اهمیت هوش هیجانی در محیط کار

هوش هیجانی توانایی درک و مدیریت مؤثر احساسات است. هوش هیجانی در محل کار می‌تواند علاوه بر ایجاد روابط بهتر و ایجاد یک محیط کاری مثبت، مزایای قابل توجهی داشته باشد و شغل شما را بیشتر توسعه دهد. در این مقاله پنج مولفه هوش هیجانی، اهمیت آن و چگونگی بهبود مهارت‌های هوش هیجانی خود در محیط کار را توضیح می‌دهیم.

نکات کلیدی:

  • هوش عاطفی مهم است زیرا می‌تواند به شما در بهبود روابط بین فردی، هم از نظر شخصی و هم از نظر حرفه‌ای کمک کند.
  • پنج مؤلفه هوش هیجانی در کار عبارتند از: خودآگاهی، خودتنظیمی، انگیزه، همدلی و مهارت‌های اجتماعی.
  • از مزایای هوش هیجانی در محیط کار می‌توان به درک بهتر نشانه‌های غیرکلامی، تنظیم صحیح رفتار، تصمیم‌گیری خوب و تبدیل شدن به یک رهبر محترم اشاره کرد.

هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی (EI) گاهی اوقات به عنوان ضریب عاطفی (EQ) نیز شناخته می شود و توانایی درک و مدیریت احساسات است. اگر از نظر عاطفی باهوش هستید، می‌توانید روابط بین فردی را با همدلی مدیریت کنید و هوش هیجانی بالا می‌تواند به شما کمک کند تا به اهداف حرفه‌ای خود دست پیدا کنید.

پنج مؤلفه هوش هیجانی در کار

روانشناس دانیل گولمن به دلیل توسعه پنج مؤلفه هوش هیجانی در محل کار در دهه ۱۹۹۰ شهرت دارد. در زیر آن اجزاء به همراه نمونه‌هایی از نحوه استفاده از آنها در محل کار آمده است:

۱٫ خودآگاهی

خودآگاهی توانایی شناسایی احساسات و محرک‌های عاطفی است. آگاهی از احساسات خود به شما کمک می‌کند تا درک کنید که دیگران چگونه ممکن است احساسات شما را درک کنند. ممکن است از خودآگاهی در محل کار برای درک اینکه همکاران، مشتریان یا مدیرانتان چگونه به شما نگاه می‌کنند، استفاده کنید.

۲٫ خود تنظیمی

خودتنظیمی توانایی کنترل و تنظیم احساسات برای ایجاد تأثیر مثبت بیشتر است. کنترل احساسات در هر شرایطی ضروری است زیرا احساسات شما به شدت بر دیگران تأثیر می‌گذارد. شما ممکن است با تنظیم احساسات خود برای حفظ ظاهر حرفه‌ای در مقابل مشتریان، احساسات خود را در محل کار کنترل کنید.

۳٫ انگیزه

انگیزه عبارت است از میل به انجام کاری و به هوش هیجانی مربوط می‌شود زیرا خواسته‌های شما می‌تواند احساسات متفاوتی را نسبت به چیزی ایجاد کند. برای مثال، داشتن تمایل به انجام موفقیت‌آمیز تمام وظایف روزانه ممکن است به عنوان انگیزه درونی برای کارفرمای شما  و راهی برای برآورده کردن نیازها و اهداف درونی شما باشد.

۴٫ همدلی

همدلی توانایی شناسایی و درک احساسات شخص دیگر است. درک احساسات دیگران به شما این امکان را می‌دهد که موقعیت‌های محل کار را موثرتر مدیریت کنید. به عنوان مثال، هنگامی که یک همکار نشانه‌هایی از ناامیدی نشان می‌دهد، می‌توانید با همدلی واکنش نشان دهید تا وضعیتی را که ممکن است بدتر شده باشد کاهش دهید.

۵٫ مهارت‌های اجتماعی

مهارت‌های اجتماعی ابزاری هستند که برای برقراری ارتباط و تعامل با افراد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. داشتن مهارت‌های اجتماعی قوی‌تر – مانند ارتباط مؤثر و احترام – به شما این امکان را می‌دهد که به طور مؤثرتر گوش دهید، صحبت کنید و تعارض‌ها را حل کنید. مهارت های اجتماعی را می ‌وان در محل کار برای توسعه حرفه خود مورد استفاده قرار داد و ابزاری ضروری برای رهبران است.

چرا هوش هیجانی در محیط کار مهم است؟

هوش هیجانی در کار مهم است، بنابراین شما می‌توانید احساسات خود و دیگران را درک کنید، استدلال کنید، درک کنید و مدیریت کنید. توانایی مدیریت احساسات به شما توانایی راهنمایی و کمک به مردم را می‌دهد و می‌تواند به شما کمک کند شادتر و موفق‌تر باشید.

چند دلیل که چرا هوش هیجانی در محیط کار مهم است:

ارتباطات غیرکلامی را درک کنید:

شما این شانس را دارید که یک موقعیت را قبل از تبدیل شدن به یک مشکل اصلاح کنید. برای مثال، اگر متوجه شدید که یک همکار برخی از نشانه‌های غیرکلامی غم و اندوه را نشان می‌دهد، ممکن است او را کنار بگذارید و ابراز همدردی کنید.

نسبت به احساسات شخصی خود آگاه باشید:

می‌توانید از این مهارت برای تنظیم رفتار خود قبل از تبدیل شدن به یک مشکل برای مشتری یا همکار استفاده کنید. برای مثال، اگر می‌دانید شب سختی داشته‌اید، ممکن است سعی کنید رفتار خود را در روز کاری بعدی با تغییر تمرکز خود به سمت احساسات مثبت‌تر تغییر دهید.

کارآیی را بهبود ببخشید:

زمانی که همدل باشید و احساسات دیگران را درک کنید، می‌توانید به راحتی تصمیم بگیرید و وظایف را به نحو احسن انجام دهید.

به پیشرفت شغل خود کمک کنید:

هوش عاطفی و مهارت‌های رهبری دست به دست هم می‌دهند. نشان دادن فعالانه توانایی‌هایی مانند صبر، گوش دادن فعال، مثبت اندیشی و همدلی می‌تواند به شما کمک کند تا به سمت یک نقش رهبری پیش بروید یا ارتقاء عنوان یا ارتقاء شغلی کسب کنید.

دیگران را تشویق کنید تا مهارت‌های قوی بین فردی را توسعه دهند:

 احساسات مسری هستند و نمایش انگیزه، همدلی، مسئولیت‌پذیری و کار گروهی صریح می‌تواند تیم شما را به دنبال کردن آن تشویق کند.

چگونه هوش هیجانی را در محیط کار تقویت کنیم؟

هوش هیجانی می‌تواند نقش مهمی در موفقیت در محیط کار داشته باشد. بهبود هوش هیجانی در محل کار می‌تواند الهام بخش تیم شما باشد و محیط کاری مثبت را برای همه ایجاد کند.

در اینجا پنج مرحله برای بهبود هوش هیجانی در محل کار آورده شده است:

۱٫ نقاط ضعف خود را شناسایی کنید

قبل از اینکه شروع به بهبود هوش هیجانی خود کنید، شناسایی نقاط ضعف خود مفید است. خودارزیابی نقاط ضعف عاطفی خود به شما این امکان را می‌دهد که خود را راهنمایی کنید تا به یک ارتباط درک کننده‌تر تبدیل شوید.

برای مثال، ممکن است در کمک به افرادی که به صورت شفاهی به شما احساس خود را می‌گویند کمک کنید، اما ممکن است در تشخیص ارتباطات غیرکلامی آنقدر کارآمد نباشید. هنگام نوشتن در مورد نقاط ضعف خود صادقانه فکر کنید و مرتباً به لیست خود نگاه کنید تا پیشرفت‌های خود را شناسایی کنید.

۲٫ سابقه هوش هیجانی خود را مرور کنید

پس از ارزیابی خود از نقاط ضعف خود، ارزیابی خود را با مرور سابقه هوش هیجانی خود ادامه دهید. نگاه کردن به ایمیل‌ها و پیام‌های متنی به شما این امکان را می‌دهد که در مورد نحوه برخورد با موقعیت‌های مختلف فکر کنید. به عنوان مثال، ممکن است به موردی پی ببرید که می‌توانستید با همدلی بیشتری به کسی پاسخ دهید. تأمل در ارتباطات خود به شما این امکان را می‌دهد تا درک کنید که چگونه موقعیت‌های مشابه را در آینده به طور مؤثرتری مدیریت کنید.

۳٫ بازخورد دریافت کنید

برای درک تمایلات عاطفی خود، دریافت بازخورد از کسانی که به آنها اعتماد دارید می‌تواند کمک بزرگی کند. این افراد در مورد نحوه ارتباط شما صادق خواهند بود و بازخوردی که دریافت می‌کنید می‌تواند کاملا آشکار باشد. ممکن است در نظر داشته باشید که از یکی از اعضای خانواده یا دوست خود بخواهید تا به شما بگوید که چقدر با مردم ارتباط برقرار می‌کنید. از این توصیه برای درک اینکه دیگران چگونه ممکن است شما را درک کنند و برای ایجاد یک تغییر مثبت چه کاری می‌توانید انجام دهید استفاده کنید.

۴٫ کمک بخواهید

برای بهبود هوش هیجانی در محل کار، درخواست کمک از مدیر یا یک مربی خود را در نظر بگیرید. تمایل خود را برای بهبود مهارت‌های ارتباطی یا رهبری خود توضیح دهید و از آنها بپرسید که چه چیزی برای کمک به شما در انجام این کار پیشنهاد می‌کنند. به عنوان مثال، ممکن است شرکت در یک سمینار آموزشی یا شرکت در یک فعالیت در محل کار را در نظر بگیرید که می‌تواند برای کل تیم مفید باشد.

۵٫ هوش هیجانی را روزانه تمرین کنید

هر آنچه در مورد هوش هیجانی از خود و دیگران می‌آموزید را هر روز تمرین کنید. شناسایی نقاط ضعف و درخواست کمک و بازخورد می‌تواند فهرستی از زمینه‌های بهبود را در اختیار شما قرار دهد.

برخی از کارها ممکن است فقط شامل خودتان باشد، مانند نگاه کردن در آینه برای ارزیابی زبان بدن و حالات چهره خود. سایر وظایف ممکن است شامل برقراری ارتباط با افراد مختلف برای تمرین هوش هیجانی شما در دنیای واقعی باشد. تلاش برای بهبود هوش هیجانی می‌تواند به شما کمک کند تا در حرفه خود پیشرفت کنید و در عین حال دیگران را برای انجام همین کار تشویق کنید. S

مطالب  مرتبط:

رهبری در محل کار: ۱۰ مهارت برای توسعه

شایستگی منابع انسانی

Summary
software image
Author Rating
1star1star1star1star1star
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
وب اپلیکیشن
Software Category
نرم افزار سازمانی منابع انسانی
Landing Page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید