برنامه ریزی جبران خدمات

پرداخت منظم حقوق، فضای راحت اداری و انتخاب چند برنامه جانبی انگیزه های مهمی برای کارمندان شما هستند تا هر روز در محل کار حاضر شوند و کارهای خود را انجام دهند.

اما وقتی می خواهید کارمندان خود را بیشتر از اینها تشویق کنید و به بهترین ها پاداش بدهید. چه می کنید؟

اینجاست که یک برنامه جبران خدمات برای کارمندان اهمیت خودش را نشان می دهد. وقتی یک (یا چند) برنامه را به روش صحیح تنظیم کنید، شاهد افزایش بهره وری، تعامل و رضایت کلی از کار، به ویژه برای افراد با عملکرد بالا خواهید بود.

جبران خدمات کارکنان چیست؟

برنامه جبران خدمات چیست؟

چند اصطلاح مختلف برای تعریف برنامه جبران خدمات کارمندان وجود دارد، که می تواند بسیار گیج کننده باشد. چگونه می توانید انگیزه ها را از پاداش و مزیت متمایز کنید؟

برنامه های جبران خدمات کارکنان برای پاداش دادن به کارمندانی که در حال ترقی هستند و عملکردی فراتر از وظایف خود دارند،  از طریق پاداش، جوایز یا سایر مشوق ها طراحی شده است. برنامه های تشویقی می توانند به یک کارمند، یک تیم یا کارکنان یک بخش، برای عملکرد مطلوبشان پاداش دهند. این برنامه ها می توانند به صورت پاداش پایان سال، به طور منظم برنامه ریزی شود یا در صورت نیاز به صورت موقتی پرداخت شوند یا هر دو…

این برنامه ها فقط به تشویق های دلگرم کننده محدود نمی شود، برنامه های تشویقی برای افزایش متقاضیان استخدام، افزایش نرخ تعامل کارکنان، افزایش ماندگاری، ارتقا برند تجاری شرکت، و موارد دیگر استفاده کرد. ما نمونه های زیادی از برنامه تشویقی کارمندان را در زیر آورده ایم، بنابراین برای جزئیات بیشتر به آنها مراجعه کنید.

به سادگی مزایا با برنامه های جبران خدمات اشتباه گرفته می شود، زیرا هر دو نوع پاداش برای کارکنان را در محل کار فراهم می شود. ولی تفاوت بزرگی بین این دو وجود دارد.

 امتیازات به همه کارمندان تعلق می گیرد، ولی برنامه های جبران خدمات به معنای پاداش دادن به عملکرد است و بنابراین با این تعریف برنامه های تشویقی فقط به گروه منتخبی که دارای عملکرد بالایی هستند تعلق می گیرد. مزایا مطمئناً در محیط کار بسیار ارزشمند هستند – آنها می توانند به استخدام و تجربه کلی کارمندان کمک کنند. با این حال، به آنها انگیزه ای برای عملکرد نمی بخشد.

جبران خدمات+pdf

برنامه جبران خدمات چه ارزشی برای سازمان ایجاد می کند؟

برنامه های تشویقی کارکنان برای مشاغل کوچک و بزرگ ارزشمند است.  این برنامه کارکنانی را که قصد مداوم برای پیشرفت در کار دارند را شناسایی می کنند و پاداش می دهند. مواردی مانند فیش حقوقی و مزایای پایه، طراحی شده اند تا به کارمندان خود مزایایی برای تلاش های منظم در کارشان بپردازید. برای جبران خسارت کار منظم کارمندان شما طراحی شده است، اما به طور معمول انگیزه ای برای عملکرد عالی ایجاد نمی کنند و اگر ارزشمندترین کارمندانتان احساس نکنند که به دلیل عملکرد عالی خود پاداش می گیرند یا احساس کنند که پاداش آنها همانند کسی است که حداقل کار را انجام می دهد، آنها احتمالاً کمتر تلاش خواهند کرد و انگیزه خود را از دست می دهند.

انواع روش های جبران خدمات

بهترین روش برای برنامه ریزی جبران خدمات

یرای تهیه ی بهترین روش ایجاد یک برنامه ی جبران خدمات مطلوب برای کارکنان، که اگر به درستی تنظیم شود می تواند ارزش زیادی برای کسب و کار شما فراهم کند، باید به چند اصل اساسی توجه داشت:

  • ابتدا بر اهداف کسب و کار متمرکز شوید

برای طراحی برنامه جبران خدمات در سازمان لازم است با در نظر گرفتن تفکرات استراتژیک در مورد اهداف تجاری که قصد دارید در ابتدا با مشوق ها به دست آورید شروع کنید. آیا می خواهید تعامل را افزایش دهید، نرخ ماندگاری را افزایش دهید، نام تجاری خود را بسازید یا هدف دیگری دارید؟ برنامه تشویقی شما اگر به طور واضح با اهداف تجاری تان همسو باشد، بسیار موثر خواهد بود.

  • ساده ، اما چالش برانگیز باشید

 برنامه های جبران خدمات شما نباید به گونه ایی باشد که کارمندان برای درک میزان پاداش شان در صورتی که برای سازمان مؤثر باشند، نیاز به دکترای ریاضی داشته باشند. با این حال ، این بدان معنی نیست که باید سطح کارایی را پایین بیاورید، بلکه اهداف تشویقی باید کارکنان را به چالش بکشد تا دستاوردهای واقعی کسب و کار شما را ببینند و برنامه را رقابتی نگه دارند.

  • پرداخت براساس عملکرد باشد و نه سود

بسیاری از سازمان ها حقوق و دستمزد کارمندان را به سود شرکت پیوند می دهند. این ممکن است از نظر ظاهری منطقی باشد – آیا نباید کارکنان را به مشارکت در موفقیت شرکت تشویق کرد؟ تحقیقات نشان می دهد که پرداخت برای عملکرد در واقع در ایجاد انگیزه در کارمندان موثرتر است زیرا این امر بیشتر تحت کنترل آنهاست.

پاداش منصفانه

  • انصاف را رعایت کنید

برنامه های جبران خدمات و سایر پاداش ها،  همیشه یک تجربه کاملاً مثبت نیستند. اگر کارمندان شما احساس کنند که غالباً پاداش و تشویق ها به کسانی تعلق می گیرد که لیاقت دریافت آن را نداشته اند، یا آنها به طور ناعادلانه توزیع شده اند، این موضوع می تواند انگیزه کارکنان را کاهش دهد. اطمینان حاصل کنید که در دستورالعمل های عینی برای تعداد دفعات و مبالغ پاداش تنظیم کرده اید و تا حد امکان از سوگیری و بی عدالتی جلوگیری کنید.

  • تطبیق میزان پاداش کارکنان با انتظارات آنان

اگر مشوق ها مطلوب نباشند انگیزه ایجاد نمی کنند. شاید این نکته به نظر روشن و واضح باشد، اما تعجب خواهید کرد که چند شرکت بازار خود را از دست داده اند. اطمینان حاصل کنید که برنامه تشویقی شما بر پاداش هایی که کارمندان واقعاً می خواهند متمرکز شده است.

  •  انعطاف پذیری ایجاد کنید

همانطور که در دو دهه گذشته بسیار واضح بیان شده است، گاهی اوقات شرایط سخت اقتصادی حتی زمانی که کارمندان شما در بهترین عملکرد خود هستند، ضربه می زند. مهم این است که برنامه ای ایجاد کنید که امکان انعطاف پذیری در پاداش ها را فراهم کند، زمانی که شرایط موقتاً دشوار است، و شما نمی خواهید پاداش دادن به عملکرد بالا را به طور کامل متوقف کنید – یا ممکن است شاهد تغییر بهره وری و تعامل باشید.

نمونه آیین نامه جبران خدمات

10 نمونه از برنامه های جبران خدمات کارمندان

برنامه های جبران خدمات دارای انواع مختلفی هستند، که با انعطاف پذیری می تواند برای مشاغل گوناگون بسیار مفید می باشد. اما با وجود گزینه های بسیار، از کجا می دانید که از کجا باید شروع کنید؟

مثال های زیر باید برای شروع برنامه های خود، الهام بخش شما خواهند بود.

پاداش و شناخت

داشتن یک برنامه پاداش و ارزیابی قوی در کسب و کارتان،  برای اشتغال و انگیزه کارمندان امری کاملاً حیاتی است. برنامه هایی که به دلیل انجام خوب وظایف کوچک و بزرگ، به طور مکرر و مؤثر به کارمندان پاداش می دهند ، به کارمندان این امکان را می دهد که به دلیل سخت کوشی خود دیده و شناخته شوند.

در سیستم انعام همه چیز در مورد امکان شناسایی مکرر ، در زمان واقعی است، و نتایج  آن شگفت انگیز است. شرکتهایی که از انعام استفاده می کنند، شاهد بهبود فرهنگ شرکت، تعامل کارکنان و حتی روحیه آنها هستند.

مشارکت در سود

اجازه دادن به کارمندان خود برای مشارکت در زمانی که شرکت از سود زیادی برخوردار است به آنها کمک می کند تا با موفقیت شرکتی که مشارکت کارکنان برای آن ها مهم است ارتباط برقرار کنند. شما می توانید پاداش های تقسیم سود را در کمک های برنامه بازنشستگی پرداخت کنید و وقتی اقتصاد یا تجارت شما روند نزولی دارد، این کمک ها قابل کاهش هستند.

بازپرداخت برای توسعه حرفه ای

تشویق و پاداش دادن به کارمندان برای یادگیری و رشد در شغل آنها می تواند میزان ماندگاری را افزایش داده و به رشد حرفه ای کارمند شما کمک کند. استرداد جزئی یا کامل شهریه یا اختصاص بودجه ای برای فعالیت های توسعه حرفه ای یک برنامه مشوق محبوب در بسیاری از شرکت ها است.

استخدام و جبران خدمات

استخدام و معرفی

اگر در تلاش برای یافتن و استخدام کاندیداهای عالی هستید، در این بازار کار رقابتی تنها نیستید! چرا به کارمندان پاداش نمی دهید تا نامزدهای قوی تلاش های خود را برای استخدام تقویت کنند؟ شما می توانید یک برنامه تشویقی ارائه دهید که برای ارجاع موفق به شما، جایزه می دهد.

ابقا

تشویق کارمندان برای ادامه کار در سالهای آینده یک ایده عالی است – گردش بسیار هزینه بر است، و همچنین باعث از دست دادن عملکرد بالای شماست. می توانید از انعام برای راه اندازی خودکار پاداش سالیانه  کارمندان استفاده کنید تا از آنها برای یک سال موفق دیگر در تجارتتان تشکر کنید.

مشوق های سالانه

مشوق های سالانه معمولاً به فرصت های پاداش و افزایش شایستگی های مرتبط با عملکرد اشاره دارند عمدتأ در بین شرکت های بزرگ رایج است.(مشاغل کوچک نیز می توانند آن را محقق کنند!)

پاداش ها وقتی به عملکرد وابسته باشند مؤثرتر هستند، بنابراین پایان سال، یک فرصت عالی برای پاداش دادن به کارگران در قبال کار سخت آنها است.

مرخصی تشویقی

مرخصی تشویقی

عالی ترین مجریان شما هر روز بسیار سخت کار می کنند – چرا در صورت امکان گاهی آنها را با مرخصی های های اضافه تشویق نکنید؟ برخی از PTO اضافی، در پایان یک تابستان شلوغ، پس از اتمام پروژه ای که ساعت های طولانی یا جمعه های تعطیل تابستانی را نیاز داشته است، می تواند به صورت یک برنامه ریزی انعطاف پذیر برای اعضای برتر تیم شما باشد.

سود پروژه

وقتی گروهی از کارمندان شما هفته ها یا ماه ها به سختی روی یک پروژه بزرگ کار می کنند، ممکن است با پایان کار احساس فرسودگی کنند.  پاداش دادن به کار سخت آنها با انگیزه ای مانند پاداش یکباره، هدیه ای متفکرانه است که باعث می شود آن ها احساس ارزشمندی کنند و ترغیب شوند تا در پروژه های بزرگ بعدی با همان سخت کوشی تلاش کنند.

کمک های خیرخواهانه

این یک انگیزه ی جذاب به خصوص برای کارمندان جوان و با آگاهی اجتماعی است – ارائه کمک به خیریه مورد علاقه خود به عنوان مشوقی برای یک کار خوب انجام شده است.

برند کارفرما

همیشه نیازی به تشویق کارمندان با پول نقد و پاداش نیست، می توانید کارمندانتان را با برخی از سوآگ های جالب شرکت تشویق کنید. با این کار نه تنها آن ها احساس ارزشمندی می کنند، بلکه وقتی وسایل خود را در سطح شهر می پوشند یا تصویر آن را در شبکه های اجتماعی قرار می دهند، آگاهی از برند خود را نیز افزایش می دهید. دو سود از یک مشوق!

ویژگی برنامه جبرات خدمات

نکات کلیدی

ایجاد یک برنامه تشویقی برای کارمندان مزایای قابل توجهی هم برای تجارت و هم برای کارمندان دارد. شرکت شما می تواند از مزایای افزایش مشارکت و بهره وری بهره مند شود، در حالی که کارکنان شما به دلیل زحماتی که کشیده اند و نتایج عالی که کسب می کنند احساس می کنند که دیده شده اند و پاداش می گیرند.