تعریف فرآیند تصمیم گیری تجاری

فرآیند تصمیم گیری تجاری فرآیندی گام به گام است که به متخصصین امکان می‌دهد تا با سنجیدن شواهد، بررسی گزینه‌ها و انتخاب راه درست، مشکلات را حل کنند.

این فرایند تعریف شده همچنین فرصتی را فراهم میکند تا در پایان بررسی کند که آیا تصمیم صحیح بوده است یا خیر.

۷ مراحل فرآیند تصمیم گیری

اگرچه تغییرات جزئی زیادی در چارچوب تصمیم گیری وجود دارد مانند: اینترنت، کتاب‌های درسی کسب و کار، و در سخنرانی‌های رهبری، متخصصان معمولاً از این هفت مرحله استفاده می‌کنند.

1) مشخص کردن تصمیم گیری

برای تصمیم گیری ابتدا باید مشکلی را که باید حل کنید یا سوالاتی را که باید به آن پاسخ دهید، شناسایی کنید. و آن را به روشنی مشخص کنید.

اگر مشکل را برای حل اشتباه تشخیص دهید، یا اگر مسئله ای که انتخاب کرده اید بیش از حد گسترده است، قطار تصمیم را حتی قبل از اینکه از ایستگاه خارج شود، از مسیر خارج می‌کنید.

اگر می‌خواهید از تصمیم‌های خود به هدف خاصی برسید، آن تصمیم‌ها را قابل اندازه گیری و به موقع بگیرید، در نتیجه مطمئناً می‌دانید که در پایان روند به هدف رسیده‌اید.

2) گردآوری اطلاعات مرتبط

هنگامی که تصمیم خود را شناسایی کردید، وقت آن است که اطلاعات مربوط به آن انتخاب را جمع آوری کنید. یک ارزیابی داخلی انجام دهید، ببینید سازمان شما در زمینه‌های مربوط به تصمیم شما کجا موفق و یا شکست خورده است.

همچنین، از منابع خارجی، از جمله مطالعات، تحقیقات بازار و در برخی موارد ارزیابی از مشاوران، اطلاعات را جستجو کنید. مراقب باشید: شما می‌توانید به راحتی با اطلاعات بیش از حد گیر کنید.حقایق و آماری که به نظر می‌رسد برای وضعیت شما قابل استفاده است، فقط ممکن است فرآیند را پیچیده کند.

3) گزینه ها را شناسایی کنید

با اطلاعات مرتبط که اکنون در دسترس شماست، راه حل‌های قابل دستیابی را برای مشکل خود را شناسایی کنید. معمولاً بیش از یک گزینه وجود دارد که هنگام تلاش برای رسیدن به یک هدف باید در نظر بگیرید.

به عنوان مثال: اگر شرکت شما در تلاش است که در شبکه‌های اجتماعی تعامل بیشتری کسب کند، گزینه‌های شما می تواند شامل تبلیغات اجتماعی پولی، تغییر در استراتژی ارگانیک شبکه‌های اجتماعی شما یا ترکیبی از این دو باشد.

4) شواهد را بسنحید

هنگامی که چندین گزینه را شناسایی کردید، شواهد را برای موافق یا مخالف گزینه‌های گفته شده، بسنجید. ببینید در گذشته شرکت‌ها برای موفقیت در این زمینه‌ها چه کاری انجام داده‌اند و نگاهی دقیق به بردها و باخت‌های سازمان خود بیندازید.

  • مشکلات احتمالی هر یک از گزینه‌های خود را شناسایی کنید و آنها را در مقابل پاداش‌های احتمالی بسنجید.

5) از میان گزینه‌ها یکی را انتخاب کنید

در اینجا بخشی از فرآیند تصمیم گیری است که در واقع شما تصمیمی را می‌گیرید. بهتر است، آنچه را که باید اتخاذ کنید مشخص و روشن کرده‌اید، راه‌های بالقوه‌ای را که باید در نظر گرفت توسعه داده و در نظر گرفت. و الان شما کاملاً آماده انتخاب هستید.

6) به تصمیم گیری اقدام کنید

وقتی تصمیمی را گرفتید، طبق آن عمل کنید! برنامه‌ای تهیه کنید تا تصمیم شما ملموس و قابل دستیابی باشد. یک برنامه پروژه مربوط به تصمیم خود تهیه کنید و پس از اجرای برنامه، تیم را در انجام وظایف خود دخیل دهید.

7) تصمیم خود را بازبینی کنید

بعد از یک زمان از پیش تعیین شده (که ت در مرحله اول فرآیند تصمیم گیری ذکر شد) نگاهی صادقانه به انخابخود بیندازید. آیا مشکل را حل کردید؟ آیا شما به سوال پاسخ دادید؟ آیا اهداف خود را برآورده کردید؟

اگر چنین است، آنچه را که برای آینده مفید بود، یادداشت کنید. در غیر اینصورت، با شروع دوباره تصمیم گیری، از اشتباهات خود بیاموزید.

مقاله “مراحل فرآیند تصمیم گیری”

برای دریافت مقاله فوق به صورت فایل WORD و PDF کلیک کنید: