شخصیت شغلی

علاوه بر عملکرد عینی، شخصیت فردی کارکنان نیز اهمیت دارد. به عنوان مثال شخصیت در حفظ خونسردی برای موقعیت‌های خطرناک استرس‌زا یا جلوگیری از بروز خطرات در وهله اول با رعایت مداوم دستورالعمل ها.

برای تست آنلاین تعیین شخصیت شغلی همین الان کلیک کنید

چرا شخصیت حرفه‌ای یک معیار مهم برای منابع انسانی است؟

شخصیت شغلی،  ویژگی‌های شخصیتی مرتبط با امنیت و موفقیت را توصیف می‌کند. با کمک پرسشنامه‌هایی که مخصوص موقعیت‌های حرفه‌ای طراحی شده‌اند، می‌توان پیش‌بینی کرد، برای مثال، آیا یک فرد به احتمال زیاد با وجدان کار می‌کند یا انعطاف‌پذیری کافی برای حفظ خونسردی در موقعیت‌های خطرناک را دارد.

تیپ‌های شخصیتی شغلی

ویژگی‌هایی که برای یافتن رشته‌های شغلی و دانشگاهی، استفاده می‌کنیم و به بهترین شکل ممکن برای ما مناسب است، به عنوان ویژگی‌های شخصیتی شغلی شناخته می‌شوند. شخصیت را می‌توان بر اساس شغل و گزینه‌های حرفه ای یک فرد طبقه‌بندی کرد. جان هالند این ویژگی ها را در شش تیپ شخصیتی دسته‌بندی کرد.

انواع تیپ‌های شخصیت شغلی

شخصیت واقع بینانه

 این نوع  افراد شخصیتی واقع‌بینانه دارند. آنها طبعأ خجالتی، پایدار و عملی هستند. آن‌ها در حرفه‌هایی مانند کشاورزی، مهندسی، طراحی مد و غیره موفق هستند.

شخصیت تحقیقی

 این نوع افراد تحلیلگر، کنجکاو و دارای ذهنیت مستقل هستند. آنها به حرفه‌هایی مانند نویسندگی، تدریس، پزشکی و غیره تعلق دارند.

شخصیت هنری

 این نوع از افراد تخیل بالایی دارند و ایده‌آلگرا هستند. آنها به حرفه‌هایی مانند هنرهای زیبا، موسیقی، عکاسی و غیره تعلق دارند.

شخصیت اجتماعی

 این نوع از افراد ماهیت اجتماعی، کمک‌کننده و همکاری دارند. آنها به حرفه‌هایی مانند تدریس، مددکاری اجتماعی، مشاوره و غیره تعلق دارند.

شخصیت کارآفرین

 این نوع از افراد جاه طلب، ماجراجو و پرانرژی هستند. آنها به حرفه‌هایی مانند تجارت، روزنامه‌نگاری، مشاوره و غیره تعلق دارند.

شخصیت قاعده‌مند

 این نوع افراد عملی، سازمان‌یافته و منطقی هستند. آنها به حرفه‌هایی مانند آموزش، پرستاری، مالی و غیره تعلق دارند.

اکثر مردم در هر یک از این شش تیپ شخصیتی قرار می‌گیرند.

افرادی که تیپ شخصیتی مشابهی دارند و با هم کار می‌کنند، محیط کاری متناسب با تیپ خود ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال، زمانی که افراد مبتکر در یک کار با هم هستند، محیط کاری ایجاد می‌کنند که به تفکر و رفتار مشتاقانه و نوآورانه پاداش می دهد – یک محیط کارآفرین.

افراد چنین محیط هایی را انتخاب می کنند که در آن بتوانند از مهارت ها و توانایی های خود استفاده کنند و آزادانه ارزش ها و نگرش‌های خود را بیان کنند. به عنوان مثال، انواع Realistic برای محیط کاری پایدار جستجو می‌کنند. تیپ های هنری به دنبال محیط هنری هستند و غیره.

افرادی که در محیطی مشابه تیپ شخصیتی خود کار می کنند، به احتمال زیاد موفق و از شغل خود راضی هستند. به عنوان مثال، افراد هنرمند اگر شغلی را انتخاب کنند که دارای محیطی هنری باشد، مانند انتخاب معلم موسیقی در یک آموزشگاه موسیقی – محیطی تحت تسلط افراد هنرمند که در آن توانایی‌ها و بیان نوآورانه وجود دارد، احتمال موفقیت و رضایت بیشتری دارند. ارزش بالایی دارند. درک این تئوری و استفاده کارآمد از آن، ویژگی‌های شخصیتی اصلی ما را با زمینه‌هایی همسو می‌کند که با ارائه مسیری سودمند به سمت رشد حرفه‌ای و شخصی، شخصیت ما را پرورش می‌دهد، کسی که می‌خواهیم باشیم. R

جهت انجام آزمون آنلاین هالند کلیک کنید.

پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر:

تست انیاگرام ( آزمون آنلاین Enneagram)

مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)

کارشناس فروش چیست ؟

سیستم ردیابی کارجویان (ATS) چیست؟

آزمون هوش در مصاحبه استخدامی

برای دریافت فایل word و pdf کلیک کنید:

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
وب اپلیکیشن
Software Category
نرم افزار سازمانی منابع انسانی
Landing Page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست