تست MMPI-2 و MMPI-A دارای ۱۰ مقیاس بالینی هستند که برای نشان دادن شرایط مختلف روانی استفاده می‌شود، اگرچه MMPI-2-RF و MMPI-A-RF از مقیاس‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. علیرغم نام‌هایی که برای هر مقیاس داده شده است، آنها معیار خالصی نیستند زیرا بسیاری از شرایط دارای علائم همپوشانی هستند. به همین دلیل، اکثر روانشناسان به سادگی به هر مقیاس با عدد اشاره می‌کنند. در اینجا مروری مختصر از مقیاس‌های بالینی در MMPI-2 و MMPI-A است.

مقیاس TRIN

مقیاس ناسازگاری پاسخ واقعی (TRIN) برای تشخیص افرادی که از پاسخ‌دهی ثابت استفاده می‌کنند، روشی برای شرکت در آزمون بدون توجه به سؤال، مانند علامت‌گذاری ده سؤال «درست»، ده سؤال بعدی به عنوان «نادرست» و غیره ایجاد شده است. به دلیل ناتوانی در خواندن یا درک مطالب آزمون یا نافرمانی در مورد شرکت در آزمون، می‌توان از پاسخ‌دهی ثابت استفاده کرد. این بخش شامل ۲۰ سوال زوجی است که برعکس یکدیگر هستند.

مقیاس VRIN

مقیاس ناسازگاری پاسخ متغیر (VRIN) روش دیگری است که برای تشخیص پاسخ‌های ناسازگار و تصادفی توسعه یافته است. مانند پاسخ دهی ثابت، این می تواند عمدی باشد یا به دلیل عدم درک مطلب یا ناتوانی در خواندن آن باشد.

مقیاس Fb

این مقیاس برای نشان دادن تغییرات در نحوه پاسخ یک فرد در نیمه اول آزمون در مقابل نحوه پاسخ آنها در نیمه دوم با استفاده از سؤالاتی طراحی شده است که اکثر پاسخ دهندگان عادی از آنها پشتیبانی نمی‌کنند. نمرات بالا در این مقیاس گاهی اوقات نشان می دهد که پاسخ دهنده توجه خود را متوقف کرده و به طور تصادفی به سوالات پاسخ می دهد. همچنین می تواند به دلیل گزارش بیش از حد یا کم، پاسخگویی ثابت، خسته شدن یا تحت استرس شدید باشد.

مقیاس Fp

این مقیاس به تشخیص گزارش بیش از حد عمدی در افرادی که نوعی اختلال سلامت روان دارند یا از پاسخ‌های تصادفی یا ثابت استفاده می‌کنند، کمک می‌کند.

مقیاس FBS

مقیاس «روایی علائم» برای افرادی استفاده می‌شود که در این آزمون شرکت می‌کنند زیرا ادعا می‌کنند که آسیب شخصی یا ناتوانی داشته‌اند. این مقیاس می‌تواند به ایجاد اعتبار آزمون شونده کمک کند.

مقیاس S

مقیاس «ارائه خود برتر» در سال ۱۹۹۵ برای جستجوی گزارش‌دهی ناکافی بیشتر ایجاد شد. همچنین دارای مقیاس‌های فرعی است که باور آزمون‌دهنده را به خوبی انسانی، آرامش، رضایت از زندگی، صبر/انکار تحریک‌پذیری و انکار عیوب اخلاقی ارزیابی می‌کند.

خلاصه

در حالی که نسخه‌های مختلف آزمون از نظر ساختار متفاوت است،  MMPI-2و MMPI-A از ۱۰ مقیاس ساخته شده‌اند که برای نشان دادن شرایط مختلف روان‌شناختی استفاده می‌شوند. این آزمون همچنین دارای مقیاس‌های اعتبار است که می‌تواند برای تشخیص مسائل مربوط به نتایج مانند تلاش‌های آگاهانه یا ناخودآگاه برای دستکاری نتایج ارزیابی مفید باشد.

تست MMPI چقدر دقیق است؟

MMPI قابل اعتماد در نظر گرفته می‌شود. با این حال، این تنها یکی از ابزارهای بسیاری برای تشخیص شرایط سلامت روان است. اگرچه MMPI اطلاعات مفیدی را ارائه می‌دهد، اما یک متخصص بهداشت نباید برای تشخیص کامل تنها به یک ابزار تکیه کند. تشخیص باید با در نظر گرفتن تعدادی از موارد مانند معاینه فیزیکی و روانشناختی، سابقه سلامت کامل، و در صورت لزوم، آزمایش‌های آزمایشگاهی برای رد مصرف مواد و/یا سایر بیماری‌هایی که ممکن است علائم بیماری‌های روانی را ایجاد کنند، انجام شود.

مواردی که باید هنگام شرکت در آزمون MMPI در نظر بگیرید

اگر در حال شرکت در آزمون MMPI هستید، نکات مفیدی که باید به خاطر داشته باشید به شرح زیر است:

  • این یک آزمون قبولی یا مردود نیست: هیچ راهی برای درست یا غلط گرفتن سؤالات آزمون وجود ندارد. آزمون ابزاری برای ارزیابی شخصیت و بیماری‌های روانی است.
  • می‌توانید یک آزمون MMPI را به صورت آنلاین به صورت رایگان انجام دهید: برخی از سایت‌ها یک آزمون تمرینی رایگان ارائه می‌دهند تا بتوانید با انواع سؤالات راحت باشید.
  • شما برای این آزمون مطالعه نمی‌کنید: شرکت در یک آزمون تمرینی می‌تواند به شما کمک کند برای زمانی که در آزمون واقعی شرکت می‌کنید، آمادگی بیشتری داشته باشید. با این حال، از آنجایی که هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد، سعی کنید استرس نداشته باشید. به عنوان مثال، برای MMPI مانند یک آزمون در مدرسه مطالعه نمی‌کنید.
  • آزمون باید توسط یک متخصص انجام شود: در حالی که انجام یک آزمون عملی اشکالی ندارد، به یاد داشته باشید که آزمایش واقعی توسط یک متخصص بهداشت انجام و نمره گذاری می‌شود.
  • صادق باشید: سعی نکنید پاسخ های آزمون خود را تغییر دهید. صداقت به معتبرتر شدن آزمون کمک می کند.

خلاصه

MMPI پر استفاده‌ترین و گسترده‌ترین ابزار ارزیابی روانشناختی است. این به طور گسترده برای کمک به پزشکان و درمانگران برای غربالگری و تشخیص بیماری های روانی استفاده می شود. این آزمون شامل تکمیل تعدادی سوال است که مربوط به مقیاس‌های مختلف است که با شرایط خاص سلامت روان مطابقت دارد. با این حال، متخصصان سلامت روان هنگام تشخیص تنها به نتایج متکی نیستند. S

پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه‌سوتا(MMPI)
495000 تومان
مدت زمان مورد نیاز برای تست: ۲۰ دقیقه
شروع آزمون

پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر:

آزمون آنلاین NEO ( تست نئو )

رابطه شخصیت با رفتار سازمانی

چگونه فرهنگ سازمانی را ارتقا دهیم؟

تست انیاگرام ( آزمون آنلاین Enneagram)

کارشناس فروش چیست ؟

Summary
software image
Author Rating
1star1star1star1star1star
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
وب اپلیکیشن
Software Category
نرم افزار سازمانی منابع انسانی
Landing Page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید