مشاوره شغلی فرآیندی است که به شما کمک می‌کند خودتان و دنیای کار را بشناسید و تصمیمات شغلی، تحصیلی و زندگی درستی را اتخاذ کنید. پیشرفت شغلی یک فرآیند مادام العمر است که چه به آن آگاه باشید یا نباشید، در واقع از بدو تولد شروع شده است! عوامل متعددی بر پیشرفت شغلی شما تاثیرگذار هستند، از جمله علایق، توانایی ها، ارزش ها، شخصیت، سابقه و شرایط شما.

توسعه‌ی شغلی فراتر از تصمیم‌گیری در مورد یک رشته و نوع شغلی است که تمایل دارید پس از فارغ‌التحصیلی، در آن مشغول شوید. حقیقتأ توسعه‌ی شغلی یک فرآیند مادام‌العمر است، به این معنی که در طول زندگی این فرآیند و شرایط افراد در حال تغییر است. افراد در طول زندگی دائماً باید تصمیماتی در مورد شغلی و زندگی خود بگیرید. هدف از مشاوره شغلی این است که نه تنها به افراد در تصمیم گیری های مورد نیاز در حال حاضر کمک کند، بلکه به شما دانش و مهارت های لازم برای تصمیم گیری های آینده شغلی و زندگی را نیز می دهد.

مشاوره شغلی به شما چه کمکی می‌کند؟

مشاوره شغلی به شما کمک می‌کند تا بفهمید چه کسی هستید و از تحصیل، شغل و زندگی خود چه می خواهید. کسی باشید که بتوانید در مورد افکار، ایده ها، احساسات و نگرانی های خود در مورد شغل و انتخاب تحصیلی خود با او صحبت کنید. مشاور به شما کمک می‌کند افکار و احساسات خود را مرتب کنید، سازماندهی کنید و درک کنید. همچنین عوامل مؤثر بر پیشرفت شغلی خود را شناسایی کرده و به شما در ارزیابی علایق، توانایی ها و ارزش های خود کمک می‌کند. به شما کمک می کند منابع و اطلاعات شغلی را پیدا کنید. به شما در تعیین مراحل بعدی و تدوین برنامه‌ای برای رسیدن به اهداف کمک می‌کند. با این حال مشاوره شغلی نمی‌تواند به شما بگوید که چه کاری انجام دهید یا در چه رشته‌ایی تحصیل کنید یا چه شغلی را دنبال کنید، بلکه فقط در انتخاب دوره یا برنامه‌ریزی به شما مشاوره می‌دهد.

مشاوره شغلی یک مزیت ارزشمند برای کارکنان

مشاوره شغلی یک مزیت ارزشمند برای کارکنان است. یکی از مهمترین مسائل پیش روی مدیریت، حفظ تعهد کارکنان به اهداف و استراتژی سازمانی با وجود تغییرات در سازمان است. سازمان‌ها زمانی تغییرات بزرگی را تجربه می کنند که تحت تاثیر برون‌سپاری، کوچک‌سازی، بازسازی جهانی و کاهش مسیرهای پیشرفت شغلی هستند. به دلیل این تغییرات، احتمال کمتری وجود دارد که کارکنان سطح خود را بالا ببرند و اغلب شغل یا حوزه تخصص خود را تغییر می دهند. با توجه به اینکه عملکرد سنگ بنای اساسی موفقیت مالی است، کارفرمایان باید برنامه‌های یادگیری مداوم را اجرا کرده و کارکنان را قادر سازند تا مهارت های جدیدی را برای پیشرفت کسب کنند.

کارکنان ممکن است به طور مداوم، چالش های شغلی را تجربه کنند. این امر ممکن است که موفقیت آن‌ها را به طور جدی تحت تأثیر قرار دهد. اگر این مشکلات برای مدتی حل نشوند، به احتمال زیاد بر توانایی کارکنان برای مقابله مؤثر با شغل تأثیر بگذارد. برای متخصصان سطح بالا، کاهش توانایی کارکنان ممکن است بسیار مخرب باشد. زیرا کار آنها معمولاً بر استراتژی و جهت کلی تجارت تأثیر مستقیم دارد. مشاوره شغلی یک منبع استراتژیک است که کارکنان می توانند از آن استفاده کنند و مدیران می توانند به آن تکیه کنند. زمانی که عملکرد کارکنان، تغییر شغل، رفتار شخصی در محل کار و یا تناسب فرهنگی تبدیل به یک چالش می‌شود. کارفرمایان در چنین مواقعی باید کارکنان خود را ترغیب کنند تا به دنبال مشاوره شغلی باشند. اگر کارکنان از مشکلات کوچک خارج نشوند و موانع بزرگتری را برای موفقیت ایجاد می‌کنند. این همچنین راهی برای کمک کلیدی به کارکنان برای رسیدن به آرزوهای شغلی بالاتر است تا بتوانند ارزش قابل توجهی را برای شرکت ایجاد کنند.

مشاوره شغلی چگونه کار می کند؟

مشاوران شغلی معمولاً در محل کار کارفرما در محل سازمان یا شرکت حضور دارند. اکثر کارمندان معمولاً به ۶ تا ۱۲ جلسه یک ساعته نیاز دارند، اما این بستگی به ماهیت ابتکاری شغل دارد. کارمندان معمولاً با مشاور شغلی قرار ملاقات می گذارند و بر اساس در دسترس بودن برنامه جلسات را تدوین می کنند. برای خدماتی مانند ارزیابی در سطح سازمان و توسعه فرآیندها و زیرساخت‌های جدید یا پیشرفته در سطح سازمان، رویکرد ارائه خدمات و زمانبندی مشاوران در محل معمولاً از پروژه‌ایی به پروژه‌ی دیگر متفاوت است. کسب و کار فقط دستیابی به نتایج مالی نیست، بلکه ارزش‌گذاری و توسعه‌ی منابع انسانی است. مشاوره شغلی با توسعه استعدادهای کارکنان، بهبود IQ جمعی سازمان و تلاش برای مقابله با روحیه پایین مرتبط با عدم قطعیت و بی ثباتی، به سازمان کمک می‌کند.  

کارشناسان سنجمان، روش‌های کاربردی برای مشاوره شغلی را در اختیار کارفرمایان قرار می‌دهد. کارفرمایانی که مایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره شغلی یا استخدام یک مشاور شغلی هستند، می توانند با ما تماس بگیرند. جهت برقراری ارتباط با ما کلیک کنید.

منبع

منبع

پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر:

تست هالند : تست رغبت سنج شغلی

تست بار-آن
برای انجام تست و دریافت کارنامه

کلیک کنید

سامانه استخدام
برای دریافت دمو

کلیک کنید

برای دریافت word و pdf کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست