پنج عامل بزرگ شخصیت NEO: یافتن شغل مناسب برای شما

کارفرمایان گاهی اوقات از آزمون‌ها برای تعیین شایستگی یک نامزد برای یک موقعیت استفاده می‌کنند. بسیاری از این آزمون‌ها بر ویژگی‌های شخصیتی تمرکز می‌کنند، تا تعیین ‌کنند چه چیزی باعث انگیزه کارکنان و نحوه واکنش آنها در موقعیت‌های محل کار می‌شود. در اواسط قرن بیستم، محققان مدل ویژگی‌های شخصیتی پنج بزرگ را توسعه دادند که گشودگی، وظیفه شناسی، برون‌گرایی، موافق بودن و روان رنجوری را می‌سنجد. در این مقاله، این ویژگی‌ها را تعریف می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که چگونه این دانش می‌تواند به جستجوی شغل شما کمک کند.

پنج ویژگی شخصیتی NEO چیست؟

پنج ویژگی شخصیتی NEO ، مجموعه‌ای از توصیف ویژگی‌های شخصی شما، از جمله احساسات و نحوه عملکرد شما در موقعیت‌های خاص است. اگرچه احتمالاً تمایل بیشتری به یک ویژگی خاص دارید، اما شخصیت شما حاوی ترکیبی از موارد زیر است:

باز بودن

اگر در باز بودن امتیاز بالایی کسب کنید، احتمالاً موقعیت‌های جدید و هیجان‌انگیز را ترجیح می‌دهید. شما برای دانش ارزش قائل هستید و احتمالاً دوستان و خانواده شما را کنجکاو و روشنفکر توصیف می‌کنند.

وظیفه‌شناسی

 اگر فردی وظیفه شناس هستید، نظم و انضباط زیادی دارید و فراتر از انتظارات دیگران هستید. تمرکز قوی دارید و نظم و فعالیت‌های برنامه ریزی شده را به خودانگیختگی ترجیح می‌دهید.

برون‌گرایی

 برون‌گراها در موقعیت‌های اجتماعی رشد می‌کنند. اگر در برون‌گرایی نمره بالایی دارید، عمل‌گرا هستید و از فرصت همکاری با دیگران قدردانی می‌کنید.

توافق‌پذیری

 نمره بالا در موافق بودن نشان می‌دهد که شما با ملاحظه، مهربان و دلسوز دیگران هستید. به‌عنوان یک فرد موافق، دوستان و همکاران احتمالاً به دنبال شرکت در فعالیت‌های گروهی هستند، زیرا در سازش و کمک به دیگران مهارت دارید.

روان‌رنجورخویی

 اگرچه این معیار معمولاً اضطراب و بدبینی را نشان می‌دهد، برخی از آزمون‌ها بر نمرات پایین تمرکز می‌کنند که محققان آن را ثبات عاطفی می‌نامند. این اندازه‌گیری می‌تواند به این معنی باشد که شما دیدگاه امیدوارکننده‌تری نسبت به شرایط خود دارید. به عنوان یک فرد کم عصبی یا از نظر عاطفی با ثبات، دیگران احتمالاً آرامش و انعطاف‌پذیری شما را در طول چالش‌ها تحسین می‌کنند.

آزمون شخصیت پنج عامل بزرگ NEO

 برای انجام تست پنج عامل بزرگ شخصیتی NEO به صورت آنلاین کلیک کنید.

این پرسشنامه‌ها از شما می‌خواهند در مقیاسی از یک (کاملاً مخالفم) تا هفت (کاملاً موافقم) امتیاز دهید که گزاره‌های مختلف چقدر شما را توصیف می‌کنند. برای همه این تست‌ها، هر سوال به یکی از پنج ویژگی بزرگ مربوط می‌شود، با برخی از سوالات با نمره معکوس. به عنوان مثال، «بی نظم، بی دقت» معیار معکوس وظیفه‌شناسی است. اگر آزمون را روی کاغذ بزنید، نمرات خود را می‌شمارید و میانگین می‌گیرید، که تعادل پنج عامل بزرگ را در شخصیت شما آشکار می‌کند. با این حال، اکثر تست های آنلاین، پاسخ های شما را برای شما نمره می‌دهند.

برخی از آزمون‌ها ممکن است جملاتی مانند «خودم را اینگونه می‌بینم» ارائه کنند و از شما بخواهند به هر جفت کلمه امتیاز دهید:

“باز بودن به تجربیات جدید، پیچیده” (باز بودن)

“قابل اعتماد، خود انضباط” (وجدان کاری)

“برونگرا، مشتاق” (برونگرایی)

“دوستانه، سخاوتمند” (موافق بودن)

“مضطرب، به راحتی ناراحت می‌شود” (نورتیکیسم)

سایر آزمون‌ها دقیق‌تر هستند و از شما می‌خواهند موافقت خود را با جملات کاملی مانند:

“من از زیبایی طبیعت لذت می برم.” (باز بودن)

“من به وعده‌هایم عمل می‌کنم.” (وجدان کاری)

“من از عضویت در یک گروه لذت می‌برم.” (برون‌گرایی)

“من سعی می‌کنم نیازهای دیگران را پیش بینی کنم.” (موافق بودن)

“من به راحتی عصبانی می‌شوم.” ( روان رنجوری )

از NEO در جستجوی شغلی خود استفاده کنید

علاوه بر حقوق و وظایف، بخش مهمی از موفقیت شغلی نحوه تناسب شما با فرهنگ شرکتتان است. فرهنگ شرکت شامل محیط کار، ماموریت شرکت و ارزش‌های اصلی است. دانستن ترکیب پنج عامل بزرگ شخصیتی NEO خود می‌تواند به شما کمک کند محیطی در محل کار پیدا کنید که با شخصیت شما مطابقت دارد. به عنوان مثال، اگر فردی بسیار وظیفه‌شناس هستید، ممکن است در یک محیط تجاری رسمی بهتر پیشرفت کنید. به عنوان یک فرد برون‌گرا، احتمالاً فضای معمولی‌تری را ترجیح می‌دهید که در آن با گروه زیادی از مردم کار کنید. R

پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر:

آزمون آنلاین NEO ( تست نئو )

افسردگی در تست نئو NEO

سوال مصاحبه: «چرا این شغل؟»

پرسشنامه شخصیت برای مشاغل

سوالات متداول شخصیتی که در مصاحبه پرسیده می‌شود

آشنایی با MBTI و تیپ شخصیتی

شخصیت‌شناسی DISC چیست؟

برای دریافت فایل word و pdf مقاله کلیک کنید:

Summary
software image
Author Rating
1star1star1star1star1star
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
وب اپلیکیشن
Software Category
نرم افزار سازمانی منابع انسانی
Landing Page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید