تست توانایی های شناختی

تست توانایی های شناختی ، همانند تست واندرلیک Wonderlic  و تست واندرلیان Revelian  به یک مرحله ی مهم در بسیاری از فرآیندهای استخدام شرکت ها به عنوان یک شاخص پیش بینی کننده، مبدل گشته است. این آزمون ها نوعی تست روان سنجی برای سنجش هوش هستند که بر اساس منطق، استدلال و تمرین های حل مسئله طراحی شده اند.

در این مقاله مروری کلی در زمینه ی آزمون های توانایی شناختی، ساختار آنها و نحوه آماده سازی برای آنها ارائه خواهیم داشت.

تاریخچه ی  کوتاهی از تست های توانایی های شناختی

تاریخچه ی  کوتاهی از تست های توانایی های شناختی

در اواخر قرن نوزدهم ، استفاده از آزمون های توانایی شناختی به عنوان راهی برای اندازه گیری «توانایی کلی ذهنی » آغاز شد. در ابتدا، چنین آزمایشاتی بسیار نادر بودند و منجر شد که روانشناسان روشهای استاندارد نمره گذاری کیفی هوش را توسعه دهند و نتایج آزمون را مقایسه کنند.

به عنوان مثال، روانشناس ویلیام استرن در سال 1912، اصطلاح «بهره هوش» ابداع کرد، و از آن به عنوان ابزاری برای یافتن تفاوت بین سن روانی کودک و سن تقویمی او استفاده کرد.

در سال 1904، روانشناس چارلز اسپیرمن تشخیص داد كه افرادی كه توانایی تکمیل یک کار، مانند شناسایی الگوها را نشان دادند، در انجام سایر وظایف نیز، مانند حل مسائل حساب به خوبی عمل كنند. اسپیرمن این نظریه را برای افرادی مطرح كرد که دارای یک «توانایی کلی ذهنی» شبیه هوش هستند. بدین ترتیب، مفهوم آزمون برای ارزیابی توانایی شناختی شروع به گسترش کرد. از زمان کار پیشگامانه روانشناسانی مانند اسپیرمن و استرن، آزمون های توانایی شناختی به ابزاری متداول برای استخدام در صنایع مختلف از ارتش گرفته تا فروش و سایر موارد، تبدیل شده است.

در ایالات متحده، در حال حاضر، حدود 43٪ از کل شرکت ها، از آزمون های روان سنجی مانند ارزیابی شناختی برای سنجش مناسب بودن یک نامزد شغلی استفاده می کنند و این رقم برای شرکت های FTSE100 ، هفتاد درصد است.

بنابراین بسیار محتمل است که یک کارفرمای احتمالی از شما بخواهد که در یک آزمون توانایی شناختی شرکت کنید.

تست های توانایی شناختی چگونه کار می کنند؟

تست های توانایی شناختی چگونه کار می کنند؟

آزمون های کلاسیک توانایی شناختی از موارد زیر استفاده می کند:

  • سؤالات استدلال عددی توانایی شما را در درک ، تجزیه و تحلیل و استفاده از داده های عددی و آماری می سنجد. باید درصد را محاسبه کنید، داده های عددی از دست رفته را پر کنید یا شماره بعدی را در یک سری پیدا کنید.
  • سؤالات استدلال کلامی توانایی شما را در درک اطلاعات نوشتاری و استفاده از تحلیل منتقدانه می سنجد. سؤالات کلاسیک شما را ملزم به خواندن یک متن می کند و سپس از شما می خواهد تا بیان کنید که آیا عبارات با توجه به متن «درست» ، «نادرست» هستند یا «نمی توانید بگویید»
  • سوالات استدلال انتزاعی توانایی فرد را برای کار با ایده ها و مفاهیم انتزاعی مورد سنجش قرار می دهند. این دسته از سؤالات اغلب شامل نمودارهای تصویری است که باید برای شناسایی اطلاعات از دست رفته یا تکمیل توالی از آنها استفاده شود.
  • سؤالات درک فضایی توانایی فرد را برای کار با الگوها و اشکال می سنجد. سؤالات معمول شامل تنظیم مجدد ذهنی اشکال برای ایجاد اشکال جدید یا تجسم الگوها و تصاویر هنگام چرخش یا ورق زدن است.
  • سؤالات استدلال مکانیکی توانایی فرد را در استفاده از اصول اولیه مکانیک، مانند کار با اهرم ، فنر و قرقره مورد سنجش قرار می دهد

چرا کارفرمایان از آزمون های توانایی شناختی استفاده می کنند؟

چرا کارفرمایان از آزمون های توانایی شناختی استفاده می کنند؟

روانشناسان بر این باورند که آزمون های توانایی شناختی،  میتوانند به عنوان یک پیش بینی کننده عالی عملکرد آینده یک کارمند احتمالی در محل کار باشند. این آزمون ها توانایی هایی مانند موارد زیر را مورد سنجش قرار می دهند:

  • درک مفاهیم
  • تفکر انتزاعی
  • حل مسئله
  • برنامه ریزی و سازماندهی
  • سرعت یادگیری تجربی
  • سازگار شدن با شرایط جدید
  • بکارگیری دانش جدید

اثبات توانایی شناختی بالا نشان دهنده ی، انطباق با محیط های کاری جدید، تصمیم گیری هوشمندانه و یادگیری سریع مهارت های جدید( مهارت های اساسی برای برتری در یک کار جدید ) در فرد داوطلب است.

داوطلبانی که نمره آزمون بالاتری آورده اند، نسبت به همتایان خود که نمره ی کمتری آورده اند تمایل به بهره وری بالاتر دارند و به آموزش کمتری نیاز دارند. این می تواند برای کارفرما معادل سود قابل توجه مالی باشد.

به دلایل ذکر شده، کارفرمایان، آزمون های توانایی شناختی را در بسیاری از مراحل استخدام یک عامل حیاتی و گاهی تعیین کننده می دانند.

انواع آزمون های توانایی شناختی

انواع آزمون های توانایی شناختی

کارفرمایان با در نظر گرفتن ویژگی های مورد نیاز خود، آزمون توانایی شناختی مورد نظر را از انواع ارائه دهندگان آزمون تهیه می کنند. در اینجا برخی از ارائه دهندگان آزمون و شرکت هایی که از آنها استفاده می کنند وجود دارد:

تست واندرلیک Wonderlic

  • تست واندرلیک Wonderlic

آزمون واندرلیک Wonderlic استعدادهای داوطلبان شغلی را با استفاده از ترکیبی از سؤالات منطق و شناخت پازل، شناخت واقعیت، مشکلات کلمه ای و استدلال کلامی ارزیابی می کند.

این آزمون دو نسخه دارد:

آزمون پرسنل Wonderlic: 50 سوال چند گزینه ای با محدودیت زمانی 12 دقیقه.

آزمون پرسنل Wonderlic – QuickTest: 30 سوال چند گزینه ای با محدودیت زمانی 8 دقیقه.

برخی از شرکت های معروف که از تست واندرلیک Wonderlic استفاده می کنند عبارتند از:

  1. MENSA International
  2. ThoughtWorks
  3. گروه تجاری ساحل خلیج فارس
  4. شورولت سیب
  5. آزمون شاخص پیش بینی

آزمون شاخص پیش بینی

  • آزمون شاخص پیش بینی

آزمون شاخص پیش بینی، مهارت هایی مانند استدلال کلامی، استدلال عددی و تشخیص الگو را مورد سنجش قرار می دهد. شامل 50 سؤال است که در 12 دقیقه به آنها پاسخ داده می شود.

شرکت هایی که از آزمون های شاخص پیش بینی استفاده می کنند عبارتند از:

  1. IKEA
  2. شورون
  3. مایکروسافت
  4. دل

تست های SHL

  • تست های SHL

SHL یکی از پیشگامان ارائه آزمون های استعداد شغلی است. هر آزمون SHL برای ارزیابی یک صلاحیت خاص طراحی شده است.

این آزمون معمولاً در دو مرحله انجام می شود. ابتدا داوطلب آزمون را بصورت آنلاین تکمیل می کند. سپس ، اگر داوطلب یک روز سنجش دعوت شود، از او درخواست می شود تا نسخه کوتاه تر آزمون را برای تأیید پاسخ خود تکمیل کند.

انواع آزمون SHL شامل موارد زیر است:

  • آزمون استدلال کلامی : شامل 30 سؤال است که در 19 دقیقه و در یک روز ارزیابی می شود یا 18 سؤال که در 11 دقیقه به آنها پاسخ داده می شود.
  • آزمون استدلال عددی: شامل 18 سؤال که در 25 دقیقه و در یک روز سنجیده می شود یا 10 سؤال که در 15 دقیقه به آنها پاسخ داده می شود.
  • آزمون استدلال استقرایی: شامل 24 سوال در مدت 25 دقیقه پاسخ داده می شود؛ برای ارزیابی مهارت های منطقی فرد طراحی شده است.
  • آزمون استدلال قیاسی: شامل 20 سؤال است که در 18 دقیقه تکمیل می شود. شما را ملزم می کند تا از منطق برای نتیجه گیری ، شناسایی اشتباهات در اطلاعات و ارزیابی استدلال ها استفاده کنید.

شرکت هایی که از آزمایش های SHL استفاده می کنند عبارتند از:

  1. فیلیپ موریس
  2. شرکت گانت
  3. فورد موتور
  4. مایکروسافت

تست های Revelian

  • تست های Revelian

آزمون های Revelian توسط بیش از 200000 نفر در سراسر جهان انجام می شود و محبوب ترین آزمون روان سنجی است كه توسط فارغ التحصیلان جویای كار در استرالیا انجام می شود.

Revelian ویژگی های کلی مختلف کاندیداها را با توانایی شناختی مورد نیاز برای موفقیت در کار شناسایی کرده است و آزمون های استعداد را در زمینه های زیر ایجاد کرده است:

  • توانایی شناختی
  • استدلال کلامی
  • استدلال عددی
  • استدلال انتزاعی

شرکت هایی که از آزمون های Revelian استفاده می کنند عبارتند از:

  1. دلویت                         
  2. بی ام و
  3. هتل های مدینه
  4. پپسیکو