سیستم متشکل از عناصر وابسته به هم و متصل است که به شکل مستقیم یا غیر‌مستقیم بر یکدیگر اثر می گذارند. امروزه تفکر سیستمی در سازمان‌ها سبب شده است تا مدیران و کارآفرین‌ها شرکت خود را به نحو مؤثرتری اداره کنند. در تفکر سیستمی، سازمان همانند یک سیستم کامل است که کوچکترین تغییر و فعالیتی در یک بخش، سایر قسمت‌ها را تحت تاثیر قرار می دهد و در نهایت کل سیستم را تحت تأثیر قرار می دهد.  

تفکر سیستمی چیست؟

تفکر سیستمی یک رویکرد ساختار یافته و هدفمند است. یک سبک زندگی شخصی و حرفه ایی که به افراد موفق کمک می کند تا با رسیدن به راه‌حل‌های عملی و قابل اجرا، چه در تجارت و چه در زندگی، مشکلات را حل کنند.

پیتر سنگه یکی از نظریه پردازان مطرح در این حوزه‌ بیان می کند که: « تفکر سیستمی یکی از پنج دستورالعملی است که یک سازمان یادگیرنده باید از آن پیروی کند.»

برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید

در این مقاله، می خواهیم درباره‌ی اینکه چگونه می توانید عادت تفکر سیستمی را در خود پرورش دهید؟ صحبت کنیم اما ابتدا مراحل تفکر سیستماتیک را به صورت مختصر بیان می کنیم.

مراحل تفکر سیستمی

مراحل تفکر سیستمی برای حل مشکلات عبارتست از:

  1. قبل از شروع به کار، مشکل را شناسایی و تحلیل کنید.
  2. چندین گزینه را تدوین کنید.
  3. معیارهای منتخب را مشخص و تعیین کنید
  4. جسور باشید و تصمیم نهایی را بگیرید.

5 گام برای دستیابی به تفکر سیستمی

شما می‌توانید دستیابی به تفکر سیستمی که یک فرایند بی پایان است از در هر سنی شروع کنید. گرچه آموختن زود هنگام آن مزیت بزرگی محسوب می شود.

انتظارات را بالا ببرید

با عبور از هر مانعی شما می توانید با گام ها کوچک فکر کردن را آغاز کنید تا راه برای رسیدن به هدف‌های بزرگتر هموار گردد.

در موعد مقرر تصمیمتان را بگیرید

زود و سریع تصمیم گرفتن ممکن است راه حل های شگفت انگیزی ایجاد کنند، اما همیشه اینگونه نیست. با پیچیده تر شدن مشکلات تجاری و زندگی با پیشروی در مسیر، جستجوی راه حل سریع می تواند یک اشتباه بزرگ باشد. تفکر جدی و طولانی مدت در مورد مشکلات می تواند راه را برای اطلاعات مفید باز کند.

مخالفت با افسانه ها

مشکلات پیچیده گاهی نیازمند تفکر بنیادی هستند. جرأت کنید با اسطوره ها مخالفت کنید. گالیله این باور طبیعی را که زمین گرد نیست، منسوخ کرد. اگر گالیله گرد بودن زمین را نمی فهمید دور زدن زمین مشخص نمی شد. در عوض، او تصمیم گرفت به شیوه های رادیکال فکر کند. در طول تاریخ ثابت شده است که، کسانی که نتوانسته اند وضع موجود را به چالش بکشند، اغلب اشتباه کرده‌اند.

افکار خود را کانالیزه کنید

مستندسازی و ثبت افکار به شما کمک می کند تا همه چیز را در یک چشم انداز قرار دهید و آنها را برای بررسی های بعدی ذخیره می کند. ایده ها و افکار زیادی هر روز به ذهن افراد  می رسد. حتي افكار غيرمعمولي نيز قبل از دور انداختن آنها بايد بررسي شوند. توماس ادیسون چندین سال طول کشید تا آن لامپ را بسازد و گزینه های مختلف را امتحان کرد، اما او هرگز ثبت هر یک از مراحل خود، از جمله شکست ها را فراموش نکرد، که در نهایت مانع از تکرار اشتباهاتش شد.

در یک بازه زمانی کار کنید

برای حل یک مشکل خاص، یک بازه زمانی مشخص در اختیار خود قرار دهید. در غیر این صورت، ممکن است هرگز به پایان نرسید.

تفکر سیستمی به شما ابزارهایی را می‌دهد که برای کارآمدتر و مؤثرتر بودن تفکر و حل مشکلات خود به آن نیاز دارید.

منبع

اگر جزء مدیران کسب و کار‌های کوچک و بزرگ هستید، پیشنهاد می کنیم که در کنار سنجمان با حوزه سیستم سازی آشنا شوید و یک سیستم مکتوب برای کسب و کارتان تدوین و پیاده‌سازی کنید.

hiting

تدوین سیستم کسب و کار
پیاده‌سازی تفکر سیستمی در سازمان

درخواست ارسال پروپزال

بیشتر بخوانید:

چگونه مهارت‌های تصمیم‌گیری را بهبود ببخشی؟

حل مسائل با روش کوه یخمدیریت مدرن چیست؟

برای دریافت فایل word  و pdf کلیک کنید.