تست هالند
کارنامه شغلی کاربردی

کلیک کنید

مدل RIASEC  (معروف به “کدهای هالند”) یک نظریه تیپ‌شناسی شخصیتی است که توسط روانشناس آمریکایی دکتر جان هالند ارائه شده است. در مقایسه با سایر مدل‌های شخصیت شناسی، مدل RIASEC مخصوص کمک به افراد در انتخاب شغل مناسب است – در واقع، این دقیقاً همان کاری است که برای انجام آن طراحی شده است. انجام تست RIASEC یک گام اولیه عالی در مسیر کشف شغل است.

۶ نوع تیپ شخصیت RIASEC

هالند شش تیپ شخصیتی را بر اساس علاقه و نحوه برخورد فرد با موقعیت‌های زندگی تعیین کرد. شش نوع معرفی شده توسط هالند عبارتند از:

شخصیت‌های واقع‌گرا

شخصیت‌های واقع‌گرا دوست دارند با «چیزها» کار کنند. آنها تمایل به قاطعیت، رقابت و علاقه مندی به فعالیت هایی دارند که نیاز به هماهنگی حرکتی، مهارت و قدرت دارند.

شخصیت‌های جستجوگر

شخصیت‌های جستجوگر افرادی هستند که دوست دارند با ایده‌ها و مفاهیم کار کنند. آنها دوست دارند کارهایی را انجام دهند که شامل نظریه، تحقیق و تحقیق فکری است.

شخصیت‌های هنری

این افراد دوست دارند خارج از چارچوب فکر کنند. آنها دوست دارند ایده های جدید و خلاقانه پیدا کنند و از دیدن چیزها از منظری متفاوت لذت ببرند.

شخصیت‌های اجتماعی

شخصیت‌های اجتماعی دوست دارند به دیگران خدمت کنند و به آنها کمک کنند. آنها از ایجاد روابط نزدیک با دیگران لذت زیادی می‌برند.

شخصیت های کارآفرین

شخصیت‌های کارآفرین دوست دارند مردم را رهبری کنند. آنها مهارت های اجتماعی بسیار خوبی دارند و در متقاعد کردن دیگران خوب عمل می‌کنند. این گونه شخصیت‌ها قادر به «فروش یخ به اسکیمو» توصیف می‌شوند.

شخصیت های قراردادی

اینگونه شخصیت‌ها سازمان یافته، دقیق و روشمند هستند. آنها دوست دارند کارها به موقع انجام شود و به شدت به قوانین و مقررات پایبند هستند.

۷۲۰ ترکیب شخصیتی

چیزی که اهمیت دارد این است که به یاد داشته باشیم که دکتر هالند نگفته است که ما فقط یکی از این نوع هستیم… این بدان معناست که تنها شش نوع انسان در جهان وجود دارد!

در عوض، مدل RIASEC پیشنهاد می‌کند که هر فرد می‌تواند علایق مرتبط با هر شش تیپ شخصیتی داشته باشد. سپس علائق فرد رتبه بندی می‌شود تا به هر کدام یک کد هالند منحصر به فرد بدهد. به عنوان مثال، اگر IRCAES کد هلند شما بود، به این معنی است که علایق شما بیشتر با تیپ شخصیتی جستجوگر و سپس واقع بینانه و متعارف و غیره مطابقت دارد.

در مجموع ۷۲۰ ترکیب مختلف از تیپ های شخصیتی وجود دارد. هنگامی که در آزمون RIASEC شرکت می کنید، باید امتیازی دریافت کنید که اولویت یا برتری شما را در هر ۶ نوع، وزن‌دهی می‌کند. با این حال، فقط بر سه حرف اول برای ارزیابی یا مداخله تمرکز می‌شود.

تطبیق کدها با مشاغل

مدل Holland Code به طور خاص برای استفاده در محل کار طراحی شده است. هالند پیشنهاد کرد که محیط کار را می‌توان با توجه به کدها توصیف کرد. با یافتن محیط‌های کاری که با شخصیت ما مطابقت داشته باشد، احتمال پیشرفت، موفقیت و شکوفایی ما بیشتر است.

همه تیپ های شخصیتی به یک اندازه مهم هستند و هر صنعتی به افرادی با شخصیت‌های گوناگون نیاز دارد – فقط باید شغل خاصی را در آن صنعت پیدا کنید که با شخصیت منحصر به فرد شما مطابقت داشته باشد. البته، ما احتمالاً با بیش از یک تیپ شخصیتی علایق مشترک داریم، به این معنی که ممکن است لازم باشد چند مسیر شغلی را بررسی کنیم.

به طور کلی، شواهد تجربی قابل توجهی برای حمایت از نظریه هالند و مدل RIASEC و همچنین کاربرد آن در محل کار وجود دارد – و آن را به ابزار (و نظریه) بسیار ارزشمندی برای همه‌ی ما تبدیل می‌کند.

انجام تست RIASEC

تست شخصیت هلند کد (آزمون RIASEC) یک تست سریع و ساده است. این شامل ۷۲ سوال است و تکمیل آن کمتر از پنج دقیقه طول می کشد. از شما خواسته می‌شود مشخص کنید که چقدر فعالیت‌های خاصی مورد علاقه شما هستند – باید به سادگی به این فکر کنید که آیا از انجام چنین فعالیتی لذت خواهید برد یا خیر. فعالیت‌ها شامل مواردی مانند «استفاده از ماشین‌های دقیق برای ساخت قطعات فلزی سفارشی»، «تجزیه و تحلیل ساختار مولکول‌ها» یا «آموزش خواندن به بزرگسالان» است.

گزارش کد هالند، بررسی می‌کند که چگونه علایق شما با هر یک از شش نوع هالند همسو می‌شود. پس از این، علاقه اصلی شما با جزئیات بررسی می‌شود. سپس وظایف شغلی ایده‌آل شما، ارزش‌های اصلی و ویژگی‌های شخصیتی کلیدی، بر اساس نوع اولیه شخصیت شما مورد بحث قرار می‌گیرد.

گزارش هالند کد همچنین شامل نگاهی اجمالی به تیپ شخصیتی ثانویه شماست. شما بر اساس نوع اولیه و ثانویه خود بررسی خواهید کرد که چه مشاغلی بیشتر با شخصیت شما مطابقت دارد.

منبع

پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر:

تست هالند : تست رغبت سنج شغلی

استعدادیابی شغلی چیست؟

مشاوره شغلی چیست؟

چگونه یک مصاحبه شغلی خوب داشته باشیم؟

چرا شخصیت شناسی مهم است؟

برای دریافت فایل word و pdf این مقاله کلیک کنید

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
نرم افزار منابع انسانی آنلاین سنجمان
Software Category
وب اپلیکیشن
Landing Page

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست