مدیریت زنجیره تامین (SCM) چیست؟

مدیریت زنجیره تامین مدیریت جریان کالاها و خدمات است و شامل کلیه فرآیندهایی است که مواد خام را به محصولات نهایی تبدیل می کند. این شامل ساده‌سازی فعال فعالیت‌های طرف عرضه یک کسب‌وکار برای به حداکثر رساندن ارزش مشتری و کسب مزیت رقابتی در بازار است.

مدیریت زنجیره تامین چگونه کار می کند؟

مدیریت زنجیره تامین نشان دهنده تلاش تامین کنندگان برای توسعه و پیاده سازی زنجیره‌های تامینی است که تا حد امکان کارآمد و مقرون به صرفه باشد. زنجیره‌های تامین همه چیز را از تولید گرفته تا توسعه محصول تا سیستم های اطلاعاتی مورد نیاز برای هدایت این تعهدات را پوشش می دهد.

به طور معمول، SCM تلاش می کند تا تولید، حمل و نقل و توزیع یک محصول را به صورت متمرکز کنترل یا پیوند دهد. با مدیریت زنجیره تامین، شرکت‌ها می‌توانند هزینه‌های اضافی را کاهش داده و محصولات را سریعتر به مصرف کننده تحویل دهند. این کار با حفظ کنترل شدیدتر موجودی‌های داخلی، تولید داخلی، توزیع، فروش و موجودی‌های فروشندگان شرکت انجام می‌شود.

SCM بر این ایده استوار است که تقریباً هر محصولی که به بازار می‌آید از تلاش‌های سازمان‌های مختلفی که یک زنجیره تامین را تشکیل می‌دهند، حاصل می‌شود. اگرچه زنجیره‌های تامین سال‌ها است وجود دارد، اما بیشتر شرکت‌ها اخیراً به آن‌ها به عنوان ارزش افزوده برای عملیات خود توجه کرده‌اند.

۵ بخش از SCM

در SCM، مدیر زنجیره تامین، تدارکات تمام جنبه های زنجیره تامین را که از پنج بخش تشکیل شده است، هماهنگ می کند:

  • طرح یا استراتژی
  • منبع (مواد خام یا خدمات)
  • تولید (با تمرکز بر بهره وری و کارایی)
  • تحویل و تدارکات
  • سیستم بازگشت (برای محصولات معیوب یا ناخواسته)

مدیر زنجیره تامین سعی می کند کمبودها را به حداقل برساند و هزینه ها را پایین نگه دارد. کار فقط مربوط به تدارکات و خرید موجودی نیست. به گفته Salary.com، مدیران زنجیره تامین “بر کل زنجیره تامین و عملیات لجستیک نظارت و مدیریت می کنند تا کارایی را به حداکثر برسانند و هزینه زنجیره تامین سازمان را به حداقل برسانند.”

بهبود بهره وری و بهره وری می تواند مستقیماً به خط نهایی یک شرکت برسد. مدیریت خوبSC شرکت‌ها را از سرفصل اخبار دور نگه می‌دارد و از فراخوان‌های گران قیمت و دعاوی قضایی دور نگه می‌دارد.

SCM در مقابل زنجیره تامین

زنجیره تامین شبکه ای از افراد، شرکت ها، منابع، فعالیت ها و فناوری هایی است که برای ساخت و فروش یک محصول یا خدمات استفاده می شود. یک زنجیره تامین با تحویل مواد خام از یک تامین کننده به یک تولید کننده شروع می‌شود و با تحویل محصول یا خدمات نهایی به مصرف کننده نهایی خاتمه می یابد.

SCM بر هر نقطه تماس محصول یا خدمات یک شرکت، از ایجاد اولیه تا فروش نهایی نظارت می‌کند. با مکان‌های بسیار زیادی در زنجیره تامین که می‌توانند از طریق کارایی ارزش افزوده یا از طریق افزایش هزینه‌ها ارزش خود را از دست بدهند، SCM مناسب می‌تواند درآمدها را افزایش دهد، هزینه‌ها را کاهش دهد و بر سود شرکت تأثیر بگذارد.

نمونه ای از مدیریت زنجیره تامین

Walgreens Boots Alliance Inc ، با درک اهمیت SCM برای تجارت خود، تصمیم گرفت زنجیره تامین خود را با سرمایه گذاری در فناوری تغییر دهد تا کل فرآیند را ساده کند. چندین سال است که این شرکت در حال سرمایه گذاری و اصلاح فرآیند مدیریت زنجیره تامین خود بوده است. Walgreens توانست از داده های بزرگ برای کمک به بهبود قابلیت های پیش بینی خود و مدیریت بهتر فرآیندهای فروش و مدیریت موجودی استفاده کند.

این شامل اضافه شدن کالین نلسون، مدیر ارشد زنجیره تامین آن در سال ۲۰۱۹ است. نقش او افزایش رضایت مشتری با افزایش حضور دیجیتالی شرکت است. فراتر از آن، در سال ۲۰۲۱، اعلام کرد که برای ۲۴۰۰۰ محصول در فروشگاه های خود تحویل دو ساعته و یک روزه رایگان ارائه می دهد.

مثال مدیریت زنجیره تامین چیست؟

مدیریت زنجیره تامین، عمل هماهنگ کردن فعالیت های مختلف لازم برای تولید و ارائه کالاها و خدمات به مشتریان یک کسب و کار است. نمونه هایی از فعالیت های زنجیره تامین می تواند شامل طراحی، تولید، بسته بندی یا حمل و نقل باشد.

چرا مدیریت زنجیره تامین مهم است؟

مدیریت زنجیره تامین مهم است زیرا می تواند به دستیابی به چندین هدف تجاری کمک کند. به عنوان مثال، کنترل فرآیندهای تولید می‌تواند کیفیت محصول را بهبود بخشد، خطر فراخوان و شکایت را کاهش دهد و در عین حال به ایجاد یک برند مصرف کننده قوی کمک کند. در عین حال، کنترل روی روش‌های حمل و نقل می‌تواند خدمات مشتری را با اجتناب از کمبودهای پرهزینه یا دوره‌های عرضه بیش از حد موجودی بهبود بخشد. به طور کلی، SCM فرصت های متعددی را برای شرکت ها فراهم می کند تا حاشیه سود خود را بهبود بخشند و به ویژه برای شرکت هایی با عملیات بزرگ و بین المللی مهم است.

اخلاق و مدیریت زنجیره تامین چگونه به هم مرتبط هستند؟

اخلاق به یکی از جنبه های مهم SCM تبدیل شده است، به طوری که مجموعه ای از اصول به نام اخلاق زنجیره تامین متولد شد. مصرف کنندگان و سرمایه گذاران در نحوه تولید محصولات خود، رفتار با نیروی کار و حفاظت از محیط زیست شرکت ها سرمایه گذاری می کنند. در نتیجه، شرکت‌ها با اتخاذ تدابیری برای کاهش ضایعات، بهبود شرایط کاری و کاهش تأثیر بر محیط‌زیست واکنش نشان می‌دهند.

۵ عنصر مدیریت زنجیره تامین چیست؟

مدیریت زنجیره تامین دارای پنج عنصر کلیدی است: برنامه ریزی، تامین منابع مواد خام، تولید، تحویل و بازده. مرحله برنامه ریزی به توسعه یک استراتژی کلی برای زنجیره تامین اشاره دارد، در حالی که چهار عنصر دیگر در الزامات کلیدی برای اجرای آن برنامه تخصص دارند. شرکت ها باید در هر پنج عنصر تخصص داشته باشند تا یک زنجیره تامین کارآمد داشته باشند و از تنگناهای گران قیمت جلوگیری کنند.

کدام عنصر از آمیخته بازاریابی با مدیریت زنجیره تامین سروکار دارد؟

مکان عنصر آمیخته بازاریابی است که با مدیریت زنجیره تامین سروکار دارد، زیرا شامل فرآیندهایی است که کالاها و خدمات را از ابتدای اولیه آنها به مقصد نهایی یعنی مشتری می برد.

منبع

پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر:

مدیریت عملیات ( Operations Management )

ERP چیست؟

مدیریت عملیات چیست؟

برای دریافت فایل word و pdf کلیک کنید

Summary
software image
Author Rating
1star1star1star1star1star
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
نرم افزار منابع انسانی آنلاین سنجمان
Software Category
وب اپلیکیشن
Landing Page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید