رویای دور برابری – بررسی آمار تبعیض جنسیتی دستمزد

بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، زنان ۲۶۷٫۶ سال با برابری جنسیتی در فرصت‌ها و مشارکت اقتصادی فاصله دارند. انجمن در فهرست ۱۵۶ کشور خود، پیشرفت در کاهش تبعیض جنسیتی دستمزد را به طرز دردناکی کند می‌داند. در واقع، بر اساس مسیر کنونی، زنان ۲۶۷٫۶ سال از برابری جنسیتی در حوزه فرصت و مشارکت اقتصادی و – که شامل دستمزد برابر است- فاصله دارند.

نشانه‌هایی از پیشرفت در پرداخت جنسیتی در حال ظهور است.
بانک جهانی در گزارش زنان، تجارت و قانون ۲۰۲۱ خود، قوانین و مقرراتی را شناسایی می کند که فرصت های اقتصادی زنان را در ۱۹۰ اقتصاد محدود می کند. در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰، مشخص شد که قوانینی که بر حقوق زنان تأثیر می‌گذارد بیشترین اصلاحات را داشته است. به عنوان مثال، بحرین، مونته نگرو، عربستان سعودی و ویتنام محدودیت‌هایی را برای زنانی که در مشاغلی که قبلا برای زنان خطرناک تلقی می شد، حذف کردند.

اما برابری دستمزد جنسیتی در جهان همچنان یک رویای دور باقی مانده است.

درصد تبعیض جنسیتی دستمزد در برخی کشورها
درصد تبعیض جنسیتی دستمزد در برخی کشورها

بر اساس گزارش جهانی شکاف جنسیتی در سال ۲۰۲۱ از مجمع جهانی اقتصاد، زنان در سراسر جهان حدود ۳۷ درصد کمتر از مردان در مشاغل مشابه درآمد دارند.

در ادامه این مطلب، به بررسی داده‌های آماری انگلستان در سال ۲۰۲۲ که توسط وب‌سایت Ciphr ارائه شده است می‌پردازیم.

آمار تبعیض جنسیتی دستمزد در انگلستان در سال ۲۰۲۲

طبق آخرین آمارهای اداره آمار ملی درباره‌ی درآمد کارکنان چنین برآورد می‌شود که بسیاری از مشاغل محبوب در بریتانیا دارای تبعیض جنسیتی دستمزد هستند. این داده‌های رسمی توسط Ciphr، ارائه‌دهنده نرم‌افزار منابع انسانی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت تا دریابند که کدامیک از مشاغل، صنایع و مکان‌های جغرافیایی بیشترین و کم‌ترین تبعیض جنسیتی دستمزد را در سال ۲۰۲۲ دارند.

مشاغل رایج در بریتانیا

تقریباً از بین ۱۰ شغل، ۸ شغل (۷۹٪) ۵۰۰۰۰ نفر یا بیشتر (شامل کارگران تمام وقت و پاره وقت) را تحت استخدام دارند که دارای تبعیض حقوقی جنسیتی به نفع مردان هستند. تنها ۲ درصد از این نقش‌های شغلی فاقد شکاف دستمزد گزارش شده‌اند؛ در حالی که تقریباً از هر پنج نفر (۱۹ درصد) یک نفر از تبعیض جنسیتی دستمزد به نفع زنان بهره‌مند است.

چنین به نظر می‌رسد که مشاغلی که تعداد کارمندان بیشتری دارند، شکاف جنسیتی دستمزد بیشتری دارند. در بریتانیا، بیش از هشت شغل از هر ۱۰ شغل (۸۴٪)، که ۲۱۵۰۰۰ نفر یا بیشتر در آن مشغول به کار هستند، دارای شکاف جنسیتی دستمزد به نفع مردان هستند؛ از ۲/۰٪ برای پرستاران تا ۹/۲۷٪ برای مدیران مالی و مدیر عامل.

کم شدن تبعیض جنسیتی دستمزد به این معنی است که میانگین نرخ دستمزد ساعتی زنان بیشتر از میانگین نرخ حقوق ساعتی مردان برای این شغل است. تنها ۲ درصد از این مشاغل فاقد تبعیض دستمزد گزارش شده‌اند.

 در سال ۲۰۲۲ در بریتانیا، میانگین شکاف جنسیتی دستمزد مشاغل، ۹/۱۴ درصد به نفع مردان است. این میزان نسبت به سال ۲۰۲۱ که برابر با ۱/۱۵% بوده است اندکی کاهش یافته است. میانگین شکاف جنسیتی دستمزد برای کارگران تمام وقت ۳/۸ درصد است که نسبت به ۷/۷ درصد در سال ۲۰۲۱ اندکی افزایش یافته است.

  • حدود ۱۹ میلیون کارگر در بریتانیا در مشاغلی با تبعیض جنسیتی دستمزد ۱ درصد یا بیشتر به نفع مردان استخدام شده‌اند.
  • پرستاران، دستیاران فروش و خرده‌فروشی و کارکنان مراقبت و مراقبین خانگی، سه شغل با بیشترین نیروی کار در بریتانیا هستند، که بیش از ۲/۲ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ در این مشاغل مشغول به کار هستند.
  • میانگین شکاف دستمزد جنسیتی برای پرستاران، دستیاران فروش و خرده‌فروشی، و پرستاران سالمند و افراد کم‌توان و مراقبان خانگی به ترتیب ۲/۰%، ۸/۲٪ و ۱٪ است.
  • نقش‌های اداری / دفتری نیز بسیار محبوب هستند، با بیش از نیم میلیون (۵۷۶۵۰۰) کارگر که حدود ۷۴٪ از آنها زن هستند. در این مشاغل ۹/۸ درصد شکاف جنسیتی دستمزد به نفع مردان است. بنابراین، زنانی که به اینگونه مشاغل مشغول هستند، معمولاً به ازای هر پوندی که یک مرد به دست می‌آورند، به طور متوسط ​​۹۱p درآمد دارند
  • پنجمین شغل بزرگ، کارگری انبار است؛ با حدود ۵۴۲۰۰۰ کارگر (تنها حدود ۲۲٪ از آنها زن هستند) و ۷/۵٪ شکاف جنسیتی به نفع مردان می‌باشد.
  • صندوق‌داران خرده‌فروشی و اپراتورهای تسویه‌حساب در فروشگاه‌ها تنها مشاغلی هستند که بیش از ۲۱۵۰۰۰ کارمند دارند و هیچ تبعی جنسیتی در دستمزد برای سال ۲۰۲۲ در آنها گزارش نشده است.
  • اکثر مشاغل (۷۷ درصد) با بیش از ۲۱۵۰۰۰ کارمند، نسبت به سال ۲۰۲۱ دارای شکاف حقوق کم‌تری (به نفع مردان) هستند.

تبعیض جنسیتی دستمزد در ۲۵ شغل با بیشترین کارمند در بریتانیا:

جدول مقایسه میانگین شکاف جنسیتی دستمزد در سال‌های 2021 و 2022
داده‌های شکاف جنسیتی دستمزد ONS در بریتانیا در سال ۲۰۲۲ شامل ۴۱۲ شغل در مجموع است (با این حال، برآوردها برای ۸۲ مورد از این مشاغل غیرقابل اعتماد در نظر گرفته می‌شوند). از ۳۳۰ شغل باقی مانده با برآوردهای قابل اعتماد: ۶/۷۷ % درصد دارای شکاف دستمزد جنسیتی به نفع مردان، ۲/۲۱ % درصد دارای شکاف جنسیتی به نفع زنان و ۲/۲۱ % درصد فاقد شکاف دستمزد جنسیتی هستند.
فقط با نگاهی به داده‌های شکاف دستمزد جنسیتی برای کارگران تمام وقت (با حذف تخمین‌های غیرقابل اعتماد): ۳/۸۷ درصد دارای شکاف دستمزد جنسیتی به نفع مردان، ۲۰٫۷ درصد دارای شکاف جنسیتی به نفع زنان و ۱ درصد درصد فاقد شکاف دستمزد جنسیتی هستند.
برای کارگران پاره وقت (با حذف تخمین‌های غیرقابل اعتماد): ۴۸٪ دارای شکاف دستمزد جنسیتی به نفع مردان، ۱/۴۹٪ دارای شکاف دستمزد جنسیتی به نفع زنان، و ۹/۲٪ بدون شکاف جنسیتی دستمزد هستند.

مشاغل زن‌محور با بیشترین تبعیض جنسیتی حقوق و دستمزد

Ciphr داده‌های شکاف دستمزد جنسیتی در سال ۲۰۲۲ را بررسی کرد تا دریابد که آیا مشاغلی که تعداد کارمندان زن بیشتری نسبت به کارمندان مرد دارند، دارای شکاف جنسیتی دستمزد گسترده هستند یا خیر. بر اساس یافته‌ها، بسیاری از مشاغل زن‌محور (که بیش از ۶۰ درصد از کارگران در این نقش‌ها زن هستند) در بریتانیا دارای شکاف حقوقی جنسیتی هستند.

دو سوم (۶۵٪) مشاغل زن محور که ۵۰۰۰۰ کارگر یا بیشتر را استخدام می‌کنند، دارای شکاف حقوقی جنسیتی به نفع مردان هستند. تنها ۲ درصد از این افراد هیچ شکاف دستمزد گزارش شده‌ای ندارند، در حالی که یک سوم (۳۳ درصد) به نفع زنان شکاف دستمزد جنسیتی دارند.

همه کارگران

۷۲ درصد از مشاغل زن محور که بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر را در بریتانیا استخدام می‌کنند، دارای شکاف جنسیتی در دستمزد به نفع مردان هستند.

برخی از مشاغلی که بیشترین شکاف جنسیتی دستمزد را دارند، شامل مدیران عامل و مدیران کارکردی و متخصصان حقوقی (به ترتیب ۳/۲۱ و ۸/۱۶ درصد) است.

مدیران ادارات و مشاغل اداری دولت محلی به ترتیب ۵/۱۲ درصد و ۱/۱۲ درصد شکاف دستمزدی دارند.

حدود ۷۴ درصد از کارگران در نقش های اداری / دفتری (سایر مشاغل اداری n.e.c.) زن هستند. این شغل ۹/۸ درصد اختلاف جنسیتی دستمزد به نفع مردان دارد.

کارگرانی که به صورت تمام وقت مشغول به کار هستند

متخصصان مرتبط با کسب و کار n.e.c  از مشاغل زن محور با بیشترین شکاف جنسیتی دستمزد برای کارگران تمام وقت به نفع مردان، هستند. (از جمله تحلیلگران سیستم‌های تجاری، دستیاران برنامه‌ریزی و هماهنگ کننده‌های پروژه). زنانی که دارای این شغل را در بریتانیا هستند معمولاً به ازای هر پوندی که یک مرد به دست می‌آورند، به طور متوسط ​​​​۷۵p درآمد دارند.

میانگین شکاف‌های حقوقی جنسیتی برای متخصصان حقوقی تمام وقت، مأموران سازمان‌های غیردولتی و سایر متخصصان بهداشت و درمان n.e.c.  (شامل متخصصان تغذیه، فیزیولوژیست، دانشمند مراقبت‌های بهداشتی و کارکنان بهداشت روان) به ترتیب ۱/۱۸٪، ۶/۱۴٪ و ۷/۱۱٪ هستند.

حدود ۶۷ درصد از ۳۸۵۴۰۰ کارگر تمام وقت در نقش‌های اداری / دفتری زن هستند. این شغل ۷/۱۰ درصد اختلاف دستمزد جنسیتی به نفع مردان دارد.

شغل زن محور با پنجمین شکاف دستمزد جنسیتی (۴/۱۰ درصد به نفع مردان) مدیران اداری است. بنابراین، زنانی که این کار را انجام می‌دهند معمولاً به ازای هر پوندی که یک مرد به دست می‌آورند، به طور متوسط ​​۹۰p کسب می‌کنند.

برخی از مشاغل تحت سلطه زنان که حقوق بیشتری به زنان نسبت به مردان می‌دهند (یعنی شکاف جنسیتی در دستمزد به نفع زنان است) شامل حرفه‌ی معلمان مدارس استثنایی، متخصصان منابع انسانی و رابط‌های صنعتی و مدیران فروش است.

مشاغل / نقش‌های شغلی با نسبت متعادل از مردان و زنان

شکاف جنسیتی دستمزد همچنین برای بسیاری از مشاغل تمام وقت که تعداد کارمندان زن و مرد در آن تقریباً برابر است (در هر صورت ۵٪) وجود دارد.

محققان Ciphr داده‌های شکاف جنسیتی دستمزد را برای مشاغل با حدود ۴۵ تا ۵۵ درصد کارمندان مرد و زن و کل نیروی کار ۵۰۰۰۰ یا بیشتر مقایسه کردند. آنها دریافتند که بیش از دو سوم (۶۸٪) از این مشاغل دارای شکاف دستمزد جنسیتی به نفع مردان و نزدیک به یک سوم (۳۲٪) به نفع زنان دارای شکاف دستمزد جنسیتی هستند.

میانگین شکاف دستمزد جنسیتی برای پزشکان عمومی در بریتانیا (شامل پزشک بیمارستان، پزشک عمومی، پزشک معالج و پزشک) ۶/۱۱ درصد به نفع مردان است.

بیش از ۱۰۱۰۰۰ نفر در مشاغل اداری دولتی محلی تمام وقت مشغول به کار هستند. ۹/۱۱ درصد شکاف دستمزد جنسیتی به نفع مردان دارد.

مشاغلی که کمترین شکاف جنسیتی دستمزد را دارند (نزدیک به صفر) مدیران پذیرایی و بار، دستیاران آشپزخانه و پذیرایی، و خریداران و افسران تدارکات هستند. آنها اختلاف دستمزد جنسیتی در حدود ۱٪ – به نفع زنان دارند.

مشاغلی با اندکی کمتر از ۵۰۰۰۰ کارمند تمام وقت (با حدود ۴۵-۵۵٪ کارگر زن و مرد) شامل کارمندان بانک و اداره پست، کارشناسان مالیات، و دبیران و مدیران است. هر سه دارای شکاف دستمزد جنسیتی به نفع مردان هستند: به ترتیب ۷/۷٪، ۴٪ و ۹/۱۲٪.

مشاغلمیانگین شکاف دستمزد جنسیتی برای کارگران تمام وقت
پزشکان عمومی۶/۱۱ %
مشاغل اداری دولت محلی۹/۱۰ %
سایر مربیان حرفه ای و صنعتی۸/۸ %
مدیران بازاریابی و بازرگانی۴/۸ %
متخصصان علوم طبیعی و اجتماعی n.e.c. (شامل محقق دانشگاه، مسئول علمی، محقق و دانشمند)۴/۸ %
کارمندان و دستیاران بازنشستگی و بیمه۲/۸ %
مشاغل فرآیند نظافت صنعتی۴/۶ %
وکلا و مشاوران۱/۵ %
دستیاران فروش و خرده فروشی۹/۴ %
ناظران فروش – خرده فروشی و عمده فروشی۸/۴ %
متخصصان تجاری، تحقیقاتی و اداری۵/۶ %
متخصصین همکار بازاریابی۹/۲ %
صندوقداران خرده فروشی و اپراتورهای تسویه حساب۰/۲ %
مدیران کترینگ و بار۶/۰% –
دستیاران آشپزخانه و پذیرایی۰/۱ %-
مسئول خرید و تدارکات۱/۱ % –
متخصصین حقوقی n.e.c. (شامل مشاور حقوقی، وکیل، منشی قاضی، سردفتر اسناد رسمی و حقوقی)۶/۴ %-
مشاغل مرکز تماس و کارشناس تماس۱/۵ % –
تهیه کنندگان و کارگردانان و هنرمندان۱/۹ % –

ارتباط تبعیض جنسیتی حقوق با افزایش سن

بر اساس ONS، شکاف جنسیتی دستمزد به نفع مردان برای کارمندان بالای ۴۰ سال بیشتر از افراد زیر ۴۰ سال است.

برای نشان دادن تفاوت در شکاف دستمزد جنسیتی بین گروه‌های سنی مختلف، Ciphr نموداری را ایجاد کرد که نشان می‌دهد چگونه شکاف دستمزد جنسیتی برای کارگران ۱۸ تا ۳۹ ساله و افراد بالای ۴۰ سال در سراسر بریتانیا تغییر می‌کند.

توجه: داده‌های جغرافیایی نشان داده شده در بالا برای کارکنان تمام وقت و بر اساس محل کار (نه بر اساس محل سکونت) است. میانگین شکاف جنسیتی دستمزد برای گروه‌های سنی ۱۸-۲۱، ۲۲-۲۹، ۳۰-۳۹ سال (با وزن برابر) برای ایجاد نتایج ۱۸-۳۹ سال و میانگین شکاف جنسیتی برای ۴۰-۴۹، ۵۰-۵۹ سال میانگین گیری شد. و گروه های سنی ۶۰+ (با وزن برابر) برای ایجاد نتایج ۴۰+ سال میانگین گیری شدند.

ارتباط تبعیض جنسیتی حقوق با افزایش سن

تبعیض جنسیتی دستمزد بر اساس سن و گروه شغلی

بر اساس ارقام ONS، شکاف جنسیتی دستمزد برای کارگران تمام وقت از ۲/۳ درصد برای افراد ۳۰ ساله به.۹/۱۰ درصد برای افراد در چهل‌سالگی (و همچنان برای افراد بالای ۵۰ سال بالاتر است) افزایش می‌یابد.

داده‌های گروه‌های شغلی که بیش از یک میلیون نفر یا بیشتر نیروی کار دارند، افزایش شکاف دستمزد مشابه‍ی را نشان می‌دهد. برای مثال، شکاف دستمزد جنسیتی برای متخصصان مشاغل و خدمات عمومی، از ۷/۷ درصد برای کارگران ۳۰-۳۹ ساله به ۲/۱۵درصد برای افراد ۴۰-۴۹ ساله افزایش می‌یابد. در حالی که شکاف دستمزد جنسیتی برای متخصصان علوم، مهندسی و فناوری (STEM) در بیست سالگی ۳/۲٪ است، در سی‌سالگی آنها ۳/۸٪ و تا چهل‌سالگی آنها ۲/۱۲٪ است.

کدام مشاغل بیشترین تبعیض جنسیتی دستمزد را به نفع مردان دارند؟

با نگاهی به داده‌ها بر اساس اختلاف دستمزد و نه تعداد کارمندان، مشاغل بسیاری وجود دارد – که بخش‌های متعددی را در بر می‌گیرد – با شکاف‌های جنسیتی دستمزد برای کارگران تمام‌وقت بسیار بیشتر از میانگین ۳/۸ درصدی بریتانیا.

سه شغل برتر در بریتانیا با بیشترین شکاف جنسیتی دستمزد به نفع مردان شامل روانشناسان بالینی (۳۷٫۴٪)، تکنسین‌های وسایل نقلیه، مکانیک و برق (۱/۳۴ %) و کتابداران (۹/۲۹ %) هستند.

نمودار میانگین تبعیض جنسیتی دستمزد کارگران تمام وقت

مشاغل/نقش‌های شغلی، با گسترده‌ترین تبعیض جنسیتی دستمزد به نفع زنان در سال ۲۰۲۲

پنج شغل تمام وقت با بیشترین شکاف دستمزد جنسیتی به نفع زنان شامل سایر رانندگان و اپراتورهای حمل و نقل n.e.c است. – از جمله کارگر حمل و نقل، بازرس اتوبوس و دستیار بندر (۲/۵۱ % -)، منشی های پزشکی (۲۳% -)، نقشه برداران مجاز (۴/۲۰ % -)،  حرفه معلمی آموزش با نیازهای ویژه (۶/۱۸ % -)  و عاملان نیروگاه انرژی (۵/۱۲ % -).

گزارش شده است که فقط مشاغل اداری دولتی ملی، رانندگان قطار و تراموا و دستیاران پشتیبانی آموزشی هیچ شکاف جنسیتی در دستمزد (برای کارگران تمام وقت) در سال ۲۰۲۲ ندارند.

نمودار آماری نقش‌های شغلی، با گسترده‌ترین تبعیض جنسیتی دستمزد به نفع زنان در سال 2022

کدام صنایع در بریتانیا بیشترین تبعیض جنسیتی دستمزد را برای کارگران تمام وقت دارند؟

با توجه به داده‌های دفتر ملی آمار، متوسط ​​دستمزد سالانه برای کارگرانی که به صورت تمام وقت در بریتانیا مشغول به کار هستند، با ۷/۵ درصد افزایش به ۳۳۰۰۰ پوند در سال ۲۰۲۲ رسیده است. متوسط ​​دستمزد هفتگی ۶۴۰ پوند و متوسط ​​نرخ ساعتی ۳۷/۱۶ پوند است.

پردرآمدترین صنعت برای کارگران تمام وقت در سال ۲۰۲۲، تامین برق، گاز، بخار و تهویه مطبوع با میانگین حقوق ۴۵۷۷۰ پوند در سال است. شکاف جنسیتی دستمزد آن به نفع مردان ۲/۲۴ درصد است.

کارگران شاغل در فعالیت‌های مالی و بیمه به طور متوسط ​​سالانه ۴۳۷۱۰ پوند حقوق می‌گرفتند. شکاف دستمزد جنسیتی به نفع مردان ۴/۲۵ درصد است.

سومین بخش پردرآمد، اطلاعات و ارتباطات، با میانگین حقوق ۴۲۰۷۱ پوند، در سال  2022 است. شکاف جنسیتی دستمزد به نفع مردان۳/۱۴ % است.

کمترین درآمد در سال ۲۰۲۲، به طور متوسط، کسانی بودند که در صنعت اقامت و خدمات غذایی کار می‌کردند (شکاف جنسیتی دستمزد به نفع مردان۶/۱ %  است). میانگین حقوق آنها ۲۲۹۶۴ پوند حدود دو سوم میانگین حقوق انگلستان بود.

آمار میانگین شکاف دستمزد جنسیتی برای کارگران تمام وقت و متوسط حقوق سالانه کارگران تمام وقت

شما می‌توانید جدیدترین مطالب و مقالات را در زمینه مدیریت منابع انسانی، در وبلاگ سنجمان بخوانید.

Summary
Article Name
شکاف جنسیتی دستمزد در انگلستان در سال 2022
Description
طبق آخرین آمارهای اداره آمار ملی درباره‌ی درآمد کارکنان چنین برآورد می‌شود که بسیاری از مشاغل محبوب در بریتانیا دارای شکاف جنسیتی دستمزد هستند. این داده‌های رسمی توسط وبسایت Ciphr، فعال در زمینه منابع انسانی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت تا دریابند که کدامیک از مشاغل، صنایع و مکان‌های جغرافیایی بیشترین و کمترین شکاف جنسیتی دستمزد را در سال 2022 دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید