هم رقابتی چیست؟
در معاملات بین شرکت ها در دنیای امروز دو مدل  رویکرد اصلی وجود دارد.رویکرد رقابتی و رویکرد همکاری که هر کدام از این استراتژی ها مزایا و معایبی دارند. هم رقابتی به این معناست که دو شرکت ضمن اینکه با هم رقابت دارند همکاری هم انجام دهند مثلا فرض کنید کوکاکولا در ساخت در نوشابه متبحر است  در حالی که رقیبش یعنی پپسی در ساخت شیشه نوشابه بهینه عمل می کند کوکاکولا ظرفیت اضافه خود برای ساخت در نوشابه را در اختیار پپسی قرار می دهد و  پپسی شیشه های نوشابه کوکا را می زند در نتیجه در هزینه و زمان هر دو شرکت صرفه جویی می شود ضمن اینکه با هم در رقابت در یک بازار مشترک هستند.
رویکرد رقابتی
در رویکرد رقابتی هر شرکت سعی می کند بیشترین سود را کسب کند و به یک بازی برد باخت اعتقاد دارد که حتما باید یک طرف در این بازی برنده باشد. مثل اینکه شرکت کوکاکولا در برخورد با شرکتی که شیشه نوشابه برایش می سازد بگوید باید به من یک سوم قیمت طبیعی بدهی چون عمده میخرم و عملا سود طرف مقابل را صفر کند. این رویکرد در بازار امروز غالب است.
رویکرد همکاری
در رویکرد همکاری که در واکنش به رویکرد رقابتی ایجاد شده شرکت ها به جای اینکه بازی برد باخت ایجاد کنند بازی برد برد ایجاد می کنند .مثلا کوکاکولا به شرکت سازنده شیشه نوشابه می گوید بیا خطوط تولیدت را با نقدینگی من بهینه سازی کنیم و سودش را هر دو ببریم چون هزینه تمام شده ساخت هر شیشه یک چهارم حالت اول شده حتی از حالت رقابتی هم سود بیشتری می برد.
تولد هم رقابتی
رویکرد هم رقابتی رویکرد جدید تری است که شرکت ها بعد از اینکه مشاهده کردند گاهی در همکاری سوء استفاده هایی صورت می گیرد و همچنین مزایای رقابت بین شرکت ها که همان سخت کوشی و خلاقیت هرچه بیشتر است از دست رفته به دنبال آن رفتند .به طور مثال کارخانه جنرال موتور و فیات با استفاده از منابع هم دیگر محصولاتی ایجاد کردند که هزینه تمام شده و زمان ساخت 50 درصد کاهش پیدا کرد فقط لازمه که زمینه ها و اهداف مشترکی  برای هم رقابتی پیدا کنید اون وقته که باید دستتون رو دراز کنید و رقباتون رو در آغوش بگیرید برای سود بیشتر و موفقیت های بزرگتر.
کاربرد هم رقابتی با توجه به بازار نظرسنجی آنلاین
همه این حرف هارو گفتم تا به اینجا برسم !
که تیم سنجآپ رویکرد هم رقابتی داره چون اعتقاد ما اینه که رقیب های ما شریک بازار ما هستند و به کمک هم میتونیم سود بیشتری ایجاد کنیم اما کاربرد های هم رقابتی در زمینه نظر سنجی های آنلاین اینه که ما می توانیم از افراد متخصص تیم های همدیگر مخصوصا در زمینه طراحی نظر سنجی،مارکت ریسرچ،پرسشنامه استفاده کنیم.همچنین میشه برای فرهنگ سازی نظرسنجی آنلاین و مزایای آن تلاش مشترک کنیم. مثل برگذاری رویداد های مشترک یا کنفرانس های سالانه و همینطور میشه مشتریان بازار های تخصصی همدیگر رو به هم معرفی کنیم و …
تیم سنجآپ همیشه آغوشش رو برای هر کسی که به هر نحوی میتونه با ما همکاری کنه باز کرده!
پس نترسید از اینکه به ما پیغام بدید یا نظرتون رو از طریق نظر سنجی زیر اعلام کنید.
نظرسنجی هم رقابتی
محمدسجاد شریفی راد