تست هوش چندگانه گاردنر: چیست و چگونه استفاده می‌شود

هزاران تست در اینترنت وجود دارد که مدعی سنجش هوش هستند. برخی از آنها علمی هستند، در حالی که برخی دیگر فقط برای سرگرمی با استفاده از بازی‌های کلمات یا پازل های تصویری هستند. یکی از این ارزیابی‌های هوش، تست هوش چندگانه گاردنر (MIT) است.

تئوری پشت آزمون او که توسط روانشناس هاوارد گاردنر در سال ۱۹۸۳ ابداع شد، بیان می‌کند که هوش یک واحد اندازه‌گیری نیست، بلکه چندگانه است. این توسط بسیاری به عنوان یک رویکرد عقل سلیم برای ارزیابی هوش تلقی می‌شود، زیرا اکثر مردم بر هر موضوعی تسلط ندارند. برخی ممکن است درک قوی از ریاضیات داشته باشند، اما خود را مقاله نویس خوبی نمی‌دانند. اصل این مفهوم نشان می‌دهد که فقط به این دلیل که در یک موضوع خوب نیستید، به این معنی نیست که باهوش نیستید.

هوش‌های گاردنر

گاردنر پیشنهاد کرد که هر کس دارای هشت نوع هوش است که برخی از آنها را بر دیگران ترجیح می‌دهیم. (اگرچه گاردنر و همتایانش به سرعت اشاره می‌کنند که ممکن است موارد بسیار بیشتری وجود داشته باشد). آنها عبارتند از:

هوش موسیقایی

فردی با هوش موزیکال-هارمونیک بالا می‌تواند موسیقی را عالی بسازد و ممکن است دستاوردهای موسیقی زیادی داشته باشد. این همه اشکال تئوری موسیقی را پوشش می‌دهد. فردی که هوش موسیقایی بالایی دارد ممکن است بتواند آواز بخواند، ساز بنوازد، موسیقی بخواند، کلید و حالت یک آهنگ را شناسایی کند یا بیشتر.

بصری فضایی

این هوش به توانایی ترسیم یک تصویر بصری در ذهن اشاره دارد. کسانی که پرفروش‌ترین نویسندگان داستان هستند، ممکن است قضاوت فضایی بالایی داشته باشند، زیرا می‌توانند شخصیت یا موقعیتی را در ذهن خود تجسم کنند و آن را به خوبی روی کاغذ ترجمه کنند. همچنین، مخترعان می‌توانند اختراع خود را در چشمان خود ببینند و به آنها کمک می‌کند تا آن را بیشتر توسعه دهند.

کلامی – زبانی

کسانی که هوش کلامی بالایی دارند معمولا با کلماتی مانند نویسندگان و غزل سراها عالی هستند. آنها می‌دانند که از کدام کلمات در زمان مناسب استفاده کنند و همچنین می‌توانند به راحتی کلمات را حفظ و سازماندهی کنند.

ریاضی منطقی

این هوش شامل چیزی بیش از خوب بودن در ریاضیات است. کسانی که تفکر انتقادی و مهارت استدلال بالایی دارند، از هوش منطقی-ریاضی بالایی نیز برخوردارند.

بدنی- حرکتی

کسانی که هوش بدنی بالایی دارند به طور طبیعی در فعالیت بدنی مهارت دارند. با این حال، این فراتر از خوب بودن در ورزش است. اگر در دست زدن به اشیاء، در رقصیدن یا حتی بازیگری خوب هستید، احتمالاً هوش بدنی بالایی دارید. این هوش با بسیاری از اشکال دیگر هوش همپوشانی دارد. به عنوان مثال، هنرمندی که با دستان خود هنر می‌سازد، احتمالاً هوش بدنی بالایی دارد. افراد با هوش موسیقایی بالا اگر آواز بخوانند یا ساز بزنند ممکن است هوش بدنی بالایی داشته باشند. از بدنساز گرفته تا افسر پلیس، این افراد می‌دانند چگونه از بدن خود به خوبی استفاده کنند.

میان فردی

افراد با مهارت‌های بین فردی بالا اغلب در یک گروه به خوبی کار می‌کنند. آنها می‌توانند حالات و احساسات دیگران را بخوانند و به طور طبیعی در موقعیت‌های اجتماعی شهودی هستند. با این حال، برای داشتن هوش بین فردی بالا، لازم نیست برونگرا باشید. اگر فقط در مکالمه مهارت دارید، از بیان ایده‌های خود لذت می برید و می‌توانید یاد بگیرید که مردم را دوست داشته باشید، ممکن است در هوش بین فردی خوب باشید. وقتی صحبت از این هوش خاص می‌شود، شخصیت‌های عمومی معمولاً رتبه بالایی دارند. معلمان، فروشندگان، مشاوران، مددکاران اجتماعی و هر کس دیگری که با مردم کار می‌کند نیز مدعی هستند.

درون فردی

کسانی که از هوش درون فردی بالایی برخوردارند، هوشیار و از خودآگاهی بالایی برخوردارند. آنها می‌توانند نقاط ضعف خود را تشخیص دهند، بدانند که چگونه به یک موقعیت واکنش نشان خواهند داد و در مورد اعمال خود فکر کنند.

طبیعت گرایانه

هفت مورد اول هوش اولیه گاردنر هستند، در حالی که هوش طبیعت‌گرا بعدها پیشنهاد شد. کسانی که هوش طبیعت گرایانه بالایی دارند در هر موقعیتی که طبیعت را در بر می‌گیرد خوب هستند. به عنوان مثال، یک شکارچی ممکن است موفق‌تر باشد زیرا در محیط طبیعی احساس می‌کند که در خانه است. یک گیاه شناس ممکن است ارتباط خاصی با گیاهان و طبیعت احساس کند و به آنها استعداد طبقه‌بندی و درک حیات گیاهی بدهد. ارتباط کشاورز با زمین به آنها آگاهی می‌دهد که چگونه در میانه شرایط متغیر محصول خوبی برداشت کنند.

سایر هوش های گاردنر

گاردنر هنوز در حال رشد و توسعه نظریه خود، تحقیق در مورد هوش‌های جدید و ارزیابی پتانسیل آنها برای گنجاندن است. او یک هوش وجودی را در نظر گرفته است، جایی که کسی با زیر سوال بردن نقش بشریت و هدف زندگی شکوفا می‌شود. گاردنر همچنین به بررسی هوش آموزشی پرداخته است که به فرد توانایی با استعدادی برای آموزش به دیگران می‌دهد. S

تست هوش گاردنر بر روی سایت سنجمان قرار گرفت
جهت انجام تست هوش چندگانه گاردنر به صورت آنلاین با هزینه ۲۲۵۰۰ تومان کلیک کنید و کارنامه کاربردی خود را دریافت نمایید.
مدت زمان پاسخگویی به ۸۰ سوال این آزمون ۲۰ دقیقه می‌باشد.
تست گاردنر

برای مشاهده سایر تست‌های هوش و شخصیت کلیک کنید

Summary
software image
Author Rating
1star1star1star1star1star
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
وب اپلیکیشن
Software Category
نرم افزار سازمانی منابع انسانی
Landing Page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید