با تست بلبین آشنا شویم

پرسشنامه خودآگاهی دکتر بلبین آزمونی است که به طور گسترده در سراسر جهان برای تیم‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آزمون به عملکرد فرد و تیم کمک می‌کند. تست بلبین رفتار محور است و با ارائه یک زبان مشترک و رویکرد دوستانه، برای بهبود عملکرد افراد و تیم‌ها بسیار موثر است.
همچنین می‌توانید برای دیدن سایر تست‌های شخصیت‌شناسی کلیک کنید.

مزایای بلبین

به طور خلاصه، استفاده از نقش‌های تیم بلبین به شما این امکان را می‌دهد تا:

  • تیم‌های متوازن بر اساس مشارکت‌های رفتاری به جای عناوین شغلی
  • افراد خودآگاهی که می‌توانند رفتارهای خود را با توجه به موقعیت و نیاز تجاری تطبیق دهند.
  • افراد مناسب وظایف درست را انجام می‌دهند و به تیم‌هایی با عملکرد بهتر منجر می‌شوند.
  • گفتگوهای تیمی غیرشخصی، با استفاده از یک زبان مشترک برای بحث در مورد مشارکت‌های تیمی.
  • تصمیم‌گیری آگاهانه و بی‌طرفانه، مبتنی بر واقعیت به جای «احساس درونی» که ممکن است در معرض سوگیری ناخودآگاه باشد.
  • اعتماد به نفس در تصمیم‌گیری‌های مربوط به افراد.
  • بینش نسبت به نقاط قوت و ضعف رفتاری که لزوماً توسط یک CV آشکار نمی‌شوند.
  • زبانی که به تسهیل مکالمات کوچینگ کمک می‌کند.

تست تیم بلبین چیست؟

مردیت بلبین از طریق مطالعه در کالج مدیریت هنلی، آزمون فهرست موجودی تیم بلبین را ابداع کرد تا نقش‌های ایده‌آلی را برای افراد در یک تیم به عهده بگیرد. این تست نشان می‌دهد که کدام یک از ۹ نقش به بهترین وجه برای هر شرکت کننده مناسب است. شرکت‌کنندگان ممکن است ویژگی‌هایی از خود نشان دهند که آنها را قادر می‌سازد بیش از یک نقش را به عهده بگیرند. این بدان معنی است که شما می‌توانید یک تیم متعادل از هر تعداد نفر بسازید، به شرطی که همه نقش‌ها را در نظر بگیرید.

تست بلبین با تست نشانگر نوع مایرز-بریگز متفاوت است. دومی یک تست روان‌سنجی است که تیپ شخصیتی شما را نشان می‌دهد، در حالی که تست بلبین یک آزمایش رفتاری است که مشخص می‌کند کدام ویژگی‌ها را در ۹ نقش احتمالی تیمی نشان می‌دهید. تست بلبین به صورت آنلاین با هزینه ۲۸۵۰۰ تومان در دسترس است.

نقش‌های تیمی بلبین

تست بلبین، اجازه می‌دهد تا نقش‌های تیمی ترجیح داده شده و اجتناب شده هر فرد را در بین ۹ نقش تعریف شده شناسایی کنید. آنها در سه دسته گروه‌بندی می‌شوند: نقش‌های تفکرمحور (نوآور، ارزیابی کننده و متخصص)، نقش‌های عملگرا (شکل دهنده، مجری و تمام کننده) و نقش‌های مردم‌محور (هماهنگ کننده، جستجو کننده منابع و انجام دهنده کار تیمی).

مدیریت نقش خود مشاوره و نکات عملی

هنگامی که توسط آزمون بلبین مشخصات نقش خود را پیدا کردید، ممکن است این سؤال را بپرسید،«چگونه می توانم از این اطلاعات برای بهبود کارآیی شخصی خود استفاده کنم؟» نقش‌های شما باید بطور مناسب توسعه داده و مورد استفاده قرار گیرد و نقاط ضعف‌ها به حداقل برسد. این ممکن است ساده به نظر برسد اما کلید رسیدن به کارآیی و عزت نفس بالا است. همچنین نقش‌ها فرصتی را فراهم می‌کند تا با تلاش برای توسعه این نقش‌ها کمی خود را تحریک کنید.

 نحوه انجام آزمون بلبین

در نسخه جدید تست بلبین ۷ سوال ۹ گزینه‌ای دیده می‌شود. این به روز رسانی موجب یک تجزیه و تحلیل دقیق‌تر برای مشخص کردن نقش فرد در تیم می‌شود.

توجه داشته باشید که هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد. سعی کنید بر اساس اینکه شما چه کسی هستید پاسخ دهید، نه اینکه شما دوست دارید چه کسی باشید. مشخص است هر گزینه‌ای که خصوصیت رفتاری شما را بیشتر توصیف می‌کند نمره‌ی بیشتری به آن تعلق می‌گیرد. زمان پاسخگویی به این تست حدود ۱۵ تا ۲۰  دقیقه می‌باشد. حداکثر ۲۰ ثانیه صرف پاسخ دادن به هر گزینه کنید.

نحوه انجام تست بلبین به این صورت است که، هر بخش ۱۰ نمره دارد. این ۱۰ نمره باید بین ۹ گزینه توزیع شود. ممکن است یک گزینه ۱۰ نمره بگیرد و بقیه گزینه‌ها ۰ و ممکن است همه گزینه‌ها نمره‌ای مساوی بگیرند.

برای مثال، اگر فکر می‌کنید که یک جمله به شدت به رفتار شما نزدیک است و دو مورد دیگر فقط کمی ‌به شما شباهت دارد، میتوانید امتیاز ۶ را برای “به شدت نزدیک” و ۲ امتیاز برای هر دو جمله دیگر توزیع کنید. یا اگر دو جمله به همان اندازه نزدیک به رفتار شما باشد، میتوانید ۵ امتیاز به هر یک اختصاص دهید. همچنین می‌توانید تمام ۱۰ امتیاز را به یک گزینه اختصاص دهید، یا به هر ۹ گزینه یک امتیاز اختصاص دهید.

ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت می باشد که تعداد دفعات اختصاص امتیاز ۱۰ به گزینه‌ها نباید از ۳ بار تجاوز کند. در غیر این‌صورت داده‌های شما قابل آنالیز کردن نمی‌باشد. اگر جمله‌ای را مطابق رفتار خود نمی‌بینید، آن‌ را امتیازدهی نکنید و مکان امتیاز آن‌ را خالی بگذارید.

بیشتر بخوانید:

تست بلبین ( آزمون آنلاین belbin )

۹ نقش تیم بلبین (با تعاریف و مثال)

چرا از نقش‌های تیم بلبین استفاده کنیم؟

مهارت های مهم کار گروهی

تیم‌سازی برای مدیران

چگونه تیم سازی کنیم؟

Summary
software image
Author Rating
1star1star1star1star1star
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
وب اپلیکیشن
Software Category
نرم افزار سازمانی منابع انسانی
Landing Page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید