چگونه در لینکدین کار پیدا کنیم؟

لینکدین با بیش از ۶۳۰ میلیون کاربر، مهم‌ترین شبکه اجتماعی برای روابط کاری و تجاری در بسیاری از کشورها به شمار می‌رود. طبق بررسی‌ها، از این تعداد، بیش از ۲ میلیون ۷۰۰ هزار نفر را ایرانیان تشکیل می‌دهند. در لینکدین شما می‌توانید با ایجاد پروفایل مناسب، شبکه سازی درست و اجرای یک سری از راهکارها، در رسیدن به کار مورد نظرتان موفق شوید. در این مقاله به هفت توصیه مهم خواهیم پرداخت که به شما در پیدا کرد کار مورد نظرتان کمک می‌کند.

چرا لینکدین مهم است؟

واقعیت این است که بسیاری از موقعیت‌های شغلی در سایت‌های کاریابی آگهی نمی‌شوند. این آمار در برخی از این موقعیت‌های کاری، حتی به ۹۰% نیز می‌رسد. سازمان‌ها فرد شایسته را در شبکه‌ای که ایجاد کرده‌اند جستجو می‌کنند؛ اینجا اهمیت شبکه‌سازی برای کارجویان مشخص می‌شود. شما با هدف‌گذاری مشخص و برقراری ارتباط با سازمان‌ها و مدیران آنها، شانس خود را در دستیابی به کار مورد نظرتان افزایش خواهید داد.

اول) پروفایل مناسب بسازید

ایجاد پروفایل مناسب اولین کاری است که یک کاربر فعال در لینکدین باید انجام دهد. پروفایل خوب در لینکدین هر چند به تنهایی کافی نیست اما لازم است؛ بدون داشتن پروفایل مناسب در لینکدین، شما نمی‌توانید خود را به دیگران معرفی کنید و در نتیجه در جستجوی کار مورد نظرتان ناتوان خواهید بود. در لینکدین:

  • عکس پروفایل مناسب انتخاب کنید. عکس شما باید چهره شما را به صورت کامل و مناسب نمایش دهد؛ البته این به معنای استفاده از عکس ۳*۴ نیست. از عکسی استفاده کنید که از نظر حالت چهره، پوشش و ویرایش، نشان‌دهنده سلایق و روحیات شما باشد.
  • عنوان (Headline) خود را با دقت بنویسید. در بخش عنوان باید در به طور خلاصه، حوزه فعالیت و تخصص خود را به مخاطبان خود اعلام کنید.
  • در قسمت درباره خود (About) توضیحاتی کامل‌تر درباره شغل و مهارت‌هایتان بنویسید. علاوه بر آن، برای آشنایی بیشتر دیگران(به ویژه کارفرمایان) از علاقه‌مندی‌ها، خلقیات و تفریحاتی که انجام می‌دهید بگویید. نکته مهمی که باید در نظر بگیرید این است که اگر در جستجوی کاری هستید که آن کار، جزو اهداف و علاقه‌مندی‌های شماست، بهتر است در اینجا به این مورد نیز اشاره کنید.
  • برای اینکه بتوانید درباره خودتان و ویژگی‌هایی که دارید توضیح دهید، باید ابتدا خودتان را بهتر بشناسید. ما برای شناخت بهتر از خود به شما توصیه می‌کنیم که در آزمون های روانشناسی شرکت کنید.

در قسمت مهارت‌ها (Skills & Endorsements) باید تمام مهارت‌هایی که دارید را مشخص کنید. با این کار به افرادی که از پروفایل شما دیدن می‌کنند، به صورت مستقیم و مشخص نشان دهید که در موقعیت شغلی‌تان دارای چه مهارت‌هایی هستید.

  • در قسمت Endorsements، از افرادی که از تخصص‌های شما آگاه هستند بخواهید که آنها را تایید کنند. با این کار اعتبار پروفایل شما افزایش خواهد یافت.
  • در قسمت تماس (Contact) شماره تماس و ایمیل خود را وارد کنید. همچنین در صورتی که وبسایت دارید، باید در این قسمت وارد کنید.‌
  • لینک پروفایل شما به صورت پیش‌فرض عبارتی شامل نام شما، حروف و اعداد است. بهتر است این لینک را از از تنظیمات برنامه شخصی‌سازی و ساده‌سازی کنید. پیشنهاد می‌شود اعداد و ارقام را حذف کنید و تنها نام و نام‌خانوادگی خود را نگه دارید؛ این کار به سئو نام شما نیز کمک خواهد کرد.
  • از افتخارات و دستاوردهایی که می‌تواند به شما در دستیابی به کار مورد نظرتان کمک کند بگویید.

دوم) شبکه سازی را آغاز کنید

شبکه‌سازی در لینکدین، مهم‌ترین ویژگی است که باعث فراگیری این شبکه اجتماعی شده است. ما توصیه می‌کنیم در ابتدا، حداقل ۵۰ کانکشن ایجاد کنید. توصیه می‌شود که در لینکدین:

  • شبکه‌سازی را در ابتدا با افرادی که آنها را می‌شناسید شروع کنید و سپس به سراغ افراد مرتبط با شغلتان و یا موقعیت شغلی که در آینده خواهید داشت بروید.
  • بسیار مهم است که در شبکه‌سازی، باید به سراغ افرادی رفت که بدانید هر کدام از شما مخاطب یکدیگر هستید. هیچگاه با افرادی که شناختی از موقعیت شغلی آنها ندارید و یا ارتباطی بین شغل شما و آنها ندارد، شبکه سازی نکنید.

سوم) فعال باشید

فعالیت مستمر در لینکدین اهمیت بسیار بالایی دارد. در لینکدین:

  • با کانکشن‌های خود در ارتباط باشید؛ مطالب آنها را لایک کنید و دیدگاه‌های خود را به اشتراک بگذارید.
  • صفحه شرکت‌ها و سازمان‌های مورد علاقه‌تان را دنبال کنید و خود را در جریان آخرین خبرها قرار دهید. در لینکدین با توجه به هزینه‌ای که آگهی استخدام دارد و عدم توانایی شرکت‌ها در پرداخت این هزینه با توجه به تحریم‌ها، اکثر شرکت‌های ایرانی، آگهی‌های استخدام خود را در قالب پست منتشر می‌کنند. پس دنبال کردن صفحات شرکت‌ها و سازمان‌های مورد علاقه، شما را سریع‌تر در جریان آگهی‌های اسخدام قرار خواهد داد.
  • در رابطه با شغل خود تولید محتوا کنید. به سوال‌هایی که در ذهن دیگران ممکن است باشد پاسخ دهید، برای مشکلاتی که در حوزه فعالیتتان وجود دارد راهکار ارائه دهید، از پروژه‎‌ها و تجربه‌هایتان بنویسید و به این صورت با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. در محتواهایتان می‌توانید انتقاد کنید اما توجه کنید که انتقادی می‌تواند مفید باشد که همراه با راهکار باشد و ذهنیت مثبتی را از شما برای مخاطبانتان ایجاد کند.
  • معمولا محتواهایی که دارای عکس هستند در جذب مخاطب موفق‌ترند به همین دلیل برای جلب توجه محتوای خود در بین محتوا‌های دیگر، حتما از عکس استفاده کنید.
  • در صورتی که محتوای شما بیشتر از ۱۰۰۰ کلمه است، بهتر است آن را به صورت article منتشر کنید. این کار به سئو محتوای شما نیز کمک خواهد کرد.
  • بسیار مهم است که در تعاملات خود، از شعار دادن و تعریف بیش از حد پرهیز کنید.

چهارم) عضویت در گروه‌ها

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش تعامل با دیگران در لینکدین، عضویت در گروه‌‌ها است. در این گروه‌ها:

  • با افراد بیشتری آشنا شوید و با آن‌ها( بویژه کارفرمایان) شبکه‌سازی کنید.
  • فعالیت داشته باشید و در بحث‌ها شرکت کنید. اطلاعات و تجربیاتتان را با دیگران به اشتراک بگذارید. این کار در جلب توجه کارفرمایان بسیار کمک خواهد کرد.
  • در صورتی که فعالیت شما بیشتر از سایرین باشد، در لیست افراد گروه نام شما توسط لینکدین بالاتر از سایرین قرار می‌گیرید و به شما لقب Top Contributor داده می‌شود که باعث دیده شدن بیشتر شما خواهد شد.
  • فعالیت شما باید معطوف به موضوع اصلی گروه باشد؛ توجه داشته باشید که حرف زدن درباره هر چیزی نمی‎تواند برای شما آورده‌ی چندانی داشته باشد. اگر در گروهی هستید که این مسئله رعایت نمی‌شود، توصیه می‌کنیم از آن خارج شوید.
  • بهتر است به جای گروه‌های بسته (Closed Groups)، در گروه‌های عمومی (Open Groups) عضو شوید؛ چرا که در این گروه‌ها معمولا تعداد کارفرمایان بیشتری عضو هستند و محتوای موجود در این گروه‌ها حتی به افرادی که در این گروه‌ها نیستند و موتور‌های جستجو نمایش داده می‌شود.

پنجم) جستجوی موقعیت‌های شغلی در بخش شغل‌ها (Jobs)

در لینکدین روش‌های مستقیم و غیرمستقیم مختلفی برای پیدا کردن کار وجود دارد که مهم‌ترین روش مستقیم، مراجعه به بخش شغل‌ها (Jobs) است. البته توجه داشته باشید که بسیاری شرکت‌های ایرانی، با توجه به تحریم‌ها و نیاز به پرداخت اعتباری برای درج این آگهی‌ها، آگهی خود را به صورت پست منتشر می‌کنند؛ در نتیجه در صورتی که در این قسمت آگهی‌های زیادی برای شما نشان داده نشد، دلسرد نشوید. در اینجا:

  • به بخش شغل‌ها (Jobs) مراجعه کنید و در قسمت جستجوی شغل‌ها (Search Jobs) کلمات کلیدی مربوط به موقعیت شغلی یا شرکت مورد نظر را وارد کنید. بدین صورت لیستی از آگهی‌های شغلی خواهید داشت.
  • برای رسیدن به نتایج بهتر، توصیه می‌شود از فیلتر استفاده کنید.
  • در صورتی که مشخصات پروفایل شما بروز است، می‌توانید از پیشنهاد‌های کاری که توسط خود لینکدین برای شما فراهم می‌شود نیز استفاده کنید.
  • همانطور که گفته شد، توصیه می‌شود با توجه به موقعیت خاص کشورمان، آگهی‌های شغلی را بیشتر از بخش خانه (Home) ، از طریق پست‌های منتشر شده بوسیله صفحات شرکت‌ها و مدیران آنها و همچنین بخش Search دنبال کنید.

ششم) برقراری ارتباط با مدیران و کارفرمایان

در صورتی که موارد اول تا چهارم را که ذکر شد را رعایت کرده باشید؛ با بسیاری از مدیران مرتبط با حوزه کاری مورد نظرتان و یا مدیران منابع انسانی شرکت‌های مورعلاقه‌تان شبکه تشکیل داده‌اید و با آنها تعامل ایجاد کرده‌اید. این ارتباط و تعامل مثبت باعث می‌شود که این مدیران، به شناخت مناسبی از شما دست پیدا کنند و در صورتی که آنها در یک موقعیت شغلی مرتبط با مهارت شما، احتیاج به فردی شایسته داشته باشند، قبل از انتشار آگهی، ترجیح خواهند داد که ابتدا به شما پیام بدهند و این موقعیت را با شما در میان بگذارند. گاهی این شناخت به قدری خوب و کامل است که کارجویان، بدون مصاحبه حضوری به موقعیت شغلی دلخواه خود دست پیدا می‌کنند. این حالت برای شغل‌هایی که امکان کار به صورت دورکاری ویا فریلنسری وجود دارد بسیار اتفاق می‌افتد.

از طرفی دیگر شما نیز می‌توانید از این‌ شبکه‌سازی استفاده کنید و خودتان به مدیران شرکت‌ها پیام بدهید. توصیه می‌شود:

  • در پیام‌های خود از لحن مناسب و حرفه‌ای استفاده کنید.
  • بررسی کنید که پیام خود را به فرد مناسبی ارسال می‌کنید.
  • در پیام‌های خود از اشتیاقتان به کار و شرکت مورد نظر بگویید.
  • در پاسخ به سوالات، سعی کنید آنها را سریع پاسخ دهید اما سرعت را فدای کیفیت نکنید. ارائه پاسخی فکر شده بسیار مهم است.
  • از تجارب و افتخارات خود بگویید اما توجه داشته باشید که آن را در موقعیت‌های مناسب به کار ببرید و از اغراق خودداری کنید.

هفتم) کارهایی که نباید انجام بدهید

لینکدین نیز مانند هر شبکه اجتماعی دیگری، آدابی مخصوص به خود دارد. رعایت این آداب هم به پرسنال برندینگ شما کمک می‌کند و هم فضای حرفه‌ای لینکدین را به قوت خود حفظ می‌کند. حتما در لینکدین:

  • از ارسال پیام‌های اسپم و نابجا به کانکشن‌های خود، خودداری کنید. تعاملاتی که در لینکدین وجود دارد باید برای طرفین همراه با سود باشد؛ در نتیجه ارسال پیامی که در آن فقط منفعت خود را درنظر گرفته‌اید، اسپم است.
  • پیام نامربوط نفرستید. لینکدین جاییست برای ارتباط حرفه‌ای وکاری نه چیز دیگر! شما در این شبکه اجتماعی، نماینده حوزه کاری خود هستید؛ پس بسیار مهم است که این اصل مهم را رعایت کنید تا دیگران نسبت به شما و همکارانتان دیدگاه خوبی داشته باشند و بدبین نشوند.
  • هیچگاه پروفایل خود را در حالت خصوصی (Lock Down) قرار ندهید. ماهیت لینکدین برقراری ارتباط و شبکه‌سازی است؛ پس باید از این فرصت استفاده کرد. در غیر این صورت لینکدین برای شما آورده‌ای نخواهد داشت.
  • در صورتی که لیست ایمیل دارید، از اضافه کردن ایمیل کانکشن‌های خود به لیست خودداری کنید. چرا که این کار بدون اجازه آنها صورت گرفته و غیر اخلاقی است.
  • از کانکشن‌های جدید خود و یا افرادی که شما را نمی‌شناسند، نخواهید که در بخش Endorsements   مهارت‌های شما را تایید کنند.
  • در محتواها و پیام‌هایتان هرگز از خود بیش از حد تعریف نکنید. انجام این کار در صورتی که برای مخاطبان ارزشی ایجاد نکند، نه تنها برای شما مفید نخواهد بود بلکه باعث بوجود آمدن تصور منفی نسبت به شما می‌شود.
  • اگر نسبت به حوزه کاری خود انتقادی دارید، باید همراه با راهکار باشد. انتقاد به تنهایی ارزشی ایجاد نمی‌کند.
  • به کامنت‌هایی که دریافت می‌کنید حتما پاسخ دهید.

جمع‌بندی

امروزه اهمیت منابع انسانی و بهبود عملکرد سازمان‌ها بیش از هر زمان دیگری روشن است و سازمان‌ها و مدیران آنها تلاش می‌کنند با ایجاد یک شبکه درست از افراد شایسته، به اهداف خود دست پیدا کنند. لینکدین با هدف قرار دادن این نیاز، توانسته کاربران زیادی را جذب کند که استفاده از این فرصت، می‌تواند به افرادی که می‌خواهند در زمینه کاری ارتقا داشته باشند، کمک کند.

مقاله “چگونه در لینکدین کار پیدا کنیم؟”

برای دریافت مقاله فوق به صورت فایل WORD و PDF کلیک کنید:

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
5 based on 2 votes
Software Name
sanjeman
Operating System
web application
Software Category
نرم افزار منابع انسانی
Price
Rial 0
,

پست های مرتبط

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست