نحوه نوشتن رزومه ATS  (با الگو و نکات)

سیستم ردیابی متقاضی (ATS)، نرم افزاری است که رزومه‌ها را برای کلمات کلیدی مرتبط با مهارت‌ها، عناوین شغلی و سوابق تحصیلی متقاضی اسکن می‌کند. برای افزایش شانس قبولی در اسکن ATS، باید رزومه خود را مطابق با ATS دریافت کنید. یک الگوی رزومه ATS می‌تواند به شما کمک کند، اما یادگیری نحوه عملکرد ATS نیز کمک خواهد کرد، زیرا می‌توانید از ابتدا رزومه ایجاد کنید.

در این مقاله، ما راهنمایی‌هایی در مورد نحوه قالب‌بندی رزومه خود به‌منظور سازگاری با ATS ارائه می‌کنیم، به‌علاوه یک الگوی رزومه، مثال و پاسخ به سؤالات متداول در مورد رزومه ATS را به اشتراک می‌گذاریم.

نکات کلیدی:

  • از آنجایی که رزومه شما توسط نرم افزار خوانده می‌شود، ویژگی کلیدی رزومه ATS این است که خواندن آن آسان است (اسکن).
  • ATS بر روی کلمات کلیدی تمرکز می‌کند تا تعیین کند آیا یک برنامه کاربردی با آنچه کارفرما به دنبال آن است مطابقت دارد یا خیر.
  • به جای قالب بندی فانتزی، رزومه ATS دارای فونت، طرح و برچسب‌های ساده است.

اصطلاح ATS مخفف سیستم ردیابی متقاضی است. این یک برنامه نرم‌افزاری است که بخشی از فرآیند استخدام برای مشاغل را به صورت خودکار انجام می‌دهد. به جای اینکه یک کارمند مجبور باشد هر روز، دسته‌های رزومه را اسکن کند، ATS این کار زمان‌بر را انجام می‌دهد – مرتب‌سازی و اسکن ده‌ها، صدها یا هزاران رزومه در کسری از زمان.

ATS چگونه کار می‌کند؟

هنگام اسکن رزومه، ATS به دنبال کلمات کلیدی و/یا عباراتی است که مستقیماً از آگهی استخدام می‌آیند. رزومه‌هایی که به یک آستانه مشخص می‌رسند برای مرحله بعدی فرآیند استخدام برای مدیران استخدام و استخدام‌کنندگان ارسال می‌شوند، در حالی که رزومه‌هایی که زیر آستانه قرار می‌گیرند از این نقطه عبور نمی‌کنند.

۷ نکته برای ایجاد رزومه ATS

هنگام ایجاد یک رزومه منطبق با ATS، باید برخی از خطاهای احتمالی که سیستم‌های ردیابی متقاضی را سردرگم می‌کند، در نظر بگیرید. برای جلوگیری از این امر، در اینجا هفت نکته وجود دارد تا رزومه خود را در مسیر درست قرار دهید:

۱٫ انتخاب قالب مناسب برای رزومه

در حالی که PDF در حفظ داده‌های فایل بدون به خطر انداختن یکپارچگی سند عالی است، ممکن است در برخی موارد با ATS کار نکند. انواع مختلفی از نرم افزارهای ردیابی وجود دارد، اما همه‌ی آنها فایل‌های PDF را نمی‌پذیرند.

قبل از آپلود رزومه، مطمئن شوید که لیست ارائه شده از فرمت‌های فایل قابل قبول را بررسی کرده‌اید. اگر PDF را به عنوان یک گزینه قابل اجرا فهرست نمی‌کند، به جای آن یک نسخه .doc یا .docx از رزومه ATS خود را آپلود کنید.

۲٫ بهینه‌سازی کلمات کلیدی را اعمال کنید

همانطور که گفته شد، در طول فرآیند اسکن، ATS کلمات کلیدی خاصی را که توسط کارفرما تعیین شده است جستجو می‌کند. رزومه‌هایی که بدون این کلمات کلیدی ارسال می‌شوند اغلب دور ریخته می‌شوند.

یکی از بهترین راه‌ها برای تعیین اینکه از چه کلمات کلیدی می‌توانید استفاده کنید، خواندن شرح شغل ارائه شده در لیست است. به دنبال عبارات خاص آن نقش باشید که مقاله چندین بار از آنها استفاده می‌کند. هرچه یک کلمه کلیدی خاص رایج‌تر باشد، باید در رزومه خود به آن اهمیت بیشتری بدهید.

این کلمات کلیدی را در صورت لزوم در سرتاسر رزومه خود قرار دهید اما از پر کردن بیش از حد رزومه خود با آنها خودداری کنید. رزومه ATS خود را با کلمات خاص و مرتبط بهینه کنید، اما اجازه دهید رزومه شما به طور طبیعی و گرامری درست خوانده شود (اسکن).

۳٫ از یک الگوی رزومه ATS استفاده کنید

الگوهای رزومه سازگار با ATS طوری طراحی شده‌اند که به نفع فرآیندهای سیستم ردیابی متقاضی کار کنند. حتی زمانی که از بهترین شیوه‌ها و کلمات کلیدی مناسب در رزومه خود استفاده می‌کنید، هنوز ممکن است استانداردهای تعیین شده در ATS را رعایت نکنید. این سیستم‌ها متن رزومه شما را از طریق تجزیه و تحلیل می‌کنند و اطلاعات ارزشمند را به نمایه وارد می‌کنند.

با استفاده از یک الگو، می‌توانید این گونه نادیده گرفتن ها را حذف کنید. برخی از قالب‌ها با در نظر گرفتن ATS از پیش قالب‌بندی شده‌اند، اطلاعات را با استفاده از رایج‌ترین کلمات کلیدی به بخش‌هایی مرتب می‌کنند و درک کلی اطلاعات را برای ATS آسان‌تر می‌کنند.

۴٫ از گرافیک، نمودار، عکس اجتناب کنید.

ATS نمی‌تواند تصاویر، نمودارها و سایر گرافیک‌ها را بخواند. برخی از داوطلبان با نشان دادن آنها در نمودارها یا جداول، سطح مهارت خود را در زمینه‌های خاص نشان می‌دهند. تنها راهی که ATS آن اطلاعات را می‌گیرد این است که در قسمت دیگری نیز نوشته شده باشد. هنگام انتخاب یا ایجاد یک الگوی رزومه ATS، تا حد لازم از آنها اجتناب کنید.

۵٫ فونت مناسب ATS را انتخاب کنید.

فونت های ATS-friendly فونت‌های ساده‌ای هستند که به راحتی خوانده می شوند. اینها عبارتند از Arial، Calibri، Cambria، Garamond و Georgia اندازه فونت باید بین ۱۰ تا ۱۲ نقطه باشد، که در نهایت به فونتی که استفاده می‌کنید، بستگی دارد.

۶٫ قسمت‌های رزومه را به درستی برچسب‌گذاری کنید

به سادگی، مطمئن شوید که بخش‌های شما به درستی برچسب‌گذاری شده‌اند، مانند «تجربه»، «آموزش» و «مهارت». همراه با کلمات کلیدی خاصی که ATS به دنبال آن خواهد بود، این بخش‌ها را نیز جستجو می‌کند و در مورد آنچه وجود دارد قضاوت می‌کند.

نکته: علاوه بر این، از کلمات اختصاری، اختصارات یا حروف اولیه مانند “MBA” خودداری کنید. اگر از آنها استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که عبارت کامل را نیز وارد کرده‌اید، مانند کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی.

۷٫ از قالب‌بندی فانتزی رزومه صرف نظر کنید

هنگام ساخت رزومه خود از قالب‌بندی فانتزی خودداری کنید. به یاد داشته باشید ATS نرم افزاری است که در عرض چند ثانیه رزومه شما را اسکن می‌کند. رزومه منطبق با ATS یک رزومه ساده است. هنگام ایجاد رزومه خود برای ATS، باید برخی از این تغییرات را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اکثر ATS نمی‌توانند به درستی موارد داخل هدر و پاورقی را بخوانند و درک کنند، جایی که افراد اغلب اطلاعات تماس خود را در آن قرار می‌دهند.

الگوی رزومه ATS

هنگامی که به دنبال یا طراحی یک الگو برای رزومه منطبق با ATS هستید، دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید تا رزومه خود را با قالب بندی و ساختار مناسب شروع کنید:

سرفصل
[در اینجا نام و عنوان شغلی خود را ذکر کنید. اگر اطلاعات تماس را درج کردید، آن را در بخش پایینی قرار دهید.]
خلاصه یا هدف
[اگرچه این رایج‌ترین فضا برای اطلاعات تماس نیست، ATS آدرس‌های ایمیل و شماره تلفن‌ها را در رزومه مشخص می‌کند. در نتیجه اگر این اطلاعات دارای بخش مخصوص به خود در بدنه رزومه باشد، سیستم رهگیری متقاضی به راحتی می‌تواند آن را شناسایی کند. در صورت لزوم، هدف خود را به همراه اطلاعات تماس در اینجا درج کنید.]
تحصیلات یا تجربه
[این بخش بر روی آموزش یا تجربه تمرکز کند، بسته به اینکه فکر می‌کنید اهمیت بیشتری برای نقش دارد. هر کدام که اول می‌آید، از جزئیات خاص استفاده کنید و در صورت لزوم کلمات کلیدی مناسب را وارد کنید.

در بخش آموزش، کلاس‌ها یا پروژه‌های خاصی را که تکمیل کرده‌اید، فهرست کنید، که مستقیماً با نقشی که درخواست می‌کنید مرتبط بودند. خطی اضافه کنید که با استفاده از کلمات کلیدی انتخابی خود، آنچه را که از کلاس و/یا پروژه آموخته اید توضیح دهد.

تجربه

در بخش تجربه خود، عملکردهای هر نقش و کلمات کلیدی افزونه را با جزئیات بنویسید. هر بخش را که ابتدا برای فهرست کردن انتخاب کردید، بلافاصله بعد از آن قسمت مقابل را فهرست کنید.] [عنوان مدرک] [نام مدرسه] [تاریخ فارغ التحصیلی] [کلاس های مربوطه] [پروژه های مرتبط]

یا

[عنوان شغل] [تاریخ استخدام] [نام کارفرما] [شهر و ایالت کارفرما] [عملکرد دقیق نقش]
مهارت‌ها، تخصص، علایق یا سایر دستاوردها
[بخش اولیه نهایی شامل مهارت‌ها، تخصص و/یا دستاوردها است. به جای فهرست کردن مهارت‌ها، آن‌ها را به‌عنوان عبارات کوتاه یا جملاتی فهرست کنید که نحوه و مکان استفاده از آنها را توضیح می‌دهند. از این به عنوان فرصتی برای گنجاندن برخی از کلمات کلیدی و بهینه سازی بیشتر رزومه خود استفاده کنید.]

سوالات متداول

چه چیزی یک رزومه را مناسب ATS می‌کند؟

یک رزومه مناسب ATS، رزومه‌ای است که خواندن آن آسان است، به این معنی که به سادگی با بخش‌ها یا هدرهای مشخص و مشخص و فاقد اضافات فانتزی مانند عکس، نمودار یا نمودار قالب بندی شده است. رزومه ATS همچنین دارای کلمات کلیدی مرتبط با موقعیت است و به شیوه ای متفکرانه گنجانده شده است.

آیا فرمت رزومه‌ای وجود دارد که بیشتر برای ATS مناسب باشد؟

با توجه به اینکه طرح بندی آن چقدر ساده است، فرمت زمانی معکوس را برای رزومه ATS خود در نظر بگیرید. این فرمت رزومه ساده است و دارای بخش‌های مشخصی برای نام/اطلاعات تماس، خلاصه یا هدف، تحصیلات یا تجربه و مهارت‌های شما است. این فرمت رزومه، بخش تحصیلات یا تجربه شما را به ترتیب معکوس، با آخرین مورد شروع می‌کند.

چگونه کلمات کلیدی را برای رزومه ATS انتخاب کنم؟

شرح شغل را در لیست مشاغل مطالعه کنید. هر کلمه‌ای را که تکرار می‌شود یا کارفرما نکته‌ای را برای برجسته کردن آنها بیان کرده است را یادداشت کنید. این کلمات کلیدی را در نظر بگیرید. آنها را با مهارت‌ها، تجربه و صلاحیت‌های خود مقایسه کنید و راهی برای (به طور طبیعی) قرار دادن آن کلمات کلیدی در رزومه خود بیابید. یک سیستم ردیابی متقاضی برای جستجوی کلمات کلیدی برنامه ریزی شده است. بهترین منبع شما برای اینکه این کلمات کلیدی ممکن است خود لیست شغل باشد. R

بیشتر بخوانید:

سیستم ردیابی کارجویان (ATS) چیست؟

۱۰ نرم افزار برتر سیستم های ردیابی متقاضی ( ATS ) برای سال ۲۰۲۱

مدیریت داده چیست؟

استخدام منابع انسانی ( انواع، فرآیند و نکات)

شخصیت شغلی

مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)

اصول توسعه کسب و کار چیست؟

مهارت های رهبری در تیم منابع انسانی

سؤالات مصاحبه برای مهندس توسعه عملیات (DevOps engineers)

جذب و استخدام

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
وب اپلیکیشن
Software Category
نرم افزار سازمانی منابع انسانی
Landing Page

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • مهدی
    23/11/04 06:33

    بسیار کمکم کرد
    ممنون چون هیچ اطلاعی نداشتم
    نمونه چند تا رزومه بذارید خیلی بهتره
    ممنونم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست