تجربه در مقابل شایستگی ها: تفاوت‌ها و اهمیت

کارفرمایان اغلب از نامزدها انتظار دارند که آموزش‌های قبلی یا سابقه کاری در صنعت خود داشته باشند. برخی از صنایع به یک کارمند بالقوه نیاز دارند که سال‌ها تجربه یا ارتباطات مرتبط در آن حیطه کاری را داشته باشد، در حالی که برخی دیگر به کارجویی با سطح تحصیلات یا گواهینامه خاصی نیاز دارند. ممکن است بسته به رشته و سابقه شغلی خود، تجربه یا مدارک بیشتری داشته باشید، اما هر دو در جستجوی شغل جدید جایگاهی دارند. در این مقاله، ما توضیح می‌دهیم که تجربه و شایستگی چیست و چگونه متفاوت است.

تجربه چیست؟

تجربه، کاری است که انجام داده‌اید و به شما کمک کرده تا مهارت‌ها و دانشی را که در رشته خود دارید یاد بگیرید و تمرین کنید. می‌توانید تجربه را به عنوان سابقه کاری که ممکن است در رزومه خود ذکر کنید در نظر بگیرید. وقتی تجربه خود را به کارفرمایان می‌گویید، پروژه‌هایی را که تکمیل کرده‌اید یا موقعیت‌هایی را که قبلاً در آن‌ها کار کرده‌اید، همراه با وظایفی که داشتید و کارهای روزانه‌ای که انجام داده‌اید فهرست می‌کنید. می‌توانید پروژه‌های شخصی یا دوره‌های کارآموزی را نیز به عنوان تجربه در نظر بگیرید، زیرا هر دو به کارفرمایان نشان می‌دهند که شما تجربه‌ای در دنیای واقعی در حرفه خود دارید.

شخصی که برای موقعیتی به عنوان مدیر بازاریابی درخواست کار می‌کند، ممکن است تجربه کار به عنوان نماینده خدمات مشتری، سپس مدیر رسانه‌های اجتماعی و در نهایت، یک همکار بازاریابی را داشته باشد. نامزد احتمالاً سابقه کار در موقعیت‌هایی را دارد که به آنها کمک می‌کند تا در مورد بازاریابی و نحوه برقراری ارتباط با مشتریان و ارائه تبلیغات هدفمند بیاموزند.

شایستگی چیست؟

شایستگی ها شامل آموزش یا تحصیلاتی است که شما را برای موقعیتی در رشته خود آماده می‌کند. بسیاری از زمینه‌ها به دانش عمیق فناوری، ریاضیات، تاریخ یا علوم نیاز دارند. نمونه‌های متداول مدارک عبارتند از مدرک دانشگاهی، گواهینامه، گواهینامه یا دیپلم دبیرستان. کارفرمایان ممکن است انتظار داشته باشند که نامزدها قبل از درخواست برای یک موقعیت، سطح خاصی از تحصیلات یا نوع دیگری از شایستگی را داشته باشند.

فردی را در نظر بگیرید که برای جراح شدن در بیمارستان درخواست داده است. مدیر استخدام انتظار دارد که یک جراح مدرک دانشگاهی از دانشکده پزشکی در دست داشته باشد. جراحان همچنین برای انجام کار به مجوز نیاز دارند، بنابراین یک کارفرمای بالقوه ممکن است این صلاحیت را هنگام بررسی اینکه کدام نامزد را انتخاب کند، بررسی کنند. این صلاحیت‌ها تضمین می‌کند که بیمارستان یک جراح را استخدام می‌کند که بتواند با خیال راحت عمل‌های جراحی بیماران را انجام دهد.

تجربه در مقابل شایستگی

بسیاری از کاندیداها هم تجربه و هم صلاحیت دارند و هر دو به توانایی آنها در انجام کارشان کمک می‌کنند. صلاحیت‌ها نشان می‌دهد که شما دانش لازم برای حرفه خود را دارید، در حالی که تجربه ثابت می‌کند که شما در زمینه کاری خود تمرین کرده‌اید. کارفرمایان می‌توانند با تماس با شرکت‌هایی که قبلاً با آن‌ها کار کرده‌اید، سوابق کاری شما را تأیید کنند. همچنین می‌توانند با تماس با دانشگاه یا هیئت صدور مجوز برای رشته شما، صلاحیت‌ها را بررسی کنند. فردی با تجربه نسبت به فردی که دارای مدارک بیشتر و تجربه کمتری است به آموزش کمتری نیاز دارد. اما یک داوطلب با مدارک تخصصی ممکن است دانش به روزتری در مورد یک رشته خاص داشته باشد.

بسته به صنعت و نقشی که شرکت ارائه می‌دهد، شرکت‌ها می‌توانند از استخدام نامزدهایی با تجربه، شایستگی یا هر دو بهره ببرند. برخی از صنایع، مانند ساخت و ساز، شخصی با تجربه عملی و سابقه کاری قابل اعتماد را ترجیح می‌دهند، در حالی که شرکتی که یک فیزیکدان نظری را استخدام می‌کند ممکن است به نامزدی با تحصیلات دانشگاهی گسترده مانند دکترا نیاز داشته باشد.

اهمیت تجربه و شایستگی در کاریابی

در اینجا چند دلیل وجود دارد که هم شایستگی و هم تجربه در جستجوی شغل مهم است:

چرا کارفرمایان فردی با تجربه می‌خواهند؟

یک نامزد با تجربه دارای مهارت‌ها، آموزش و دانش است که می‌تواند منجر به انتقال آسان به سمت جدید خود شود. آنها ممکن است بتوانند سریعتر کار را بدون نیاز به آموزش طولانی شروع کنند. علاوه بر این، تجربه به این معنی است که یک متقاضی کار در صنعت خود، مشتریان یا تامین کنندگان بالقوه را می‌شناسد. در بازاریابی یا فروش، این نوع تجربه و شبکه می‌تواند به رشد شرکت و یافتن مشتریان جدید کمک کند.

کارمندان با تجربه همچنین ممکن است مهارت‌های قابل انتقال یا مهارت‌های نرمی داشته باشند که از طریق تمرین توسعه می‌یابند، مانند ارتباطات، رهبری تیم‌ها، آموزش سایر کارکنان یا مدیریت زمان آنها. اگر سال‌ها تجربه در زمینه خاصی دارید، اغلب منابع متعددی دارید که می‌توانند مثال‌هایی از این که چرا شما یک کاندیدای عالی هستید، ارائه می‌دهند. حتی برخی از کارمندان اگر برای مدت قابل توجهی در صنعت خود کار کرده باشند، شهرت مثبت و گسترده‌ای در صنعت خود دارند.

چرا کارفرمایان به دنبال افراد واجد شرایط هستند؟

شخصی که واجد شرایط لازم است، اغلب زمان قابل توجهی را برای یادگیری در مورد صنعت خود صرف می‌کند. این نوع مسئولیت‌پذیری ثابت می‌کند که نامزد جاه طلبی و انگیزه دارد. به این معنی که آنها احتمالاً از انتظارات در پروژه‌ها یا وظایف فراتر خواهند رفت. اگر صلاحیت‌های بیشتری دارید، به‌ویژه موارد اخیر، ممکن است در مورد فناوری، مقررات یا پیشرفت‌های جدید در زمینه خود اطلاعات بیشتری کسب کنید. علاوه بر این، کارمندانی که دارای شرایط لازم هستند، ممکن است ایده‌های قبلی در مورد نحوه انجام کاری که به آنها محول شده است نداشته باشند. این امکان نوآوری و آزمایش بیشتر در فرآیندهای شرکت را فراهم می‌کند.

چرا ممکن است به تجربه و شایستگی نیاز داشته باشید

در حالی که تجربه و صلاحیت‌ها متفاوت است، هر دو برای جستجوی شغل شما مهم هستند. یک داوطلب با سالها تجربه می‌تواند از آموزش‌های به روز در رشته خود بهره‌مند شود. فردی با سالها تحصیل می‌تواند دانش خود را از طریق پروژه‌ها یا دوره‌های کارآموزی به کار گیرد و تجربه واقعی کسب کند. کارفرمایان معمولاً دوست دارند کاندیدایی را ببینند که هر دو را در رزومه خود گنجانده باشد و شما می‌توانید با دنبال کردن فرصت‌های تحصیلی یا کاری از مزایای تجربه و مدارک تحصیلی بهره مند شوید. R

بیشتر بخوانید:

پرسشنامه شخصیت برای مشاغل

انیاگرام برای رهبران کسب و کار

نظریه هوش‌های چندگانه گاردنر و انتخاب‌های شغلی

Summary
software image
Author Rating
1star1star1star1star1star
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Operating System
وب اپلیکیشن
Software Category
نرم افزار سازمانی منابع انسانی
Landing Page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید