مهارت های بین فردی

ارتباطات بین فردی شامل تبادل حضوری افکار، ایده‌ها، احساسات و عواطف بین دو یا چند نفر است. این ارتباطات شامل ارتباط کلامی و غیرکلامی است. عناصر تعاملات فردی کارفرمایان به دنبال کاندیداهایی با مهارت های بین فردی هستند زیرا آنها به کارایی کار تیمی و ارتباطات تجاری کمک می کنند.

در این مقاله به مهارت‌های بین فردی، چگونگی بهبود این مهارت‌ها و برجسته کردن آن‌ها در رزومه و نامه‌ی خود می‌پردازیم و مثال‌هایی برای راهنمایی شما ارائه می‌دهیم.

مهارت های بین فردی چیست؟

مهارت های بین فردی ویژگی‌هایی هستند که هنگام تعامل و ارتباط با دیگران به آنها تکیه می‌کنید. آنها سناریوهای مختلفی را پوشش می‌دهند که در آن ارتباط و همکاری ضروری است. این مهارت‌ها شامل توانایی برقراری ارتباط و ایجاد روابط با دیگران است. این مهارت‌ها اغلب مهارت‌های اجتماعی نامیده می‌شوند، این مهارت‌ها معمولأ هم ویژگی‌های شخصیتی ذاتی شما و هم اینکه چگونه یاد گرفته‌اید با موقعیت‌های اجتماعی خاص کنار بیایید، هستند. مهارت های بین فردی موثر می‌تواند در طول فرآیند مصاحبه شغلی به شما کمک کند و می‌تواند تأثیر مثبتی بر پیشرفت شغلی شما داشته باشد.

چند نمونه از مهارت های بین فردی عبارتند از:
  • گوش دادن فعال
  • کار گروهی
  • مسئولیت
  • قابلیت اطمینان
  • رهبری
  • انگیزه
  • انعطاف پذیری
  • صبر
  • یکدلی

در یک محیط کاری، مهارت‌های قوی بین فردی یک نوع دارایی است که می‌تواند به شما کمک کند تا در پیچیدگی، تغییرات و وظایف روزمره پیمایش کنید.

چرا مهارت های بین فردی مهم است؟

مهارت های بین فردی قوی می‌تواند به شما در طول فرآیند مصاحبه شغلی کمک کند. زیرا مصاحبه‌کنندگان به دنبال متقاضیانی هستند که بتوانند به خوبی با دیگران کار کنند. آنها همچنین به شما کمک می‌کنند تا در هر شغلی با کمک به درک افراد دیگر و تنظیم رویکرد خود برای کار با یکدیگر، موفق شوید. به عنوان مثال، در حالی که یک مهندس نرم‌افزار ممکن است بیشتر وقت خود را به طور مستقل روی کدها کار کند، ممکن است نیاز به همکاری با برنامه نویسان دیگر داشته باشد تا محصولی را به طور موثر به بازار عرضه کند. کارفرمایان به دنبال کارمندانی خواهند بود که هم بتوانند وظایف فنی را به نحو عالی انجام دهند و هم به خوبی با همکاران ارتباط برقرار کنند.

نمونه‌هایی از مهارت های بین فردی

برخلاف مهارت‌های فنی یا «سخت»، مهارت‌های بین فردی و مهارت‌های «نرم» هستند که به راحتی در صنایع و موقعیت‌ها قابل انتقال هستند. کارفرمایان برای مهارت های بین فردی ارزش قائل هستند، زیرا آنها به محیط‌های کاری مثبت کمک می‌کنند و به حفظ جریان کاری کارآمد کمک می‌کنند. در اینجا لیستی از مهارت های بین فردی برای شما آورده شده است تا بتوانید مهارت‌های بین فردی که ممکن است برای کارفرمایان ارزشمند است را شناسایی کنید:

گوش دادن فعال

به معنای گوش دادن به دیگران با هدف جمع آوری اطلاعات و تعامل با گوینده است. شنوندگان فعال هنگام گفتگو با دیگران از رفتارهای منحرف‌کننده اجتناب می کنند. این می‌تواند به معنای کنار گذاشتن یا بستن لپ تاپ یا دستگاه‌های تلفن همراه در حین گوش دادن، و پرسیدن و پاسخ دادن به سؤالات در صورت درخواست باشد.

قابل اعتماد بودن

در هر شرایطی می‌توان به افراد قابل اعتماد، اعتماد کرد. این می‌تواند شامل هر چیزی از وقت شناس بودن تا عمل به وعده‌ها باشد. کارفرمایان برای کارمندان قابل اعتماد بسیار ارزش قائل هستند و وظایف و مسئولیت‌های مهم را به آنها اعتماد می‌کنند.

یکدلی

هوش هیجانی یک کارمند این است که چقدر نیازها و احساسات دیگران را درک می‌کند. کارفرمایان ممکن است کارمندان همدل یا دلسوز را برای ایجاد یک محل کار مثبت و با عملکرد بالا استخدام کنند.

رهبری

رهبری یکی از مهارت‌های مهم بین فردی است که مستلزم تصمیم گیری موثر است. رهبران مؤثر بسیاری از مهارت‌های بین فردی دیگر مانند همدلی و صبر را برای تصمیم‌گیری ترکیب می‌کنند. مهارت‌های رهبری می‌تواند هم توسط مدیران و هم برای مشارکت کنندگان فردی مورد استفاده قرار گیرد. در هر نقشی، کارفرمایان برای افرادی که برای رسیدن به اهداف مشترک مالکان شرکت تلاش می‌کنند، ارزش قائل هستند.

کار گروهی

توانایی کار با هم به عنوان یک تیم در هر محل کاری بسیار ارزشمند است. کار تیمی شامل بسیاری از مهارت‌های بین فردی دیگر مانند ارتباط، گوش دادن فعال، انعطاف‌پذیری و مسئولیت است. کسانی که بازیکنان خوبی در تیم هستند، اغلب وظایف مهمی در محل کار به آنها محول می‎‌شود. R

نمونه های پرکاربرد تست شخصیت:

آزمون MBTI آنلاین کلیک کنید

برای انجام تست نئو آنلاین کلیک کنید

تست DISC

برای انجام آزمون کتل آنلاین کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

چگونه در طول مصاحبه بر نقاط قوت شخصی خود تأکید کنید

چرا کارفرمایان در مصاحبه سوالات عجیب می‌پرسند؟

راهکارهای غلبه بر اضطراب مصاحبه شغلی

سوال مصاحبه: «چرا این شغل؟»

سؤالات مصاحبه درباره سابقه کاری (همراه با نمونه پاسخ)

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
وب اپلیکیشن
Software Category
نرم افزار سازمانی منابع انسانی
Landing Page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست