طراحی سوالات نظرسنجی _ بخش سوم از آموزش نظرسنجی

طراحی سوالات نظرسنجی : سوالات نظرسنجی یک وسیله اندازه گیری برای آنچه که به طور مستقیم قابل مشاهده نیست. برای اینکه نتایج مفید و معنی داری داشته باشیم، سوالات مطرح شده باید دو ویژگی داشته باشند: یکی قابلیت اطمینان و دیگری اعتبار.
طراحی سوالات نظرسنجی باید به گونه ای باشد که با حفظ همه اهداف از منظر پاسخ دهنده ها باشند. یعنی بتواند نیاز و اهداف را مورد سنجش قرار بدهد و از نگاه پاسخ دهنده نیز مفید و معنی دار باشد.
شاید در طراحی سوالات نظرسنجی، پرسیدن سوالاتی شما را وسوسه کند که اگرچه دانستن پاسخ شان برایتان جالب است، ولی مطابق با هدف نباشند و نتایج آن برای شما دست آوردی نداشته باشد. این سوالات غیرضروری برای  پاسخ دهندگان منحرف کننده می باشد و باعث سردرگمی آنها می شوند.
یک استراتژی مفید ، برای قضاوت در مورد اینکه آیا سوالات مناسبی را طراحی کرده ایم، اجرای یک پیش آزمون و  ارائه گزارشی قبل از نهایی کردن سوالات نظرسنجی است. که می تواند به ما درباره اینکه کدام گویه ها (سوالات) تاثیر بیشتری در نتایج دارند و کدام سوالات غیراصلی هستند و چقدر سوالات اضافه می تواند نظرسنجی را تقویت کند، اطلاعات دهد.
اگر پاسخ دهندگان بتوانند هدف از سوال و آنچه خواسته شده است را درک کنند، اطلاعات دقیقتر و مفیدتری را ارائه خواهند داد. در این صورت پاسخ دهندگان می توانند به راحتی وضعیت، رویداد و یا اطلاعات خواسته شده را به خاطر آورند و صادقانه پاسخ دهند. در بخش های آینده قواعد کلی برای نوشتن سوالات مناسب یک نظرسنجی را بیان می کنیم. به گونه ای که راه بین ارائه سوال و گرفتن جواب کوتاه شود.
موقعیت جایگذاری سوالات بر نتایج تاثیرگذار است. به عنوان مثال، برای پاسخ دهندگان ممکن است به یاد آوردن تاریخ و یا زمان های خاصی مشکل باشد. اگر این اطلاعات کاملاً ضروری هستند این سوال را در آخر  قرار بدهید تا بر پاسخ سوالات دیگر تاثیر نگذارد.
دریافت فایل: 3- طراحی سوالات
الهه مهاجر