منظور از ارشد در عناوین شغلی چیست؟

همانطور که در مسیر شغلی انتخابی خود پیشرفت می‌کنید، احتمالأ عنوان شغلی شما تغییر خواهد کرد. ارتقاء شغلی شما اغلب با عنوان سطح بالاتری همراه است که سطح بالاتری از مسئولیت شما را نشان می‌دهد. درک معنای ارشد در عناوین شغلی می‌تواند به شما کمک کند تعیین کنید که چه زمانی ممکن است انتظار داشته باشید که یک موقعیت ارشد در حرفه خود کسب کنید. در این مقاله، عناوین شغلی ارشد و اینکه اصطلاح ارشد در این زمینه به چه معناست را مورد بحث قرار می‌دهیم.

عنوان شغلی « ارشد» چیست؟

عنوان شغلی ارشد به عنوانی اطلاق می‌شود که به حرفه‌ای داده می‌شود که تا سطح خاصی در حرفه خود پیشرفت کرده است. کارکنان ارشد تمایل دارند تجربه بیشتری در صنعت خود داشته باشند و همچنین دانشی که می‌توانند با دیگران به اشتراک بگذارند. برخی از پست‌های ارشد به مهارت‌های رهبری قوی نیاز دارند، زیرا آن‌هایی که در سطح ارشد هستند ممکن است به‌عنوان مربی یا سرپرست برای کارکنان سطح پایین عمل کنند.

عناصر کلیدی عنوان ارشد

چندین عنصر کلیدی که عنوان شغلی ارشد را تعریف می‌کند ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • توانایی‌های رهبری و تدریس
  • سال‌ها تجربه
  • تمایل به ابتکار عمل در پروژه‌ها و مسائلی که پیش می‌آید
  • کاملأ صنعت آنها را درک می‌کند
  • می‌توانند نتایج کار خود را نشان دهند
  • گواهینامه‌های اضافی را همانطور که در صنعت خود لازم است حفظ می‌کند
  • در رویدادها یا انجمن‌های حرفه‌ای شرکت می‌کند یا در آن شرکت می‌کند

یک موقعیت در سطح ارشد در یکی از حوزه‌های صنعت شما ممکن است شما را به سمت یک موقعیت سطح پایین‌تر هدایت کند. به عنوان مثال، اگر شما یک برنامه نویس ارشد نرم افزار هستید، ممکن است به سمت مدیر پروژه بروید. در آن نقش جدید، تجربه یا دانش زیادی نخواهید داشت، به این معنی که ممکن است تا زمانی که بتوانید به عنوان مدیر پروژه تجربه و دانش بیشتری کسب کنید، از عنوان خود عقب نشینی کنید. از آنجا، ممکن است بتوانید به سمت یک نقش ارشد مدیریت پروژه بروید.

اهمیت عناوین شغلی

عناوین شغلی می‌تواند مهم باشد، به خصوص زمانی که به دنبال شغل دیگری هستید یا برای پیشرفت در حرفه خود کار می‌کنید. یک مدیر استخدام یا سرپرست ممکن است به رزومه شما نگاه کند تا عناوین شغلی شما را در گذشته بررسی کند که به آنها حس پیشرفت شغلی و سابقه شغلی شما را می‌دهد. با این حال، از آنجایی که عناوین شغلی بین صنایع و شرکت‌ها به شدت متفاوت است، استخدام کنندگان و مدیران استخدام ممکن است تصمیم خود را صرفأ بر اساس عنوان شما بنا نکنند.

مسئولیت‌های شما معمولأ وزن بیشتری نسبت به عنوان شغل رسمی شما دارد. اگر برای شرکتی کار می‌کنید که عناوین شغلی منحصر به فردی را به شما اختصاص می‌دهد که به طور کامل وظایف محول شده به شما را در نقش شما منعکس نمی‌کند، ممکن است بخواهید عنوان توصیفی‌تری را در کنار عنوان رسمی خود در رزومه خود قرار دهید. به عنوان مثال، اگر در بخش خدمات مشتری کار می‌کردید اما عنوان شما کارشناس رضایت مشتری بود، می‌توانید آن عنوان را با چیزی مانند «کارشناس رضایت مشتری (نماینده خدمات مشتری)» فهرست کنید.

تفاوت عناوین شغلی

عناوین شغلی می‌تواند شامل اصطلاحات مختلفی برای اشاره به سطح موقعیت باشد. این شرایط بسته به ساختار سازمانی شرکت و همچنین مسئولیت‌های محول شده به افراد می‌تواند متفاوت باشد. چند نمونه از اصطلاحات عنوان شغلی مختلف که نشان دهنده سطح مهارت یا سابقه کاری هستند عبارتند از:

ارشد در مقابل رهبر

اصطلاح سرنخ در عنوان شغلی معمولأ نشان دهنده یک موقعیت نظارتی سطح پایین‌تر است. فروشگاه‌های خرده‌فروشی و رستوران‌ها اغلب دارای موقعیت‌های نوبتی هستند که به افرادی داده می‌شود که می‌توانند سایر کارکنانی را که در یک شیفت خاص کار می‌کنند رهبری و مدیریت کنند. یک موقعیت رهبری به کسی اجازه می‌دهد تا در مدیریت، با مسئولیت‌هایی مانند نظارت بر کارمندان در حین انجام وظایف روزمره خود و اطمینان از اینکه همه از قوانین و خط مشی‌های سازمان پیروی می‌کنند، تجربه کسب کند.

برخی از سرنخ ها به برنامه‌ریزی و بودجه کمک می‌کنند. با این حال، بیشتر سرنخ‌ها نیز بسیاری از وظایف مشابه کارمندانی را که بر آنها نظارت می‌کنند، انجام می‌دهند. در یک کافی‌شاپ، یک شیفت معمولأ همچنان سفارش‌ها را می‌پذیرد، با مشتریان تعامل می‌کند و نوشیدنی‌ها را آماده می‌کند، در حالی که سایر کارمندانی که این وظایف را انجام می‌دهند نیز مدیریت می‌کنند. یک پست در سطح ارشد معمولا وظایف جداگانه‌ای دارد که با وظایف کارمندانی که کارمند ارشد بر آنها نظارت می‌کند متفاوت است. آنها ممکن است برخی از افراد سطح پایین را مدیریت کنند، مانند رهبران، و همچنین اهداف و سیاست ها را اجرا کنند و بودجه تعیین کنند.

ارشد در مقابل مدیر

اصطلاح دیگری که ممکن است در عنوان شغلی مشاهده کنید مدیر است که به نقش نظارتی اشاره دارد. مدیران اغلب بر تیمی از کارمندان در یک بخش خاص نظارت می‌کنند و وظایف و بهره‌وری آنها را در حین اجرای اهداف شرکت مدیریت می‌کنند. بسیاری از مدیران نقش فعالی در تصمیم گیری‌های پرسنلی از جمله استخدام و اخراج دارند. آنها همچنین ممکن است جلسات را رهبری کنند، بودجه و هزینه ها را بررسی کنند، با مدیران دیگر همکاری کنند و از کارمندان تیم خود حمایت کنند.

برخی از مدیران بسته به سلسله مراتب کسب و کار می‌توانند به مدیران ارشد تبدیل شوند. یک مدیر ارشد ممکن است مسئولیت‌های دیگری مانند هدایت و حمایت از مدیران، اتخاذ تصمیمات عمده‌ای که بر نتیجه کسب و کار تأثیر می‌گذارد، نظارت بر عملکرد کارکنان و اجرای اهداف و ابتکارات در سطح شرکت را بر عهده بگیرد. تفاوت‌های کلیدی بین این دو اصطلاح در یک عنوان معمولأ تعداد سال تجربه و سطح تخصص است.

ارشد در مقابل کارگردان

بسیاری از سازمان‌ها از اصطلاح مدیر برای اشاره به یک فرد سطح بالا در شرکت استفاده می‌کنند. مدیران اغلب بخش خاصی از شرکت را مدیریت می‌کنند، مانند منابع انسانی، امور مالی یا فروش. یک مدیر ممکن است مدیران و کارکنان بخش خود را رهبری کند و در عین حال به مدیر عامل یا متخصص سطح C بالاتر از آنها در سلسله مراتب سازمانی گزارش دهد. مدیران اغلب مدیران یا سرپرستانی دارند که به آنها گزارش می‌دهند و بیشتر عملیات روزانه شرکت را مدیریت می کنند.

یک متخصص سطح ارشد ممکن است بسیاری از وظایف و مسئولیت‌های شغلی خود را با یک مدیر به اشتراک بگذارد. برخی از شرکت‌ها از افراد ماهر به عنوان مدیران ارشد یاد می‌کنند. اگر در نظر دارید که ارشد را به عنوان شغلی خود اضافه کنید، مهم است که مطمئن شوید که وظایف شما در یک موقعیت خاص می‌تواند پشتیبان این مدت باشد. افراد سطح بالا تجربه و دانش گسترده‌ای در صنعتی که در آن کار می‌کنند دارند. آنها باید بتوانند مشکلات را حل کنند و بر اساس تجربه و مهارت خود راه حلی ارائه دهند. R

بیشتر بخوانید:

پرسشنامه شخصیت برای مشاغل

انیاگرام برای رهبران کسب و کار

نظریه هوش‌های چندگانه گاردنر و انتخاب‌های شغلی

Summary
software image
Author Rating
1star1star1star1star1star
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
وب اپلیکیشن
Software Category
نرم افزار سازمانی منابع انسانی
Landing Page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید