تست MMPI چیست؟

پرسشنامه شخصیت چند وجهی مینه‌سوتا (MMPI) پرکاربردترین و تحقیق شده ترین ابزار ارزیابی بالینی است که توسط متخصصان سلامت روان برای کمک به تشخیص اختلالات سلامت روان استفاده می‌‍شود. این مقاله چگونگی توسعه MMPI، نحوه استفاده از آن و نسخه‌های مختلف ابزار موجود را مورد بحث قرار می‌دهد.

تاریخچه MMPI

پرسشنامه شخصیت چند وجهی مینه‌سوتا (MMPI) در سال ۱۹۳۷ توسط روانشناس بالینی استارک آر هاتاوی و روانپزشک اعصاب جی چارنلی مک کینلی در دانشگاه مینه سوتا تهیه شد.

آنها ابتدا این تست را برای استفاده در گروه روانشناسی دانشگاه مینه‌سوتا توسعه دادند. هدف توسعه ابزاری بود که بتواند به عنوان ابزاری عینی برای ارزیابی شرایط مختلف روانپزشکی و شدت آنها استفاده شود. موارد آزمون در ابتدا با انتخاب سؤالاتی که توسط افرادی که دارای شرایط مختلف سلامت روان تشخیص داده شده بودند، ایجاد شدند.

این آزمون به یکی از پرکاربردترین ارزیابی‌های روان‌شناختی تبدیل شد. از این آزمون در کلینیک‌های روانشناسی، بیمارستان‌ها، مراکز اصلاحی، و غربالگری‌های قبل از استخدام مورد استفاده قرار گرفت.

امروزه، این پرکاربردترین ابزار تست بالینی است و یکی از آزمایش‌های روان‌شناختی موجود است که بیشتر مورد تحقیق قرار گرفته است. در حالی که MMPI یک آزمایش کامل نیست، اما همچنان یک ابزار ارزشمند در تشخیص و درمان بیماری‌های روانی است.

انواع تست‌های MMPI

در سال‌های پس از اولین انتشار این تست، پزشکان و محققان شروع به زیر سوال بردن صحت MMPI کردند. منتقدان اشاره کردند که گروه نمونه اولیه ناکافی بود. برخی دیگر استدلال کردند که نتایج نشان دهنده سوگیری احتمالی در آزمون است، در حالی که دیگران احساس کردند خود آزمون حاوی سؤالات جنسیتی و نژادپرستانه است.

در پاسخ به این مسائل، MMPI در اواخر دهه ۱۹۸۰ مورد بازنگری قرار گرفت. بسیاری از سؤالات حذف یا بازنویسی شدند در حالی که تعدادی سؤال جدید اضافه شدند. علاوه بر این، مقیاس‌های اعتبار جدید در آزمون تجدیدنظر شده گنجانده شد.

MMPI-2: نسخه اصلاح شده آزمایش در سال ۱۹۸۹ به عنوان MMPI-2.3 منتشر شد. این آزمایش مجدداً در سال ۲۰۰۱ منتشر شد و در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۹ به روزرسانی شد.  امروزه نیز به عنوان پرکاربردترین آزمون ارزیابی بالینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

MMPI-2-RF: نسخه دیگری از این آزمون که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد، به عنوان فهرست شخصیت چند وجهی مینه‌سوتا-۲-فرم بازسازی شده، جایگزینی برای MMPI-2.4 شناخته می‌شود.

MMPI-A : همچنین یک MMPI منتشر شده در سال ۱۹۹۲ وجود دارد که برای نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ ساله به نام MMPI-A مناسب است. با ۴۷۸ سوال، حدود یک ساعت طول می کشد تا تکمیل شود.

MMPI-A-RF : در سال ۲۰۱۶، پرسشنامه شخصیت چند وجهی مینه‌سوتا-فرم بازسازی‌شده نوجوانان (MMPI-A-RF)  منتشر شد. این فرم کوتاه‌تر است و فقط ۲۴۱ سؤال دارد که ۲۵ تا ۴۵ دقیقه برای پاسخگویی به آنها نیاز است.

MMPI-3: آخرین نسخه این تست، MMPI-3، در سال ۲۰۲۰ منتشر شد. تکمیل این تست ۲۵ تا ۵۰ دقیقه طول می‌کشد و به فرمت‌های انگلیسی، اسپانیایی و فرانسوی برای کانادا در دسترس است.

نحوه استفاده از MMPI

MMPI معمولاً توسط متخصصان سلامت روان برای ارزیابی و تشخیص بیماری روانی استفاده می‌شود، اما در زمینه‌های دیگر خارج از روانشناسی بالینی نیز مورد استفاده قرار گرفته است. MMPI-2 اغلب در پرونده‌های حقوقی، از جمله دفاع جنایی و اختلافات حضانت استفاده می‌شود.

این تست همچنین به عنوان ابزار غربالگری برای مشاغل خاص، به ویژه مشاغل پرخطر استفاده شده است، اگرچه استفاده از آن در این روش بحث برانگیز بوده است. همچنین برای ارزیابی اثربخشی برنامه‌های درمانی، از جمله برنامه‌های مصرف مواد، استفاده می‌شود.

شرکت در آزمون MMPI

MMPI-2 شامل ۵۶۷ آیتم آزمایشی است و تقریباً ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد تا تکمیل شود. MMPI-3 شامل ۳۳۵ مورد خود گزارش‌دهی است و ۲۵ تا ۳۵ دقیقه برای مدیریت توسط کامپیوتر و ۳۵ تا ۴۰ دقیقه برای مدیریت با کاغذ و مداد طول می‌کشد. علاوه بر این، MMPI متعلق به دانشگاه مینه‌سوتا است، به این معنی که پزشکان باید برای اجرا و استفاده از آزمایش هزینه بپردازند. MMPI باید توسط یک متخصص، ترجیحا یک روانشناس بالینی یا روانپزشک، که آموزش‌های ویژه ای در مورد استفاده از MMPI دیده است، اجرا، نمره‌گذاری و تفسیر شود. آزمون MMPI باید با سایر ابزارهای ارزیابی نیز استفاده شود. تشخیص هرگز نباید تنها بر اساس نتایج MMPI انجام شود. MMPI را می‌توان به صورت فردی یا گروهی اداره کرد و نسخه‌های کامپیوتری نیز موجود است. هر دو MMPI-2 و MMPI-2-RF برای افراد ۱۸ سال و بالاتر طراحی شده‌اند.

این آزمون را می‌توان با دست یا رایانه نمره داد، اما نتایج باید همیشه توسط یک متخصص بهداشت روان واجد شرایط که آموزش گسترده‌ای در زمینه تفسیر MMPI دیده است، تفسیر شود.

تست MMPI چه اندازه می گیرد

MMPI-2 و MMPI-A دارای ۱۰ مقیاس بالینی هستند که برای نشان دادن شرایط مختلف روانی استفاده می شود، اگرچه MMPI-2-RF و MMPI-A-RF از مقیاس‌های متفاوتی استفاده می‌کنند.

علیرغم نام‌هایی که برای هر مقیاس داده شده است، آنها معیار خالصی نیستند زیرا بسیاری از شرایط دارای علائم همپوشانی هستند. به همین دلیل، اکثر روانشناسان به سادگی به هر مقیاس با عدد اشاره می‌کنند. R

پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه‌سوتا(MMPI)
495000 تومان
مدت زمان مورد نیاز برای تست: ۲۰ دقیقه
شروع آزمون

پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر:

آزمون آنلاین NEO ( تست نئو )

رابطه شخصیت با رفتار سازمانی

چگونه فرهنگ سازمانی را ارتقا دهیم؟

تست انیاگرام ( آزمون آنلاین Enneagram)

کارشناس فروش چیست ؟

Summary
software image
Author Rating
1star1star1star1star1star
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
وب اپلیکیشن
Software Category
نرم افزار سازمانی منابع انسانی
Landing Page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید