکار را می‌توان تقریبأ برای همه انواع کسب‌وکارها اعمال کرد، اما می‌توانید در بخش خاصی تخصص داشت. مانند: ساخت و ساز، آموزش، امور مالی و سرمایه گذاری، مراقبت‌های بهداشتی، IT، تولید، مخابرات. از طرف دیگر، این متخصصان ممکن است در بسیاری از مشاغل مختلف کار کنند، اما بر روی یکی از موارد زیر تخصص داشته باشند: B2B (کسب و کار با کسب و کار) و B2C (کسب و کار با مصرف کننده).

منبع

سوالات مصاحبه برای نقش توسعه کسب و کار

چگونه می‌توان یک متخصص توسعه کسب و کار خوب را شناسایی کرد؟ این سوالات مصاحبه به شما کمک می‌کند تا توانایی و مهارت متخصص توسعه تجارت مورد مصاحبه را شناسایی کنید. در اینجا، سوالاتی برای کمک به ارزیابی مهارت‌های سخت، هوش رفتاری و مهارت‌های نرم یک نامزد خواهید یافت.

سوالات مصاحبه مهارت‌های سخت برای نقش توسعه کسب و کار

سوالات مهارت‌های سخت که باید از متخصصان توسعه کسب و کار بپرسید:

۱٫از تجربه خود در زمینه توسعه استراتژی‌های تجاری و فروش با ما صحبت کنید.

چرا بیان تجربه فرد در زمینه توسعه استراتژی‌های تجاری و فروش مهم است: متخصصان توسعه کسب و کار اغلب باید ابتدا استراتژیست باشند. آن‌ها باید بتواند در مورد استراتژی کسب و کار بلند مدت و توسعه فروش بیرونی فکر کند. ممکن است این افرادی که در بخش‌های مختلف سازمان کار می‌کنند در این استراتژی‌ها همکاری کنند، بنابراین کار تیمی یک دارایی است.

برای چه چیزی پاسخ را گوش کنیم:

تجربه همکاری با دیگران نشانه خوبی از عادت فرد به کار با تیم است. همچنین پاسخ‌های مطلوب، تجربیاتی را که در آن فرد ابتکار عمل را به دست گرفته و به طور مستقل یک استراتژی موفق طراحی کرده است برجسته می‌کند.

۲٫ چگونه از داده ها برای آزمودن رویکرد خود در توسعه کسب و کار استفاده می‌کنید؟

یک فرد حرفه‌ای در زمینه‌ی توسعه کسب و کار دارای مهارت‌های تحلیلی دقیقی است که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا تصمیمات کلیدی و برنامه‌ریزی استراتژی‌ها را بر اساس داده ها و پیش بینی‌های موجود انجام دهند.

برای چه چیزی پاسخ را گوش کنیم:

پاسخ این سوال رویکردی روشمند و آگاهانه را که عوامل مختلفی از جمله بودجه بندی، پیش بینی و روندهای بازارهای نوظهور در آن نقش دارند، شناسایی می‌کند. همچنین نشان دهنده‌ی آینده نگری، و دیدی که بتواند فرصت‌ها را با توجه دقیق به داده‌ها شناسایی کند، می‌باشد.

۳٫ اگر مشتری به محصول یا خدمتی علاقه‌مند بود که نمی‌توانستید ارائه دهید یا هنوز وجود ندارد، چه می‌کنید؟

فروش محصولات و خدمات آماده یک مسئله است. پیدا کردن راه‌حل‌های خلاقانه برای آنچه که مشتریان واقعأ می‌خواهند و به آن نیاز دارند مسئله متفاوتی است. این سوال نحوه کار متقاضیان را برای طراحی راه‌حل‌های خلاقانه را روشن می‌کند، اگر این بخشی از مدل کسب و کار سازمان شما باشد.

برای چه چیزی پاسخ را گوش کنیم:

پاسخ این سوال مهارت‌های گوش دادن فعال به مشتریان و فهم نیازهای آنها، توانایی خلاق بودن و ارزیابی و پاسخگویی به درخواست‌های خاص، همچنین توانایی رد کردن مشتری(در صورت لزوم)، را ارزیابی می‌کند.

سوالات مصاحبه مهارت‌های رفتاری برای نقش توسعه کسب و کار

سوالات رفتاری که باید از متخصصان توسعه کسب و کار بپرسید:

۱٫ درباره‌ی زمانی که در مورد یک معامله مذاکره کردید برایمان بگویید. نتیجه چه بود؟

مذاکره در معاملات و بررسی پیشنهادات یک جزء کلیدی برای هر نقش توسعه کسب و کار است. داشتن تجربه قبلی در این زمینه برای یک محیط حرفه‌ای ضروری است. همچنین کشف فرصت‌های مذاکره در معاملات فروش یکی دیگر از ویژگی‌های کلیدی لازم برای این شغل است.

برای چه چیزی پاسخ را گوش کنیم:

پاسخ این سوال توانایی اثبات شده برای انجام معاملات سریع و خوب را نشان می‌دهد. شما می‌خواهید فردی را استخدام کنید که مدافع سازمان شما باشد و به جای اینکه در رفت و آمدها درگیر شود، معاملات را انجام دهد.  مراقب پاسخ هایی باشید که بیش از حد یک طرفه یا رقابتی هستند.

۲٫ به اطراف اتاق نگاه کنید و توضیح دهید که چرا هر دو چیز در همکاری بهتر هستند؟

پاسخ این سؤال به شما این فرصت را می‌دهد تا متقاضی را در حال عمل ببینید و تعیین کنید که آیا مهارت های تجاری او با آنچه شما به دنبال آن هستید مطابقت دارد یا خیر. همچنین این فرصت را به شما می دهد تا از رفتار و اشتیاق آنها نسبت به مشارکت‌هایی که ایجاد می‌کنند، اطلاع پیدا کنید.

برای چه چیزی پاسخ را گوش کنیم:

در پاسخ های قوی حتی اشیاء پیش پا افتاده با اشتیاق، ذوق و دلیل به مشارکت گرفته می‌شوند. به نحوه برخورد متقاضی با نیازهای هر مورد و اقداماتی که برای اطمینان از مشارکت همزیستی انجام می‌دهد، دقت کنید.

۳٫ از چه روش‌هایی برای اطمینان از دقیق و بدون خطا بودن کار خود استفاده می‌کنید؟

متخصصان توسعه کسب و کار طیف وسیعی از کارهای اداری را در طول روز انجام می‌دهند، چه اسناد مربوط به استراتژی‌های داخلی باشند و چه اسناد فروش مربوط به مشتریان. آنها باید دقت لازم را داشته باشند و قبول داشته باشند که یک عدد اشتباه می‎تواند کل محاسبات را منحرف کند.

برای چه چیزی پاسخ را گوش کنیم:

این سؤال توجه جدی متقاضی را به جزئیات و انگیزه برای انجام کارها به طور متفکرانه و صحیح، همچنین آگاهی از عواقب اشتباهات را نشان می‌دهد.  پاسخ‌های قوی همچنین ممکن است تکنیک‌های خاصی را که نامزد از طریق تجربه گذشته آموخته است ذکر کند.

سوالات مصاحبه مهارت‌های نرم برای نقش توسعه کسب و کار

چگونه متخصصان توسعه کسب و کار را از نظر مهارت‌های نرم بررسی کنیم:

۱٫ انگیزه شما در کار چیست؟

فرد ایده‌آل برای این شغل به ایجاد روابطی که در نهایت کسب‌وکار را بهبود می‌بخشد، متمرکز است. بنابراین این سوال به آن‌ها اجازه می‌دهد تا آنچه را که آنها را به این صنعت کشانده است، مهارت‌هایی که تا کنون به دست آورده‌اند و اینکه امیدوارند در آینده به کجا برسند، به اشتراک بگذارند.

برای چه چیزی پاسخ را گوش کنیم:

احساس قوی از مهارت‌های حل مسئله و انگیزه قوی‌تر کردن کسب‌وکارها از طریق مشارکت‌های همسان.

یک پاسخ خوب می‌تواند بیان کننده‌ی جرقه‌ای که آن‌ها را به سمت فروش و توسعه کسب‌وکار کشانده است، باشد. (مانند تجربه اولیه شغلی) همچنین نشان دهنده‌ی مهارت‌های حل مسئله و داشتن انگیزه برای مشارکت دادن همکاران برای قوی‌تر کردن کسب و کار، است.

۲٫ چگونه وفاداری را در بین شرکای خود ایجاد کرده‌اید، و چگونه می‌توانید رهبری جدید را پرورش دهید؟

داشتن شرکای وفادار نشان می‌دهد که افراد علاقه‌مند به انجام تجارت مجدد با آن فرد هستند. همچنین نشان دهنده‌ی گستره‌ی شبکه حرفه‌ایی او باشد که این امر در فروش ضروری است. همچنین مهم است که فرد متقاضی شغل، پتانسیل سرنخ ها و ارتباطات تجاری جدید را درک کند.

برای چه چیزی پاسخ را گوش کنیم:

پاسخ مطلوب متقاضی نشان دهنده‌ی: قضاوت خوب، مهارت‌های بین فردی و ارتباطی او است. پاسخ‌هایی که نشان می دهد فرد نه تنها اهمیت فروش یک محصول یا ایجاد مشارکت را می‌داند، بلکه داشتن یک تجربه‌ی مثبت برای همه افراد درگیر از ابتدا تا انتها را تضمین می‌کند. در صورتی که سابقه‌ی کسب و کار تکرار شود، نشان می‌دهد داوطلب برای کار با او مطلوب است.

۳٫ زمانی که به موقعیتی برخورد می‌کنید که در آن همه منابع لازم برای تکمیل وظایف خود را ندارید، چگونه عمل می‌کنید؟

گاهی اوقات با وجود تمام تلاش ها، همه چیز آنطور که برنامه‌ریزی شده پیش نمی‌رود. شما باید مطمئن شوید که شخصی که استخدام می‌کنید همچنان می‌تواند فروش خود را با موفقیت به پایان برساند، حتی زمانی که در محیط کار ایده‌آل خود قرار ندارد.

برای چه چیزی پاسخ را گوش کنیم:

پاسخ این سوال توانایی قوی فرد را برای انطباق با موقعیت‌های مختلف، بدون توجه به بودجه یا سایر محدودیت ها، تدبیر و تکیه بر مهارت ها و تجربه خود، به جای وابستگی به عوامل خارجی برای انجام یک کار خوب، را نشان می‌دهد.

پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر:

برای دریافت فایل word و pdf این مقاله کلیک کنید:

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
5 based on 1 votes
Operating System
نرم افزار منابع انسانی آنلاین سنجمان
Software Category
وب اپلیکیشن
Landing Page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست