راهنمای فرآیند مصاحبه مهندس نرم افزار

فرآیند مصاحبه برای مشاغل در بسیاری از زمینه‌ها متفاوت است زیرا کارفرمایان انتظار دارند مهارت‌ها و استعدادهای متفاوتی برای کارمندان خود داشته باشند. حتی در نقش‌های خاص، مانند یک مهندس نرم‌افزار، انواع مختلفی از فرآیندهای مصاحبه وجود دارد که به کارفرمایان کمک می‌کند تا نامزدهایی با دانش و توانایی‌های تخصصی پیدا کنند. اگر علاقه مند به شروع حرفه‌ای به عنوان یک مهندس نرم افزار هستید، مهم است که فرآیند مصاحبه اولیه و انواع مصاحبه‌هایی را که ممکن است تجربه کنید، درک کنید. در این مقاله، ما به فرآیند مصاحبه مهندس نرم افزار نگاه می‌کنیم و به سوالات متداول در مورد انتظارات پاسخ می‌دهیم.

مصاحبه مهندس نرم افزار چیست؟

مصاحبه مهندس نرم افزار فرآیندی است که از طریق آن کارفرمایان بالقوه با یک نامزد آشنا می‌شوند تا ببینند آیا آنها برای یک نقش مهندسی نرم افزار مناسب هستند یا خیر. این معمولاً شامل پاسخ به سؤالاتی در مورد سابقه کاری، تجربه با فناوری های مختلف و شخصیت شما، به علاوه آزمون هایی است که سطح مهارت شما را برای زبان های برنامه نویسی خاص یا ایجاد نرم افزار تعیین می کند. نوع سؤالات و تعداد مصاحبه کنندگان اغلب به اندازه و هدف شرکت و سطح نقشی که برای آن درخواست می دهید بستگی دارد.

انواع مصاحبه مهندس نرم افزار

اکثر مصاحبه‌های مهندس نرم‌افزار شامل چند نوع مختلف بخش مصاحبه است که به کارفرمایان کمک می‌کند تا درک کامل‌تری از توانایی شما برای تناسب با فرصت‌های شغلی خود داشته باشند. انواع مصاحبه‌های زیر را که ممکن است در طول فرآیند استخدام مهندس نرم‌افزار با آن‌ها مواجه شوید، بررسی کنید تا به شما در آمادگی بهتر کمک کند:

سوالات شخصیتی

پس از صحبت با مدیر استخدام، آنها ممکن است یک سری مصاحبه در محل برای شما برنامه‌ریزی کنند و بخشی از این مصاحبه‌ها ممکن است شامل سوالاتی در مورد شخصیت شما باشد. این به کارفرمایان نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید در محل کار عمل کنید و آیا می‌توانید با محیط کار آن‌ها همخوانی خوبی داشته باشید. مصاحبه کننده ممکن است سوالات شخصیتی را به این دو بخش تقسیم کند:

سؤالات رفتاری:

سؤالات مصاحبه رفتاری اغلب در بین صنایع مشابه هستند زیرا هدف آنها تعیین چگونگی رفتار یک نامزد در محل کار است. این سؤالات ممکن است در مورد اینکه در موقعیت‌های خاص چه کاری انجام می‌دهید، چگونه به مهارت‌های خود نگاه می‌کنید و در مورد کار چه چیزی را مهم می‌دانید، باشد.

سؤالات متناسب با فرهنگ شرکت:

سؤالات مصاحبه متناسب با فرهنگ شرکت اغلب از یک شرکت به شرکت دیگر متفاوت است زیرا مختص فرهنگ و محیط کاری شرکتی است که شما برای آن درخواست می‌دهید. یک مصاحبه‌کننده ممکن است از شما سؤالات فرهنگی بپرسد که از یک محل کار چه می‌خواهید و اینکه چقدر برای کاری که شرکت انجام می‌دهد ارزش قائل هستید.

آزمون‌های مهارتی

بسیاری از مصاحبه‌های مهندس نرم‌افزار همچنین به آزمون‌های مهارتی در محل برای داوطلبان نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که می‌توانید وظایف آن نقش را به طور مؤثر انجام دهید. کارمندان مختلف شرکت ممکن است از شما سوالاتی در مورد کاری که انجام می‌دهند بپرسند و در هنگام تکمیل مشکلات کدنویسی بر شما نظارت کنند. اگرچه ویژگی‌های آزمون‌های مهارتی به شرکت و نقش بستگی دارد، اما اغلب شامل این موضوعات می‌شود:

حل مسئله:

برای مصاحبه مهندس نرم افزار معمول است که مشکلات کدگذاری را برای داوطلبان در مقابل مصاحبه‌کنندگان حل کند تا کارفرمایان بالقوه بتوانند فرآیند تفکر، نقاط قوت و دانش کاربردی شما را درک کنند. در طول این بخش از مصاحبه خود، ممکن است دو تا سه مشکل کدنویسی را حل کنید و در عین حال کار خود را برای مصاحبه کنندگان توضیح دهید.

معماری نرم‌افزار:

آزمون دیگری برای بسیاری از نقش‌های مهندسی نرم‌افزار این است که چگونه دانش معماری نرم‌افزار را درک کرده و به کار می‌گیرید. برای این آزمون‌ها یا سؤال‌ها، مصاحبه‌کنندگان ممکن است از شما انتظار داشته باشند که در صورت داشتن یک مفهوم گسترده و مجموعه‌ای از پارامترها یا محدودیت‌ها برای حفظ ایده‌تان، نحوه طراحی یک سیستم را توضیح دهید.

دانش زبان:

با بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی که می‌توانید با آنها کدنویسی کنید، ممکن است مصاحبه‌کنندگان بخواهند توانایی شما را برای استفاده از یک زبان یا زبان‌های خاص آزمایش کنند. اگر شغلی که برای آن درخواست می‌دهید نیاز به دانش زبان خاصی دارد، می‌توانید به سؤالاتی در مورد تجربه خود با آن زبان پاسخ دهید و مشکلات را با استفاده از آن زبان حل کنید.

پروژه‌های خانگی

برای برخی از نقش‌های مهندسی نرم‌افزار، مصاحبه‌کنندگان ممکن است از شما بخواهند که پروژه‌ای را تکمیل کنید و نتیجه را به آنها برگردانید. اینکه آیا این آزمون را در مصاحبه‌های خود دارید به مسئولیت‌های نقش و ترجیحات مصاحبه‌کنندگان بستگی دارد، اما فرآیند معمولی برای یک آزمون خانگی شامل دریافت دستورالعمل‌هایی برای ایجاد یا اشکال‌زدایی یک نرم‌افزار و یک بازه زمانی است که در آن شما انجام می‌دهید. باید آن را تکمیل کند. اغلب، هدف از انجام پروژه‌های خانگی این است که توانایی شما برای به پایان رساندن یک پروژه و انجام آن را آزمایش کند، که برای بسیاری از مهندسان نرم‌افزار مهارت ارزشمندی است.

یک مصاحبه مهندس نرم افزار معمولا چقدر طول می کشد؟

هر بخش از مصاحبه مهندس نرم افزار معمولاً مدت زمان مشخصی طول می‌کشد. اما طول کل فرآیند مصاحبه به سطح نقشی که برای آن درخواست می‌دهید و تعداد بخش‌های مصاحبه شما بستگی دارد. به طور معمول، صفحه نمایش تلفن 15 تا 45 دقیقه طول می‌کشد اما بسته به شخصیت مصاحبه‌کننده و اطلاعاتی که به شما می‌دهد متفاوت است. برای مصاحبه در محل، هر بخش از فرآیند مصاحبه ممکن است یک تا سه ساعت طول بکشد و کل فرآیند ممکن است یک روز کامل طول بکشد.

مصاحبه‌کنندگان برای نقش‌های مهندسی نرم‌ افزار چه کسانی هستند؟

افرادی که ممکن است برای یک نقش مهندسی نرم‌ افزار با شما مصاحبه کنند، از استخدام‌کنندگان گرفته تا مدیران سطح بالا که می‌خواهند سطوح مختلف توانایی‌های شما را آزمایش کنند و برای شرکت مناسب هستند، متفاوت هستند. به طور معمول، می‌توانید انتظار داشته باشید که با استخدام کنندگان و مدیران استخدام در طول مصاحبه تلفنی اولیه و مراحل مقدماتی فرآیند مصاحبه صحبت کنید.

با این حال، مصاحبه‌ها و آزمون در محل ممکن است شامل کارمندان دیگری از شرکت و سطوح مختلف مدیران باشد که می‌توانند تعیین کنند که آیا فکر می‌کنند شما برای شرکت یا تیم آنها سود خواهید برد یا خیر. ممکن است یک کارمند متفاوت هر بخش از فرآیند مصاحبه شما را انجام دهد، و همه آنها پس از تکمیل مصاحبه شما جمع می‌شوند تا یادداشت‌ها را مقایسه کنند و به عنوان یک تیم تصمیم بگیرند که شما را استخدام کنند.

نکاتی برای موفقیت در مصاحبه مهندس نرم افزار

از این نکات برای کمک به تکمیل مصاحبه مهندس نرم افزار خود با موفقیت استفاده کنید:

مشکلات کدنویسی رایج را مطالعه کنید.

منابع آنلاین زیادی وجود دارد که راهنماهای مطالعه و راه‌حل‌هایی را برای مشکلات کدنویسی رایج که ممکن است در طول مصاحبه خود مشاهده کنید، ارائه می‌دهند. مطالعه و حل این مشکلات را در زبان برنامه نویسی انتخابی خود در نظر بگیرید تا شما را برای مصاحبه آماده کند، مهارت‌های خود را توسعه دهد و راه‌های دیگری برای تفکر در مورد مشکلات به شما نشان دهد.

نقش را درک کنید.

قبل از مصاحبه، سعی کنید فهرست شغلی را مرور کنید و الزامات شغلی را که برای آن درخواست داده‌اید، درک کنید. انجام این کار ممکن است به شما کمک کند سوالات بهتری را از کارفرمایان بالقوه بپرسید و به شما امکان می‌دهد تجربیات خود را به گونه‌ای توصیف کنید که نشان دهد چگونه می‌توانید با کار کردن در آن شرکت به نفع آنان باشید.

از طریق راه‌حل‌های خود صحبت کنید.

در طول مصاحبه، مهم است که از طریق راه‌حل‌های خود برای مشکلات کدنویسی صحبت کنید تا فرآیند فکر و مهارت‌های تفکر انتقادی خود را به مصاحبه‌کنندگان نشان دهید. همانطور که در مورد مشکل فکر می کنید و کدهای ممکن را برای حل آن می نویسید، در مورد افکار، تردیدها و دلایل خود برای تصمیم‌گیری در مورد راه‌حل خاص صحبت کنید.

نوشتن کد با دست را تمرین کنید.

در حالی که مهندسان نرم افزار معمولاً کد را روی رایانه می‌نویسند، مصاحبه‌کنندگان اغلب از شما انتظار دارند که کد خود را به صورت دستی روی یک تکه کاغذ یا یک تخته نشانگر بنویسید تا بتوانند به راحتی آن را ببینند. نوشتن کد خود را به صورت دستی تمرین کنید تا به شما کمک کند هنگام انجام این کار در طول مصاحبه آرام بمانید و احساس آمادگی کنید. R

نمونه های پرکاربرد تست شخصیت:

آزمون MBTI آنلاین کلیک کنید

برای انجام تست نئو آنلاین کلیک کنید

تست DISC

برای انجام آزمون کتل آنلاین کلیک کنید.

فایل word و pdf مقاله :