چگونه یک مصاحبه شغلی خوب داشته باشیم؟

مصاحبه‌های شغلی، موقعیت‌هایی هستند که کارفرما نشان می‌دهند چرا شما بهترین فرد برای یک موقعیت شغلی هستید. بدین منظور بهتر است قبل از مصاحبه شغلی، بر روی نقاط قوت خود متمرکز شوید و مشخص کنید که داشتن کدام ویژگی‌ها، شما را نسبت به دیگران متمایز می‌کند.

در این مقاله، ما در سنجمان روش‌هایی را برای شما توضیح خواهیم داد که به شما، در شناسایی نقاط قوتتان و چگونگی ارائه آنها همراه با پاسخ‌هایی که به سوالات مصاحبه کنندگان می‌دهید، کمک می‌کند.

نقاط قوت خود را شناسایی کنید

قبل از یک مصاحبه شغلی، باید چند کار را برای آمادگی انجام دهید. یکی از مهم‌ترین این کارها، مرور نقاط قوت و مهارت‌هایتان است که به موقعیت شغلی که برای آن مصاحبه می‌شوید مربوط است. هدف شما در یک مصاحبه شغلی باید نشان دادن مجموعه‌ای از مهارت‌هایتان باشد که به موقعیت شغلی مورد نظر ارتباط دارد باشد؛ اینکه از نظر فرهنگی با سازمان منطبق هستید و اینکه چه چیزی شما را به عنوان یک گزینه منحصر به فرد برای اجرای کارها تبدیل می‌کند از جمله مواردی است که باید در طول مصاحبه به کارفرما اثبات شود. اگر شما در مشخص کردن و بیان نقاط قوتتان احساس ناتوانی می‌کنید، در این مقاله چند راهکار را بیان می‌کنیم که به حل مشکل شما کمک کند.

کارهایی که از آن‌ها لذت می‌برید را یادداشت کنید

مشخص کردن فعالیت‌هایی که از آن‌ها لذت می‌برید زمان کمی نیاز دارد. بعد از این کار، مشخص کنید چه چیزهایی باعث شده که آن فعالیت‌ها برای شما لذت‌بخش باشند. سپس الگو‌های مشترکی که بین این فعالیت‌های مورد علاقه با موقعیت شغلی مورد نظر وجود دارد را تشخیص دهید؛ مثلا اگر شما علاقه‌مند به حل پازل‌های سخت هستید، احتمالا در حل مسئله در مواقع بحرانی بتوانید به سازمان کمک کنید.

بازخوردهایی که از دیگران دریافت کرده‌اید را مرور کنید

به مواردی که در آن‌ها کارهای شما توسط دیگران تحسین و باعث خوشحالی شما شده در نظر بگیرید؛ مثلا ممکن است دیگران از مهارت شما در برقراری ارتباطات یا مهارت شما در سازماندهی و رهبری تیم تعریف کرده باشند و شما با بیان این بازخوردها، ذهنیت مثبتی از خودتان را برای کارفرما ایجاد کنید.

با آزمون‌‌های آنلاین خودتان را بهتر بشناسید

آزمون‌ شخصیت شناسی و هالند به شما در مشخص کردن دقیق‌تر علاقه‌مندی‌ها و استعداد‌هایتان بسیار کمک می‌کند. ما در سنجمان، تست‌ شخصیت شناسی و تست هالند را برای شما عزیزان فراهم کرده‌ایم.

مشخص کردن و یادداشت نقاط قوت، باعث تشکیل لیستی می‌شود که با انتخاب آن‌ها در طول مصاحبه، فرآیند مصاحبه را برای شما بسیار آسان‌تر می‌کند و احتمالا نتایج خوبی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

چگونه نقاط قوتمان را هنگام مصاحبه شغلی برجسته کنیم؟

بعد از اینکه نقاط قوت شخصی خود را مشخص کردید، باید تمرین کنید که چگونه می‌توانید آن‌ها را به عنوان پوششی در پاسخ به سوالاتی که مصاحبه کننده از شما می‌پرسد قرار دهید.

در اینجا دو نکته مهم برای آماده‌سازی پاسخ به سوالات آورده شده است که باید آنها را در پاسخ‌دهی به سوالات در طول فرآیند مصاحبه به کار برد.

بر روی کیفیت متمرکز شوید، نه کمیت!

در مصاحبه شغلی، به جای افراط در به کار بردن نقاط قوت، بر روی سه تا پنج مورد از نقاط قوت خود تمرکز کنید و خود را برای بیان کردن آن‌ها آماده کنید. بیشتر بر روی نقاط قوتی تمرکز کنید که مورد نیاز موقعیت شغلی مورد نظر است.

با بیان داستان های شخصی، توجه به نقاط قوت خود را افزایش دهید

در طول مصاحبه داستان‌های که می‌توانید با کمک آن‌ها تجربیات شخصی خود را به اشتراک بگذارید را شناسایی کنید. بیان این داستان به مصاحبه‌کننده کمک می‌کند که شما را بهتر بشناسد و به شما اعتماد کند.

چگونه به سوالات معمول مصاحبه شغلی پاسخ دهیم؟

با وجود اینکه مصاحبه‌های شغلی با یکدیگر متفاوت هستند اما کارفرمایان برای شناخت بیشتر کارجویان، معمولا از یک‌سری سوالات یکسان استفاده می‌کند.

توجه به این سوالات و آماده کردن پاسخ‌هایی مناسب برای آن‌ها، باعث ایجاد آرامش و اطمینان خاطر در طول مصاحبه می‌شود. در اینجا به پنج سوال معمول به همراه پاسخ آنها اشاره می‌کنیم:

۱ درباره خودت توضیح بده.

۲ بهترین نقاط قوت شما چیست؟

۳ بزرگ‌ترین نقطه ضعف شما چیست؟

۴ چگونه مشکلات را حل می‌کنید؟

۵ به نظر شما چرا ما باید شما را استخدام کنیم؟

۱ درباره خودت توضیح بده.

این جمله معمولا اولین سوال یک مصاحبه شغلی است و اولین شانس شما برای معرفی نقاط قوت خود به مصاحبه کننده. پاسخی را آماده کنید که به طور خلاصه، تاریخچه شغلی شما را بیان کند.

مصاحبه کننده رزومه شما را دارد، پس از چیزهایی بگویید که آنها از شما نمی‌داند.

۲ بهترین نقاط قوت شما چیست؟

هدف مصاحبه‌کنندگان از پرسش این سوال این است که آنها بدانند نقاط قوت شما، چه کمکی می‌تواند به موفقیت سازمان کند.

برای ارائه پاسخی مناسب به این سوال، به لیستی که نقاط قوتتان تهیه کرده‌اید سر بزنید و نسب به نیاز سازمان، پاسخ مناسب را آماده کنید.

۳ بزرگ‌ترین نقطه ضعف شما چیست؟

این سوالی است که برخی از مصاحبه‌کنندگان از شما خواهند پرسید. در پاسخ به این سوال صادق باشید و از اقدامات خود که برای بهبود نقطه ضعفتان انجام داده‌اید، بگویید.

۴ چگونه مشکلات را حل می‌کنید؟

هدف مصاحبه‌کنندگان از طرح چنین پرسشی، رسیدن به تجربه‌های خاص کارجویان است که با مقیاس دهی به آنها، به پاسخ این پرسش برسند که چقدر ممکن است شما بتوانید وضعیت مشابه را در سازمان اداره کنید.

مثال‌هایی از تجربه‌های موفق خود آماده کنید و برای مصاحبه کننده موقعیت پیش آمده، چگونگی مدیریت مشکلات و نتیجه حاصل شده را بازگو کنید.

۵ به نظرتان چرا ما باید شما را استخدام کنیم؟

احتمالا این سوال، آخرین سوالی باشد که مصاحبه‌کنندگان از شما می‌پرسند. این فرصتی است که به کمک آن می‌توانید تاثیر قدرتمند و ماندگاری بر آن‌ها بگذارید. از مهارت‌های خاص خود و اینکه چگونه این مهارت‌ها به موفقیت سازمان کمک می‌کند بگویید.

جمع بندی

در سازمان‌های خوب، قبل از مصاحبه شغلی رزومه کارجویان بررسی می‌شود و فرآیند مصاحبه به منظور آشنایی بیشتر با کارجو و بررسی تطبیق او با فرهنگ سازمانی است؛ پس تمرکز در مشخص کردن نقاط قوت و توضیح آن‌ها برای کارجویان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در این مقاله سعی بر آن شد که نکات مفیدی برای داشتن یک مصاحبه شغلی خوب و نتیجه بخش برای کارجویان ارائه شود.

مقاله “چگونه یک مصاحبه شغلی خوب داشته باشیم؟”

برای دریافت مقاله فوق به صورت فایل WORD و PDF کلیک کنید:

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
5 based on 4 votes
Software Name
sanjeman
Operating System
web application
Software Category
نرم افزار منابع انسانی
Price
Rial 0
,

پست های مرتبط

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست