تست بلبین ( آزمون آنلاین belbin )

کارنامه کاربردی و زیبا
۷ دسته سوال

شروع تست بلبین

تست بلبین

پرسشنامه خودآگاهی دکتر بلبین آزمونی است برای تیم‌سازی که در سراسر جهان به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این آزمون به عملکرد فرد و تیم کمک می‌کند. تست بلبین رفتار محور است و با ارائه یک زبان مشترک و رویکرد دوستانه، برای بهبود عملکرد افراد و تیم‌ها بسیار موثر است.
همچنین می‌توانید برای دیدن سایر تست‌های شخصیت‌شناسی کلیک کنید.

در آزمون بلبین برای تیم‌سازی، ۹ عامل در نظر گرفته ‌شده است. هر کدام از این عوامل بیانگر نقش افراد در یک گروه می‌باشد. در نهایت شما می‌توانید با توجه به نقش‌تان در تیم، نقاط ضعف خود را کاهش و نقاط قوت خود را توسعه داده و به عملکرد بالایی در گروه برسید.

نقش‌های تیمی بلبین

کاربرد آزمون بلبین (تست belbin)

همانطور که گفته شد، نقش‌های شما فرصتی برای شما فراهم می‌کند تا با تلاش برای توسعه نقش‌، کمی ‌سازگارتر شوید. در حقیقت واقعیت این است که امروزه اکثر ما باید در محیط کار سازگارتر و انعطاف پذیرتر باشیم و بعید به نظر می‌رسد در موقعیتی قرار بگیریم که فقط نقش‌های طبیعی ما نیاز باشند.

همچنین تست بلبین تاثیرات دیگری هم دارد، مثل:

  • تقویت خودآگاهی و اثربخشی شخصی
  • تقویت درک متقابل و ایجاد روابط کاری موثر
  • انتخاب و ایجاد تیم‌هایی با عملکرد بالا
  • تطبیق مردم با مشاغل مناسب آن‌ها

 نحوه انجام آزمون بلبین

در نسخه جدید تست بلبین ۷ سوال ۹ گزینه ای در نظر گرفته شده است. این به روز رسانی موجب یک تجزیه و تحلیل دقیق‌تر برای مشخص کردن نقش فرد در تیم شده است.

توجه داشته باشید که هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد. سعی کنید بر اساس اینکه شما چه کسی هستید پاسخ دهید، نه اینکه شما دوست دارید چه کسی باشید. مشخص است هر گزینه‌ای که خصوصیت رفتاری شما را بیشتر توصیف می‌کند نمره‌ی بیشتری به آن تعلق می‌گیرد. زمان پاسخگویی به این تست حدود ۱۵ تا ۲۰  دقیقه می‌باشد. مراقب باشید که حداکثر ۲۰ ثانیه صرف پاسخ دادن به هر گزینه کنید.

نحوه انجام تست بلبین به این صورت است که، هر بخش ۱۰ نمره دارد. این ۱۰ نمره باید بین ۹ گزینه توزیع شود. ممکن است یک گزینه ۱۰ نمره بگیرد و بقیه گزینه‌ها ۰ و ممکن است همه گزینه‌ها نمره‌ای مساوی بگیرند.

برای مثال، اگر فکر می‌کنید که یک جمله به شدت به رفتار شما نزدیک است و دو مورد دیگر فقط کمی ‌به شما شباهت دارد، میتوانید امتیاز ۶ را برای “به شدت نزدیک” و ۲ امتیاز برای هر دو جمله دیگر توزیع کنید. یا اگر دو جمله به همان اندازه نزدیک به رفتار شما باشد، میتوانید ۵ امتیاز به هر یک اختصاص دهید. همچنین می‌توانید تمام ۱۰ امتیاز را به یک گزینه اختصاص دهید، یا به هر ۹ گزینه یک امتیاز اختصاص دهید.

ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت می باشد که تعداد دفعات اختصاص امتیاز ۱۰ به گزینه‌ها نباید از ۳ بار تجاوز کند. در غیر این‌صورت داده‌های شما قابل آنالیز کردن نمی‌باشد. اگر جمله‌ای را مطابق رفتار خود نمی‌بینید، آن‌ را امتیازدهی نکنید و مکان امتیاز آن‌ را خالی بگذارید. امتیاز آن صفر در نظر گرفته خواهد شد.

آزمون تیمی بلبین

belbin
تعداد نفر
۲۰دقیقه
۷ دسته سوال
۲۸۵۰۰ تومان

نمونه کارنامه

شرکت در آزمون

نقش افراد یک تیم

نقش افراد یک تیم

 

بررسی نقش‌های تست بلبین

ویژگی‌های نقش ایده‌پرداز

استفاده از ایده پرداز برای به چالش کشیدن روش‌های متعارف و تعیین شده برای انجام کارها و ارائه راه حل‌های پیشنهادی برای حل مشکلات پیچیده است. ایده پردازها اغلب در مراحل اولیه یک پروژه یا هنگامی که یک پروژه در پیشرفت نباشد، مورد نیاز هستند.

با این حال، بسیاری از ایده پردازها در یک تیم یا گروه ممکن است ضد ارائه ایده‌های جدید باشند، زیرا آن‌ها تمایل دارند وقت خود را برای تقویت ایده‌های خود بگذرانند.

ویژگی‌های کلی: خلاق _ رویاپرداز _ نامتعارف _ نوآور _ مخترع _ نقصان در محدودیت‌های علمی _ مستقل _ باهوش _ اصیل _ ضعیف در ارتباطات _ درونگرا _ غیر تعصبی _ حلال مسائل دشوار _ ارائه پیشنهادات جدید _ شرکت‌ها و پروژه‌ها توسط ایشان خلق می‎شوند.

ویژگی‌های نقش ارزیاب منابع

افرادی که نقش “ارزیاب‌ منابع” دارند، معمولاً برون گراهای مشتاق هستند. آن‌ها ارتباط خوبی با افرادی که در داخل و خارج از شرکت هستند ایجاد می‌کنند. آن‌ها مذاکره کننده خوبی هستند و در جستجوی فرصت‌های جدید و توسعه مهارت هستند. اگرچه منبع خوبی برای ایده پردازی نیستند، اما هنگام انتخاب ایده‌های افراد دیگر و ترویج آن‌ها مؤثر هستند.

همانطور که از نام این شخص پیداست، آن‌ها در یافتن آنچه در دسترس است و اینکه از چه کسی استفاده کنند، ماهر هستند. ارزیاب منابع‌ها معمولاً افراد آرام و با حس کنجکاوی قوی‌ای هستند. با این وجود، اگر توسط دیگران تحریک شوند، شور و شوق آن‌ها می‌تواند به سرعت محو شود. عملکرد ارزیاب منابع در اکتشاف و گزارش درباره ایده‌ها، پیشرفت‌ها یا منابع خارج از گروه آن‌ها خوب است.

آن‌ها این توانایی را دارند که مستقلانه بیاندیشند و برای کسب اطلاعات از دیگران پرس و جو کنند. آن‌ها ممکن است پیروی از رهبر را فراموش کنند.

ویژگی‌های نقش‌ هماهنگ کننده

لازم نیست “هماهنگ کننده” باهوش ترین یا خلاق ترین عضو گروه باشد. هماهنگ کننده دارای این توانایی است که دیگران را در جهت اهداف مشترک سوق دهد. آن‌ها بالغ و قابل اعتماد و محرم هستند و به آسانی مسئولیت می‌پذیرند. محترمانه دستور می‌دهند و دید وسیعی دارند. اگر در جایگاه مناسب در تیم قرار گیرند بسیار خوب عمل می کنند.

آن‌ها در مقایسه با همپایه‌های دارای رتبه مساوی کارها را خوب اجرا می‌کنند. همچنین هنگام برخورد با مشکلات آرامش خود را حفظ می‌کنند. با افراد ” شکل دهنده” به دلیل شیوه‌های مدیریتی متفاوت، مشکل دارند. افراد مستعد را مشخص میکند. آن‌ها ممکن است بیش از حد افراط و تفریط کنند و کارهای خود را به دیگران بسپارند.

ویژگی‌های نقش‌ شکل دهنده

مایل به تحریک افراد هستند و در هنگام خشم به سرعت از کوره در میروند. افرادی بسیار پرانگیزه هستند. نگرانی‌های این افراد تحمل بار است و ترجیح می‌دهند بارهای نهاده شده بر دوش خود را به دیگران واگذار نمایند. مدیران خوبی هستند. در گروه مفید هستند. هنگامی که پیچیدگی‌های سیاسی زمینه کند شدن کارها را فراهم می کنند ایشان با تغییرات به راحتی همسان می‌گردند .فعالیت‌ها و مباحث گروهی را شکل می‌دهند.

ویژگی‌های نقش‌ هشدار دهنده

ممکن است به سختی به حرکت وا داشته شود و یا دیگری را تحریک به حرکت نماید. به طور جدی فکر می‌کند و به آرامی تصمیم می‌گیرد و به ندرت اشتباه میکند. در آنالیز مشکلات، ارزیابی ایده‌ها و پیشنهادات توانمند است. برای وزن دهی مزایا و معایب انتخاب‌ها توانمند است.  ممکن است خشک، ملال آور یا خیلی بحرانی به نظر برسد. هشدار دهنده‌ها برای پست‌های استراتژیک انتخاب می‌شوند.

ویژگی‌های نقش‌ تسهیل‌گر

افراد پشتیبان در یک تیم هستند. آن‌ها خیلی نرم، اجتماعی و نگران در مورد دیگران هستند. دارای یک ظرفیت خوب در انعطاف‌پذیری و سازگاری با شرایط و افراد مختلف هستند. تسهیل‌گرها سیاست‌مدار و  شنونده هستند.

آن‌ها اجازه می‌دهند همه اعضای تیم به طور مؤثر مشارکت نمایند. برای تسهیل‌گرها مدیر ارشد شدن چندان غیر متعارف نمی‌باشند. تسهیل‌گرهای مدیر برای هیچ فردی تهديد محسوب نمی‌شوند و بنابراین بیشتر مورد پذیرش هستند و محبوبيت خاصی دارند. تسهیل‌گر‌ها حكم روان‌كننده كارها در تيم را دارند. آن‌ها ممکن است در تصمیم گیری‌های غیرمسئولانه مردد باشند.

ویژگی‌های نقش‌ مجری

گاهی اوقات در هنگام پاسخ‌دهی به فرصت‌های جدید، غیرقابل انعطاف و کند هستند. ایشان فردی کاری و عملی هستند. ایشان به سختی کار می‌کنند و مشکلات را در یک حالت سیستماتیک حل می‌کنند. آن‌ها کمتر به دنبال علایق شخصی هستند. مجری‌ها به راحتی سختی را می‌پذیرند و در خودکار بودن ضعف دارند.

در یک سازمان مفید هستند زیرا قابل اعتماد و دارای ظرفیت کاری بالایی می‌باشند. آن‌ها موفقند زیرا کارآمد هستند. به واسطه مزیت مهارت‌های سازمانی خوب و رقابت در هجوم به کارهای مورد نیاز، به سمت مدیریت بالا حرکت می‌کنند.

ویژگی‌های نقش‌ تمام کننده

آن‌ها دارای ظرفیت خوبی برای دنبال کردن و در نظر گرفتن جزئیات هستند. این افراد به واسطه اضطراب درونی انگیزه می‌گیرند و درونگرا هستند. همچنین در انتخاب و انجام دادن کارها توسط خودشان درنگ نمی‌کنند. وقتی تقاضای کارها کاملاً دقیق و متمرکز می شود تمام کننده‌ها بی ارزش هستند.  ایشان در زمان‌بندی مفید هستند. در مدیریت به دلیل استانداردهای بالای فکری، دقت نظر، توجه به جزئیات و پیگیری برتر هستند. آن‌ها می‌توانند متهم به کمال‌گرایی خود و افراط و تفریط شوند.

ویژگی‌های نقش‌ متخصص

متخصص، دارای ویژگی‌های بسیار خاص است. اصلی‌ترین ویژگی تمایز ایشان، عشق به یادگیری است. آن‌ها یادگیری و انباشت دانش را دلیل اصلی وجود خود می‌دانند. به همین علت آن‌ها بسیار با اراده هستند و قاطعانه برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنند. این نیز انگیزه اصلی آن‌ها است. احتمالاً “متخصص” توسط همکاران به عنوان یک متخصص شناخته شده است تا به آن‌ها کمک و آن‌ها را راهنمایی کند.

معمولاً سعی خواهد کرد که از شرکت در جلسات و مباحثات بدون ساختار یا مباحثی با ماهیت اجتماعی جلوگیری کند. آن‌ها همچنین ممکن است وقتی در مورد اعتبار دانش خود یا حوزه تخصص خود به چالش کشیده شوند، تا حدودی بی تأثیر باشند.

در حالی که ممکن است متخصص به عنوان نقش اصلی تیم در نظر گرفته نشوند، عاقلانه عمل می‌کنند تا “متخصص” را به عنوان ابزاری برای ارائه تحقیقات عمیق درگیر کنند. به عنوان مدیر، آن‌ها به دانش عمیق خود احترام می‌گذارند. همچنین آن‌ها برای ارتقای تخصص فنی دیگران کمک خوبی هستند. دانش عمیق از یک منطقه کلیدی را برای تیم به ارمغان می‌آورد و اطلاعات زیادی را به شما اضافه می‌کنند.

ویژگی نقش‌های تیمی بلبین

نقش‌های عملی

نقش افراد عمل‌گرا یا عملی در تست بلبین، بهبود عملکرد تیم، اجرا کردن ایده‌ها و به موقع تمام کردن پروژه می‌باشد. شامل نقش‌های:

  • شکل دهنده: برون‌گرایی که فرضیات را زیر سوال می برد.
  • مجری: نظم و انضباط را به تیم می آورد.
  • تمام کننده :به کوچکترین جزئیات توجه می کند و باعث می شود کارها به درستی انجام شوند

 

نقش‌های اجتماعی

نقش‌های اجتماعی افراد و ایده ها را با هم جمع می‌کند، شامل نقش‌های:

  • هماهنگ کننده: نظم را به تیم می آورد.
  • تسهیل‌گر: از طرق دیپلماتیک پشتیبانی تیم را ارائه می دهد.
  • ارزیاب منابع: مخاطبین خارجی را توسعه می دهد.

 

نقش‌های تفکری

نقش‌های اندیشه‌گرا یا تفکری: گزینه‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و تخصص فنی را ارائه می‌دهند. شامل نقش‌های:

  • ایده پرداز: راه حل‌های نوآورانه و زمینی را ارائه می دهد
  • هشدار دهنده: تصمیمات تیم را به صورت تحلیلی و انتقادی ارزیابی می‌کند
  • متخصص: متخصص در موضوع خاص

 

مدیریت نقش خود – مشاوره و نکات عملی

هنگامی که توسط آزمون بلبین مشخصات نقش خود را پیدا کردید، ممکن است این سؤال را بپرسید، “چگونه می توانم از این اطلاعات برای بهبود کارآیی شخصی خود استفاده کنم؟”

نقش های شما باید بطور مناسب توسعه داده و مورد استفاده قرار گیرد و نقاط ضعف‌ها به حداقل برسد. این ممکن است ساده به نظر برسد اما کلید رسیدن به کارآیی و عزت نفس بالا است. همچنین نقش ها فرصتی را فراهم می کند تا با تلاش برای توسعه این نقش‌ها کمی خود را تحریک کنید.

نتیجه

به گفته دکتر بلبین، نقش تیمی بدین معناست: “تمایل وگرایش به رفتار، مشارکت و همکاری و مناسبات مشترک داشتن با دیگران در یک مسیر مشخص.”

از توضیحات فوق می‌توان دریافت که هر نقش تیمی (که دارای دسته متمایز از ویژگی‌های رفتاری می‌باشد) با مجموعه ای از خصوصیات، نقاط قوت و ضعف همراه است.

هیچ نقش خوب یا بد تیمی وجود ندارد اما مهم است که هر شخص نقش خود در تیم را و همکاران خود که با آن‌ها تعامل دارند را بشناسد.

تیم‌ها تنها با استفاده از نقاط قوت و مکمل و جمعی توانسته‌اند به تمام توان خود برسند – به طور خلاصه، هیچ کس کامل نیست، اما یک تیم می‌تواند کامل باشد.

مقاله “تست بلبین

برای دریافت این مقاله به صورت فایل word و pdf کلیک کنید:

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
5 based on 2 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
online
Software Category
نرم افزار منابع انسانی
Price
IRR 0
Landing Page
, , , , , , ,

پست های مرتبط

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست