شخصیت‌شناسی DISC چیست؟

DISC چیست؟

 مدل رفتار DISC، مخفف چهار سبک شخصیتی است که عبارتند از: تسلط (D)، نفوذ (I)، ثبات (S) و وظیفه شناسی (C). مدل DISC یک ابزار قدرتمند و بسیار ساده برای درک افراد است. رفتار انسان همانند یک راز است. اغلب در خانه یا محل کار، رفتار و شخصیت افراد به اشتباه درک می‌شود. این موضوع سبب استرس می‌شود و بر بهره‌وری و شادی کار شما تأثیر می‌گذارد. تست ۷ دقیقه ای DISC می‌تواند راه‌گشای روابط بهتر، حل تعارض، انگیزه و رشد فرد باشد.

برای انجام تست آنلاین DISC همین الان کلیک کنید

چه کسی نظریه DISC را توسعه داد؟

نظریه DISC، توسط دکتر ویلیام مولتون مارستون در دانشگاه هاروارد مطرح شد. این روش برای شناسایی اقدامات قابل پیش‌بینی و ویژگی‌های شخصیتی در رفتار انسان است. مارستون ویژگی‌های شخصیتی قابل پیش‌بینی را به چهار تیپ شخصیتی محدود کرد.

دکتر ویلیام مولتون مارستون این نظریه را در دهه ۱۹۲۰ در حالی که در دانشگاه هاروارد مشغول تحقیق برای کتاب خود، با عنوان «احساسات افراد عادی» بود، مطرح کرد. دکتر مارستون مدل رفتاری DISC را به عنوان روشی برای شناسایی رفتار و ویژگی‌های شخصیتی قابل مشاهده و قابل پیش‌بینی در رفتار انسان در محیط‌های روزمره ایجاد کرد.

نمایه DISC به شما چه می‌گوید؟

نمایه DISC راهنمای شما برای خودآگاهی است. همچنین به شما بینشی در مورد نقاط قوت، محدودیت‌ها، و ترجیحات ارتباطی شما و همچنین بینش ارتباطی شما با سایر تیپ‌های شخصیتی می‌دهد. درست مانند ایجاد بی‌نهایت رنگ‌های جدید که از ترکیب رنگ‌های اصلی برای نقاشی بدست می‌آید. نمایه شما از این چهار ویژگی شخصیتی اصلی رفتار انسانی تشکیل شده است و هر فردی ترکیبی از سبک شخصیتی منحصر به فرد خود را  دارد و یک «پالت رنگ شخصیت» است.

پرایمر سبک شخصیتی DISC

رفتار انسان سیاه و سفید نیست، به همین دلیل است که مدل DISC به صورت ترکیبی از چهار سبک شخصیتی تشکیل شده است. به ندرت پیش می‌آید که فردی فقط یکی از ویژگی‌های شخصیتی را داشته باشد، اکثر افراد دارای ویژگی‌هایی از هر یک از چهار سبک می‌باشند. برای مثال، در فردی تسلط (D) به عنوان بالاترین عامل، با ثبات (S) به عنوان عامل ثانویه، و (I) به عنوان عامل سوم و دارای تأثیر کم می‌باشد.

در نظر گرفتن ویژگی‌های شخصیتی اولیه، ثانویه، درجه سوم و حتی غایب یک فرد به ما این امکان را می‌دهد که ترکیب منحصربه‌فرد تیپ‌های شخصیتی آنها را ببینیم. همچنین عملکرد فرد را در فعالیت‌های روزمره، ترجیحات شخصی در محیط‌های مختلف، ارتباط با دیگران، توانایی سازمان‌دهی، واکنش‌ها یا تأثیر می‌گذارد. اجتناب از درگیری و موارد دیگر درمی‌یابیم.

با درک نمایه یک فرد، می‌توانیم اقدامات پیشگیرانه‌ای برای قرار دادن آن فرد در محیط‌هایی که در آن احساس راحتی و قدرت کند، انجام دهیم. به گونه‌ای به او نزدیک شویم که واکنش مثبت نشان دهد و به طور کلی اقدامات و واکنش‌های او را بهتر درک و پیش‌بینی کند. رفتار انسان پیچیده و در عین حال قابل پیش‌بینی است.

ارزیابی DISC

در دهه ۱۹۴۰، والتر کلارک اولین ارزیابی را بر اساس مدل رفتاری DISC مارستون توسعه داد. همانطور که امروزه می‌شناسیم این تست در نسخه های مختلف توسعه یافته است و بیش از ۳۵ سال است که در برنامه های تجاری و شخصی استفاده می شود.

تحقیقات تئوری DISC که مارستون در دهه ۱۹۲۰ انجام داد، همچنان ادامه دارد تا بینش زیادی درباره‌ی رفتار انسان و انواع شخصیت به ما بدهد. امروز با انجام یک ارزیابی، سبک رفتاری خود را کشف می‌کنید!

مزایای DISC

سازمان‌هایی که از DISC استقبال می‌کنند ممکن است از ارتباطات بهتر، سوء تفاهم کمتر، جلسات کوتاه‌تر، تضاد کمتر، تیم‌های مؤثر، همکاری بیشتر، بهره‌وری بیشتر و بهبود عملکرد مالی سود ببرند.

در اینجا چند زمینه کلیدی وجود دارد که DISC به ویژه برای آن مفید است:

  • منابع انسانی – مدیریت استخدام و استعداد
  • آموزش، مشاوره، مربیگری
  • تحصیلات
  • رهبران در حال توسعه
  • توسعه تیم
  • ارتباطات شخصی

Ref

پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر :

آزمون آنلاین کلیفتون ( تست Clifton )

چرا شخصیت شناسی مهم است؟

آزمون آنلاین کتل ( Cattell )

آزمون آنلاین NEO ( تست نئو )

کاربرد تست MBTI در منابع انسانی ( ام بی تی آی)

برای دریافت فایل word و pdf مقاله کلیک کنید:

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
نرم افزار منابع انسانی آنلاین سنجمان
Software Category
وب اپلیکیشن
Landing Page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست