مدیر فنی (technical director)، یک شخص ارشد فنی است که دارای بالاترین سطح مهارت در یک زمینه‌ی فنی خاص می باشد. در کسب و کارهای مختلف مثل شرکت های نرم افزاری، شرکت های مهندسی، استودیوی فیلم، استودیوهای تلویزیونی و تئاتر به وجود یک TD نیاز است.

مدیر فنی، مسئول نظارت بر عملکردهای سمعی و بصری و فناوری یک شرکت است. به طور کلی، تجزیه و تحلیل بودجه عملیات، تعیین استراتژی های استفاده از فناوری در شرکت، هماهنگی خرید تجهیزات و تفسیر خلاصه‌ی مشخصات پروژه برای شناسایی نیازهای فناوری در شرکت از جمله وظایف TD است.

خواندن مقاله‌ی کاربرد چارت سازمانی می‌تواند به شما کمک کند.

وظیفه مدیر فنی چیست ؟

وظیفه مدیر فنی با توجه به اینکه در چه نوع شرکتی کار می کنند متفاوت است. به عنوان مثال: کسانی که در استودیوهای هنری کار می کنند، پروژه های خلاقانه‌ایی در زمینه‌ی نمایش های تئاتر، برنامه های تلویزیونی، بازی های رایانه‌ایی را توسعه می دهند. همچنین یک TD می توانند نقش رهبر، در شرکت های فنی که به تولید نرم افزار می پردازند یا شرکت‌های مهندسی که در زمینه‌ی انواع مختلف فناوری فعالیت دارند را، داشته باشند. مدیران فنی نیازهای شرکت را برای یک پروژه ارزیابی کرده و انواع منابع فنی، تجهیزات و دانش ضروری برای رسیدن به هدف را تعیین می کنند. آنها هزینه های را می سنجند و به استخدام کارکنان کمک می کنند. و در نهایت سیستمی را برای پیاده سازی فناوری مورد نظر ایجاد می کنند.

مدیران فنی هنری با تفکری خلاقانه نحوه دستیابی به جلوه های مختلف بصری، صوتی و ویرایش را با استفاده از فناوری حاصل می کنند. مدیران فنی مهندسی فناوری را در ارائه‌ی محصولات و خدمات ادغام می کنند.

خواندن مقاله‌ی رهبری انسانی دیجیتال ممکن است برای شما جالب باشد.

مدیر فنی و پیاده سازی فناوری

مدیر فنی برای پیاده سازی فناوری جدید، ابتدا در مورد پیشرفتهای موجود در بازار تحقیق می کنند و سپس بررسی می کنند که کدام فناوری می تواند نیازهای شرکت را تأمین کند. بدین وسیله بهترین گزینه را برای دستیابی به اهداف با استفاده از فناوری و تجهیزات مکانیکی مشخص می کنند. به همین خاطر آنان همکاری نزدیکی با رهبران سازمان دارند.

مدیران فنی سیستم های فناوری را خریداری می کنند. بر نصب آنها نظارت می کنند و کارکنان خود را آموزش می دهند تا از فناوری جدید در طول تولید استفاده کنند. در طول یک پروژه، آنها با بخش‌های دیگر همکاری می کنند تا شرایط ایده آل را برای دستیابی به اهداف یا عملکردهای پیچیده ایجاد کنند. آنها به طور دوره ای با ذینفعان و رهبران پروژه ملاقات می کنند تا در مورد اثربخشی فرایندهای فنی فعلی صحبت کنند. و با استفاده از روش بارش فکری برای بهینه سازی کارایی بحث کنند.

ویژگی های یک مدیر فنی خوب چیست؟

مدیر فنی خوب دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • دید روشنی نسبت به اهداف دارند.
  • به دنبال دستیابی به این اهداف و استراتژی‌های سازمان با استفاده از دانش فنی هستند.
  • از مدیریت زمان عالی برخوردارند.
  • قادر هستند که تمام جزئیات سیستم های فعلی را ردیابی کنند.
  • پیشرفت ها و آموزش کارکنان جدید برای استفاده صحیح از تجهیزات قدیمی و انتقال به سیستم های جدید آسان تر می کنند.

مدیر فنی باید بر اهداف خود متمرکز باشند. بتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند تا بهترین راه حل را برای رفع مشکلات روزمره شرکت تعیین کنند. آن‌ها تیم خود را تشویق می کنند تا برای حل مسائل فنی و اجرای راه حل‎‌های پیشرفته با یکدیگر همکاری کنند.

آیا برای نوشتن چارت سازمانی و شرح وظایف به کمک نیاز دارید؟ سنجمان همراه شماست

تدوین شرح شغل سازمان
شرح شغل بر اساس مدل‌های استاندارد

درخواست ارسال پروپزال

مقاله‌ی مدیر فنی کیست؟ و چه وظایفی دارد؟

برای دریافت فایل word و pdf اینجا را کلیک کنید.

منبع

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
5 based on 2 votes
Software Name
سنجمان
Software Category
منابع انسانی
Landing Page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست