مزایای نقشه‌سازی ادراکی چیست؟

تیم‌های بازاریابی و طراحی محصول اغلب به دنبال راه‌هایی برای بهبود ارتباط با مخاطبان خود و شناسایی نحوه مشاهده مشتریان از محصولات، خدمات و برندهای خود در مقایسه با رقبای خود هستند. نقشه‌برداری ادراکی روشی موثر برای جمع‌آوری داده‌ها در مورد ادراکات مصرف‌کنندگان از محصولات، خدمات و برندها بر اساس ویژگی‌های کلیدی است که رفتارهای خرید را برمی‌انگیزد. یادگیری در مورد نقشه‌برداری ادراکی می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا ایجاد و استفاده از این نمودارها انتخاب مناسبی برای تیم شما است یا خیر. در این مقاله، مزایای نقشه‌برداری ادراکی، چرایی اهمیت آن چیست و نکاتی را برای بهبود استفاده از آن ارائه می‌دهیم.

نقشه‌سازی ادراکی چیست؟

یک تکنیک بصری است که تیم‌های بازاریابی و طراحی محصول از آن برای ترسیم ادراکات و انگیزه‌های مصرف‌کننده در مورد محصولات، خدمات یا نام تجاری خود بر روی نمودار استفاده می‌کنند. چنین نمودارهایی اغلب دو ویژگی را با هم مقایسه می‌کنند و یک ویژگی را در محور x و دیگری را در محور y قرار می‌دهند. بسیاری از این نمودارها از مصرف‌کنندگان می‌خواهند که محصولات، خدمات یا برندهای رقیب را با هم مقایسه کنند تا درک آنها از برندهای مختلف را در رابطه با ویژگی‌های خاص بسنجند. مصرف‌کنندگان اغلب پاسخ‌های مربوط به نام تجاری و دو ویژگی را در نمودار ثبت می‌کنند تا زمانی که نقشه‌سازی ادراکی کامل شود.

چرا نقشه‌سازی ادراکی مهم است؟

نقشه‌سازی ادراکی مهم است زیرا می‌تواند به کسب و کارها در تجزیه و تحلیل صنعت و مشتریان خود به روش‌های مختلف کمک کند. برای مثال، گروه‌های مشتریان هدف می‌توانند به کسب‌وکارها کمک کنند تا تغییراتی را در طراحی و عملکرد محصول خود اعمال کنند تا علایق و نیازهایشان را برآورده کنند. نقشه‌سازی ادراکی راهی برای ایجاد یک کانال ارتباطی مستقیم با این گروه‌های مشتریان هدف به منظور دریافت بازخورد است. داده‌هایی که کسب‌وکارها از نقشه‌برداری ادراکی دریافت می‌کنند ممکن است به آنها کمک کند تا تغییرات ظریف یا شدیدی را در محصولات یا خدمات خود ایجاد کنند تا ادراکات مثبت مشتریان را افزایش دهند یا برند خود را به طور مؤثرتری بازاریابی کنند.

انواع نقشه‌سازی ادراکی چیست؟

علاوه بر روش سنتی برای ایجاد یک نقشه ادراکی، با استفاده از دو ویژگی به عنوان محور x و y، چند نوع جایگزین رایج از نمودارها وجود دارد که مشاغل از آنها استفاده می‌کنند. در اینجا به شرح این انواع می پردازیم:

نقشه‌سازی ادراکی مشترک

یک نقشه‌سازی ادراکی مشترک دو نوع متمایز از اطلاعات را بر روی یک نمودار دو ویژگی مشابه ترسیم می‌کند. یک نوع مقایسه مصرف‌کنندگان رقبا در بازار مربوط به این دو ویژگی است و نوع دیگر میانگین پاسخ های مخاطبان هدف مختلف از محصولات یا خدمات کسب و کار است.

نقشه‌سازی ادراکی چند معیاره

این نسخه پیچیده‌تر از یک نقشه‌سازی ادراکی شامل ترسیم ویژگی‌های مختلف و برندهای خاص در یک صنعت است که با آن ویژگی‌ها مطابقت دارند. به عنوان مثال، این نوع نقشه‌سازی ادراکی برای یک شرکت دوچرخه سازی ممکن است شامل ویژگی‌های پراکنده در نمودار مانند وزن، قیمت، ثبات، سرعت و ایمنی باشد.

مزایای نقشه‌سازی ادراکی چیست؟

در اینجا لیستی از مزایای بالقوه نقشه‌سازی ادراکی آمده است:

داده‌های کمی و کیفی را ترسیم می‌کند

با درخواست از مصرف‌کنندگان برای ترسیم برداشت‌های مقایسه‌ای خود، کسب و کارها قادر به تجزیه و تحلیل ویژگی‌های کیفی و کمی هستند. این به کسب و کارها توانایی تجزیه و تحلیل ویژگی‌هایی را می‌دهد که ممکن است مطالعه یا اندازگیری با استفاده از روش‌های دیگر دشوار باشد.

مقایسه رقبا را ارائه می‌دهد

درک دلایلی که مصرف‌کنندگان ممکن است محصول یا خدمات یک رقیب را خریداری کنند، می‌تواند بینش ارزشمندی در مورد چگونگی رقابتی‌تر شدن در بازارهای خود به کسب و کارها بدهد. به عنوان مثال، یک نقشه‌سازی ادراکی که نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان یک برند یک محصول را به محصول دیگری از همان برند ترجیح می‌دهند. این موضوع به یک کسب‌وکار کمک کند تا محصول خود را تغییر دهد تا در صنعت خود رقابتی‌تر شود. نقشه‌های ادراکی همچنین می‌توانند نشان دهند که مصرف‌کنندگان از کدام یک از رقبای کسب‌وکار آگاه هستند و کدام‌ها ممکن است نباشند.

تفسیر آسان است

نقشه‌سازی ادراکی معمولاً یک نمودار ساده با دو متغیر و محور است. با توجه به این سادگی، مصرف‌کنندگان و کسب و کارها معمولاً مشکلی در ضبط یا تفسیر داده‌ها در این نمودارها ندارند. این امر به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا پس از تجزیه و تحلیل نمودارها، راحت‌تر به نتایج واضح و مشخصی برسند. اگر یک کسب و کار یک نقشه‌سازی ادراکی پیچیده‌تر از طرح ساده دو متغیره طراحی کند، پتانسیل بیشتری برای تجزیه و تحلیل وجود دارد.

ذهنیت را تشویق می‌کند

همانطور که این نمودارها برداشت‌ها را ترسیم می‌کنند، کسب و کارها مصرف‌کنندگان را تشویق می‌کنند تا در پاسخ‌های خود ذهنی باشند. این ممکن است به احساسات و افکار واقعی مشتریان در مورد یک صنعت خاص دسترسی پیدا کند، که می‌تواند در طراحی محصول و فرآیندهای بازاریابی بسیار مفید باشد.

در اینجا چند نکته برای بهبود نگاشت ادراکی آورده شده است:

از چندین نقشه استفاده کنید

به جای اینکه از مصرف‌کنندگان بخواهید رقبا را بر روی یک نقشه ادراکی واحد ترسیم کنند، چندین نقشه ایجاد کنید که ویژگی‌های مختلف را با هم مقایسه می‌کند. به عنوان مثال، اگر نقشه‌های ادراکی را برای یک شرکت تولید بطری آب ایجاد می‌کنید، ممکن است یک نقشه مقایسه اندازه و دوام و دیگری برای مقایسه اندازه و قیمت ایجاد کنید. این می‌تواند به افزایش میزان تجزیه و تحلیلی که می‌توانید با استفاده از مصرف‌کنندگان یکسان انجام دهید، کمک کند.

از ویژگی‌های تعیین کننده استفاده کنید

شامل ویژگی‌هایی که مصرف‌کنندگان هنگام تصمیم‌گیری برای خرید استفاده می‌کنند، می‌تواند به شناسایی دقیق‌تر انگیزه‌های پشت خرید مصرف‌کننده برندهای خاص کمک کند. به عنوان مثال، مصرف کنندگان ممکن است به دلیل طعم و مزه نوشیدنی بیشتر از آن بخرند. در این مورد، ایجاد یک نقشه ادراکی که شامل ویژگی‌های مربوط به طعم است، ممکن است برای شناسایی اینکه چرا مصرف‌کنندگان برندهای نوشیدنی خاصی را انتخاب کرده‌اند، مفیدتر باشد.

فرآیندهای مشابه را در طول زمان تکرار کنید

ایجاد نقشه‌های ادراکی یکسان چندین بار در طول یک دوره با استفاده از تکنیک‌های جمع‌آوری اطلاعات یکسان می‌تواند به ارائه بینش بیشتر در مورد چگونگی تغییر ادراک مصرف‌کننده در طول زمان کمک کند. به عنوان مثال، مصرف‌کنندگان ممکن است در طول یک دوره، یک برند را گران‌تر بدانند، اما چند سال بعد، با افزایش قیمت‌های برندهای دیگر، ممکن است همان برند را دارای قیمت متوسط بدانند. این می‌تواند به کسب و کارها کمک کند تا مزیت‌های رقابتی خود را در طول زمان حفظ کنند، محصولات، خدمات یا برندهای خود را با تغییر ادراک مصرف‌کنندگان تنظیم کنند.

مخاطبان هدف را تجزیه و تحلیل کنید

هنگامی که به دنبال پاسخ‌های مصرف‌کننده به نقشه‌های ادراکی هستید، هدف قرار دادن یک مخاطب اصلی خاص می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا مشتریان را با دقت بیشتری بر اساس تصوراتشان دسته‌بندی کنند. به عنوان مثال، افراد جوان ممکن است یک سرویس را مفید بدانند، در حالی که افراد مسن ممکن است همان خدمات را غیر ضروری بدانند. این ممکن است به کسب و کارها کمک کند تا مخاطبان هدف را بهتر شناسایی کنند یا محصولات یا خدمات خود را تغییر دهند تا برای مخاطبان مختلف جذاب باشند. R

مطالب  مرتبط:

رهبری در محل کار: ۱۰ مهارت برای توسعه

شایستگی منابع انسانی

Summary
software image
Author Rating
1star1star1star1star1star
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
وب اپلیکیشن
Software Category
نرم افزار سازمانی منابع انسانی
Landing Page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید