۱۵ مهارت سخت و نرم برای توسعه مدیر سیستم فناوری اطلاعات

مدیر سیستم های کامپیوتری و فناوری اطلاعات باید در دهه آینده شاهد رشد شغلی زیادی باشند، زیرا پیش‌بینی می‌شود که نیروی کار بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۱ حدود ۱۶ درصد رشد کند. در این مقاله، نگاهی به نقش مدیران سیستم می‌اندازیم، سپس به بررسی ۱۵ مهارتی می‌پردازیم که مدیران سیستم می‌توانند برای پیشبرد حرفه IT خود در مدیریت سیستم، تقویت یا توسعه دهند.

مدیر سیستم چیست؟

مدیر سیستم یک متخصص فناوری اطلاعات است که عملکرد سیستم‌های کامپیوتری و دستگاه‌های فناوری را ارزیابی و برنامه‌ریزی می‌کند. آن‌ها اغلب با سخت‌افزار و نرم‌افزار کار می‌کنند، به روز رسانی سیستم را می‌نویسند، قابلیت اطمینان عملیاتی را آزمایش می‌کنند و تیمی از مهندسان فناوری اطلاعات، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار یا تکنسین‌ها را مدیریت می‌کنند. مدیران سیستم می‌توانند در زمینه‌ها و صنایع مختلفی کار کنند، از جمله:

  • مراقبت‌های بهداشتی
  • آموزش
  • دولت
  • تجارت الکترونیک
  • بانکداری
  • IT
  • توسعه نرم افزار
  • خودرو
  • انرژی
  • هوانوردی و هوافضا

۱۵ مهارت مدیر سیستم برای توسعه

از آنجایی که استفاده از فناوری تقریباً در هر کسب و کار و صنعتی افزایش یافته است، توسعه یک مجموعه مهارت‌های IT قوی می‌تواند به شما کمک کند تا خود را به عنوان یک نامزد واجد شرایط در طول حرفه خود معرفی کنید. در اینجا ۱۵ مهارت ضروری برای تقویت یا توسعه موثر برای استفاده به عنوان مدیر سیستم آورده شده است:

۱٫ مهارت‌های فنی

مهارت‌های فنی برای یک مدیر سیستم ضروری است، و شما به احتمال زیاد آنها را از طریق آموزش عالی، آموزش و تجربه کاری یاد می‌گیرید. چه تخصص داشته باشید و چه با جنبه‌های کلی IT کار می‌کنید، داشتن مهارت‌های فنی گسترده می‌تواند به شما کمک کند درآمد بیشتری کسب کنید، فرصت‌های بیشتری را کشف کنید و ارتباطات شبکه بیشتری را توسعه دهید. در اینجا چند نمونه خاص از مهارت های سخت در زمینه IT وجود دارد:

  • توسعه نرم افزار
  • مدیریت پایگاه داده، سخت افزار، شبکه و فناوری اطلاعات
  • کد نویسی
  • سیستم‌های عامل
  • امنیت فناوری اطلاعات
۲٫ توجه به جزئیات

توجه به جزئیات اغلب به این معنی است که شما در مجموعه مهارت‌های حرفه‌ای خود دقت، تمرکز و کارایی دارید. شما می‌توانید به مسائل کوچک توجه کرده و اهمیتی در آنها بیابید، درست همانطور که با دید بزرگتر و جامع از یک پروژه، کار یا مسئولیت انجام می‌دهید.

توجه به جزئیات اغلب در به حداکثر رساندن بهره‌وری کمک می‌کند و در عین حال خطاهای احتمالی را به حداقل می‌رساند یا خطر آنها را کاهش می‌دهد و به شما امکان می‌دهد کار و نتایج با کیفیت بالا تولید کنید.

۳٫ مدیریت پروژه

به عنوان یک مدیر سیستم‌های فناوری اطلاعات، اغلب سخت‌افزار، نرم‌افزار و راه‌حل‌های امنیتی را برای سازمان‌ها، شرکت‌ها و مشتریان پیکربندی و پیاده‌سازی می‌کنید. مهارت‌های مدیریت پروژه موثر می‌تواند به شما در مدیریت وظایف تیمی، نقاط عطف و ضرب الاجل‌ها کمک کند و از تکمیل به موقع پروژه اطمینان حاصل کند. بسته به پروژه، شما ممکن است مدیر پروژه اصلی باشید یا بر شخص دیگری در این نقش نظارت کنید.

۴٫ کار تیمی

چه با یک تیم دو نفره یا یک تیم بزرگ متشکل از ۴۰ نفر یا بیشتر روی یک پروژه کار کنید، کار تیمی جنبه مهمی از نقش مدیر سیستم است. اگرچه برخی از وظایف در IT ممکن است شامل کار مستقل باشد، شما اغلب تیم‌ها و بخش‌ها را مدیریت می‌کنید و با افراد و گروه‌ها به طور یکسان کار می‌کنید.

ایجاد و پرورش یک محیط کاری مثبت که کار تیمی را تشویق می‌کند، اغلب می‌تواند به ایجاد وحدت، هدایت نوآوری، ایجاد فرصت‌های یادگیری و ترویج دیدگاه‌ها و بینش‌های متفاوت کمک کند.

در اینجا برخی از جنبه‌های رایج کار گروهی وجود دارد:

  • توجه
  • مسئوليت
  • قابلیت اطمینان
  • ایجاد رابطه
  • حل تعارض
  • ارتباط
  • خلاقیت
  • نمایندگی
  • تصمیم گیری
  • ایجاد انگیزه و تشویق
  • نوآوری
  • اقناع
  • حمایتگری
  • دادن و دریافت بازخورد
۵٫ سازمان

مهارت‌های سازمانی قوی به اطمینان از عملیات هموارسازی یک کار، پروژه، تیم یا کسب و کار کمک می‌کند. به عنوان یک مدیر سیستم، شما جنبه‌های زیادی از کار، از جمله ارزیابی و تایید پروژه‌ها، تهیه گزارش‌های مالی و تجزیه و تحلیل سیستم، مدیریت افراد و تیم‌ها، برقراری ارتباط با رهبران و انجام بررسی‌های پس از پروژه را انجام می‌دهید.

سازماندهی خوب می‌تواند به شما کمک کند تا چند کار را انجام دهید، ضرب الاجل‌ها و اهداف شرکت را برآورده کنید و در حین رهبری، تعادل مثبت کار و زندگی را حفظ کنید.

۶٫ ارتباطات

ارتباط کتبی و شفاهی به عنوان یک مدیر سیستم فناوری اطلاعات مهم است. شما اغلب اصطلاحات پیچیده‌ای را برای افراد مختلفی توضیح می‌دهید که ممکن است با مفاهیم آشنا نباشند و اغلب با تمام سطوح کارمندان، اعم از اعضای تیم یا رهبران اجرایی در تعامل هستید.

دادن جهت، تفویض وظایف و تکالیف و انجام بررسی عملکرد از دیگر مسئولیت‌هایی است که اغلب از طریق مهارت‌ها و تکنیک‌های ارتباطی مؤثر آسان‌تر و سازنده‌تر می‌شوند.

مهارت‌های ارتباطی می‌تواند شامل تعاملات غیرکلامی نیز باشد. شما اغلب می‌توانید علاقه، صمیمیت و اعتماد به نفس را از طریق حرکات و عبارات منتقل کنید. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

  • خم شدن برای گوش دادن
  • سر تکان دادن
  • تشویق حرکات دست
  • خندان
  • حالات چهره مثبت
۷٫ تفکر انتقادی

مهارت‌های تفکر انتقادی شامل توانایی شما برای مفهوم‌سازی، جمع آوری، ارزیابی و به کارگیری اطلاعات از طریق استدلال، مشاهده یا تجربه است.

برای مثال، هنگام ارزیابی اینکه چه نرم افزاری و سیستم سخت افزاری را برای ارائه به مشتری یا ارباب رجوع ارائه می‌کنید، ممکن است کارکنانی را مشاهده کنید که از سیستم‌ها و فرآیندهای رایانه‌ای فعلی خود استفاده می‌کنند. یا ممکن است هنگام جمع آوری گزینه‌های IT برای آزمایش، تحقیقات صنعتی، توصیه‌ها یا مطالعات موردی را مرور کنید.

تفکر انتقادی اغلب به این معناست که ذهنی باز داشته باشید، دیدگاه‌ها یا گزینه‌های جایگزین را در نظر بگیرید و از خودآگاهی برای جلوگیری از تأثیرگذاری پیش‌اندیشه‌ها بر انتخاب‌ها یا تصمیم‌هایتان جلوگیری کنید. این می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیمات تجاری آگاهانه‌تری بگیرید، کار خود را ارزیابی کنید، تکنیک‌ها و روش‌های جدید را یاد بگیرید و رشد شخصی و حرفه‌ای را ارتقا دهید.

۸٫ حل مسئله

حل مسئله معمولاً شامل شناسایی مسائل، ارزیابی گزینه‌ها، یافتن راه‌حل‌های جایگزین و اجرای مؤثر عمل می‌شود. به عنوان یک مدیر سیستم، داشتن یک توانایی حل مسئله منطقی و موثر می‌تواند به شما کمک کند تا بدون توجه به پیچیدگی یا موضوع، مسائل را حل یا از آن جلوگیری کنید.

برای مثال، می‌توانید به تیم‌ها کمک کنید منبع اشکالی را که در به‌روزرسانی برنامه رخ می‌دهد پیدا کنند یا در صورت تداخل درخواست‌های مرخصی، مشکلات زمان‌بندی را حل کنند.

۹٫ رهبری

توانایی ایجاد انگیزه، توسعه و هدایت اعضای تیم، نظارت و مدیریت پروژه‌ها یا حل تعارضات، همگی نشانه‌های رهبری هستند. این مهارتی است که ممکن است به طور طبیعی داشته باشید یا مهارتی است که می‌توانید در طول حرفه خود رشد و توسعه دهید.

می‌توانید دوره‌های توسعه حرفه‌ای را بگذرانید، از مربیان یا رهبرانی که مورد تحسین آنها هستید بینش کسب کنید و برای شناخت نقاط قوت و ضعف خود از همکاران یا کارمندان بازخورد بخواهید.

در حالی که رهبری تقریباً در هر حرفه‌ای یک مهارت استثنایی است، یک مدیر سیستم اغلب از آن برای حفظ استانداردها و شیوه‌های فناوری اطلاعات، تشویق بهره‌وری، راهنمایی سازمان‌ها برای اتخاذ پروتکل‌های فناوری اطلاعات یا سیستم‌های نرم افزاری خاص و حمایت از نیازهای فناوری و بودجه مالی استفاده می‌کند.

۱۰٫ برنامه نویسی کامپیوتر

مهارت‌های برنامه نویسی کامپیوتری اغلب پایه و اساس نقش‌های رهبری در فناوری اطلاعات هستند. به عنوان یک مدیر سیستم، در حالی که ممکن است اغلب به طور مستقیم برنامه نویسی نکنید، توانایی شما در درک و استفاده از ابزارهای برنامه نویسی کامپیوتری می‌تواند به شما کمک کند تا بر سایر مهندسان و توسعه دهندگان نرم افزار نظارت موثر داشته باشید.

داشتن تجربه عملی اغلب می‌تواند به شما کمک کند تا از کار تیم خود قدردانی کنید، اهداف واقع بینانه تعیین کنید و بهترین انگیزه و تشویق به کار مولد دیگران داشته باشید.

۱۱٫ مهارت‌های بین فردی

مهارت‌های بین فردی توانایی شما برای ارتباط و تعامل با دیگران در یک ظرفیت حرفه‌ای است. نمونه‌های خاصی از مهارت‌های بین فردی مانند همدلی و آگاهی، همکاری و مراقبت یا گوش دادن و ارتباط وجود دارد.

شما اغلب می‌توانید مهارت‌های بین فردی خود را در طول حرفه خود با کاوش در دوره‌های توسعه حرفه‌ای، شرکت در کنفرانس‌ها و سمینارهای رهبری و کسب بازخورد در مورد توانایی‌های خود به عنوان یک مدیر افزایش دهید.

۱۲٫ مدیریت زمان

به عنوان یک مدیر سیستم فناوری اطلاعات، مدیریت قوی زمان مهم است. ممکن است چندین ضرب‌الاجل، پروژه یا تکالیف داشته باشید که به طور همزمان انجام می‌شوند و توانایی شما در اولویت‌بندی کار، واگذاری وظایف و برآوردن چارچوب‌های زمانی فردی و تیمی، بخش مهمی از مدیریت زمان مؤثر است.

استفاده از تقویم‌ها را برای علامت‌گذاری نقاط عطف و ضرب‌الاجل‌های مهم، راه‌اندازی بررسی‌های روتین با تیم‌ها برای نظارت بر پیشرفت کار و تعیین زمان‌بندی واقعی برای پروژه‌ها برای ایجاد تعادل بین مدیریت زمان در نظر بگیرید.

۱۳٫ صنایع اطلاعاتی

بسته به اینکه در چه صنعتی کار می‌کنید، ممکن است دانش فناوری اطلاعات خاصی وجود داشته باشد. برای مثال، بانکداری یا مراقبت‌های بهداشتی معمولاً در مقایسه با سایر زمینه‌های بالقوه، نگرانی‌های امنیتی و حریم خصوصی منحصر به فردی دارند.

کسب آموزش‌های تخصصی یا گواهینامه‌های مختلف فناوری اطلاعات منحصر به فرد در صنعت شما می‌تواند به شما کمک کند مهارت‌های بیشتری بیاموزید و به شما امکان می‌دهد در روندها، تکنیک‌ها و روش‌های فناوری اطلاعات به روز بمانید.

۱۴٫ استعداد امنیتی

پروتکل‌های امنیتی بخش جدایی ناپذیر بسیاری از نقش‌ها و حرفه‌های فناوری اطلاعات، به ویژه برای مدیران سیستم هستند. شما ممکن است با فایروال‌ها، شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN)،  سیستم‌های پشتیبان، مدیریت ویروس، اهداف نقطه بازیابی و سایر پروتکل‌های امنیتی کار کنید تا اطمینان حاصل کنید که داده‌های یک شرکت یا سازمان از فعالیت‌های مخرب در امان هستند.

از آنجایی که پیامدهای نقض داده ها می‌تواند شدید باشد، داشتن دانش و درک عمیق از اقدامات امنیتی به عنوان یک مدیر سیستم ضروری است.

۱۵٫ مهارت‌های تحلیلی

مهارت‌های تحلیلی شامل استدلال منطقی، تجزیه و تحلیل و نتیجه‌گیری است. با توانایی‌های تحلیلی قوی، می‌توانید به‌عنوان یک مدیر سیستم، تصمیمات تجاری آگاهانه‌تری بگیرید، مانند دانستن اینکه کدام نرم‌افزار و مؤلفه‌های فناوری اطلاعات متناسب با نیازهای مشتری، سازمان، فضا یا پارامترها هستند.

هنگام استفاده از مهارت‌های تحلیلی خود برای حل مسائل یا نگرانی‌های فنی و حرفه‌ای، اغلب موقعیت‌ها، ایده‌ها و تئوری‌ها و تکنیک‌های آزمایش را مشاهده می‌کنید.

بیشتر بخوانید:

۵ مهارت برتر کارشناس فروش

شخصیت شغلی

سوالات مصاحبه برای استخدام مدیر حسابداری

نرم افزار جذب و استخدام

سوالات مصاحبه شغلی بر اساس نقش – مدیر فروش

مدیر فروش: وظایف و ویژگی‌ها

مزیت‌ های ATS های خارجی

روش استفاده و ویژگی‌های ATS در شرکت‌های خارجی

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
وب اپلیکیشن
Software Category
نرم افزار سازمانی منابع انسانی
Landing Page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست