کارآفرین

کارآفرین کیست؟

فردی است که یک کسب و کار جدید ایجاد می‌کند و بیشترین ریسک را تحمل می‌کند و از بیشتر پاداش‌ها لذت می‌برد. فرآیند راه‌اندازی یک کسب و کار به عنوان کارآفرینی شناخته می‌شود. کارآفرین معمولاً به عنوان یک مبتکر، منبع ایده‌ها، کالاها، خدمات و کسب و کار/یا رویه‌های جدید دیده می‌شود.

کارآفرینان با استفاده از مهارت‌ها و ابتکار لازم برای پیش‌بینی نیازها و ارائه ایده‌های خوب جدید به بازار، نقش کلیدی در هر اقتصادی ایفا می‌کنند. فردی که ثابت کند در پذیرش ریسک‌های ایجاد یک استارتاپ موفق است، با سود، شهرت و فرصت‌های رشد مداوم پاداش می‌گیرد. کارآفرینی که با شکست مواجه می‌شود منجر به زیان و شیوع کمتر در بازار برای کسانی می‌شود که درگیر هستند.

چگونه کارآفرینی کار می‌کند

این یکی از منابعی است که اقتصاددانان آن را جزء لاینفک تولید می‌دانند، سه منبع دیگر زمین/منابع طبیعی، نیروی کار و سرمایه هستند. یک کارآفرین سه مورد اول را برای تولید کالا یا ارائه خدمات ترکیب می‌کند. آنها معمولاً یک طرح تجاری ایجاد می‌کنند، نیروی کار را استخدام می‌کنند، تأمین منابع و تأمین بودجه را به دست می‌آورند و رهبری و مدیریت را برای کسب و کار فراهم می‌کنند.

آنان معمولاً هنگام ساخت شرکت خود با موانع زیادی روبرو می‌شوند. سه موردی که بسیاری از آنها به عنوان چالش برانگیزترین آنها ذکر می‌کنند به شرح زیر است:

  • غلبه بر بوروکراسی
  • استخدام استعداد
  • اخذ فاینانس

اقتصاددانان هرگز تعریف ثابتی از «کارآفرین» یا «کارآفرینی» نداشته‌اند (کلمه “کارآفرین” از فعل فرانسوی entreprendre به معنای “تعهد کردن” گرفته شده است). اگرچه مفهوم کارآفرین برای قرن‌ها وجود داشت و شناخته شده بود، اقتصاددانان کلاسیک و نئوکلاسیک کارآفرینان را از مدل‌های رسمی خود کنار گذاشتند: آنها تصور می‌کردند که اطلاعات کامل برای بازیگران کاملاً منطقی شناخته می‌شود و جایی برای ریسک‌پذیری یا کشف باقی نمی‌گذارد. تا اواسط قرن بیستم بود که اقتصاددانان به طور جدی تلاش کردند تا کارآفرینی را در مدل‌های خود بگنجانند.

انواع کارآفرین

همه کارآفرینان یکسان نیستند و همه اهداف یکسانی ندارند. در اینجا چند نوع از آن آورده شده است:

سازنده

سازندگان به دنبال ایجاد مشاغل مقیاس‌پذیر در یک بازه زمانی کوتاه هستند. این افراد با استخدام بهترین استعدادها و جستجوی بهترین سرمایه‌گذاران به دنبال ایجاد زیرساخت قوی هستند. آن‌ها شخصیت‌های خلقی دارند که برای رشد سریعی که می‌خواهند مناسب هستند، اما می‌توانند روابط شخصی و کاری را دشوار کنند.

فرصت طلب

کارآفرینان فرصت‌طلب، افرادی خوش‌بین هستند که می‌توانند فرصت‌های مالی را انتخاب کنند، در زمان مناسب وارد شوند، در طول زمان رشد خود را حفظ کنند و زمانی که یک کسب‌وکار به اوج خود می‌رسد، از آن خارج شوند. این نوع افراد به سود و ثروتی که خواهند ساخت توجه دارند، بنابراین جذب ایده‌هایی می‌شوند که در آن می‌توانند درآمد باقیمانده یا تجدید ایجاد کنند. از آنجا که آنها به دنبال یافتن فرصت‌های به موقع هستند، کارآفرینان فرصت‌طلب می‌توانند تکانشی باشند.

مبتکر

نوآوران آن دسته از افراد نادری هستند که ایده یا محصولی عالی ارائه می‌دهند که هیچ کس قبلاً به آن فکر نکرده است. به توماس ادیسون، استیو جابز و مارک زاکربرگ فکر کنید. این افراد روی چیزی که دوست داشتند کار کردند و از این طریق فرصت‌های تجاری پیدا کردند. نوآوران به جای تمرکز بر پول، بیشتر به تأثیر محصولات و خدماتشان بر جامعه اهمیت می‌دهند. این افراد در اداره یک کسب و کار بهترین نیستند زیرا افرادی ایده‌پرداز هستند، بنابراین اغلب عملیات روزانه را به افرادی که در این زمینه توانمندتر هستند واگذار می‌کنند.

متخصص

این افراد تحلیلگر و ریسک‌گریز هستند. آنها دارای یک مجموعه مهارت قوی در زمینه خاصی هستند که از طریق آموزش یا کارآموزی به دست آمده است. آنان متخصص کسب‌وکار خود را از طریق شبکه‌سازی و ارجاع‌ها ایجاد می‌کند و در نتیجه رشد کندتری نسبت به یک کارآفرین سازنده دارد.

انواع کارآفرینی

از آنجایی که کارآفرینان انواع مختلفی دارند، انواع مختلفی از کسب و کار را نیز ایجاد می‌کنند. در زیر انواع اصلی کارآفرینی آورده شده است.

کسب و کار کوچک

کارآفرینی کسب و کارهای کوچک ایده افتتاح یک کسب و کار بدون تبدیل آن به یک شرکت بزرگ یا باز کردن زنجیره‌های زیادی است. یک رستوران تک شعبه، یک فروشگاه مواد غذایی، یا یک مغازه خرده فروشی برای فروش کالاهای دست ساز شما، همگی نمونه‌ای از کارآفرینی در کسب و کارهای کوچک هستند.

این افراد معمولاً پول خود را سرمایه‌گذاری می‌کنند و اگر کسب‌وکارشان به سودی برسد، موفق می‌شوند که از آن سود می‌برند. آنها سرمایه گذار خارجی ندارند و تنها در صورتی وام می‌گیرند که به ادامه کسب و کار کمک کند.

استارت‌آپ‌های مقیاس‌پذیر

اینها شرکت‌هایی هستند که با یک ایده منحصر به فرد شروع می‌کنند. امیدها به نوآوری با یک محصول یا خدمات منحصر به فرد و ادامه رشد شرکت، به طور مداوم با گذشت زمان افزایش می‌یابد. این نوع شرکت‌ها اغلب برای رشد ایده خود و دستیابی به بازارهای متعدد به سرمایه‌گذاران و مقادیر زیادی سرمایه نیاز دارند.

شرکت بزرگ

کارآفرینی شرکت بزرگ، یک بخش تجاری جدید است که در یک شرکت موجود ایجاد شده است. شرکت موجود ممکن است در موقعیت مناسبی برای انشعاب در بخش‌های دیگر قرار داشته باشد یا ممکن است موقعیت خوبی برای مشارکت در فناوری جدید داشته باشد. مدیران عامل این شرکت‌ها یا بازار جدیدی را برای شرکت پیش‌بینی می‌کنند یا افراد درون شرکت ایده‌هایی را تولید می‌کنند که برای شروع فرآیند به مدیریت ارشد ارائه می‌کنند. R

نمونه های پرکاربرد تست شخصیت:

آزمون MBTI آنلاین کلیک کنید

برای انجام تست نئو آنلاین کلیک کنید

تست DISC

برای انجام آزمون کتل آنلاین کلیک کنید.

فایل word و pdf مقاله :