رفتار سامانی چیست؟

رفتار سازمانی، مطالعه رفتار و عملکرد فعالیت‌های گروهی و فردی انسان‌ها در محيط‌هاي سازماني است.

این مطالعات را با استفاده از رویکرد سیستمی انجام می‌دهد. این حوزه از مطالعه، رفتار انسان را در یک محیط کار بررسی کرده و تأثیر آن را بر ساختار شغلی، عملکرد، ارتباطات، انگیزه، رهبری و غیره تعیین می‌کند. رفتار سازمانی شامل مباحث اصلی انگیزه، رفتار رهبر، ارتباطات بین فردی، ساختار گروهی و فعالیت‌ها و … است که در ادامه به صورت مفصل به این مطالب اشاره خواهیم کیرد.

مفاهیم اساسی رفتار سازمانی

باید بدانید که رفتار سازمانی برگرفته از علوم رفتاری و اجتماعی، مهم‌تر از همه از روانشناسی، می‌باشد. این دانش مبتنی بر چند مفهوم اساسی است که به ماهیت افراد و سازمان‌ها بستگی دارد.

  • تفاوت‌های فردی
  • درک متقابل افراد
  • تمایل به مشارکت
  • ارزش شخص
  • شان انسانی افراد

همانطور که گفتیم، رفتار سازمانی به مطالعه آنچه افراد در یک سازمان انجام می‌دهند و چگونگی تاثیر آن رفتار بر عملکرد سازمان، مربوط می‌شود. در نتیجه، مطالعات رفتار سازمانی تمرکز خود را بر انگیزه، رفتار و قدرت رهبر، ارتباطات بین فردی، یادگیری، توسعه نگرش و ادراک، تغییر فرایندها، تعارض، طراحی کار و استرس کار می‌گذارد.

ویژگی‌های رفتار سازمانی

مطالعات رفتار سازمانی، روابط انسان و سازمان را از نظر کل شخص، کل گروه، کل سازمان و کل نظام اجتماعی تفسیر می‌کند. هدف آن ایجاد روابط بهتر برای دستیابی به اهداف انسانی، اهداف سازمانی و اهداف اجتماعی است.

اهداف رفتار سازمانی

سازمان‌هایی که افراد در آنها کار می‌کنند بر افکار، احساسات و اعمال آنها تأثیر دارند. این افکار، احساسات و اعمال به نوبه خود بر خود سازمان تأثیر می‌گذارد. رفتار سازمانی مکانیسم‌های حاکم بر این تعامل‌ها را مورد مطالعه قرار داده و به دنبال شناسایی و تقویت رفتارهای منجر به بقا و اثربخشی سازمان است. اهداف سازمانی عبارتست از:

  1. رضایت شغلی
  2. پیدا کردن افراد مناسب
  3. فرهنگ سازمانی
  4. رهبری و حل اختلاف
  5. درک بهتر کارمندان
  6. بهره وری بالاتر

این ۶ هدف نشان می‌دهد که رفتار سازمانی بر افراد درون سازمان متمرکز است. در نتیجه، با بهبود نحوه تعامل افراد، میزان رضایت آن‌ها، میزان انگیزه و چگونگی افزایش آن، سبب کسب بیشترین بهره‌وری در سازمان است.

چرا رفتار سازمانی؟

کارایی

رفتار سازمانی کمک می‌کند تا پس از یادگیری چگونگی پیش بینی رفتار انسان‌ها، از آن به طریقی مفید برای بهره‌وری در سازمان استفاده کرد. این کمک می‌کند تا در استفاده موثر از افرادی که در سازمان کار می‌کنند موفقیت سازمان را تضمین کرد. چند عامل وجود دارد که رفتارها می‌توانند بر عملکرد شخص تأثیر بگذارند. طبق مطالعات، افرادی که با نگرش مثبت به کار می‌آیند خلاق‌تر هستند و همچنین سطح استرس را پایین می‌آورند. در مقابل، شایعات و بی‌ادبی عملکرد را مختل می‌کند، بهره‌وری را پایین می‌آورد و رضایت شغلی را کاهش می‌دهد. درگیری ایجاد می‌شود و باعث سوءاستفاده‌هایی می‌شود که منجر به کاهش روحیه می‌شود. رفتار سازمانی با حفظ روابط صمیمانه کارکنان، به افزایش بهره‌وری کلی شرکت کمک می‌کند. همچنین این امر در بهبود روابط بین شخصی در سازمان بسیار کمک می‌کند.

مشخصات دفتر

طبق مقاله ای از دانشگاه کرنل، شرایط خاصی وجود دارد که در واکنش کارمندان به کار خود تأثیر می‌گذارد. تنظیم دفتر مانند باز بودن در اتاق‌ها و تراکم وسایل داخل شرکت می‌تواند واکنش‌های متفاوتی ایجاد کند. خلوت بودن محیط یک دفتر باعث می‌شود تا کارکنان احساس آرامش کنند. تراکم همچنین در سلامتی کارکنان تأثیر دارد.

انگیزه

هر فرد بر اساس تجربیات و دانش خود بی نظیر است. رفتار سازمانی قادر است رهبران را در درک ابزارهای انگیزشی مورد نیاز برای کمک به کارکنان خود برای دستیابی به پتانسیل‌های خود یاری کند. برای رهبران مهم است که ساختار سازمانی را که می‌تواند به نفع کارکنان خود عمل کند، تجزیه و تحلیل کنند. وقتی کارمندان به طور مؤثری هدایت می‌شوند و انگیزه لازم را برای انجام بهترین کارها دارند، کل سازمان رشد می‌کند. در سال‌های اخیر، شرکت‌های بزرگی مانند گوگل در حال تغییر به ساختار سازمانی مسطح تر هستند. آن‌ها کارمندان را قادر می‌سازند که به طور مستقل کار کنند، آن‌ها را به اشتراک دانش و ترغیب بیشتر در تصمیم گیری تشویق می‌کنند.

نتیجه

هدف از این مبحث، ایجاد روابط بهتر با دستیابی به اهداف انسانی، اهداف سازمانی و اهداف اجتماعی است. رفتار سازمانی طیف گسترده ای از موضوعات، مانند رفتار انسان، تغییر، رهبری، تیم‌ها و غیره را در بر می‌گیرد. رفتار سازمانی تأثیر زیادی بر افراد و همچنین در سازمان‌هایی دارد که نمی‌توان نادیده گرفت. برای اداره مؤثر و کارآمد مشاغل، مطالعه رفتار سازمانی بسیار ضروری است.

همه انسان‌ها می‌خواهند در سازمان‌های موفقی قرار بگیرند که دارای یک فرهنگ بزرگ و ارزشمند هستند و فرصت‌هایی را برای رشد و پیشرفت در آینده فراهم می‌کنند. شناخت راه‌های بهبود رفتارهای سازمانی می‌تواند به حل مشکلات اساسی بین کارکنان و ارتقاء محیط کار جذاب بپردازد.

مقاله “رفتار سازمانی چیست؟”

برای دریافت مقاله فوق به صورت فایل word و PDF کلیک کنید:

مقاله مرتبط: عوامل موثر در ارزیابی عملکرد سازمان / عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد کارمندان در سازمان

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
5 based on 1 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
online
Software Category
نرم افزار منابع انسانی
Price
IRR 0
,

پست های مرتبط

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست