تفکر انتقادی چیست و چگونه آن را تقویت کنیم؟

مهارت‌های تفکر انتقادی به شما این امکان را می‌دهد که موقعیت‌ها را بر اساس تمام حقایق و اطلاعات موجود درک کرده و به آنها رسیدگی کنید. به طور معمول، استفاده از تفکر انتقادی در محل کار شامل پردازش و سازماندهی حقایق، داده‌ها و سایر اطلاعات برای تعریف یک مشکل و ایجاد راه حل‌های موثر است.

ایده خوبی است که در مورد مهارت‌های تفکر انتقادی که در حال حاضر دارید فکر کنید و چه مواردی را ممکن است نیاز داشته باشید در رزومه خود و در طول مصاحبه برجسته کنید. علاوه بر این، ممکن است در نظر داشته باشید که اهدافی را تعیین کنید و شیوه‌هایی را اتخاذ کنید تا به شما کمک کند مهارت‌های تفکر انتقادی لازم برای موفقیت در شغل خود را ایجاد کنید.

در این مقاله، ما توضیح می‌دهیم که تفکر انتقادی چیست، چرا مهم است و چگونه می‌توانید مهارت‌های خود را در این زمینه بهبود بخشید.

تفکر انتقادی چیست؟

تفکر انتقادی عمل تجزیه و تحلیل واقعیت‌ها برای درک کامل یک مشکل یا موضوع است. فرآیند تفکر انتقادی معمولاً شامل مراحلی مانند جمع آوری اطلاعات و داده‌ها، پرسیدن سؤالات متفکرانه و تجزیه و تحلیل راه‌حل‌های ممکن است. به عنوان مثال، اگر در منابع انسانی کار می‌کنید و نیاز به حل تعارض بین دو کارمند دارید، از تفکر انتقادی برای درک ماهیت تعارض و اقداماتی که باید برای حل این وضعیت انجام دهید استفاده خواهید کرد.

۵ مهارت برتر تفکر انتقادی

در اینجا پنج مهارت متداول و تاثیرگذار تفکر انتقادی وجود دارد که ممکن است در رزومه کاری خود یا در مصاحبه برجسته کنید:

۱٫ مشاهده

مهارت‌های مشاهده نقطه شروع تفکر انتقادی است. افرادی که مراقب هستند می‌توانند به سرعت یک مشکل جدید را حس کرده و شناسایی کنند. افراد ماهر در مشاهده همچنین می‌توانند درک کنند که چرا چیزی ممکن است مشکل باشد. آنها حتی ممکن است بتوانند بر اساس تجربیات خود پیش بینی کنند که چه زمانی ممکن است مشکلی پیش از وقوع آن اتفاق بیفتد.

با کاهش سرعت پردازش اطلاعات و آموزش توجه بیشتر به محیط اطراف، مهارت‌های مشاهده خود را بهبود بخشید. می‌توانید تکنیک‌های تمرکز حواس، یادداشت‌برداری یا گوش دادن فعال در حین و خارج از کار را تمرین کنید تا آنچه را که می‌شنوید یا می‌بینید به طور کامل بررسی کنید. سپس، در نظر بگیرید که آیا متوجه روندهایی در رفتار، تراکنش‌ها یا داده‌هایی می‌شوید که ممکن است برای تیم شما مفید باشد.

۲٫ تجزیه و تحلیل

هنگامی که یک مشکل شناسایی شد، مهارت‌های تحلیلی ضروری می‌شود. توانایی تجزیه و تحلیل و ارزیابی موثر یک موقعیت شامل دانستن حقایق، داده‌ها یا اطلاعات مربوط به مشکل است. همچنین اغلب شامل جمع‌آوری تحقیقات بی‌طرفانه، پرسیدن سؤالات مرتبط در مورد داده‌ها برای اطمینان از دقیق بودن آن و ارزیابی عینی یافته‌ها می‌شود.

با کسب تجربیات جدید، مهارت‌های تحلیلی خود را بهبود بخشید. به عنوان مثال، ممکن است کتابی در مورد مفهومی که با آن ناآشنا هستید بخوانید یا در یک کلاس ریاضی آنلاین شرکت کنید تا خود را به فکر کردن به روش‌های جدید و در نظر گرفتن ایده‌های جدید وادار کنید. انجام این کار می‌تواند به شما کمک کند تا مهارت‌هایی را برای تفسیر اطلاعات جدید و تصمیم گیری منطقی بر اساس تجزیه و تحلیل صحیح ایجاد کنید.

۳٫ استنباط

استنتاج مهارتی است که شامل نتیجه‌گیری درباره اطلاعاتی است که جمع‌آوری می‌کنید و ممکن است شما را ملزم به داشتن دانش یا تجربه فنی یا خاص صنعت کند. وقتی استنباط می‌کنید، به این معنی است که در حال توسعه پاسخ‌ها بر اساس اطلاعات محدود هستید. برای مثال، یک مکانیک خودرو ممکن است نیاز داشته باشد که بر اساس اطلاعاتی که در اختیار دارد، استنباط کند که چه چیزی باعث از کار افتادن موتور خودرو در زمان‌های ظاهراً تصادفی می‌شود.

مهارت‌های استنباط خود را با تمرکز بر حدس زدن‌های آگاهانه به جای نتیجه‌گیری سریع، بهبود بخشید. این امر مستلزم کاهش سرعت برای جستجو و در نظر گرفتن هرچه بیشتر سرنخ‌ها (مانند تصاویر، داده‌ها یا گزارش‌ها) است که ممکن است به شما در ارزیابی یک موقعیت کمک کند.

۴٫ ارتباطات

مهارت‌های ارتباطی زمانی که زمان توضیح و بحث درباره مسائل و راه حل‌های احتمالی آنها با همکاران و سایر ذینفعان فرا می‌رسد، مهم هستند.

مهارت‌های ارتباطی خود را در زمینه تفکر انتقادی با درگیر شدن در بحث‌های دشوار، به عنوان مثال، در موقعیت‌هایی که ممکن است شما و شرکت کننده دیگری در مورد موضوع اختلاف نظر داشته باشید، بهبود بخشید. عادات خوب ارتباطی مانند گوش دادن فعال و احترام را حفظ کنید تا سایر دیدگاه‌ها را درک کنید و بتوانید ایده‌های خود را به شیوه‌ای آرام و منطقی توضیح دهید. انجام این کار می‌تواند به شما کمک کند تا راه‌حل‌ها را با همکاران خود به طور مؤثرتری ارزیابی کنید.

۵٫ حل مسئله

پس از شناسایی و تجزیه و تحلیل یک مشکل و انتخاب راه حل، مرحله نهایی اجرای راه حل است. حل مسئله اغلب به تفکر انتقادی نیاز دارد تا بهترین راه حل را اجرا کند و بفهمد که آیا راه حل با هدف مرتبط است یا خیر.

مهارت‌های حل مسئله خود را با تعیین اهداف برای به دست آوردن دانش صنعت بیشتر در زمینه خود بهبود بخشید. حل مشکل در محل کار معمولاً آسانتر می شود اگر درک قوی از اطلاعات خاص صنعت داشته باشید. همچنین مشاهده چگونگی حل مشکلات اطرافیان در محل کار می تواند مفید باشد. به تکنیک های آنها توجه داشته باشید و در مورد فرآیند آنها سؤال بپرسید.

سایر مهارت‌های تفکر انتقادی

در حالی که پنج مهارت ذکر شده در بالا برای تفکر انتقادی موفق ضروری است، چندین مهارت نرم وجود دارد که به تجزیه و تحلیل متفکرانه مربوط می‌شود. در اینجا پنج مهارت دیگر وجود دارد که باید هنگام توسعه تفکر انتقادی خود در نظر بگیرید:

  • مهارت های فراشناختی
  • مهارت های استدلال استقرایی
  • مهارت های خلاقیت
  • مهارت های تصمیم گیری
  • مهارت های تفکر مفهومی

چرا تفکر انتقادی مهم است

مهارت‌های تفکر انتقادی در هر صنعتی در هر سطح شغلی، از همکاران سطح پایه گرفته تا مدیران ارشد، ضروری می‌باشد. متفکران انتقادی خوب می‌توانند هم به طور مستقل و هم با دیگران برای حل مشکلات کار کنند.

مسائلی مانند ناکارآمدی فرآیند، مدیریت یا امور مالی را می توان با استفاده از تفکر انتقادی بهبود بخشید. به همین دلیل، کارفرمایان برای نامزدهایی ارزش قائل می شوند که مهارت های تفکر انتقادی قوی از خود نشان می دهند.

چگونه انتقادی فکر کنیم

در اینجا مراحلی وجود دارد که ممکن است هنگام استفاده از تفکر انتقادی برای حل مسئله در محل کار انجام دهید:

  • یک مشکل یا مشکل را شناسایی کنید.
  • استنباط هایی در مورد اینکه چرا مشکل وجود دارد و چگونه می توان آن را حل کرد، ایجاد کنید.
  • جمع آوری اطلاعات یا داده ها در مورد موضوع از طریق تحقیق.
  • سازماندهی و مرتب سازی داده ها و یافته ها.
  • راه حل ها را توسعه و اجرا کنید.
  • تجزیه و تحلیل کنید که کدام راه حل کار می کند یا کار نمی کند.
  • راه های بهبود راه حل را شناسایی کنید.

عینی بودن بخش اساسی تفکر انتقادی است. این بدان معناست که مشکل را بدون اجازه دادن به تعصب، احساسات یا فرضیات شخصی که بر نحوه تفکر شما تأثیر بگذارد، تجزیه و تحلیل کنید. یک متفکر انتقادی قوی تنها بر اساس زمینه و حقایق جمع آوری شده پس از انجام تحقیقات کامل و بی طرفانه، مسئله را تحلیل می‌کند. R

نمونه های پرکاربرد تست شخصیت:

آزمون MBTI آنلاین کلیک کنید

برای انجام تست نئو آنلاین کلیک کنید

تست DISC

برای انجام آزمون کتل آنلاین کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

چگونه در طول مصاحبه بر نقاط قوت شخصی خود تأکید کنید

چرا کارفرمایان در مصاحبه سوالات عجیب می‌پرسند؟

راهکارهای غلبه بر اضطراب مصاحبه شغلی

سوال مصاحبه: «چرا این شغل؟»

سؤالات مصاحبه درباره سابقه کاری (همراه با نمونه پاسخ)

Summary
software image
Author Rating
1star1star1star1star1star
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
وب اپلیکیشن
Software Category
نرم افزار سازمانی منابع انسانی
Landing Page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید