سؤالات مصاحبه درباره سابقه کاری (همراه با نمونه پاسخ)

با ما استخدام کنید
برای دریافت دمو

کلیک کنید

کارفرمایان از مصاحبه‌ها برای پرسیدن سوالات مستقیم و عمیق استفاده می‌کنند که می‌تواند بینش مفیدی در مورد شخصیت، تجربه و انگیزه های یک کارجو به آنها ارائه دهد. مصاحبه‌کنندگان اغلب می‌خواهند در مورد تجربیات شغلی قبلی شما از جمله چیزهایی که از شغل‌های گذشته آموخته‌اید، نقاط قوتی که به دست آورده‌اید، روابطی که ایجاد کرده‌اید و چرا تصمیم گرفتید به فرصت شغلی دیگر وارد شوید، بدانند. اگر علاقه مند به درخواست شغل جدیدی هستید، تمرین سوالات رایج در مورد سابقه کاری می‌تواند برای نشان دادن اعتماد به نفس و متانت در طول مصاحبه شما مفید باشد.

در این مقاله، شش سوال مصاحبه در مورد سابقه کاری را مورد بحث قرار می‌دهیم و نمونه‌هایی از پاسخ‌ها را ارائه می‌کنیم تا شما را در هنگام ایجاد پاسخ‌های خود برای مصاحبه‌های آینده راهنمایی کنید.

سوالات مصاحبه سابقه کاری با نمونه پاسخ

برای مصاحبه کنندگان مهم است که در مورد سابقه کاری شما بپرسند زیرا به آنها بینش مفیدی در مورد اینکه شما چه نوع کارمندی هستید می‌دهد. به عنوان مثال، یک کارفرما می‌تواند چندین سوال در مورد روابط شما با سرپرستان و همکاران قبلی بپرسد تا بفهمد که اگر شما این موقعیت را داشته باشید، پویایی محل کار شما چگونه خواهد بود. سوالات در مورد سابقه کاری همچنین به مصاحبه شوندگان این امکان را می‌دهد که در مورد تجربیات و دستاوردهای گذشته خود به طور عمیق صحبت کنند، که می‌تواند به شما کمک کند تا رغبت کارفرمای بالقوه خود را تقویت کنید.

در اینجا چند سؤال متداول وجود دارد که کارفرمایان ممکن است در مورد سابقه کاری گذشته شما هنگام مصاحبه برای یک پست خالی بپرسند:

۱٫ سابقه کاری خود را شرح دهید.

این سوال به طور هدفمند مبهم است تا به شما این فرصت را بدهد که در مورد تجربه کاری گذشته خود توضیح دهید. شما می‌توانید از این سوال به عنوان راهی برای بررسی عمیق سوابق کاری خود فراتر از آنچه در رزومه است استفاده کنید. هنگام پاسخ دادن به سؤالی مانند این، سعی کنید نام‌ها، تاریخ‌ها و حکایات خاصی را درج کنید که به بهترین وجه شغل گذشته شما را در بر می‌گیرد.

مثال: «من اولین کارم را در یک فروشگاه بزرگ عطرفروشی در سن ۱۷ سالگی در دبیرستان پیدا کردم. برای تعطیلات یک کارمند فصلی بودم، اما رغبت شدید خریداران روزانه باعث شد پس از آن، در دوران دانشجویی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸، به عنوان نماینده خدمات مشتری برای ویدا بی‌سیم کار کردم. شش ماه پس از آن به سمت ناظر ارتقا یافتم و در نهایت دستیار مدیر منطقه‌ای شدم. پس از دو سال، من دوست داشتم همکارانم را تشویق کنم تا سهمیه هایشان را برآورده کنند و به آنها برای زحماتشان پاداش بدهم.

پس از فارغ التحصیلی و دور شدن از شهری که دانشگاهم در آنجا بود، شغل جدیدی به عنوان مدیر ارشد خدمات مشتریان در Boom، یک شرکت لوازم آرایشی رو به رشد، پیدا کردم. طی سه سال گذشته، توانستم با داشتن بالاترین میزان رضایت مشتری در کل منطقه جنوب غرب کشور، تیمم را به پیروزی برسانم، که تا به امروز یکی از افتخارآفرین‌ترین دستاوردهای کاری من است.»

۲٫ چه دستاوردی در حرفه خود دارید که بیشتر به آن افتخار می‌کنید؟

یک کارفرما ممکن است از شما بخواهد که برای درک معیارهای موفقیت خود، تجربه یا دستاوردی را که به آن افتخار می‌کنید بازگو کنید. هنگام پاسخ دادن به این سوال، ممکن است بخواهید توضیح دهید که چرا این دستاورد خاص برای شما اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال، اگر یک مشکل دائمی را حل کردید، مدیر خود را تحت تاثیر قرار دادید یا به یک هدف شخصی رسیدید، می‌توانید دلایل افتخار خود را با مصاحبه کننده در میان بگذارید.

به عنوان مثال: «من خوش شانس بودم که در تمام مشاغل گذشته‌ام چنین تجربیات خوبی داشته‌ام، اما چیزی که بیشتر به من توجه می‌کند قطعا زمانی است که یک کمپین با الگوبرداری از پیشنهاد من منجر به کسب سودهای رکوردشکنی برای مشتری ما شد. در طول مدتی که در Frontend Advertising بودم، روی کمپین‌های تبلیغاتی متعددی برای مشتریان مختلف از صنعت آرایشی و بهداشتی گرفته تا تجهیزات ورزشی و سازمان‌های حمایت از حیوانات کار کردم، اما یکی از مواردی که بیشترین موفقیت را داشت کمپین ما برای آب بود.

من پیشنهادی را ارائه کردم که شامل آویزان کردن بیلبوردها و پوسترهای بطری قابل تشخیص آب ساده با یک خط متن با خواندن «اصل سادگی» بود. تنها پس از یک ماه، انتشار کمپین به طور مستقیم با افزایش سود برای مشتری نزدیک به ۳۰٪ ارتباط داشت. شرکت به من و تیم من جایزه و تقدیر از مدیر عامل ما را پاداش داد که بسیار ویژه بود.”

۳٫ از بین تمام مشاغل گذشته خود، از کدام یک بیشتر یاد گرفتید و چرا؟

یک مصاحبه کننده ممکن است برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تجربیات قبلی شما و همچنین درک آنچه در یک محیط کاری برای شما ارزش قائل هستید، سؤالی مانند این بپرسد. هنگام پاسخ دادن به این سوال، روی عناصر خاصی از شغل قبلی خود که شما را یک کارمند قوی‌تر کرد، تمرکز کنید. توضیح دهید که چگونه این تجربه‌ها به طور مستقیم بر مجموعه مهارت‌های شما تأثیر گذاشته‌اند و چگونه می‌توانند به شما در مشاغل آینده کمک کنند.

مثال: «می‌توانم بگویم که از هر تجربه کاری که داشته‌ام درس‌های ارزشمندی آموخته‌ام، اما چیزی که به من امکان رشد بیشتر داد زمانی بود که به عنوان دستیار تولید برای اخبار کابلی TGS کار می‌کردم. من انواع کارها و پروژه های عجیب و غریب داشتم. یک بار مجبور شدم یک مهمان جایگزین پیدا کنم، بعد از اینکه مهمان اصلی ما مبتلا به آنفولانزا شد، تنها یک ساعت مانده به پخش زنده. وسایل مناسب برای بخش خرید تعطیلات که صبح روز پخش به برنامه برنامه اضافه شد.

زمان من در TGS به من چیزهای زیادی در مورد معنای کار در صنعت سرگرمی آموخت. یاد گرفتم همیشه انتظار چیزهای غیرمنتظره و اهمیت مدیریت زمان و برقراری ارتباط موثر با همکاران را داشته باشم. من همچنین چیزهای زیادی در مورد تعامل با افراد مشهور و مقامات دولتی یاد گرفتم که فکر می‌کنم می‌تواند برای این سمت به عنوان تهیه کننده برنامه صبحگاهی Hello USA ارزشمند باشد»

۴٫ در مورد شغل قبلی شما چه چیزی وجود دارد که امیدوارید در اینجا پیدا کنید؟

در طول مصاحبه شغلی، این احتمال وجود دارد که مصاحبه کننده از شما بپرسد که در مورد شغل گذشته خود از چه چیزهایی لذت می‌بردید و در موقعیت باز او به دنبال چه چیزی هستید. پاسخی که شما به این سوال می‌دهید نه تنها تصوری از انتظارات شما به کارفرما می‌دهد، بلکه مؤلفه‌هایی از مشاغل قبلی خود را که برای آنها ارزش قائل بودید و به دنبال یافتن آنها در این نقش جدید هستید را نیز نشان می‌دهد.

به عنوان مثال: «در طول سه سالی که به عنوان مدیر هنری مجله Lavish کار کردم، توانستم ارتباطات ارزشمندی با همکارانم برقرار کنم که مطمئن هستم می‌توانند مادام العمر باشند. فرهنگ شرکت در Lavish بسیار قوی بود و تمرکز زیادی بر روی تیم سازی داشت. ما جلسات گروهی هفتگی خواهیم داشت که در آن همه می‌توانستند افکار، سؤالات، نگرانی‌ها و تمجیدهای خود را برای همکارانشان به اشتراک بگذارند.

مدیر ما همچنین یک گردش ماهانه ترتیب داد که در آن کل تیم یک ورزش گروهی مانند کیک بال یا توپ را انجام می‌دادند. من برخی از نزدیک‌ترین دوستانم و ارتباطات کاری قوی‌ام را در طول سال‌های حضورم در Lavish ایجاد کردم، و در حالی که می‌دانم زمان آن رسیده که به سمت چیزهای جدید و چالش برانگیز بروم، امیدوارم بتوانم برخی از همین ویژگی‌ها را در همه مشاغل آینده‌ام پیدا کنم»

۵٫ چرا شغل قبلی خود را ترک کردید؟

این یکی دیگر از سوالات رایج سابقه کاری است که کارفرما ممکن است در طول مصاحبه از شما بپرسد. این سوال انگیزه‌های شما را برای یافتن یک موقعیت جدید بیان می‌کند. همچنین برای اینکه بفهمند آیا شغل گذشته خود را به دلایلی که ممکن است برای آنها جالب باشد ترک می‌کنید یا خیر، می‌پرسند. در عین داشتن نگرش مثبت، صادق باشید.

مثال: « من در پنج سالی که در Trust Banking مشغول به کار بودم، چیزهای زیادی در مورد دنیای امور مالی و هنر مشاوره مالی به من آموخت، اما می‌توانستم احساس کنم که در حال حاضر فضای کمی برای رشد در شرکت وجود دارد. من به اندازه کافی خوش شانس بودم که سال‌ها پس از استخدام به عنوان یک مشاور مالی جوان، جایی که در تیم مشاور ارشد با مشتریان برتر کار کردم، تا رتبه دوم ارتقا یافتم.  

علی‌رغم همه این‌ها، می‌دانستم که فرصت‌های من برای رشد تا حدودی محدود است، زیرا به غیر از نقش شرکتی، موقعیت بالاتری برای من وجود نداشت که بتوانم به سمت آن بروم، چیزی که لزوماً خودم را در حال انجام آن نمی‌دانم. تصمیم گرفتم گزینه‌هایم را بررسی کنم، که امروز به اینجا به شرکت سرمایه‌گذاری Hibiscus منجر شد.»

۶٫ تجربیات کاری گذشته شما چگونه می‌تواند به موفقیت شما در اینجا کمک کند؟

یک کارفرما ممکن است از شما بخواهد که آنچه را که از تجربیات کاری گذشته خود آموخته‌اید، در موقعیتی که برای آن درخواست می‌کنید، اعمال کنید. آنها این کار را انجام می‌دهند تا بفهمند که شما چگونه به شرکت یا سازمان آنها کمک می‌کنید. همچنین راه‌هایی را که می‌توانند از مهارت‌ها و تجربیات منحصر به فرد شما به نفع خود استفاده کنند. R

مثال: «تجارب گذشته من به عنوان یک معلم مطمئنأً من را برای تمام تلاش‌های آینده ام آماده کرده است، به خصوص کار به عنوان معلم اسپانیایی در اینجا در Kings Hill Elementary زمانی که به عنوان دستیار معلم اسپانیایی در Faulkner Elementary کار می‌کردم، من به صورت انفرادی کار می کردم. با دانش آموزانی که با فراگیری زبان مشکل داشتند و به طور خاص در مورد مطالبی که برایشان مشکل بود را به آنها آموزش می‌دادند.

یکی از دانش‌آموزان، بریتانی، بسیار خجالتی بود و خجالت می‌کشید که زبان اسپانیایی خود را در مقابل سایر دانش‌آموزان تمرین کند. من بریتنی را مأمور کردم تا با خودم و یکی از قوی‌ترین و همدل‌ترین دانش‌آموزانم، وینستون، کار کند تا مکالمه اسپانیایی او را به مدت ۱۵ دقیقه در هر دوره کلاس تمرین کند. در پایان سال تحصیلی، بریتانی و وینستون دوستان خوبی شده بودند و زبان اسپانیایی او به طور قابل توجهی پیشرفت کرده بود. این تجربه و تجربه‌های مشابه، من را آماده کرده است تا با دانش‌آموزان در تمام سطوح مهارت و اعتماد به نفس کار کنم، کاری که من مشتاقانه منتظر انجام آن در کینگز هیل هستم»

پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر:

سوالات مصاحبه شغلی بر اساس نقش – متخصصان توسعه کسب و کار

آزمون هوش در مصاحبه استخدامی

مدل RIASEC (کدهای هالند)

تست انیاگرام ( آزمون آنلاین Enneagram)

تحلیل فیلم « مانی بال » Money ball

برای دریافت فایل word و pdf مقاله کلیک کنید.

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
وب اپلیکیشن
Software Category
نرم افزار سازمانی منابع انسانی
Landing Page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست