کارنامه زیبا و کاربردی
۹۰ سوال

شروع تست هوش هیجانی

هوش هیجانی ( EQ )

هوش هیجانی ( EQ ) به زبان ساده یعنی قابلیت شناخت، استفاده و کنترل احساسات خود برای غلبه بر استرس، ارتباط موثر با دیگران و غلبه بر چالش‌‌های زندگی. همچنین هوش هیجانی نشان دهنده میزان آگهی و شناخت شما از احساسات دیگران و تاثیر گذاری بر این احساسات نیز هست.

در هوش هیجانی شما احساسات متفاوت را به راحتی می‌شناسید و از‌‌ هم‌تفکیک می‌کنید.هوش هیجانی تاثیر بسیار زیادی بر موفقیت شما در زندگی دارد.هوش هیجانی کمک می‌کند شما با دیگران ارتباطات قوی داشته باشید در کار و مدرسه موفق‌تر ظاهر شوید. به اهداف شغلی یا شخصی در زندگی برسید. کنترل احساسات و عواطف خود را در دست داشته باشید و تصمیمات بهتری برای زندگی بگیرید. این مقاله را بخوانید تا بدانید چگونه هوش هیجانی خود را رشد دهید.

کاربرد‌‌های هوش هیجانی

هوش هیجانی به شما کمک می‌کند در مدرسه،دانشگاه و کار مسائل پیچیده اجتماعی را با انگیزش و رهبری دیگران در راستای منافع خود حل کنید. در بسیاری از موقعیت‌‌های شغلی سازمان‌‌ها ‌ترجیح می‌دهند افراد با هوش هیجانی بالا را استخدام کنند تا افراد صرفا باهوش یا فنی به همین جهت تست EQ قبل از استخدام بسیار مهم است.

در کنار این سلامت جسمی‌هم وابسته به هوش هیجانی است اگر شما قادر به کنترل استرس خود نباشید فشار خون بالا می‌گیرید و سیستم ایمنی بدن شما ضعیف می‌شود و احتمال حملات قلبی بالا می‌رود. سلامت روانی‌‌ هم‌با عدم کنترل احساسات به خطر می‌افتد.

با شناخت احساسات دیگران ارتباطات بهتری با آنها برقرار می‌کند چه در زندگی شخصی مثل ارتباط با همسر چه در زندگی اجتماعی. در زندگی اجتماعی هوش هیجانی کمک می‌کند دوست را از دشمن راحت‌تر تشخیص دهید علاقه دیگران را به خودتان بیشتر کنید و احساس محبت و دوستی بیشتری داشته باشید.

 آزمون آنلاین هوش هیجانی

اگر تا اینجا با ما همراه بودید حتما می‌خواید بدونید که هوش هیجانی تون در چه سطحیه با استفاده از تست بار آن شما می‌تونید سطح هوش هیجانی رو ببینیند. آزمون بار-آن دارای ۹۰سوال می‌باشد و زمان پاسخگویی به آن حدود ۲۰ دقیقه می‌باشد شما از طریق لینک زیر می‌توانید این آزمون را مشاهده کرده و به پاسخگویی آن اقدام کنید و درنهایت کارنامه تست هوش هیجانی  بار- آن شما با هزینه ۱۹۹۰۰ هزارتومان به صورت لینک برای شما ایمیل می‌شود.

لطفا پیش از کلیک روی لینک زیر فیلتر شکن خود را خاموش کنید.

تفاوت هوش هیجانی و IQ

IQ همان هوش شناختی است که مردم بیشتر با آن آشنا هستند.حتما شما‌‌ هم‌افرادی را می‌شناسید که با اینکه بسیار تیزهوش هستند در دانشگاه یا کار ولی زندگی موفقی ندارند ثابت شده افرادی که هوش هیجانی بالاتری دارند زندگی موفق‌تری دارند تا افرادی که IQ بیشتری دارند.

درست است که اگر IQ بالاتری داشته باشید دانشگاه بهتری می‌روید ولی از آنجا به بعد هوش هیجانی است که به شما کمک می‌کند تا روابط خود را با دیگران به درستی تنظیم کنید و به اهداف نایل شوید. بیشترین موفقیت زمانی به دست می‌آید که شما‌‌ هم‌IQ  خود را توسعه دهید‌‌ هم‌هوش هیجانی.

هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی از ۵ عامل مشهور تشکیل شده:

۱٫خود آگاهی

شما احساسات خود را می‌شناسی و می‌دانی چطور بر افکار و رفتار شما تاثیر گذارند. شما نقاط قوت و ضعف خود را می‌شناسی و اطمینان به نفس کافی دارید.

۲٫خود کنترلی

در این عامل شما علاوه بر شناخت توانایی مدیریت احساسات خود را نیز دارید. مثلا چقدر در برابر احساساتی مثل عصبانیت افسردگی و هیجان قابلیت کنترل بر خود را دارید. چقدر انعطاف پذیرید و در برابر ایده‌‌های نوین باز هستید.

۳٫انگیزش

چقدر توانایی انگیزش به خود برای رسیدن به اهداف را دارید. چقدر می‌توانید احساسات منفی خود را به مثبت تبدیل کنید . در واقع جهت دهی احساسات به سوی اهداف شخصی یا گروهی است.

۴٫همدلی

توانایی شناخت احساسات دیگران که برای موفقیت در زندگی بسیار لازم است. قابلیت‌‌ هم‌دردی و کمک به دیگران. تشخیص احساسات یک گروه و ارتباط با آنها و شناخت اینکه دیگران چه می‌خواهند و چه چیز نیاز دارند.

۵٫مهارت‌‌های اجتماعی

توانایی شناخت، ارتباط و مذاکره با دیگران در جامعه است. انگیزش دادن به دیگران تغییر احساسات دیگران همکاری و همراهی با دیگران برای ریدن به هدف و قابلیت انطباق در یک تیم است.

راهکارهای تقویت هوش هیجانی

اگر هوش هیجانی پایینی دارید نگران نباشید هوش هیجانی را با آموزش و تمرین می‌توان تقویت کرد. هر چند فرآیند تقویت هوش هیجانی با آموزش ودانستن شروع می‌شود اما مهم‌تر از دانش اجرای این راهکارها در زندگی روزمره و تمرین و ممارست درباره اونهاست. فقط با دانستن راهکارهای کاهش استرس استرس کاهش پیدا نمی‌کند و هر بار باید با این غول دست و پنجه نرم کنید تا این راه حل‌‌ها به رفتار طبیعی شما تبدیل بشه و بر استرس غلبه کنید.

۱٫مدیریت رفتار

درباره زمانی که کنترل خودت رو بر احساسات از دست میدی فکر کن. زمانی که دچار استرس شدید میشی آیا در اون زمان واضح فکر می‌کنی و معقول تصمیم می‌گیری؟ طبیتا نه پس سعی کن پیدا کنی چه چیزهایی باعث این مورد میشه و سعی کن با عواملش مبارزه کنی و بازهم این کار رو تکرار کن یعنی بعد از مدتی دوباره فکر کن در چه موقعیتی استرس شدید داشتی و چطور میتونی اون رو کم کنی مثلا اگر سر امتحان استرس شدید داری و دلیلش شب امتحانی درس خواندنه سعی کن از ابتدای‌ترم خرد خرد درست رو بخونی و‌ترم بعد ببین آیا موفق میشی سر امتحان استرس نداشته باشی یا نه.

۲٫خود آگاهی

هر چقدر بیشتر خودت رو بشناسی راحت‌تر  می‌تونی هوش هیجانی رو افزایش بدی مثلا در چه موفعیت هایی عصبانی می‌شی می‌ترسی ناراحت می‌شی که اینها رو در تجارب گذشته ات میتونی پیدا کنی. اگه بازگشت به گذشته ات و فکر کردن درباره اینها برات دردناکه نشون میده تو دوست داری خودت رو از احساسات دور کنی در حالی که واقعیت و بررسی لحظه به لحظه رفتارت در گذشته به شما کمک میکنه بفهمی‌چجوری احساسات در رفتار و فکر تو تاثیر گذاشته و تو باید بتونی با احساسات ارتباط بر قرار بکنی. تمرکز کن و سعی کن خودت رو بیشتر بشناسی.

۳٫آگاهی اجتماعی

باید در روابط اجتماعیت تمرکز کنی . خودت رو جای دیگران بذاری و حس کنی در اون موقعیت اونها چه احساسی می‌توانند داشته باشند. در لحظه این کار رو تمرین کن و همیشه سعی کن احساسات دیگران رو درک کنی این توجه به احساسات نباید باعث فرآموشی احساسات خودت بشه و احساسات خودت قربانی بشه بلکه ضمن توجه به احساسات خود باید به احساسات دیگران‌‌ هم‌احترام بذاری.

۴٫مدیریت روابط اجتماعی

خوب کار کردن با  دیگران و نشون دادن انعطاف در کار گروهی . پیش بینی کردن رفتار دیگران از روی شناخت قبلی و فهمیدن زبان بدن و پیام‌‌های غیر شفاهی دیگران و عکس العمل مناسب نسبت به این پیام‌‌ها به مدیریت روابط اجتماعی شما کمک می‌کنه.استفاده از طنازی در هنگام موقعیت چالشی و استرس زای اجتماعی تعادل رو به جمع بر می‌گردونه. باید یاد بگیریم که از این موقعیت‌‌های دشوار برای نزدیک‌تر شدن به دیگران استفاده کنیم نه برای ایجاد فاصله.

نشانه‌‌های تقویت هوش هیجانی در رفتار

این رفتارها اگر در شما تقویت بشه یا در دیگران دیدید نشانه هوش هیجانی بالاست.

۱٫درباره احساساتتون فکر می‌کنید

از خودتون می‌پرسید نقاط قوت و ضعفتون چیه؟ حالت‌‌های روانی من چه تاثیری در تصمیم گیری هام داره؟ چه چیزی پشت هر کدوم از رفتارهای من خفته؟

۲٫صبر کردن

قبل از حرف زدن یا عمل کردن صبر می‌کنید و فکر می‌کنید. به حرف ساده است اما در عمل کار واقعا سختیه غلبه بر احساسات لحظه ای و گرفتن تصمیم معقول بعد از اون.

۳٫کنترل فکر

می‌تونی فکرهات رو جهت دهی کنی و با تمرکز به چیزی فکر نکنی یا به چیز خاصی فکر کنی.

۴٫انتقاد پذیری

هیچ کس از انتقاد خوشش نمیاد ولی اگه تونستی از انتقادها سود ببری و با احترام با انتقاد دیگران مواجه بشی و خودت رو بهبود بدی میشی انتقاد پذیر.

۵٫شفافیت

لازم نیست همیشه هر چیزی رو که در ذهنمون میگذره به دیگران بگیم ولی لازمه وقتی داریم حرف می‌رنیم منظورمون رو شفاف بیان کنیم. بدون اینکه پا روی خطوط قرمزمون بذاریم و از  دیگران بترسیم.

۶٫بیان همدلی

همدلی داشتن با دیگران در دل کافی نیست بلکه باید بتونی این همدلی رو به نمایش‌‌ هم‌بگذاری به جای قضاوت کردن دیگران باهاشون همدلی کن. نیازی نیست با دیگران‌‌ هم‌عقیده باشی بلکه باید از چشم اونها‌‌ هم‌قضیه رو ببینی و  احساس عمیق‌تر اونها رو‌‌ هم‌درک کنی تا ارتباطات خودت رو گسترش بدی.

۷٫تحسین کردن دیگران

همه از تحسین شدن خوششان می‌آید و این به توسعه اعتماد و ارتباط کمک می‌کند. بر روی نکات مثبت دیگران تمرکز کن و از آنها تعرف کن.

۸٫بازخورد سودمند دادن

به جای سرکوفت زدن به نقاط ضعف دیگران بهشون راه حل بدید.

۹٫عذر خواهی کردن

قدرت و شهامت عذر خواهی رو داشت باشید.  همیشه عذر خواهی به معنی اشتباه بودن نظر شما نیست گاهی نشان دهنده اهمیت و علاقه شما به حفط ارتباط با دیگرانه.

۱۰٫بخشیدن و فرآموش کردن

نیازی به پاشیدن نمک بر روی یک زخم قدیمی‌نیست بلکه با بخشیدن و فرآموش کردن شما شانس درمان این زخم رو خواهید داشت.

شما با بخشیدن امکان گروگان گرفتن احساسات خودتون رو از دیگران می‌گیرید و می‌تونید راحت‌تر در زندگی به پیش برید.

۱۱٫خوش قولی

قول‌‌ها و قرار‌‌های خودتون با دیگران رو رعایت کنید چه کوچک چه بزرگ این برای شما شهرت و اعتماد دیگران رو به ارمغان میاره.

۱۲٫کمک به دیگران

به دیگران کمک کنید.  این کار در  روابط شما با دیگران بسیار تاثیر گذاره و انرژی مثبت این کار به شما بازخواهد گشت. تو نیکی می‌کن و در دجله انداز که ایزد در بیابانت دهت باز. ضمن اینکه اعتماد و ارزش شما نزد دیگران زیاد می‌شود و حتی حاضرند رهبری شما را بپذیرند.

۱۳٫سوء استفاده نکردن از احساسات دیگران

فقط به این دلیل که شما میتونی احساسات دیگران رو در جهت منافع خودت تحریک کنی به این معنی نیست که ازشون سوء استفاده کنی. اگر ارتباط موثر بلند مدت می‌خواهید نباید از دیگران سوء استفاده کنید.

دیگر مطالب مرتبط

تست روانشناسی کتل

Cattell

آزمون کتل ۱۶ فاکتور اصلی شخصیتی را مشخص می‌کند.

اطلاعات بیشتر

۶۴۶ نفر
۳۰ دقیقه
۱۸۷ سوال

نمونه کارنامه

شرکت در آزمون

آزمون شخصیت‌شناسی دیسک

DISC

آزمون شخصیت دیسک، مدعی است می‌تواند تیپ فکری و عملی شما در محیط کار و اجتماع را به شکل جزئی‌ از شخصیت ذاتی و طبیعی‌تان تمیز بدهد.

اطلاعات بیشتر

۱۶۶ نفر
۱۵ دقیقه
۴۸ سوال

نمونه کارنامه

شرکت در آزمون

آزمون شخصیت‌شناسی نئو

NEO_PI-R

آزمون شخصیت نئو از آزمون‌های جامعی است که پنج جنبه یا محدوده‌ی اصلی شخصیت و ویژگی‌های مرتبط با این جنبه‌ها را می‌سنجد.

اطلاعات بیشتر

۱۶۱۶ نفر
۴۰ دقیقه
۲۴۰ سوال

نمونه کارنامه

شرکت در آزمون

 

منابع:

  1. positivepsychologyprogram.com
  2. helpguide.org
Summary
Author Rating
Aggregate Rating
4.5 based on 7 votes
Software Name
تست‌های شخصیت شناسی آنلاین
Operating System
وب اپلیکیشن
Software Category
نرم افزار روانشناسی
Price
IRR 0
Landing Page
, , ,

پست های مرتبط

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست